Kaleva Nummelin

Lentäjäpula vie lentoja maakunnista

15 viestiä aiheessa

Ja samaan aikaan suljetaan maan tehokkain ojaajientuottoyksikkö palveluntarjoajan toimesta. Ja vielä sellainen, jossa suurin osa koulutettavia maksoi itse koulutuksensa + ALV:n jne.

Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon lisää fyrkkaa ALV vapaa valtiollinen ammattioppilaitos hakee veronmaksajilta kasvattaakseen  omaa toimintaansa vastaamaan kasvavaa

ohjaajatarvetta. :)

Miten se peiton jatkamistarina menikään? :)

 

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjäpula vai pula lentäjistä jotka ovat halukkaita maksamaan 24000€ ATR-tyypistä, mikäli he vielä siitä veloittavat?

 

Eivät maksa eivätkä ole ikinä maksaneet.

 

Kuskeja on kyllä työttöminä Suomessa tälläkin hetkellä, mutta rekrytahti on ollut liian hidas. Plus että viime vuonna oli parit YT:t, joissa porukkaa vähennettiin, vaikka samalla oli pulaa.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja samaan aikaan suljetaan maan tehokkain ojaajientuottoyksikkö palveluntarjoajan toimesta. Ja vielä sellainen, jossa suurin osa koulutettavia maksoi itse koulutuksensa + ALV:n jne.

Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon lisää fyrkkaa ALV vapaa valtiollinen ammattioppilaitos hakee veronmaksajilta kasvattaakseen  omaa toimintaansa vastaamaan kasvavaa

ohjaajatarvetta. :)

Miten se peiton jatkamistarina menikään? :)

 

-P-

 

Eli Malmiltako on valmistunut keskimäärin yli 35 fATPL-lentäjää vuosittain? Kuulostaa kyllä suurelta luvulta. Entä jos pudotetaan luvusta pois ne, jotka eivät käytännössä voisi tulla työllistymään Suomeen muutenkaan, siis kazakstanilaiset?

 

SIO on liiketoiminnasta arvonlisäverovelvollinen. Siltä osin kun se toimii ALV-vapaasti, se ottaa vapaudella lähinnä takkiin suppeasti tarkasteltuna, koska se ei voi tehdä ALV-vähennyksiäkään toiminnan kuluista tuolta osin. Valtion budjetin alimman rivin kannalta asialla ei tosin ole mitään merkitystä. On totta, että opiskelijat eivät maksa koulutuksensa aiheuttamia kuluja kuin osittain. Mites Patrian toiminta, maksavatko opiskelijat siellä koulutuksensa kustannukset, vai subventoidaanko toimintaa todellisuudessa puolustusvoimien kanssa tehtyjen sopimusten kautta?

 

Vastakkainasettelu SIO:n ja kaupallisten koulujen välillä on lähtökohtaisesti typerä. Miksi lentäjäkoulutuksen pitäisi olla saatavilla vain yksityisiltä hankittuna, mutta muuta koulutusta tuotetaan opiskelijalle täysin tai lähes täysin verovapaasti yliopistotasolle saakka? Kohtuuhintainen tai ilmainen koulutus takaa lähinnä sen, että opiskelemaan valikoituvat tehtäviin soveltuvat henkilöt sen sijaan, että opiskelemaan valikoituvat ne, joilla on tarpeeksi rahaa ja minimivaatimukset ylittävä soveltuvuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä tuota SIO-vastaisuutta Malmilla. Kyseisen koulun oppilaat ovat olleet kuitenkin merkittävä osa kentällä koulutetuista lentäjistä, vaikka vain PPL-tasolle. Hiltunenkin on opettanut SIOlaisia ja itsekin olen saanut istua hänen oppitunneilla ja treenata ravirinkiä, vaikka jatkoinkin koulua Porissa. Korjulan klaani elää näköjään vahvana Malmilla.

 

Tämän hetken lentäjäpula johtuu osittain myös siitä, että koulutus on niin kallista ettei siihen ole laman aikana moni uskaltanut hakea tai saanut lainaa. Toki voidaan suunnitella kaikenlaisia "koulutusvouchereita" ja stipendejä, mutta eiköhän niistäkin joku kateellinen valittaisi. Se, että SIO on olemassa, on hyvä asia suomalaiselle ilmailulle, ei mikään uhka. Ilman sitä pula olisi vieläkin pahempi, tai sitten lentäjiä haettaisiin ulkomailta ja heistä maksettaisiin enemmän. Nyt suomalaista SIO-taustaista työvoimaa on saatavilla, mutta lentoyhtiöiden rekrytointi tökkii. Lentäjäpula on tosiasia kaikkialla, mutta Suomessa työvoimaa silti riittää ainakin vielä toistaiseksi. Lentäjäpula on tosiasia jo nyt, mutta pahinta tilannetta ei ole vielä nähty. Lyhyellä tähtäimellä kesälomat ovat alkamassa ja keskipitkällä tähtäimellä jos ja kun Finnair vielä kuppaa muut yhtiöt tyhjäksi, niin vaikeaa tulee olemaan monella yhtiöllä. Kaiken tämän päälle vielä ulkomaille lähtijät.

 

Tähän on tultu, vaikka vielä vähän aikaa sitten aika moni tälläkin foorumilla väitti ihan muuta.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä tuota SIO-vastaisuutta Malmilla. Kyseisen koulun oppilaat ovat olleet kuitenkin merkittävä osa kentällä koulutetuista lentäjistä, vaikka vain PPL-tasolle. Hiltunenkin on opettanut SIOlaisia ja itsekin olen saanut istua hänen oppitunneilla ja treenata ravirinkiä, vaikka jatkoinkin koulua Porissa. Korjulan klaani elää näköjään vahvana Malmilla.

 

Tämän hetken lentäjäpula johtuu osittain myös siitä, että koulutus on niin kallista ettei siihen ole laman aikana moni uskaltanut hakea tai saanut lainaa. Toki voidaan suunnitella kaikenlaisia "koulutusvouchereita" ja stipendejä, mutta eiköhän niistäkin joku kateellinen valittaisi. Se, että SIO on olemassa, on hyvä asia suomalaiselle ilmailulle, ei mikään uhka. Ilman sitä pula olisi vieläkin pahempi, tai sitten lentäjiä haettaisiin ulkomailta ja heistä maksettaisiin enemmän. Nyt suomalaista SIO-taustaista työvoimaa on saatavilla, mutta lentoyhtiöiden rekrytointi tökkii. Lentäjäpula on tosiasia kaikkialla, mutta Suomessa työvoimaa silti riittää ainakin vielä toistaiseksi. Lentäjäpula on tosiasia jo nyt, mutta pahinta tilannetta ei ole vielä nähty. Lyhyellä tähtäimellä kesälomat ovat alkamassa ja keskipitkällä tähtäimellä jos ja kun Finnair vielä kuppaa muut yhtiöt tyhjäksi, niin vaikeaa tulee olemaan monella yhtiöllä. Kaiken tämän päälle vielä ulkomaille lähtijät.

 

Tähän on tultu, vaikka vielä vähän aikaa sitten aika moni tälläkin foorumilla väitti ihan muuta.

 

-T

 

Näkisin että viime vuosina vielä on ollut enemmänkin pula niistä ensimmäisistä työpaikoista johon vastavalmistunut pääsee ja saa kokemusta. Moneen paikkaan haetaan kavereita joilta odotetaan 1500h tms. tiimaa ja valitetaan ettei ketään saada vaikka mitä yritettäisiin. Näinhän se on kun viimeiseen 8v ei ole ollut juurikaan riittävästi tarjolla työpaikkoja mistä alkaa keräämään sitä tiimaa koulun jälkeen. Nyt sitten on tilanne, että Euroopan laajuisesti on iso armada 200-500h pilotteja ja kauhea pula 1500+ h piloteista. Tilanne ei muutu miksikään ellei yhtiöt tiputa minimivaatimuksiaan ja päästä alemmilla tunneilla helpommin lentämään. Lähinnä tätä taitaa estää vakuutusmaksujen nouseminen yms. Uskon että Euroopassa on ihan riittävästi valmistunut 2008-2015 lentäjiä, mutta homma on kustu niin sanotusti, koska vastavalmistuneita ei ole päästetty töihin kokemusvaatimusten takia. Varmaan lyhytnäköisesti ajateltuna näitä kokeneita on samalla ajanjaksolla ollut tarpeeksi tarjolla, mutta samalla on luotu pohjaa sille, että tulevaisuudessa niitä kokeneita kavereita ei olemassa olevien lisäksi enää löydy mistään kasvun tueksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkisin että viime vuosina vielä on ollut enemmänkin pula niistä ensimmäisistä työpaikoista johon vastavalmistunut pääsee ja saa kokemusta. Moneen paikkaan haetaan kavereita joilta odotetaan 1500h tms. tiimaa ja valitetaan ettei ketään saada vaikka mitä yritettäisiin. Näinhän se on kun viimeiseen 8v ei ole ollut juurikaan riittävästi tarjolla työpaikkoja mistä alkaa keräämään sitä tiimaa koulun jälkeen. Nyt sitten on tilanne, että Euroopan laajuisesti on iso armada 200-500h pilotteja ja kauhea pula 1500+ h piloteista. Tilanne ei muutu miksikään ellei yhtiöt tiputa minimivaatimuksiaan ja päästä alemmilla tunneilla helpommin lentämään. Lähinnä tätä taitaa estää vakuutusmaksujen nouseminen yms. Uskon että Euroopassa on ihan riittävästi valmistunut 2008-2015 lentäjiä, mutta homma on kustu niin sanotusti, koska vastavalmistuneita ei ole päästetty töihin kokemusvaatimusten takia. Varmaan lyhytnäköisesti ajateltuna näitä kokeneita on samalla ajanjaksolla ollut tarpeeksi tarjolla, mutta samalla on luotu pohjaa sille, että tulevaisuudessa niitä kokeneita kavereita ei olemassa olevien lisäksi enää löydy mistään kasvun tueksi.

 

Kyllä niistä osaavista ja soveltuvista 150 tai 200 tunnin piloteistakin alkaa olla pula. Pullonkaulana usein on se, että jatkokoulutuskapasiteetti (yhtiökoulutus, tyyppikoulutus, linjakoulutus) on rajallinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä niistä osaavista ja soveltuvista 150 tai 200 tunnin piloteistakin alkaa olla pula. Pullonkaulana usein on se, että jatkokoulutuskapasiteetti (yhtiökoulutus, tyyppikoulutus, linjakoulutus) on rajallinen.

 

Mikäli tilanne on nykyään näin, niin syy on jossain muualla kuin siinä, ettei näitä "työttömiä" lentäjiä olisi edelleenkin riittävästi tarjolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä niistä osaavista ja soveltuvista 150 tai 200 tunnin piloteistakin alkaa olla pula.

 

Mihin vuosien varrella koulutetut pilotintaimet ovat kadonneet? Vai eivätkö ole osaavia ja soveltuvia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mihin vuosien varrella koulutetut pilotintaimet ovat kadonneet? Vai eivätkö ole osaavia ja soveltuvia?

 

Eivät ne ole kadonneet, ja koitin tuolla tavalla vähän pehmeämmin ilmaista asiaa, että niistä alkaa olla pula, vaikka vielä ei ollakaan hätää kärsimässä. Osan kohdalla valitettavasti pitää paikkaansa sekin, että eivät ole joko osaavia, tai soveltuvia, tai kumaapaakaan. Tottakai sekä osaaminen että soveltuvuus on suhteellista, eikä ole vain ilmailulle tyypillinen ominaispiirre. Esimerkiksi autoalalla on kuultu samaa valitusvirttä jo vuosikaudet, esimerkiksi työttömiä asentajia/mekatsuja kyllä on, mutta ei välttämättä sellasia, joita työnantajat haluaisivat palkata. Samaa käsitystä tukevat omakohtaiset kokemukset raskaasta tavaraliikenteestä, suurinta osaa alalle valmistuvista kuljettajista en ottaisi töihin.

 

Enkä nyt tällä kommentilla tarkoita sitä, että kaikki ne lentäjät, jotka eivät vielä ole työllistyneet, olisivat jollain tavalla sopimattomia tai soveltumattomia, mutta alalla kuin alalla yleistäen pätee se, että kerma kaavitaan päältä; yksilötasolla tarkasteltuna yleistys ei tietenkään toimi sitten samalla tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivät ne ole kadonneet..

 

Enkä nyt tällä kommentilla tarkoita sitä, että kaikki ne lentäjät, jotka eivät vielä ole työllistyneet, olisivat jollain tavalla sopimattomia tai soveltumattomia

 

Lentäjiä siis löytyy ainakin vielä, kokeneita ja kokemattomia, ja  markkinatilanteen muuttuminen toivottavasti lähinnä tervehdyttää alaa. Kuluneiden vuosien aikanahan on nähty, että monet lentoyhtiöt pyrkivät kustannustensa minimointiin mitä kekseliäimmillä ratkaisuilla: veroja, työnantajamaksuja, koulutuskuluja, työvoiman määrää, työehtoja yms. on pyritty saamaan mahdollisimman alas konsteilla, jotka eivät aina ole näyttäneet kovin hyviltä pilottien, rehdin kilpailun tai lentoturvallisuuden kannalta katsottuna. Pay to fly, työsuhteen naamioiminen yritysten väliseksi liikesuhteeksi, vapaimpien ja halvimpien pykälien hyödyntäminen globaalisti, suoranainen rikollinen veronkierto, yms. Jos tällaisten yhtiöiden toiminta vaikeutuu sen myötä, että kunnon työvoimaa ei ole niin vain tarjolla mihin tahansa virityksiin, ei se minusta ole ollenkaan huono homma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkisin että viime vuosina vielä on ollut enemmänkin pula niistä ensimmäisistä työpaikoista johon vastavalmistunut pääsee ja saa kokemusta. Moneen paikkaan haetaan kavereita joilta odotetaan 1500h tms. tiimaa ja valitetaan ettei ketään saada vaikka mitä yritettäisiin. Näinhän se on kun viimeiseen 8v ei ole ollut juurikaan riittävästi tarjolla työpaikkoja mistä alkaa keräämään sitä tiimaa koulun jälkeen. Nyt sitten on tilanne, että Euroopan laajuisesti on iso armada 200-500h pilotteja ja kauhea pula 1500+ h piloteista. Tilanne ei muutu miksikään ellei yhtiöt tiputa minimivaatimuksiaan ja päästä alemmilla tunneilla helpommin lentämään. Lähinnä tätä taitaa estää vakuutusmaksujen nouseminen yms. Uskon että Euroopassa on ihan riittävästi valmistunut 2008-2015 lentäjiä, mutta homma on kustu niin sanotusti, koska vastavalmistuneita ei ole päästetty töihin kokemusvaatimusten takia. Varmaan lyhytnäköisesti ajateltuna näitä kokeneita on samalla ajanjaksolla ollut tarpeeksi tarjolla, mutta samalla on luotu pohjaa sille, että tulevaisuudessa niitä kokeneita kavereita ei olemassa olevien lisäksi enää löydy mistään kasvun tueksi.

 

Näin oli vielä vähän aikaa sitten, mutta tilanne on muuttunut. Kokeneille on hommia joka puolella, mutta kokemattomiakin palkataan. Esimerkiksi otsikon Norra, Finnair, Cityjet (ex Blue1) ja Norwegian palkkaavat kokemattomia. Noista kolme ensimmäistä maksaa myös tyyppikurssin, mikä on isossa mittakaavassa harvinaista, eikä muualla yleensä sellaista tehdä kokemattomalle. Norwegianilla on virallisesti vaatimuksena 1500h ja tyypit, mutta todellisuudessa joutuvat palkkaamaan täysin kokemattomia, jotka tosin maksavat tyyppinsä itse ja base on muualla kuin Suomessa.

 

Vaatimuksista olennaisin ei siis ole yleinen lentokokemus, vaan se tyyppikoulutus ja sen lisäksi kokemus tyypissä. 5000h Cessnapilotti ei ole näennäisestä kokemuksestaan huolimatta kovinkaan kiinnostava kandidaatti lentoyhtiöille, jotka etsivät lentäjiä liikennekoneeseen. Yhtiöt säästävät sillä, kun ei tarvitse kouluttaa niin paljon.

 

Kuten Tatu jo sanoi, niin iso ongelma on myös yhtiön sisäinen koulutus. Vaikka kokemattomia "lentäjiä" on tarjolla, niin kokemusta liikennekoneesta toivotaan, sillä muuten kyseisen kuskin kasvattaminen linjakelpoiseksi kestää jopa kuukausia. Yhtiöillä ei välttämättä ole riittävää määrää kouluttajakippareita ja muuta henkilökuntaa, tai edes minkäänlaisia suunnitelmia tuollaisen koulutuksen järjestämiseen.

 

Ei siis välttämättä riitä, että käy jonkun zero-to-hero -kurssin ja kuvittelee olevansa yhtiöiden silmissä kovinkaan kiinnostava. Pari vuotta liikennekoneessa muuttaa tilanteen täysin, joskus jopa nopeammin. Tällä hetkellä esimerkiksi SAS palkkaa 100h liikennekoneella lentäneitä tyyppikoulutettuja pilotteja, joiden suurin vahvuus on tuo tyyppikoulutus.

 

Tärkeintä on siis saada se ensimmäinen työpaikka, mikä Euroopassa ja muualla maailmalla tarkoittaa tyyppikurssin maksamista. Se kannattaa maksaa A tai B koneeseen, ei tuhlata rahojaan pienempiin tai harvinaisempiin tyyppeihin, koska silloin yleensä joutuu maksamaan vielä toisestakin tyyppikurssista.

 

Suomessa tilanne on aloittavien lentäjien kannalta nyt hyvä, kun tyyppikurssit pääasiassa maksetaan. Palkka ei ole iso aloittavalla, mutta ilmainen koulutus kompensoi. Ensimmäisen työpaikan saamisessa tarvitaan tuuria, mutta niin sitä tarvitaan muillakin aloilla. Jos ei halua luottaa pelkkään tuuriin, niin kannattaa katsella Suomen ulkopuolellekin.

 

Mihin vuosien varrella koulutetut pilotintaimet ovat kadonneet? Vai eivätkö ole osaavia ja soveltuvia?

 

Moni odottelee kotona alan töitä, tai tekevät ehkä muita hommia. Osalla on käynyt 7v odottelun jälkeen tuuri, osalla ei. Joillekin yhtiöille kelpaavat, joillekin eivät. Eivät ole kuitenkaan ehkä niitä kiinnostavimpia kandidaatteja, vaikka paperit olisivatkin voimassa.

 

Uusia lentäjiä löytyy varmasti yhtiöille, jotka tarjoavat kilpailukykyisiä työehtoja. Löytyy kokeneita ja kokemattomia lentäjiä, ja  markkinatilanteen muuttuminen toivottavasti lähinnä tervehdyttää alaa.

 

Jos hyviä ehtoja tai rahaa haluaa, niin yleensä kannattaa katsella Suomen ulkopuolelle. Toki kaikkea ei voi mitata rahassa ja elämänlaatu voi olla pienemmällä rahalla Suomessa parempi kuin jossain muualla. Usein rahalla houkutellaan lisää työvoimaa, kun ei muuten saada. Eli silloin joko yhtiössä tai paikassa on jotain vikaa.

 

Loppuun voisi todeta, että hyvillä ja henkilöstöä hyvin kohtelevilla yhtiöillä ei ole lentäjäpulaa. Ne voivat valita työntekijänsä ja sen määrän mitä tarvitsevat.

 

-T

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni odottelee kotona alan töitä, tai tekevät ehkä muita hommia. Osalla on käynyt 7v odottelun jälkeen tuuri, osalla ei. Joillekin yhtiöille kelpaavat, joillekin eivät. Eivät ole kuitenkaan ehkä niitä kiinnostavimpia kandidaatteja, vaikka paperit olisivatkin voimassa.

 

Näistä muista hommista pitää vielä mainita se, että jos on muu hyvä koulutus ja hyvä työpaikka, niin kyllä se vaatii jo jonkinlaista paloa sinne lentäjän hommaan, jos jättää hyväpalkkaisen päivätyönsä ja lähtee lentämään 2500-4000 euron kuukausipalkalla. Tunnen useammankin sellaisen kaverin, jotka ovat työelämässä sellaisessa asemassa, etteivät enää halua lähteä lentämään työkseen, vaikka ovat saattaneet pitää kelpuutuksiakin voimassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä muista hommista pitää vielä mainita se, että jos on muu hyvä koulutus ja hyvä työpaikka, niin kyllä se vaatii jo jonkinlaista paloa sinne lentäjän hommaan, jos jättää hyväpalkkaisen päivätyönsä ja lähtee lentämään 2500-4000 euron kuukausipalkalla. Tunnen useammankin sellaisen kaverin, jotka ovat työelämässä sellaisessa asemassa, etteivät enää halua lähteä lentämään työkseen, vaikka ovat saattaneet pitää kelpuutuksiakin voimassa.

 

Niin, kaikkea ei kannata mitata rahassa, mutta toki lentäjänä on mahdollista saada hyvä ansiotaso. Samoin muillakin aloilla joutuu aloittamaan pienemmällä palkalla, mutta osa ei sitä halua tehdä jos on valmiiksi hyväpalkkaisessa työssä. Lentäjänä voi kuitenkin Euroopassakin tehdä jo 4v jälkeen 120k/vuosi bruttona tai 2v jälkeen 100k nettona Lähi-idässä. Harvassa on ne ammatit, joissa sama onnistuu.

 

Raha on olennainen osa työntekoa, mutta useilla lentäjillä on alalle muutakin paloa kuin vain rahanhimo. Jos sitä on, niin työ on aika kivaa. Ja itse homma on rentoa ja vapaa-aikaakin on paljon. On niitä huonompiakin ammatteja.

 

Jos mainittu lentäjäpula koskee siis lähinnä huonoja yhtiöitä, kyse ei liene lentäjäpulasta, vaan alan tervehtymisestä.

 

Kyllä pula on ihan tosiasia. Monella se rajoittaa kasvua ja peruu lentoja. Parhailla yhtiöillä pulaa ei ole, mutta heti siinä takana se näkyy jo. Samoin niillä, jotka arkailevat rekrytoinnin kanssa, eikä suunnittelu ole pelannut kun lentäjätarvetta arvioidaan. Useimmilla yhtiöillä kyse on varmasti molemmista.

 

En osaa sanoa onko ala tervehtymässä, mutta toivottavasti näin on. Oma ura on vielä niin lyhyt, että omakohtaista kokemusta on vielä suhteellisen vähän. Paluuta menneisyyteen ei toki ole, mutta toivottavasti pahin on nähty. Ainakin kuskeilla on tällä hetkellä valinnanvaraa.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään