Vieras

Turvatarkastuksen läpi ilman lippua, passia tai matkatavaroita (USA)

9 viestiä aiheessa

Muistaakseni joitakin vuosia sitten pari heppua pääsi Hesavantaalla koneeseen saakka kulkemalla saapuville matkustajille tarkoitetun reitin kenenkään estämättä vastavirtaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hölkkälenkit sikseen, mutta olen itsekin mennyt USA:ssa useamman kuin yhden kerran Eurooppaan lähtevään koneeseen saakka, ilman että kukaan on ollut kiinnostunut henkilöllisyydestäni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä henkilöllisyyden tunnistamiseen tulee niin se on ollut aika harvinaisesti Euroopassa. Vasta viimeisen vuoden aikana on alettu kysyä passia vähän siellä täällä, mutta yleisesti ottaen ei kyllä tarvitse missään todistaa henkilöllisyyttä. Pelkkä lippu riittää :)

Olen jopa kerran lentänyt Norjan sisäisen lennon siten, että kerroin tiskillä, että minulla on sähköinen lippu ja he sitten heittivät tiskiltä nimen ja kerroin, että kyllä se olen minä. Toisin sanoen kuka vaan olisi voinut marssia koneeseen tuolla keinolla :D Eivät nimittäin tarkistaneet olinko mainittu henkilö vaiko en...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä henkilöllisyyden tunnistamiseen tulee niin se on ollut aika harvinaisesti Euroopassa. Vasta viimeisen vuoden aikana on alettu kysyä passia vähän siellä täällä, mutta yleisesti ottaen ei kyllä tarvitse missään todistaa henkilöllisyyttä. Pelkkä lippu riittää :)

Olen jopa kerran lentänyt Norjan sisäisen lennon siten, että kerroin tiskillä, että minulla on sähköinen lippu ja he sitten heittivät tiskiltä nimen ja kerroin, että kyllä se olen minä. Toisin sanoen kuka vaan olisi voinut marssia koneeseen tuolla keinolla :D Eivät nimittäin tarkistaneet olinko mainittu henkilö vaiko en...

Paitsi kun perässäsi olisi marssinut se oikea...  siis jos nimittäin sinä et olisikaan ollut SE ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paitsi kun perässäsi olisi marssinut se oikea...  siis jos nimittäin sinä et olisikaan ollut SE ;)

Tuo on kyllä totta! Mutta silti tuntuu sille, että yllättävän helposti voi päästä lennoille väärennetyllä nimellä. Tietysti aina välillä passeja tarkistetaan ja nykyisin taas useamminkin, mutta silti saa sellaisen vaikutelman, että EU:n sisällä voisit lentää väärillä tiedoilla melko helposti. Toisaalta eihän passeja ym. tarkisteta EU:n sisäisllä rajoilla, joten miksi pitäisi kentilläkään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä totta! Mutta silti tuntuu sille, että yllättävän helposti voi päästä lennoille väärennetyllä nimellä. Tietysti aina välillä passeja tarkistetaan ja nykyisin taas useamminkin, mutta silti saa sellaisen vaikutelman, että EU:n sisällä voisit lentää väärillä tiedoilla melko helposti. Toisaalta eihän passeja ym. tarkisteta EU:n sisäisllä rajoilla, joten miksi pitäisi kentilläkään...

Tässä on nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. EU:ssa mikään laki tai asetus ei vaadi, että kenenkään pitäisi lentää oikealla nimellään. Näin ollen lainsäädännöllisestä näkökulmasta katsoen on ihan sama lennänkö Aku Ankkana vai omalla nimelläni. Yhdysvalloissa FAA:n säännöt sen sijaan vaativat että nimen on matchattava lipussa olevaan nimeen (sen takia TSA:n turvatarkastukset alkavat aina papereiden tarkistuksella). Muissa maissa on sitten vaihtelevia käytäntöjä.

Lentoyhtiöillä sen sijaan on *kaupallisia* intressejä henkilöllisyyden tarkistaminen - lähinnä juuri se, että estetään lippujen edelleen välitys rahaa vastaan (muistaako joku vielä kun takavuosina lippujen nimen vaihdosta piti maksaa tietty erillinen maksu, nykyään tätä ei taida enää juuri tapahtua?).

Toinen pohjimmiltaan kaupallinen syy henkilöllisyyden tarkistamiseen (tai oikeastaan matka-asiakirjan tarkistamiseen) lentoyhtiön taholta on se, että mikäli joku onnistuu lentämään maahan, johon pääsy häneltä evätään (esim. puutteellista matka-asiakirjojen takia), niin hänet sinne lennättänyt lentoyhtiö on sekä velvollinen lennättämään hänet takaisin lähtöpisteeseensä sekä maksamaan sakon tästä hyvästä. Schengenin sisällä tällä ei pitäisi olla hirveästi merkitystä (mutta valitettavasti sitäkin yritetään jälleen kerran kovasti murtaa :(), mutta lennoilla Schengeniin kuulumattomiin maihin kyllä.

En ole koskaan ymmärtänyt mikä se lainsäädännöllinen syy henkilöllisyyden tarkistamiseen muka on? Yleinen "turvallisuus" on aika paska selitys, sillä väärien papereiden hankkiminen nyt on sellaista Terrorism 101 -kamaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tässä on nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. EU:ssa mikään laki tai asetus ei vaadi, että kenenkään pitäisi lentää oikealla nimellään. Näin ollen lainsäädännöllisestä näkökulmasta katsoen on ihan sama lennänkö Aku Ankkana vai omalla nimelläni.

Ei vaadi suoraa, mutta esimerkiksi laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista koskee myös sitä sinun lentoasi, ja käytännössä taas lentoyhtiöiden sopimusehdot vaativat oikean nimen ilmoittamista. Huuhaanimen käyttäminen ja sillä matkustaminen ei välttämättä ole petos, mutta lipun siirtäminen toiselle henkilölle sopimusehtojen vastaisesti saattaisi jo täyttää tunnusmerkistön.

Lentoyhtiöillä sen sijaan on *kaupallisia* intressejä henkilöllisyyden tarkistaminen - lähinnä juuri se, että estetään lippujen edelleen välitys rahaa vastaan (muistaako joku vielä kun takavuosina lippujen nimen vaihdosta piti maksaa tietty erillinen maksu, nykyään tätä ei taida enää juuri tapahtua?).

Riippuu lentoyhtiöstä ja varausluokasta. Kalliimmissa lipuissa voi olla ilmainen, halvemmissa lienee jotain 50-150 euron väliltä keskimäärin ja tarjouslipuissa ei välttämättä mahdollinen lainkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään