Marja Lampi

Brewster -372 : näin se löytö uutisointiin Yhdysvalloissa v. 2004

156 viestiä aiheessa

Tottakai esitettiin. En ole ehtinyt kaikkea kuvaamaan, aineisto löytyy Kansallisarkistosta. Ulkoministeriössä asia oli alun alkaen annettu jonkun harjoittelijan hoidettavaksi, sieltä ei minulle vastattu kuuteen vuoteen, ensimmäisen kerran kesäkuussa 2004, kun Navy oli jo sopimuksen allekirjoittanut.  Minua ei otettu ollenkaan vakavasti katsokaas. Myöhemmin on kyllä käynyt ilmi, että sähköpostini on saatu, viestejäni on jaeltu jopa niin, että niitä löytyy englanniksi käännettyinä Gary Villiardin kirjasta. Kukapa voisi kuvitella kirjoittaessaan ulkoministeriöön saamatta edes vastausta, että myöhemmin löytää nämä virkamiehille osoitetut kirjeensä englanniksi käännettyinä Yhdysvalloissa ilmestyneestä kirjasta. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Marjatta Pokelan ja Pirkko Koskimiehen sanoin: "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin koneesta kerrotaan Tikkakoskella Suomen ilmavoimamuseon sivuilla. Aikaisemmin tämä löytöhistoria kerrottiin sivuilla myös englanniksi, mutta ei enää, vai löytääkö joku? Yhteistyössä museon kanssa vielä teimme englanninkielisen käännöksen. 

IMG_20200804_230522.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isäni kehotti minua säästämään kaikki asiaan liittyvät paperit, samoin hän oli itse tehnyt.  Tästä johtuen ei Ilmavoimamuseolla ollut kanttia toistaa Navyn valheita sivuillaan. Kunnioituksesta veteraaneja ja konetta kohtaan emme vaatineet sivuille lausetta: korvaukset etsintäryhmän työstä Yhdysvaltain merivoimat maksoi rikollisille. 

Muokattu: , käyttäjä: Marja Lampi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Marja Lampi kirjoitti:

Isäni kehotti minua säästämään kaikki asiaan liittyvät paperit, samoin hän oli itse tehnyt.  Tästä johtuen ei Ilmavoimamuseolla ollut kanttia toistaa Navyn valheita sivuillaan. Kunnioituksesta veteraaneja ja konetta kohtaan emme vaatineet sivuille lausetta: korvaukset etsintäryhmän työstä Yhdysvaltain merivoimat maksoi rikollisille. 

Kuka on saanut rikostuomion ja mistä rikoksesta?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menetelmät ovat olleet rikollisia, hengen uhkailu, kiristys, sopimukset, joita ei ole noudatettu ja monet muut. Katso aikaisempia tekstejä ja dokumentteja ja niitä on vielä pilvin pimein lisää. 

Lisäys

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
53 minuuttia sitten, Marja Lampi kirjoitti:

Menetelmät ovat olleet rikollisia, hengen uhkailu, kiristys, sopimukset, joita ei ole noudatettu ja monet muut. Katso aikaisempia tekstejä ja dokumentteja ja niitä on vielä pilvin pimein lisää. 

Olen nähnyt syytöksiä, en yhtään tuomioistuimen tuomiota.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, katso ylhäältä, kun ei ole kukaan tutkinut. Minua on uhkailtu oikeudenkäynnillä, olen sanonut, että siitä vaan, mutta mitään ei ole tapahtunut. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Marja Lampi kirjoitti:

Niin, katso ylhäältä, kun ei ole kukaan tutkinut. Minua on uhkailtu oikeudenkäynnillä, olen sanonut, että siitä vaan, mutta mitään ei ole tapahtunut. 

Silloin ei ole rikollistakaan. Oma asia säilyisi uskottavampana, jos ei esittäisi virheellisiä väittämiä muistakaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskotttavampana? Luuletko, että rikkainkaan mielikuvitus voisi keksiä tällaista? Kyllä käsikirjoitus on ihan elävästä elämästä, ikävä kyllä. Jos ei joku usko kaiken tämän jälkeen niin olkoon uskomatta. Sitä paitsi kirjoitin, että emme vaatineet jne. 

poisto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävin katsomassa Brewsteriä livenä tänä kesänä, ja sen takia päädyin tähän keskusteluun googlen kautta.

Luin tämän ketjun pariin kertaan läpi, ja kaiken rehellisyyden nimessä en oikein saanut tolkkua, että mistä tässä kaikessa on nyt kyse, joten googletin lisää löytäen seuraavan sivuston: https://www.warbirdforum.com/bw372.htm

Ko. saitilla on (kunhan käyttää suolaa lukiessa) monen eri osapuolen näkemykset tapahtumeesta selkokielisesti kirjoitettuna, niin Villiardin kuin Lammen, mutta myös äkkiseltään arvioituna jonkinlaisella tutkivan journalismin etiikalla tehty selvitys tapahtumien kulusta.

En ota kantaa siihen, että mitä on oikeasti tapahtunut, mutta ainakin mielikuva jää, että kone sinänsä on lopultakin siellä missä sen kuuluukin olla, mutta siinä matkalla varsinainen rahoittaja (Kottman) teki rajusti persnettoa ja Villiard tienasi 3kpl P3 Orioneita.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun amerikkalainen raha, ja venäläinen hallinto kohtaavat, olen ihmeissäni ettei tässä käynyt tämän kummemmin.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä siinä paloi rahaa ja aikaa itsekultakin, minultakin, ja myös venäläiset etsijät ja koneen 8-asteisesta mutapohjaisesta järvestä nostaneet sukeltajat ovat jääneet täysin vaille kiitosta ja korvauksia uroteostaan, jonka ansiosta te nyt voitte käydä katsomassa tuota ainutlaatuista, upeaa konetta. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Katkeruus on huono elämänkumppani, kunhan nyt vaan sanon.

Olen samaa mieltä, mutta myös sitä mieltä, että Suomen aikoinaan hankkima ja omistama lentokone kaikkine Suomi-tunnuksineen ja Suomen puolesta suomalaisen lentäjäsankarin lentämänä kuuluu Suomelle. Sota-aikaan oli toisin; silloin viholliselta omittiin kaikki mitä saatiin, mutta nyt puhutaan rauhan ajan löydöstä. En ole lukenut koko tarinaa, enkä siten tiedä, minkälaisia sopimuksia nostosta ja koneen hallinasta sen jälkeen on sovittu, mutta oletan, että joku on yrittänyt vetää ns. välistä ja mahdollisesti siinä onnistunutkin. Tai sitten ei.

Moraali oli aikoinaan vahva käsite, mutta kyllä sen voima hiipuu nykypäivänä rahanahneuden vallatessa alaa.  

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kuitenkin tämän Maria Lammenkin vetämän etsintäporukan tarkoituksena oli myydä tuo kone Yhdysvaltain laivaston museolle Pensacolaan. Saattaahan se olla, että joku tai jotkut tekivät ikäviä temppuja, mutta näin suomalaisen ilmailu(historian) harrastajan näkövinkkelistä lopputulos on sama. Kone on US Navyn museon omaisuutta, ja onneksi toistaiseksi Suomessa näytillä. Olisipa hyvä kun pysyisikin

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

No kuitenkin tämän Maria Lammenkin vetämän etsintäporukan tarkoituksena oli myydä tuo kone Yhdysvaltain laivaston museolle Pensacolaan. Saattaahan se olla, että joku tai jotkut tekivät ikäviä temppuja, mutta näin suomalaisen ilmailu(historian) harrastajan näkövinkkelistä lopputulos on sama. Kone on US Navyn museon omaisuutta, ja onneksi toistaiseksi Suomessa näytillä. Olisipa hyvä kun pysyisikin

Ahaa, no se siitä moraalista. Kuten sanoin, en tunne tarinaa tarkoin, ja oletin, että kone olisi ilman muuta jäänyt jo alkuajatuksissa Suomeen. :-[

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Just now, Tumi Hämäläinen said:

Ahaa, no se siitä moraalista. Kuten sanoin, en tunne tarinaa tarkoin, ja oletin, että kone olisi ilman muuta jäänyt jo alkuajatuksissa Suomeen. :-[

Juu, niin moni muukin ilmeisesti luulee. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tutustukaa tarinaan ja lainsäädäntöön, ennenkuin alatte tuomita ihmisiä. 

poisto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä ajatuksena, että kun Ilmailumuseolla tiistai-kerhon entisöintilinjalta valmistuu konetta toisen jälkeen, niin tässähän olisi ollut oiva projekti seuraavaksi. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä täällä nyt ihan joku muu on vuosikausia tuominnut ihmisiä. Varmaan etsijäporukalle tehtiin ikävä temppu, mutta elämä on. Se, että kerron tarkoituksen olleen alun pitäenkin viedä kone Yhdysvaltoihin, ei liene kenenkään tuomitsemista. Minulla vaan on ollut koko ajan semmoinen tunne, että tällä ketjulla kerätään säälipisteitä antamalla tietoisesti mielikuva, että tarkoitus oli saada Brewster Suomeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on ihan omassa päässäsi syntynyt mielikuva. Lue kirja.

poisto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Se, että kerron tarkoituksen olleen alun pitäenkin viedä kone Yhdysvaltoihin, ei liene kenenkään tuomitsemista.

Katsohan, minulla oli sellainen käsitys, että kone olisi ollut alun perinkin tarkoitus saada tänne meille. Joko olen lukenut ketjua silloin tällöin ja/tai muuten vain puolivaloilla, että on mennyt ohi, tai ymmärtänyt väärin (ei uutta minulta), mutta - kuten Juha luonnehtii - elämä on. :hmm:;)

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valitettava tosiasia on, ettet tule saamaan oikeutta käymällä kirjeenvaihtoa tasavallaan presidentin, ministeriöiden, USA:n laivaston tai museoiden kanssa. Ne eivät ole kiistan osapuolia, eivätkä tule sitä tuomaroimaan. Niiden näkökulmasta kyse on kahden osapuolen välisestä kiistasta ja heidän kannaltaan olisi oikeudellisestikin riskialtista lähteä ottamaan siihen kantaa. Parhaassa tapauksessa ristiriidan saattaa saada esille ns. viralliseen totuuteen.

On vaikea nähdä, että oikeutta saisi muualta kuin oikeudesta, mikä on tietenkin vaikeaa, kallista ja epävarmaa. Ja koska kiistanalaiset tapahtumat sijoittuvat käsittääkseni Venäjälle, niin hyvin kenties myös mahdotonta.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
32 minutes ago, Tumi Hämäläinen said:

Tuli tässä ajatuksena, että kun Ilmailumuseolla tiistai-kerhon entisöintilinjalta valmistuu konetta toisen jälkeen, niin tässähän olisi ollut oiva projekti seuraavaksi. :thmbup:

Kone on konservoitu nykyiseen asuunsa ihan tarkoituksella, eikä sitä ole tarkoitus lähteä sen enempää entisöimään. Nykytilassaan sen arvo museoesineenä on paljon suurempi ja se dokumentoi samalla viimeisen lentonsa tapahtumat. Entisöityjä ja puleerattuja museokoneita on maailma täynnä, tämä on melko ainutlaatuinen. Siinä vaiheessa kun museokoneeseen joudutaan vetämään uusi maalikerros, niin voi kysyä onko sen museoarvo juuri sen suurempi kuin huolellisesti tehdyn replikan.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään