Heikki Rantasalo

BA7 kääntynyt takaisin

13 viestiä aiheessa

British Airwaysin lento 7 LHR-HND käynyt kääntymässä tosi kaukana Venäjällä ja nyt palaamassa Tukholman länsipuolella takaisin Heatrow'hun. Lento on tehnyt ihmeellisen kierroksen jo menomatkalla Joensuun ympäri?  Kone on B773.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

British Airwaysin lento 7 LHR-HND käynyt kääntymässä tosi kaukana Venäjällä ja nyt palaamassa Tukholman länsipuolella takaisin Heatrow'hun. Lento on tehnyt ihmeellisen kierroksen jo menomatkalla Joensuun ympäri?  Kone on B773.

 

baw7a.jpg.986392491be94bb0599eef9ab25d8ef1.jpg

On aika erikoinen koukero. Mistä johtunee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
British Airways Boeing 777-336ER G-STBH operating BA7 London Heathrow – Tokyo Haneda was delayed entering Russian airspace due to a flight plan issue and made a loop over Joensuu in Finland. The aircraft then entered Russian airspace and flew for two and a half hours when it turned back close to Sidorovsk due, we understand, to the new flight path being too long to reach Tokyo without refuelling and the failure to find a suitable fuel stop within Russia. The initial plan was to refuel at Helsinki but crew would not then have had sufficient hours to reach Tokyo and so the decision was made to return to London Heathrow.

 

http://www.thebasource.com/british-airways-b777-300er-g-stbh-ba7-heathrow-return/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain kummaa mutkaa on jo Pohjanmeren keskellä, ensin tullut kohti Suomea, sitten kuitenkin Norjaan päin ja taas isompi mutka Oslon länsipuolella kohti Suomea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain kummaa mutkaa on jo Pohjanmeren keskellä, ensin tullut kohti Suomea, sitten kuitenkin Norjaan päin ja taas isompi mutka Oslon länsipuolella kohti Suomea.

 

Eli ensin on suunniteltu tavanomaista Maarianhamina - Joensuu -reittiä, sitten on keksitty Rovaniemi - Novaja Zemlja -reitti, sitten palattu alkuperäiseen suunnitelmaan, sitten jotain on suunniteltu Joensuussa ennen Venäjän ylitystä ja lopulliset laskelmat on saatu tehtyä klo 20 Suomen aikaa Venäjällä Sidorovsk'in eteläpuolella, jolloin on selvinnyt, ettei polttoaine riitä Japaniin saakka. Kääntyminen on aloitettu n. klo 17:10:35 UTC paikassa 66.2669, 82.6800.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä Siperiassa nyt eilinen BA7X ja tämänpäiväinen BA7 lentävät kohti Hanedaa. Eilinen eilistä reittiä ja tämänpäiväinen hieman pohjoisempaa reittiä. Eilinen n. 15 minuuttia tämänpäiväistä edellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikohan johtua jostain venäjän ilmatilan sulkeutumisesta, ei vain ole ehditty aiemmin kertoa, uskon vakaasti että noin iso kioski on suunnitellut reitin etukäteen, ei matkan aikana.

Sitten toveri ilmoitellut että ei ehkä sittenkään tuosta, no pelkkää spekulointia mutta kuitenkin.Kiusa se on pienikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei ristus.. Voiko tämän höttöjutun kirjoittaja kutsua itseään "toimittajaksi"..

 

Koko lainaus jutusta tässä:

 

British Aiwaysin lento joutui tekemään noin 5 000 kilometrin jälkeen U-kierroksen takaisin Lontooseen.

 

   > British Airwaysin lento Lontoosta Tokioon joutui palaamaan noin 5 000 kilometrin jälkeen takaisin Lontooseen.

 

   > Kone oli tehnyt kääntyessään takaisin jo puolet matkasta.

 

   > Syyksi epäillään teknistä vikaa.

 

British Airwaysin lento Tokioon palasi takaisin Lontooseen, kun jo yli puolet matkasta oli lennetty.

 

Lentoyhtiön mukaan syynä oli tekninen vika.

 

Kone oli matkalla matkalla Tokioon ja lentänyt jo yli puolet matkastaan siinä vaiheessa, kun se joutui palaamaan lähtöpisteeseensä.

 

Lento BA7 lähti torstaina puolenpäivän aikaan Heathrow'n kentältä. Koneen oli määrä laskeutua Naritan kentälle 11 tuntia myöhemmin. Pohjois-Siperian kohdalla lento kuitenkin suunnattiin takaisin kohti Britanniaa. Boeing 777 saapui Lontoon kentälle keskiyöllä, tuntia myöhemmin aikaa, jolloin sen piti koskettaa Tokion maaperää.

 

Flightradar24-seurantapalvelu kertoi aluksi, että lento oli tarkoitus ohjata Helsinkiin matkustamossa sattuneen hätätapauksen vuoksi. Sosiaalisessa mediassa väitettiin myöhemmin, että lentosuunnitelma oli syypää tilanteeseen. Tiedottajan mukaan kyseessä oli tekninen vika.

 

Närkästyneet matkustajat saivat hotelliyön, ja uusi lento lähti liikenteeseen seuraavana päivänä. Lentomoka tulee kalliiksi myös lentoyhtiölle.

 

Tapausta on kommentoitu aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Yksi kommentoijista tituleerasi matkaa "huonoimmaksi lennoksi koskaan".

 

..."syyksi epäillään teknistä vikaa"

... "lentoyhtiön mukaan syynä oli tekninen vika"

 

... "Flightradar24-seurantapalvelu kertoi"

... "kone lentänyt jo yli puolet matkastaan siinä vaiheessa, kun se joutui palaamaan lähtöpisteeseensä"

 

... "Pohjois-Siperian kohdalla lento kuitenkin suunnattiin takaisin kohti Britanniaa"

... "Sosiaalisessa mediassa väitettiin myöhemmin, että lentosuunnitelma oli syypää tilanteeseen"

 

... "Närkästyneet matkustajat saivat hotelliyön"

... "Lentomoka tulee kalliiksi myös lentoyhtiölle.

 

Oikeasti. Mitä h... ?? Kaikki kliseet ja kaikki suomalaisen klikkihuorausmedian korulauseet täydellisesti yhdessä jutussa. Eli uuden kesätoimittajan leikekirjaan tästä artikkeli otsikolla "ei näin". Oikeasti, IL:n "toimittaja" Jenna Lehtonen; Ei näin. Ei näin. (sori, ja anteeksi).  :P   Ok. Selvästi vain todella huonosti sanasta sanaan käännetty alkuperäisestä Independentin jutusta, mutta silti - jotain rotia nyt oikeasti. Sen kokoinen facepalm taas tuli tätä lukiessa että herranjestas sentään.

 

(ihan jatkoa ajatellen, noin 5min googlettamisella tähänkin stooriin olisi voinut saada vähän enemmän oikeaa taustatietoa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole muuten ensimmäinen sekojuttu tolta toimittajalta(Jenna Lehtonen)

Muutama viikko sitten uutisoi, että tämä poliisimurhaajan rynkky oli varastettu Puolustusvoimilta(tai siis teki jutun kuinka intiltä on kadonnut paljon aseita ja jutun pääjuju oli tämä poliisimurha) vaikka 2 päivää aikaisemmin oli jo uutisoitu, että rynkky oli varastettu rajalta. Eli kyseinen daami ei erota rajaa ja puolustusvoimia toisistaan jne.   

 

Aikaisemmin keväällä sama daami haki facebookin ja youtuben avulla toimittajan töitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En aio puolustella liiaksi tuota iltapulun juttua, mutta jos esimerkiksi on tekstin perässä "tiedottajan mukaan tekninen vika" niin se voipi olla myös lisätty tekstiin myöhemmin. Niistä on välillä myös maininta jossakin kohdassa, jos juttua on päivitetty. Tämän kokoluokan (eli pienen) uutisia ei kirjoiteta kokonaan uusiksi, jos niihin tulee joku pieni päivitys. Äidinkieli kyllä on henkilöllä hakusessa :D

 

Palatakseni sitten itse aiheeseen eli tapahtuneeseen niin joka tapauksessa on ollut aikamoisen turha reissu niin sanotusti. Ja tuosta Flightradarista voisi vähän päätellä, että ehkä kuitenkin siellä on ollut jo heti alkumatkasta jotakin käsitystä, että homma ei ole menossa ihan oikein. Onko vika sitten ollut flightplanissa vai teknisellä puolella niin en tiedä.

 

Mutta noin niin kuin ylipäätänsä kumpi on parempi. Lentää tosiaan koko matka takaisin Lontooseen ja siellä hotelliyö vai Helsinkiin ja siellä hotelliyö? Meinaan, että jos itse ajan autolla kohti Lappia ja huomaan Kuopion kohdalla, että auton akusta alkaa loppua virta ja vaihtoehtona on a) ajaa takaisin lähtöpisteeseen, jossa on hieman edullisempi akku sekä halvempi majoitus ja b) pysähtyä Kuopioon, ostaa hieman kalliimpi akku ja majoittua siellä niin tuo B vaihtoehto on kyllä melko hyvä...

Asiakaspalvelu mielessä voisi ajatella, että on ehkä kivempi jäädä sinne Helsinkiin, kuin istua turhaan koneessa vielä 2h lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiakaspalvelu mielessä voisi ajatella, että on ehkä kivempi jäädä sinne Helsinkiin, kuin istua turhaan koneessa vielä 2h lisää.

 

Eiköhän tässä ole mietitty kokonaisuutta enemmän kuin asiakkaan +2h lentoaikaa... Lontoossa on ollut tarjolla majoituskapasiteettia asiakkaille, BA:n oma henkilökunta huolehtimaan asioista (ja heillä +2h aikaa järjestää asioita valmiiksi), uusi kone ja miehistö korvaavalle lennolle yms...

 

Jos kone olisi divertannut Helsinkiin, niin veikkaisin kaikkeen tähän olisi kulunut huomattavasti enemmän aikaa kuin nyt tuo +2h, joka kulutettiin ilmassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään