Timo Partanen

McDonnell Douglas A-12 Avenger II

7 viestiä aiheessa

McDonnell Douglas A-12 Avenger II

 

Lentokone, jota ei koskaan ole tehty yhtään kappaletta, johon upposi 2 mrd dollaria ja joka osaltaan aiheutti kunniakkaan McDonnell Douglasin ajautumisen Boeingin syliin. Sellainen kone on Avenger II, A-12 tai millä nimellä sit nyt haluaakaan kutsua. Jos googlaatte konetta, niin huomattavasti enemmän hittejä tulee Lockheedin A-12 koneelle, joka siis on SR 71:n hävittäjävariantti.

 

Koneesta piti tulla laivaston A-6 Intruderin seuraaja, eli laivaston rynnäkkökone, ja myös F 111:n seuraaja, ja vielä Panavia Tornadonkin seuraaja, eli varsin massiivista valmistussarjaa kaavailtiin tälle hankkeelle. Koneen piti hyödyntää laajasti stealth teknologiaa ja sen piti kyetä kantamaan 5160 paunan hyötykuorma (2300 kg) sisäsissä kuormakuiluissa.

 

Koneen suunnitelma perustui täydelliseen kolmioon, jossa ohjaamo sijaitsi aivan keulassa ja ilmaottoaukot ohjaamon alla. Moottoreina oli kaksi GE F412-D5F2 moottoria.

Koneen ensilento oli alun perin suunniteltu tapahtuvan 1990, mutta se siirrettiin lopulta vuoteen 1994. USA:n laivasto suunnitteli varustavansa 14 tukialusta 20 koneen laivueella.

 

Puolustusministeri Dick Cheney peruutti hankkeen 1990 ja määräsi yhtiön palauttamaan siihen investoidut 2 mrd dollaria takaisin. Tämä vaatimus oli mitä ilmeisimmin liikaa, ja yhtiöt pyrkivät suojaamaan asemaansa oikeusteitse. Välivaiheessa vetoomustuomioistuin määräsi korvattavan summan suuruudeksi 1,34 mrd dollaria ja korot päälle. Lopullinen niitti asialle saatiin 2014, kun Boeing ja General Dynamics kumpikin maksoivat takaisin laivastolle 200 milj dollaria.

 

Koneesta on olemassa yksi luonnollisen kokoinen mock-up, josta siis tässä kuvia. Kone sijaitsee Fort Worthin museossa Texasissa. Kone oli epämiellyttävästi aidan takana sotilastukikohdan puolella, joten ei siitä tämän parempia otoksia saanut. Lisäksi tuo puhelinpylväs oli hankalasti tiellä. Siivet olivat koneen takana kasassa, mutta nistä otetuista kuvista ei kenellekään olisi mitään hyötyä. Netistä tietysti löytää taiteilijan vapauksilla tehtyjä sommitelmia, mutta tässä nyt nämä mun otokset.

 

Timo

 

 

 

A-12 sivukuva

a12_sivukuva.jpg.60c8658125180c72d5c576053aafb862.jpg

 

A-12 edestä

 

A-12 takaa

takakuva.jpg.01703e38aff92ee9b5566a2cba169087.jpg

>edesta.jpg.35bad9ee0285ddcb71d3f366cd260fe0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuosta härvelistä tulee kummasti mieleen Hortenin veljesten suunnittelema Horten Ho IX tai Go 229. Se erohan näillä on, että Hortenin veljesten luomus ihan oikeasti lensi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuosta härvelistä tulee kummasti mieleen Hortenin veljesten suunnittelema Horten Ho IX tai Go 229. Se erohan näillä on, että Hortenin veljesten luomus ihan oikeasti lensi...

 

Lensi kolme kertaa, joista kolmannella tuhoutui... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, yhdennäköisyys Horten Ho 229:n kanssa on ilmeinen. Eipä ole ensimmäinen kerta, kun saksalaista sotilainsinööriosaamista kierrätetään...

 

Tässä ilmeisesti ainoa säilynyt Horten kunnostettavana Udvar Hazyn restaurointihallissa.

 

Timo

 

 

horten.jpg.fad89d968b0d4a7e9edfa10ec078f81c.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin!!  :thmbup:

 

Odottelinkin tässä jo vähän että koska niitä reissukuvia alkaa tippua. Tuo A-12 oli kyllä melkoinen projekti enkä vieläkään käsitä miten olen tuon koneyksilön missannut kaikki nämä vuodet. Koskaan ei näköjään ole liian vanha oppiakseen uutta  :)

 

Cheers!

 

Orvo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens,

 

tässä näitä reissukuvia nyt sitten tulee, vaikka yleisö kuinka paljon laittaisi kapuloita rattaisiin. Laitan siitä Cavenaugh-museosta jutun vähän myöhemmin, ja ajattelin laittaa myös pari kuvaa ihmisistä, jos asia on mielestäsi OK.

 

Tässä vielä pari pläjäystä Fort Worthin museon A-12 mallista. Taustalla näkyy myös puinen B-36 Peacemaker-malli, mutta ei siitä tässä jutussa nyt sitten enempää.

 

Tätä tarinaa kirjoittaessa nousi mieleen kysymys siitä, miten ihmeessä tuolla voisi laskeutua tukialukselle? Koneen kärkiväli vaikuttaa sellaiselta, että oikea siiven kärki viistäisi luultavasti aika läheltä tornia. Pimeässä ja vähän varmuusmarginaalia mukaan laskien saatettaisiin olla vieläkin lähempänä...

 

Timo

 

 

 

malli1.jpg.98533b5489e6c4d89b9494e8449594bd.jpg

 

 

>malli2.jpg.b60491322e2af6e57c37f8ea553dc422.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä tarinaa kirjoittaessa nousi mieleen kysymys siitä, miten ihmeessä tuolla voisi laskeutua tukialukselle? Koneen kärkiväli vaikuttaa sellaiselta, että oikea siiven kärki viistäisi luultavasti aika läheltä tornia. Pimeässä ja vähän varmuusmarginaalia mukaan laskien saatettaisiin olla vieläkin lähempänä...

 

Samaa kokoluokkaahan tuo on Tomcatin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla