Kimmo Salomaa

Draken ja MiG Kauppakeskus Tuuloseen

14 viestiä aiheessa

Saab j35f Draken DK-247 saapui kauppakeskus Tuuloseen Tuuloksessa keskiviikkona 31.8. ja onneksi aurinkoisessa säässä. Seurakseen DK-247 saa 20.9. Mikojan-Gurevits MiG-21 bisin, MG-124:n. Kun MiG on saapunut molemmat hävittäjät nostetaan jalustoilleen yleisön ihailtaviksi. Ilman Puolustusvoimien ja erityisesti Ilmavoimien, GSE Arcticin sekä Patria Aviationin tukea ei tästä hankkeesta olisi mitään tullut. Nyt "hävittäjäwanhukset" pääsevät nauttimaan eläkepäivistään uudelleen maalattuina ja varsin upeina. Yhdistyksemme viimevuotinen suurponnistus, Hanssin-Jukka saa näistä koneista hyvää seuraa. Terveisin Kimmo Salomaa, H-J Perinneyhdistys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Kimmo :thmbup:

 

Erittäin hieno juttu tämä hävittäjien ehostus ja näytteillepano!! Suomalainen tapahan on ollut puristaa päreiksi kaikki mahdollinen. Esim. "Special Edition"-Draken; se kelta-musta muutti muotoaan (kännyköihin?) ensimmäisten tuhottujen joukossa. Muualla viimeisiä lentoja lentäneet koneet on säilytetty esim. Ruotsissa.

 

Kiitos ja kumarrus, lisää positiivisia uutisia.

 

DK-mies ASa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei ruotsissa aina onnistu, jos olet seurannut heidän ilmailuhistoriaa niin siellä näitä harvinaisia alkukappaleita on useitakin puristettu, olikohan Drakenin vai minkä ainoa alkuperäiskappale meni stenrecyclingin prässiin, lisäksi moni muukin ainoa.

Hienoa että joku täällä säilyttää jonkun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei ruotsissa aina onnistu, jos olet seurannut heidän ilmailuhistoriaa niin siellä näitä harvinaisia alkukappaleita on useitakin puristettu, olikohan Drakenin vai minkä ainoa alkuperäiskappale meni stenrecyclingin prässiin, lisäksi moni muukin ainoa.

Hienoa että joku täällä säilyttää jonkun.

Nyt pitää oikaista. Ei stenrecycling vaan Stena recycling. Jotain rotia.  :-\:D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Suomalainen tapahan on ollut puristaa päreiksi kaikki mahdollinen.

 

Ei tämä ole mitenkään erityisen suomalainen tapa ole, täällä on seurattu samoja linjoja kuin muuallakin. Ja kotimaista suunnittelua olevia koneita on säilynyt varsin edustava kokoelma. Samaa ei voi kaikista maista sanoa kuten voi päätellä siitä montako lajinsa viimeistä Suomessa on tai on ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tämä ole mitenkään erityisen suomalainen tapa ole, täällä on seurattu samoja linjoja kuin muuallakin. Ja kotimaista suunnittelua olevia koneita on säilynyt varsin edustava kokoelma. Samaa ei voi kaikista maista sanoa kuten voi päätellä siitä montako lajinsa viimeistä Suomessa on tai on ollut.

Hienoa että aihe kiinnostaa ja eri näkökulmat ehdottomasti mielenkiintoisia. Henkilökohtaisesti aihe on tärkeä, koska kotimaisissa lentonäytöksissä kiertää samat peruslentsikat, Gountlet, Pitts Special ja Fougat. Oletan, että esim. lentävä "Mersu"toisi lisää väkeä näytöksiin.  Warbird/museokone-kalusto esim naapureissa on hyvin edustettuna näytöksissä. Valokuvat Tikkakosken hallialueen hävittämöstä kertovat karua kieltä. Toki tuon ajan kiinnostus kaluston säilyttämiseen (Dornierit, Junkersit ym.)sotavuosien jälkeen oli vaatimatonta. Mutta tuhottuja, potentiaalisia yksilöitä ei enää restauroida. On halleja joissa vesi ja olosuhteet pikkuhiljaa tekevät tehtävänsä. Lisää rahaa tarvitaan että edes osa ainutlaatuisista (maailmalla) koneista saataisiin säilytettyä.

Ruotsalaisten ilmailukultturi on toki vahvempaa monin tavoin ja tutustuminen esim. Linköpingin Ilmailumuseoon avartaa silmiä. Sikäläinen valikoima lentäviä museokoneita on kattava; Fokker seiskasta P-51:n ja Spitfirestä J-29:n, Draken ja Viggen ym. Tahtotila ja rahoitus siellä kohtaavat.

Suomen museoissa on hienosti säilytetty lentolaitteita eri aikakausilta ja kun rahoituksen niukkuus lienee alalla vallitseva se on hatun noston arvoinen asia.

 

Nostin asian esille koska itse olin osasyyllinen DK-215:n maalaamiseen "Special Edition"-sheemaan ja koska ko. konetyyppiä jäi hienosti säilytettäviksi jäi vaivaamaan miksi juurikin tuo kansainvälistäkin huomiota herättänyt kone tuhottiin. Vaihtoehtoja kyllä oli.

Iloista ilmailusyksyä palstan harrastajille,

ASa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että aihe kiinnostaa ja eri näkökulmat ehdottomasti mielenkiintoisia. Henkilökohtaisesti aihe on tärkeä, koska kotimaisissa lentonäytöksissä kiertää samat peruslentsikat, Gountlet, Pitts Special ja Fougat. Oletan, että esim. lentävä "Mersu"toisi lisää väkeä näytöksiin.  Warbird/museokone-kalusto esim naapureissa on hyvin edustettuna näytöksissä. Valokuvat Tikkakosken hallialueen hävittämöstä kertovat karua kieltä. Toki tuon ajan kiinnostus kaluston säilyttämiseen (Dornierit, Junkersit ym.)sotavuosien jälkeen oli vaatimatonta. Mutta tuhottuja, potentiaalisia yksilöitä ei enää restauroida. On halleja joissa vesi ja olosuhteet pikkuhiljaa tekevät tehtävänsä. Lisää rahaa tarvitaan että edes osa ainutlaatuisista (maailmalla) koneista saataisiin säilytettyä.

 

Halusin lähinnä sanoa, että vaikka sodan jälkeen koneita tosiaan tuhottiin suuria määriä niin ei tässä ole mitään poikkeuksellista, sama meno oli vähän kaikkialla. Ainakin Euroopassa. Pidän tätä oikeastaan ajan oloissa ihan ymmärrettävänä. Nykyään varsin yleisiltäkin tuntuvat koneet on yllättävän usein raadoista kasattu, ei siis suinkaan erityisen huolella aikanaan säilytetty. Toki voi olla poikkeuksia, en ole esimerkiksi Ruotsin tilanteeseen erityisesti perehtynyt. Koska en tosiaan ruotsalaisten rahoituspohjasta tiedä niin en voi tietenkään sitä kommentoida, mutta varsin yleinen ero Suomen ja muiden maiden välillä tuntuu olevan, että muualla yksityisen rahoituksen osuus on paljon suurempi. Näkisin, että Suomessakin tilanne voi parantua lähinnä tätä kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa näitä koneita hoitaa SwAFHF niminen yhdistys, asentajat ym ovat ilmavoimissa tai ainakin olleet, rahoitus tulee käsittääkseni suurilta osin yksityisiltä tahoilta.

Mitä hävittämiseen tulee siellä Mosquito koneet hävitettiin kaikki samaten kaikki Spitfiret ym harvinaisuudet kuten Viggen 37-1, pikkudrakeneista taitaa yksi olla tallessa.Museosta työnnettin ulos jokunen vuosi sitten Vampire lumisateeseen, vedettiin takaisin kun somemyrsky yltyi liikaa jne.

Osa harvinaisuuksista on kuitenkin siellä saannut kodin yksityismuseoista, siellä lienee tuo yksityinen raha saatu mukaan eri tavoin kun täällä.

Muutoin olen täysin samaa mieltä Arin ajatuksien kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ari kannustuksestasi ja tsempeistäsi sekä omasta panostuksestasi juuri Drakeneihin. Hanssin-Jukan Perinneyhdistyksessä saimme idean lähteä viimeiseen mahdolliseen pelastusoperaatioon kun kuulimme Ilmavoimamuseosta että jäljellä olevat varastoidut Drakenit ja MiG:it "pääsevät" sulattoon. Onneksi Ilmavoimien johdossa oltiin meidän kylähullujen hankkeelle myötämielisiä ja saimme säilytettäväksemme DK-247:n sekä MG-124:n. Kaikki loput wanhat hävittäjämme ovat ilmeisesti jo kohdanneet endlösunginsa - eli päätyneet kattiloiksi ja matkapuhelmien raaka-aineeksi. Onneksi saimme vielä nämä koneet yleisön nähtäville ja Kauppakeskus Tuulosessa vuosittain noin 2 miljoonaa kävijää näkee ne. Terveisin Kimmo Salomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyn kuvittelemaan, että Ruotsilla on vanhoja koneita sotakoneita uusilla aseilla aika paljon salaisissa varastoluolissa Kuten on myös Suomellakin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onpas Ilmavoimilla kova tarve saada vanhoja koneita romuiksi, vasta parisen viikkoa sittenhän MG-111 pistettiin palasiksi Ilmailumuseon pihassa!  :-\ Hieman ihmettelen miksi kone ei voinut jatkaa ulkosäilytyksessä Ilmailumuseon pihalla.

 

18.08.2016

Suomen Ilmailumuseon pihalla säilytyksessä ollut Suomen Ilmavoimien MiG-21BIS-kone tunnukseltaan MG-111 romutettiin tänään. Puolustusvoimat romuttivat koneen, koska se oli huonokuntoinen eikä sille ollut sijoituspaikkaa

http://www.ilmailumuseot.fi/uutiset.html?62806

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa näitä koneita hoitaa SwAFHF niminen yhdistys, asentajat ym ovat ilmavoimissa tai ainakin olleet, rahoitus tulee käsittääkseni suurilta osin yksityisiltä tahoilta.

Mitä hävittämiseen tulee siellä Mosquito koneet hävitettiin kaikki samaten kaikki Spitfiret ym harvinaisuudet kuten Viggen 37-1, pikkudrakeneista taitaa yksi olla tallessa.Museosta työnnettin ulos jokunen vuosi sitten Vampire lumisateeseen, vedeillaettiin takaisin kun somemyrsky yltyi liikaa jne.

Osa harvinaisuuksista on kuitenkin siellä saannut kodin yksityismuseoista, siellä lienee tuo yksityinen raha saatu mukaan eri tavoin kun täällä.

Muutoin olen täysin samaa mieltä Arin ajatuksien kanssa.

 

Ruotsilla oli 1950-luvulla maailman kolmanneksi suurimmat ilmavoimat, heti USA:n ja neuvostoliiton jälkeen! Puolustusbudjetti oli 15% BKT:stä. Ja tämä meno jatkui vain hivenen supistuen kylman sodan päättymiseen asti. Eli heillä on sekä kalustoa, että silloin koulutettua henkilökuntaa vaalimaan perinteitä toisella tavoin kuin meillä. Kateeksi käy! Se yksitynen rahakin lienaa paljolti kotoisin varusmiekoulutuksen Flygvapnetissa suorittaneilta liikemiehiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että aihe kiinnostaa ja eri näkökulmat ehdottomasti mielenkiintoisia. Henkilökohtaisesti aihe on tärkeä, koska kotimaisissa lentonäytöksissä kiertää samat peruslentsikat, Gountlet, Pitts Special ja Fougat. Oletan, että esim. lentävä "Mersu"toisi lisää väkeä näytöksiin.  Warbird/museokone-kalusto esim naapureissa on hyvin edustettuna näytöksissä. Valokuvat Tikkakosken hallialueen hävittämöstä kertovat karua kieltä. Toki tuon ajan kiinnostus kaluston säilyttämiseen (Dornierit, Junkersit ym.)sotavuosien jälkeen oli vaatimatonta. Mutta tuhottuja, potentiaalisia yksilöitä ei enää restauroida. On halleja joissa vesi ja olosuhteet pikkuhiljaa tekevät tehtävänsä. Lisää rahaa tarvitaan että edes osa ainutlaatuisista (maailmalla) koneista saataisiin säilytettyä.

Ruotsalaisten ilmailukultturi on toki vahvempaa monin tavoin ja tutustuminen esim. Linköpingin Ilmailumuseoon avartaa silmiä. Sikäläinen valikoima lentäviä museokoneita on kattava; Fokker seiskasta P-51:n ja Spitfirestä J-29:n, Draken ja Viggen ym. Tahtotila ja rahoitus siellä kohtaavat.

Suomen museoissa on hienosti säilytetty lentolaitteita eri aikakausilta ja kun rahoituksen niukkuus lienee alalla vallitseva se on hatun noston arvoinen asia.

 

Nostin asian esille koska itse olin osasyyllinen DK-215:n maalaamiseen "Special Edition"-sheemaan ja koska ko. konetyyppiä jäi hienosti säilytettäviksi jäi vaivaamaan miksi juurikin tuo kansainvälistäkin huomiota herättänyt kone tuhottiin. Vaihtoehtoja kyllä oli.

Iloista ilmailusyksyä palstan harrastajille,

ASa

Kyllä varmasti esimerkiksi vaikka Mersu toisi väkeä lisää näytöksiin ja vakiokävijöille jotain uutta. Harmi vain meillä Suomessa ei taida olla ketään riittävän innokasta ja samaan aikaan varakasta henkilöä, kuka lähtisi hankkimaan konetta. Toinen kokonaisena säilyneista Mersuista joutaisi kyllä hyvin laitettavaksi lentokuntoon. Koneiden omistajataho ei tosin varmaankaan lähtisi myymään konetta mistään hinnasta. Ainoa realistinen vaihtoehto olisikin lienee "Hispano Mersun" hankkiminen, ja sen muutattaminen esimerkiksi MeierMotorsilla joksikin bf 109:n alamalliksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään