Markus Hatakka

Pyhtäälle lentokenttä?

59 viestiä aiheessa

Pyhtään kunta selvittää yhdessä ilmailualan yrittäjien kanssa mahdollisuutta sijoittaa pienkonelentokenttä Pyhtäälle. Pyhtään kunnanjohtaja Olli Nuuttila toteaa, että laskuvarjohyppääjät toivovat kenttää lähelle Siriusta, jossa he jo nykyisin harjoittelevat.

 

Lähde YLE Uutiset http://yle.fi/uutiset/pyhtaalle_halutaan_lentokentta_sirius_sportin_lahelle__maa-alue_etsinnassa/9070159?ref=leiki-uup

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pyhtaa_lentopaikka.jpg.6650355b69d8ca7a45449b2f8299be92.jpg

 

Esa Korjula esitteli kunnanvaltuustolle 30.1.2017

-julkistamispäivä avoin, lisää kevään aikana

-muodostumassa usean ilmailuyrityksen, yhdistyksen ja yksityisen henkilön oy

-rwy pyhtään kirkonkylän liittymän kaakkoispuolella, laskukierros moottoritietä myötäillen

-runsas kilometri, myöhemmin seuraavana kesänä päällystys

-perustustyöt jo keväällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa kuulla että tämä etenee, tekijänä on ainakin asiansa osaava yrittäjä. Paradox Marine on siis sukua Paradox Aviationille, joka on mm. tarjonnut ilmailun koulutuspalveluita Malmilla. Yrityksen takana on lentokapteeni Esa Korjula, joka aikoinaan pyöritti Pilot Factory -lentokoulua Malmilla, jonka sittemmin myytiin osaksi Patrian konsernia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Ylen Uudenmaan uutisissa radiossa oli juttua tästä aiheesta

 

Nettisivuilta myös kirjoitettua tekstiä

Ilmailuaktiivit aikovat rakentaa uuden lentokentän Etelä-Suomeen: 90 hehtaaria maata on jo ostettu

Joukko pääkaupunkiseutulaisia ilmailualan toimijoita on kiinnittänyt katseensa Pyhtäälle. Silmissä siintää uuden lentokentän rakentaminen.

 

http://yle.fi/uutiset/3-9471216

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sijoita runsaan kilometrin kiitorata siten että laskukierros myötäilee moottoritietä

oikea vastaus ilmestynee tänne kevään kuluessa

http://paradox.fi/

aineiston alkuperä Maanmittauslaitos Karttapaikka Kiinteistörajat

 

 

efpy5.jpg.41b688dc41fc8454b847cd2c6ad125c2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin ulkopuolella lentopaikka-asia nähdään muunmuassa näin:

 

Pyhtään kunnanjohtaja Olli Nuuttila:

"Tässä on monta ulottuvuutta. Tämä viestii kunnan elinvoimaisuudesta. Ennen kaikkea tämä on elinkeinohanke, jonka ympärille odotamme rakentuvan erilaisia ilmailuun liittyviä palveluja. Hyvät vaikutukset säteilevät varmasti laajalle alueelle"

 

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/491020-pienlentokoneille-uusi-kentta-uudenmaan-rajalle

 

http://www.uusimaa.fi/artikkeli/490438-pienlentokoneille-uusi-kentta-kivenheiton-paahan-loviisasta

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin ulkopuolella ei aina ehkä muisteta, että matkaan kulutettu aika kaupunkialueella pitää suhteuttaa kellonaikaan ja viikonpäivään josta muodostuu liikkumisnopeus, joka taas vapautuu tavoitelluksi moottoritienopeudeksi suunnilleen Kehä III:n tienoilla. Paitsi kesäperjantaisin ja juhannusaattona.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi kenttä on positiivinen juttu, vaikka se saattaa sotkea kohtuu herkkää Malmi-tilannetta. Ympäryskuntiin tulevia kenttiä ei pitäisi sotkea siihen ollenkaan, harmi vaan kun meidän kivat ja ammattitaitoiset päättäjät eivät sellaista aina jaksa muistaa. Tuolla etäisyydellä oleva kenttä ei ole vaihtoehto, kumppani enemmänkin.

 

Eikä tuo Topin kuvailema matka-aika toteudu ainakaan Lahteen vievällä moottoritiellä yhtenäkään arkipäivänä ennen Järvenpäätä, poispäin mennessä. Porvoon suunnasta en osaa niin sanoa kun ei tule sitä reittiä juuri koskaan. Sisäänpäin tullessa ahdistus alkaa jo Korson tasalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt jo vuosien ajan aikaansaada kokonaiskuvaa siitä, mikä on poliitikkojen, ilmailun ammattilaisten ja ilmailun harrastajien yhteinen käsitys elämästä Malmin jälkeen. Tiedän edustavani vähemmistöä ja joidenkin mielestä jopa kerettiläisyyttä paasatessani jo parikymmentä vuotta, että energia on syytä käyttää siihen, kuinka saadaan EU:lta mahdollisimman paljon rahaa Malmin jälkeisen infran rakentamiseksi. Tämä kantani syntyi 20 vuotta sitten toimiessani Malmilla yrittäjänä ja ollessani Don Quiotena Malmin kehittämistyöryhmässä taistelemassa tuulimyllyjä vastaan. Itse pidän Malmin säilyttämistaistelua jo hävittynä viivytystaisteluna. Poliitikot antavat Malmin toimia vielä jonkin aikaa henkitoreissaan korpikenttänä kunnes kaikki kuihtuu itsestään. Poliitikot ostavat aikaa ja kalastelevat ääniä, mutta iso päätös on tehty jo kauan sitten. Vaikka Malmilla kiistatta on valtakunnallista merkitystä, päätöksen tekevät pääkaupunkiseudun poliitikot. Ja mikäs se olikaan Helsingin suurin puolue?

 

Nyt on selvää, ettei Malmia korvata yhdellä korvaavalla kentällä, ja hyvä niin. Pohjoisessa kehitetään Vesivehmaata, lännessäkin on menossa erilaisia hankkeita ja nyt viimeisimpänä positiivisena uutisena idässä oleva Pyhtään hanke. Kun lentokenttähankkeet eivät onnistuneet lähempää, niin sitten näillä mennään ja luodaan struktuureista niin hyviä kuin mahdollista. Nyt on ilmatilaa jokaisen kentän ympärillä riittämiin. Koulutus, nähdäkseni jopa ammattiin johtava koulutus on mahdollista. Markkinointi ulkolaisille harrastajille tai oppilaille helppoa jne. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, saadaanko infra kokonaisuutena toimivaksi. Siihen avainhenkilöitä ovat ne, joilla on taito anoa EU:lta rahaa. Tähän asiaan satsaisin tällä hetkellä kaikki "siemenperunatkin". Kun rahoitus on kunnossa, tekijöitä kyllä löytyy.

 

Kun en tiedä, olen joko itse "tippunut kärryiltä" tai sitten yksinkertaisesti ei ole olemassa koordinoitua ryhmää, jonka tehtävänasetteluna on pienlentokenttien kehityksen ohjaaminen ja rahan hankkimen EU:lta toimivan infran rakentamiseen. Kun teistä moni on tässä asiassa minua tietävämpi, arvostan jos ensinnäkin tämän ryhmän koostumus julkistetaan ja toiseksi luodaan käytännöt tämän työryhmän työn tukemiseen. Ainakin omat odotukset kohdistuvat Finaviaan, mutta toki Liikenne- ja Viestintäministerössäkin pitäisi olla motiivia huolehtia suomalaisen ilmailukulttuurin säilymisestä. Eikä huono ajatus olisi palkata joku italialainen tai ranskalainen kokenut EU-virkamies, jonka erikoisosaaminen on rahan hankkiminen EU:sta. Ne kun osaavat nämä asiat paljon meitä Suomalaisia paremmin. Tähänkin rekrytointiin varmaan osaava virkamies pystyy anomaan EU:n avustusta.       

 

Seppo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen kompromissiscenaario rakentamiseen, matka-aikaan ja ilmailuinfran kehittämiseen julkisin varoin

 

Lentoaika EFHF-EFPY? olisi noin runsas varttitunti - puoli tuntia esimerkiksi näillä koulutuskäyttöön tarkoitetuilla lentolaitteilla

 

Entäs jos EFHF säilytetään vain korpikenttänä ja kaikki muu infra (säilytys, huolto, koulutus jne) kehitettäisiin tulevaisuudessa EFPY lle jopa osin EU-rahalla tai muilla julkisilla varoilla

 

Korpikentän (EFHF) viereen voisi rakentaa aika paljon ja lento-oppilaat, laskuvarjohyppääjät ja muut vastaavat harrastajat / ammattilaiset vartissa/puolessa tunnissa  EFPYlle, jossa ilmatilaa riittää

 

Valtio ja Helsinki vaihtaisivat EFHF kentän maat esimerkiksi kaupunkibulevardimaihin (moottoriteiden reunustat) raideliikenteen suuntiin

 

Ei todennäköisesti onnistu ainakaan vaalien alla

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt jo vuosien ajan aikaansaada kokonaiskuvaa siitä, mikä on poliitikkojen, ilmailun ammattilaisten ja ilmailun harrastajien yhteinen käsitys elämästä Malmin jälkeen. Tiedän edustavani vähemmistöä ja joidenkin mielestä jopa kerettiläisyyttä paasatessani jo parikymmentä vuotta, että energia on syytä käyttää siihen, kuinka saadaan EU:lta mahdollisimman paljon rahaa Malmin jälkeisen infran rakentamiseksi. Tämä kantani syntyi 20 vuotta sitten toimiessani Malmilla yrittäjänä ja ollessani Don Quiotena Malmin kehittämistyöryhmässä taistelemassa tuulimyllyjä vastaan. Itse pidän Malmin säilyttämistaistelua jo hävittynä viivytystaisteluna. Poliitikot antavat Malmin toimia vielä jonkin aikaa henkitoreissaan korpikenttänä kunnes kaikki kuihtuu itsestään. Poliitikot ostavat aikaa ja kalastelevat ääniä, mutta iso päätös on tehty jo kauan sitten. Vaikka Malmilla kiistatta on valtakunnallista merkitystä, päätöksen tekevät pääkaupunkiseudun poliitikot. Ja mikäs se olikaan Helsingin suurin puolue?

 

Nyt on selvää, ettei Malmia korvata yhdellä korvaavalla kentällä, ja hyvä niin. Pohjoisessa kehitetään Vesivehmaata, lännessäkin on menossa erilaisia hankkeita ja nyt viimeisimpänä positiivisena uutisena idässä oleva Pyhtään hanke. Kun lentokenttähankkeet eivät onnistuneet lähempää, niin sitten näillä mennään ja luodaan struktuureista niin hyviä kuin mahdollista. Nyt on ilmatilaa jokaisen kentän ympärillä riittämiin. Koulutus, nähdäkseni jopa ammattiin johtava koulutus on mahdollista. Markkinointi ulkolaisille harrastajille tai oppilaille helppoa jne. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, saadaanko infra kokonaisuutena toimivaksi. Siihen avainhenkilöitä ovat ne, joilla on taito anoa EU:lta rahaa. Tähän asiaan satsaisin tällä hetkellä kaikki "siemenperunatkin". Kun rahoitus on kunnossa, tekijöitä kyllä löytyy.

 

Kun en tiedä, olen joko itse "tippunut kärryiltä" tai sitten yksinkertaisesti ei ole olemassa koordinoitua ryhmää, jonka tehtävänasetteluna on pienlentokenttien kehityksen ohjaaminen ja rahan hankkimen EU:lta toimivan infran rakentamiseen. Kun teistä moni on tässä asiassa minua tietävämpi, arvostan jos ensinnäkin tämän ryhmän koostumus julkistetaan ja toiseksi luodaan käytännöt tämän työryhmän työn tukemiseen. Ainakin omat odotukset kohdistuvat Finaviaan, mutta toki Liikenne- ja Viestintäministerössäkin pitäisi olla motiivia huolehtia suomalaisen ilmailukulttuurin säilymisestä. Eikä huono ajatus olisi palkata joku italialainen tai ranskalainen kokenut EU-virkamies, jonka erikoisosaaminen on rahan hankkiminen EU:sta. Ne kun osaavat nämä asiat paljon meitä Suomalaisia paremmin. Tähänkin rekrytointiin varmaan osaava virkamies pystyy anomaan EU:n avustusta.       

 

Seppo

   

 

Tämä on yksi älykkäin ja rakentavin kommentti malminjälkeisestä tulevaisuudesta mitä on tullut vastaan. Edunvalvontaa pitäisi virittää pikkuhiljaa agendalle jossa pk-seutua lähellä oleville kentille saadaan rahaa infran parantamiseen sillä perusteella että Malmi ajetaan alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoaika EFHF-EFPY? olisi noin runsas varttitunti - puoli tuntia esimerkiksi näillä koulutuskäyttöön tarkoitetuilla lentolaitteilla

 

Kyllä se on about pari tuntia, mitä EFHF-EFPY ottaa perus-Cessnapiperillä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin, Pyhäsalmi oli jo varattu, ZZZZ = Pyhtää :thmbup:

Kuuluu varmaan "tyhmiä kysymyksiä"- sarjaan, mutta millaisella prosessilla uuden kentän tunnus byrokratisoidaan?

(varmaankin jo jossain ketjussa aikoja sitten)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AGA M1-1:stä kopiotua:

 

Lentopaikan perustiedot on julkaistava ilmailutiedotusjärjestelmässä. Lentopaikan pitäjän on toimitettava tiedot ilmailutiedotusjärjestelmän edellyttämässä muodossa ja tarkkuudessa ilmaliikennepalveluiden tarjoajalle. Perustietoihin kuuluvat lentopaikan ICAO nelikirjaintunnus, lentopaikan nimi ja lentopaikan mittapisteen (ARP) sijainti.

 

Sinänsä tuossakaan määräyksessä ei sanota, kuka tunnuksen määrittelee, mutta lentopaikan pitäjän se on kuitenkin ilmoitettava ilmaliikennepalveluiden tarjoajalle  ;).

 

EDIT: olihan siellä kohdassa 2.2 sanottu että hakemukseen sisällytetään hakijan ehdotus lentopaikan nimeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentän perustamista varten tarvitaan pitolupa viranomaiselta eli Trafilta. Siihen kirjaillaan haluttu tunnus ja se sitten epäilemättä myönnetään, jollei jokin ylitsepääsemätön este toisin määrää. Se sitten ilmoitetaan muiden mainittujen tietojen kera Finavialle. Sattuneista syistä tuli noita dokumentteja viime syksynä kirjailluksi ja samalla todistetuksi, että haettu tunnus voi ainakin tietyissä tapauksisssa olla jopa sama kuin aiemmin käytössä ollut.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Pitäisikö puheet uusimmasta teknologiasta tulkita siten, että Pyhtäälle tulee GLS-lähestymismenetelmä?  :)

 

Kaipa alkuun olisi tulossa korkeintaan SBAS-perusteinen järjestelmä, siis käytännössä LPV. Sellaisella pääsisi 200...250 jalan ratkaisukorkeuteen jos ympärillä ei ole suurempia esteitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee kylla paikallisilta isohkosti vastustusta. Pikku(kunnallis)poliitikot voi paattaa tai hyvaksya mitä lystaavat mutta niinhan tama ei mene, että Malmin ymparistoon muutettiin aikanaan lentokentan viereen ja ruvettiin sitten inisemaan ja saatiin se kiinni. Kun taas Pyhtaalla asukkaat on saaneet nauttia seudun luonnonrauhasta iat ajat ja nyt joku Helsingin kermasuklaaperse haluaa turmella sukupolvia jatkuneen asuinympariston rauhan koska tykkaa HARRASTAA. Haja-asutus alue kylla mutta vaikutus- ja ymparistohaitan piirissa lukemattomia talouksia. Watch this space...

 

Ja ei, en ole ilmailua vastaan. Mutta joku tolkku nyt sentaan, kermiksillekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyhtään kunnanjohtaja:

 

"Tilanne tänään on lupaava, maaperätutkimukset ovat olleet positiivisia, mikä tarkoittaa kohtuullisen helppoa rakennettavuutta. Ympäristöluvan edellyttämä melumallinnustyö on käynnissä, samoin selvitetään pohjavesialueen vaatimukset sekä mahdolliset vaikutukset Natura-vesistöalueelle, Yhtiö on hankkimassa lisää kumppanuuksia investoinnin toteuttamiseksi, kuntalaisinfotilaisuus on 30.3.2017.

 

Jos vuosi sitten Pyhtään lentopaikkaa olisi voitu kommentoida unelmahötöksi, tänään olemme tilanteessa, jossa parhaimmillaan jo tulevana kesänä päästään lentokoneella laskeutumaan Pyhtään kamaralle"

 

http://www.pyhtaa.fi/fi/blogi/lentopaikkahanke-edistyy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään