Sami Puro

Lakkovaroitus koskien Norran matkustamohenkilökuntaa, 16.6.16

13 viestiä aiheessa

http://www.slsy.info/ajankohtaista-kaikille/lakkovaroitus-koskien-norran-matkustamohenkilokuntaa

 

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry. on antanut Nordic Regional Airlinesia eli Norraa koskevan lakkovaroituksen. SLSY:n Norralla työskenteleviä jäseniä koskeva lakko alkaa 16.6.2016 klo 00:00 ja kestää vuorokauden. Lakko päättyy 16.6.2016 klo 23:59. Ilmoitetun lakon aikana SLSY:n jäsenet eivät työskentele Norran Helsingistä lähtevillä lennoilla. SLSY on antanut ilmoituksen myös muita lentoyhtiöitä koskevasta ylityökiellosta, joka toteutetaan siten, että SLSY:n muissa lentoyhtiöissä työskentelevät jäsenet pitäytyvät 16.6. klo 00.0 – 23.59 työvuorolistoille merkityissä töissään, eivätkä osallistu lakonalaiseen työhön.   

 

SLSY on neuvotellut matkustamohenkilökunnalle valtakunnallisen työehtosopimuksen vuonna 2005. Sopimus on yleissitova, ja se koostuu alan yleisien työehtojen lisäksi Finnairia ja Blue1:a (nyk. CityJet) koskevista liityntäpöytäkirjoista, joissa on määritelty alan yleiseen työehtosopimukseen sovitut talokohtaiset poikkeamat. Finnairia koskevassa pöytäkirjassa on lisäksi sovittu, että sen suomalaisiin tytäryhtiöihin sovelletaan Finnairin työehtoja. Finnair on tähän saakka kiertänyt määräystä pitäytymällä vähemmistöosakkaan roolissa niin Norrassa kuin sen edeltäjän Flybe:ssäkin, vaikka se on käyttänyt yhtiöissä tosiasiallista valtaa mm. omistamalla merkittävän osan operoinnin kannalta välttämättömistä lentokoneista sekä käyttämällä määräysvaltaa yhtiöiden hallituksissa.  Finnairin edustajat ovat myös osallistuneet aktiivisesti Norran matkustamohenkilökuntaa koskeviin työehtosopimusneuvotteluihin.

 

SLSY on käynyt 26.5.2016 alkaen Paltan ry:n kanssa neuvotteluja Norran matkustamohenkilökuntaa koskevasta liityntäpöytäkirjasta, jolla yritys siirtyisi noudattamaan alan yleistä työehtosopimusta nykyisen ammattiliitto Pro:n neuvotteleman yrityskohtaisen työehtosopimuksen päättyessä 31.8.2016.  Neuvottelut kuitenkin päättyivät työnantajan toteamuksesta eilen 31.5.2016.

 

Enemmistö Norran matkustamohenkilökunnasta on Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry:n jäseniä. Nykyisen ammattiliitto Pro:n neuvotteleman yrityskohtaisen työehtosopimuksen jatkamiselle ei ole olemassa perusteita.  Norran matkustamohenkilökuntaa koskeva työehtosopimus pohjautuu vuonna 2011 lopettaneen Finncomm Airlinesin ja sen edeltäjän Golden Air:in vanhoihin työehtoihin, ja mm. sen työ- ja lepoaikamääräykset ovat huomattavasti alan yleissitovaa työehtosopimusta heikommat. Sopimus ei ole muutenkaan millään tavoin linjassa alan yleissitovan työehtosopimuksen kanssa.

 

Norran matkustamohenkilökunta tekee paljon töitä ja vapaata on vähän: Kahden viiden päivän työvuoroputken välillä saattaa olla vain yksi päivä kotona, kahden kolmipäiväisen työrupeaman välillä puolestaan 12 tuntia, työpäivät voivat olla pitkiä ja koostuvat useista lennoista.  Ulkoasemalla lepo voidaan toteuttaa parakissa lentokentän yhteydessä.  Ei ole ihme, että moni norralaisista kokee jaksamisensa olevan äärirajoilla. Uupumus näkyy matkustamohenkilökunnan osalta korkeina sairauspoissaoloprosentteina sekä pitkien, väsymyksestä johtuvien sairauslomien lisääntymisenä. Tilanne on hälyttävä, sillä kyse on pääsääntöisesti nuorista, perusterveistä ihmisistä.

 

SLSY on ilmoittanut 6.3.2016 kilpailukykysopimusta koskeneessa lehdistötiedotteessamme, että yhdistyksen tärkeimpiä kysymyksiä on löytää ratkaisu Norran matkustamohenkilökuntaa koskevien työehtojen osalta.  Tilanne ei ole osaltamme muuttunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis työehtosopimus on voimassa ja sitä noudatetaan. Silti ollaan menossa lakkoon. Mitä tähänkin sanoisi...

 

Vaikka samat sanat kuin tilanteessa, jossa on olemassa oleva työehtosopimus mutta jota työnantaja pyrkii jatkuvasti olemaan noudattamatta. Omalle työuralle on mahtunut jo useampi sellainen keissi eri aloilta.

 

Ja tätä kaikkea kutsutaan politiikaksi. Sitä harrastavat ihan normaalisti molemmat työmarkkinaosapuolet kulloisenkin tilanteen mukaan. Turha tässä on mitään hurskastella.

 

Mites sinä aikana kun Finnair omisti Norran kokonaisuudessaan? Mikä oli sovellettava työehtosopimus silloin? Eikö Norralaisille olisi tuona aikana pitänyt soveltaa SLSY:n työehtosopimuksen (Finnairin talokohtaisella liityntäpöytäkirjalla) ehtoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sinä aikana kun Finnair omisti Norran kokonaisuudessaan? Mikä oli sovellettava työehtosopimus silloin? Eikö Norralaisille olisi tuona aikana pitänyt soveltaa SLSY:n työehtosopimuksen (Finnairin talokohtaisella liityntäpöytäkirjalla) ehtoja?

 

Olisi helpompi sanoa jos SLSY:n sopmus Finnairin kanssa olisi julkinen. Nyt siitä ja sen sisällöstä on vain toisen, ilmeisen laittomaan lakkoon ryhtymässä olevan osapuolen sana. Mutta toki Norralaisilla AY-jäärilläkin on vapaus valita ja olla noudattamatta sopimusta, ja aiheuttaa näin vakavaa haittaa kaikille työntekijöilleen. Asia erikseen, olisiko ollut järkevämpää odottaa 31.8.2016 saakka ja lakkoilla sitten jos sopimusta ei synny.

 

Itse TES on kyllä siis julkinen, http://www.finlex.fi/data/tes/stes3702-EK003matkustamohenk1311.pdf

 

Finnairia koskeva pöytäkirja ei tunnu löytyvän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perusteita Pro:n kanssa aiemmin solmitun työehtosopimuksen jatkumiselle ei ole, koska koko yritystä ei varsinaisesti enää ole olemassakaan. Työnantajapuoli taasen on keskeyttänyt neuvottelut joissa keskusteltiin siirtymisestä alan voimassaolevan yleissitovan työehtosopimuksen piiriin.

Työnantajapuoli siis ei käytännössä suostu ainakaan tällä hetkellä noudattamaan alan yleissitovaa työehtosopimusta. Miksi työntekijöiden pitäisi niellä se mukisematta?

 

Miten tässä on kyse "AY- jääristä"? Kyse on siitä, että työntekijäpuoli haluaa noudatettavan alan yleissitovaa sopimusta, ihan kuten heillä on siihen oikeus. Eikö työnantajapuoli ole tässä se jäärä, kun ei edes suostu neuvottelemaan asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Perusteita Pro:n kanssa aiemmin solmitun työehtosopimuksen jatkumiselle ei ole, koska koko yritystä ei varsinaisesti enää ole olemassakaan.

 

Hetkinen? Siis mitä yritystä ei mielestäsi ole olemassa? Nykyinen yhtiö, Nordic Regional Airlines Oy, on perustettu 1993 ja siis tasan sama yritys joka kulki aikoinaan Finncomm Airlinesin ja Flybe Nordicin nimillä. Sopimusten pitävyys ei ole riippuvainen siitä, että sopijaosapuoli vaihtaa nimeään. Esimerkiksi sinun hypoteettinen asuntolainasopimuksesi ei lakkaa olemasta voimasta, jos menet naimisiin ja otat vaimon sukunimen käyttöösi.

 

SLSY sitä paitsi itse tunnustaa Pro:n neuvotteleman sopimuksen pätevyyden, koska on ollut jatkuvasti aktiivisesti valmis soveltamaan sitä elokuun loppuun asti, SLSY:n ja Paltan välisistä jatkoa koskevista neuvotteluista huolimatta. Kiukuttelu johtuu siis vain ja ainoastaan siitä, että neuvottelut elokuun jälkeisestä ajasta eivät ole edistyneet toivotulla tavalla.

 

Miten tässä on kyse "AY- jääristä"? Kyse on siitä, että työntekijäpuoli haluaa noudatettavan alan yleissitovaa sopimusta, ihan kuten heillä on siihen oikeus. Eikö työnantajapuoli ole tässä se jäärä, kun ei edes suostu neuvottelemaan asiasta?

 

Tiedotteen mukaan työntekijäpuoli haluaa tällä hetkellä noudattaa voimassa olevaa Pro:n sopimusta, ja alan yleissitovaa sopimusta 1.9.2016 alkaen. Jos sopimusta ei siihen mennessä synny ja joudutaan täysin sopimuksettomaan tilaan, silloin on oikea aika ja oikeuskin lakkoilla.

 

 

Vielä pieni satiiri tuosta voivottelusta:

"KTK:n kuorma-autonkuljettajat tekevät paljon töitä ja vapaata on vähän: Kahden viiden päivän työvuoroputken välillä saattaa olla vain yksi päivä vapaata eikä suinkaan kotona, kahden kolmipäiväisen työrupeaman välillä puolestaan 11 tuntia, työpäivät voivat olla pitkiä ja koostuvat useista erillisistä ajoista.  Yleensä lepojaksot toteutetaan ahtaassa hytissä ilman saniteettitiloja, meluisan maantien vierellä. Ei ole ihme, että moni KTK:laisista kokee jaksamisensa olevan äärirajoilla."

 

Tuohon verrattuna Norralaisten nykyiset työehdot tuntuvat oikeastaan aika hyviltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkinen? Siis mitä yritystä ei mielestäsi ole olemassa? Nykyinen yhtiö, Nordic Regional Airlines Oy, on perustettu 1993 ja siis tasan sama yritys joka kulki aikoinaan Finncomm Airlinesin ja Flybe Nordicin nimillä. Sopimusten pitävyys ei ole riippuvainen siitä, että sopijaosapuoli vaihtaa nimeään. Esimerkiksi sinun hypoteettinen asuntolainasopimuksesi ei lakkaa olemasta voimasta, jos menet naimisiin ja otat vaimon sukunimen käyttöösi.

 

No tuossa antamaassaan tiedotteessa joka ylempänä oli lainauksena, luki että sopimuksen jatkumiselle ei ole enää perusteita. Oletin tämän perusteella - koska en ole tutkinut firmojen omistajuuksia yms. sen tarkemmin - että muutakin on oleellisemmin vaihtunut kuin firman nimi, jolloin siis se peruste sopimukselle olisi rauennut. Jos kerran firma on edelleen sama ja jotakuinkin vain nimi vaihtunut niin se on toki aivan eri tilanne.

 

 

SLSY sitä paitsi itse tunnustaa Pro:n neuvotteleman sopimuksen pätevyyden, koska on ollut jatkuvasti aktiivisesti valmis soveltamaan sitä elokuun loppuun asti, SLSY:n ja Paltan välisistä jatkoa koskevista neuvotteluista huolimatta. Kiukuttelu johtuu siis vain ja ainoastaan siitä, että neuvottelut elokuun jälkeisestä ajasta eivät ole edistyneet toivotulla tavalla.

 

Tiedotteen mukaan työntekijäpuoli haluaa tällä hetkellä noudattaa voimassa olevaa Pro:n sopimusta, ja alan yleissitovaa sopimusta 1.9.2016 alkaen. Jos sopimusta ei siihen mennessä synny ja joudutaan täysin sopimuksettomaan tilaan, silloin on oikea aika ja oikeuskin lakkoilla.

 

No miksi työnantaja kiukuttelee jo tässä vaiheessa? Työnantajalla ei selvästikään ole halua neuvotella asiasta, kun kerran katkaisi neuvottelut. Tarkoitusperiä neuvottelujen katkaisulle ei voi kuin arvailla, mutta tilanne kuitenkin on se että ennemmin tai myöhemmin tilanne on ajautumassa tällä menolla umpipsolmuun. Työnantaja haluaisi ilmeisesti jääräpäisesti jatkaa nykyisin voimassaolevalla sopparilla, kumpiko siis kiukuttelee? ;) Työnantaja luultavimmin haluaisi pitää nykyisen edullisemman ja työnantajan kannalta muutenkin paremman sopparin voimassa myös nykyisen sopimuskauden katkeamisen jälkeen.

 

Se, että joudutaan sopimuksettomaan tilaan ei ole oikeastaan kenenkään etu. Paras olisi jos osapuolilta löytyisi neuvotteluhalukkuutta ja tahtoa sopimuksen vääntämiseen. Kuten olen ennenkin todennut, sopimisessa ja riitelyssä on aina vähintään kaksi osapuolta. Jos toinen tai molemmat on haluttomia/ kyvyttömiä neuvotteluihin ja mennään "Me määrätään!"- asenteella, ei asioista yleensä tule kuin lihava riita. Viime vuosina on yleisestikin ollut havaittavissa monilla aloilla etenkin työnantajapuolen huonoa halukkuutta neuvotteluille. Se on näkynyt yleisenä tyytymättömyytenä työelämässä ja sitä kautta lakkoina ja ulosmarsseina - jopa voimassaolevien sopimuskausien aikana kun pitäisi neuvotella tulevasta. Haluttomuutta toki on joillain aloilla esiintenyt myös työntekijäpuolella, syystä jos toisesta.

 

 

Vielä pieni satiiri tuosta voivottelusta:

"KTK:n kuorma-autonkuljettajat tekevät paljon töitä ja vapaata on vähän: Kahden viiden päivän työvuoroputken välillä saattaa olla vain yksi päivä vapaata eikä suinkaan kotona, kahden kolmipäiväisen työrupeaman välillä puolestaan 11 tuntia, työpäivät voivat olla pitkiä ja koostuvat useista erillisistä ajoista.  Yleensä lepojaksot toteutetaan ahtaassa hytissä ilman saniteettitiloja, meluisan maantien vierellä. Ei ole ihme, että moni KTK:laisista kokee jaksamisensa olevan äärirajoilla."

 

Tuohon verrattuna Norralaisten nykyiset työehdot tuntuvat oikeastaan aika hyviltä.

 

Ne on ammatinvalintakysymyksiä ;) Puhutaan kuitenkin eri aloista, joilla on erilaiset sopimukset ja sopimuksilla erilaiset tarkoitusperät. Oleellista kuitenkin molemmilla aloilla on se, että liian tiukoille vedetyt työvuoroputket ja lyhyet lepojaksot aiheuttaa väsymystä ja sitä kautta riskejä toiminnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuossa antamaassaan tiedotteessa joka ylempänä oli lainauksena, luki että sopimuksen jatkumiselle ei ole enää perusteita. Oletin tämän perusteella - koska en ole tutkinut firmojen omistajuuksia yms. sen tarkemmin - että muutakin on oleellisemmin vaihtunut kuin firman nimi, jolloin siis se peruste sopimukselle olisi rauennut. Jos kerran firma on edelleen sama ja jotakuinkin vain nimi vaihtunut niin se on toki aivan eri tilanne.

 

Sellaista mielikuvaa sillä toki yritettiin tuoda esiin, aivan kuten Norraa yritettiin kaikenlaisin humanistiperusteluin väittää Finnairin tytäryhtiöksi, jota se ei myöskään tällä hetkellä ole. Eihän SLSY nyt voi tiedotteeseen kirjoittaa, että oikeastaan asia on juridisesti ihan oikein, kun ei se aja heidän agendaansa. Sinänsä tässä ei ole mitään poikkeuksellista ja aivan samalaista kikkailua harrastavat tietysti välillä työnantajaosapuoletkit, minkä takia noita "tiedotteita" pitää yleensä lukea aivan äärimmäisen kriittisesti. Totuuttahan niissä ei ole tarkoituskaan kertoa, vaan luoda mielikuvia oman agendan ajamiseksi.

 

No miksi työnantaja kiukuttelee jo tässä vaiheessa? Työnantajalla ei selvästikään ole halua neuvotella asiasta, kun kerran katkaisi neuvottelut. Tarkoitusperiä neuvottelujen katkaisulle ei voi kuin arvailla, mutta tilanne kuitenkin on se että ennemmin tai myöhemmin tilanne on ajautumassa tällä menolla umpipsolmuun. Työnantaja haluaisi ilmeisesti jääräpäisesti jatkaa nykyisin voimassaolevalla sopparilla, kumpiko siis kiukuttelee? ;) Työnantaja luultavimmin haluaisi pitää nykyisen edullisemman ja työnantajan kannalta muutenkin paremman sopparin voimassa myös nykyisen sopimuskauden katkeamisen jälkeen.

 

Se, että joudutaan sopimuksettomaan tilaan ei ole oikeastaan kenenkään etu. Paras olisi jos osapuolilta löytyisi neuvotteluhalukkuutta ja tahtoa sopimuksen vääntämiseen. Kuten olen ennenkin todennut, sopimisessa ja riitelyssä on aina vähintään kaksi osapuolta. Jos toinen tai molemmat on haluttomia/ kyvyttömiä neuvotteluihin ja mennään "Me määrätään!"- asenteella, ei asioista yleensä tule kuin lihava riita. Viime vuosina on yleisestikin ollut havaittavissa monilla aloilla etenkin työnantajapuolen huonoa halukkuutta neuvotteluille. Se on näkynyt yleisenä tyytymättömyytenä työelämässä ja sitä kautta lakkoina ja ulosmarsseina - jopa voimassaolevien sopimuskausien aikana kun pitäisi neuvotella tulevasta. Haluttomuutta toki on joillain aloilla esiintenyt myös työntekijäpuolella, syystä jos toisesta.

 

Vaikea sanoa tuostakaan, mitä oikeasti tapahtui. Neuvottelut olivat siis SLSY:n ja Paltan välillä, ja SLSY:n mielestä neuvottelut keskeytyivät "työantajan [Norran] toteamuksesta 31.5.2016". Käytetty sanamuoto kuulostaa jälleen sellaiselta kiertoilmaisulta, jolla voidaan selittää esimerkiksi sitä, että SLSY olisi vetänyt herneet nenään. Siis ettäkö ihan toteamus päätti ne neuvottelut? Sopimukseton tila tuskin on kummallakaan tavoitteena, mutta edes uhkaava sopimukseton tila ei oikeuta rikkomaan olemassa olevaa sopimusta idioottimaisilla lakkotoimilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vaikea sanoa tuostakaan, mitä oikeasti tapahtui. Neuvottelut olivat siis SLSY:n ja Paltan välillä, ja SLSY:n mielestä neuvottelut keskeytyivät "työantajan [Norran] toteamuksesta 31.5.2016". Käytetty sanamuoto kuulostaa jälleen sellaiselta kiertoilmaisulta, jolla voidaan selittää esimerkiksi sitä, että SLSY olisi vetänyt herneet nenään. Siis ettäkö ihan toteamus päätti ne neuvottelut? Sopimukseton tila tuskin on kummallakaan tavoitteena, mutta edes uhkaava sopimukseton tila ei oikeuta rikkomaan olemassa olevaa sopimusta idioottimaisilla lakkotoimilla.

 

Onko suunniteltu lakko siis laiton, jos siihen ei kerran ole oikeutta sopimuksettoman tilan pelossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, työehtosopimus on voimassa, ja ymmärtääkseni lakkoon osallistuvat ihmiset ovat itse työsopimuksensa yrityksen kanssa tehneet. Kyllä lakko on lähtökohtaisesti laiton silloin, kun se toteutetaan työrauhavelvoitteen ollessa voimassa. Kyse ei toki ole rikoksesta, vaan sopimusrikkomuksesta. Suoraselkäistä olisi aloittaa lakkoilu sillä kellonlyömällä, kun sopimuskin päättyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellaista mielikuvaa sillä toki yritettiin tuoda esiin, aivan kuten Norraa yritettiin kaikenlaisin humanistiperusteluin väittää Finnairin tytäryhtiöksi, jota se ei myöskään tällä hetkellä ole. Eihän SLSY nyt voi tiedotteeseen kirjoittaa, että oikeastaan asia on juridisesti ihan oikein, kun ei se aja heidän agendaansa. Sinänsä tässä ei ole mitään poikkeuksellista ja aivan samalaista kikkailua harrastavat tietysti välillä työnantajaosapuoletkit, minkä takia noita "tiedotteita" pitää yleensä lukea aivan äärimmäisen kriittisesti. Totuuttahan niissä ei ole tarkoituskaan kertoa, vaan luoda mielikuvia oman agendan ajamiseksi.

 

Vaikea sanoa tuostakaan, mitä oikeasti tapahtui. Neuvottelut olivat siis SLSY:n ja Paltan välillä, ja SLSY:n mielestä neuvottelut keskeytyivät "työantajan [Norran] toteamuksesta 31.5.2016". Käytetty sanamuoto kuulostaa jälleen sellaiselta kiertoilmaisulta, jolla voidaan selittää esimerkiksi sitä, että SLSY olisi vetänyt herneet nenään. Siis ettäkö ihan toteamus päätti ne neuvottelut? Sopimukseton tila tuskin on kummallakaan tavoitteena, mutta edes uhkaava sopimukseton tila ei oikeuta rikkomaan olemassa olevaa sopimusta idioottimaisilla lakkotoimilla.

 

Mikäli firman hallituksessa on enemmistö Finnairin nimeämiä henkilöitä, voidaan katsoa että yhtiöiden välillä on konsernisuhde. Kirjanpitolain pykälät 5 & 6. Eli humanismista ei ole kyse mikäli voidaan katsoa että todellisuudessa F käyttää määräysvaltaa, vaikka omistus ei ylitä 50%.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli firman hallituksessa on enemmistö Finnairin nimeämiä henkilöitä, voidaan katsoa että yhtiöiden välillä on konsernisuhde. Kirjanpitolain pykälät 5 & 6. Eli humanismista ei ole kyse mikäli voidaan katsoa että todellisuudessa F käyttää määräysvaltaa, vaikka omistus ei ylitä 50%.

 

Finnairin konsernitilinpäätöksen mukaan Norra on yhteisyritys, jossa määräysvaltaa käyttävät Finnair, Staffpoint ja Kilco. Koska Norra ei ole KPL:n mukaisesti Finnairin tytäryhtiö, on työntekijäjärjestö joutunut humanismin keinoin selittelemään asiaa sillä, että Finnair mm. omistaa koneita ja tietysti myös käyttää valtaa hallituksessa yhtenä omistajana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään