Jari Alanko

Mittareita

17 viestiä aiheessa

Työkaveri oli saanut käsiinsä mittareita jotaka peräisin Porin lentokentältä, kiinnostaisi tietää missä konetyypissä näitä on käytetty? Onko tuo kolmannen kuvan vermes joku "ryyppypumppu"?

 

mittari_1_etupuoli.jpg.fc138cbdbffa5e7afd69c83ec55b4ec3.jpg

 

 

 

 

pumppu_a.jpg.f0ddbdb70b0c65d08f5210679e2f2bbd.jpg

>mittari_2_etupuoli.jpg.9b6e1e2f66c565b08f89a3481375a50c.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh. Ryyppypumppu se on. Niitähän on vieläkin melkein kaikissa 100LL koneissa. Mieleen on jäänyt että minimi on 5 ruiskausta per startti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyiskö mittareista valmistus-/sarjanumeroita, saattaisi auttaa etsimisessä? S.Smith & Sons pa-mittareita on monia eri malleja. Gloster Gauntlet koneissamme on tämän valmistajan pa-mittarit olleet asennettuna, löytyy vieläpä valmistusnumerotkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otettu silmälasit ja suurennuslasit avuksi mutta ei tuossa "polttoaine" mittarissa ole mittaritaulussa tai rungossa mitään numeroita tms, mikä ei kuvassa hyvin näkyisi.

Mutta "happi" mittarissa on taulussa alhaalla merkintä N'E 3503.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryyppypumpussa ranskankielisiä tekstejä ("amorceur de...", "ouvert", "fermé", joiden päälle on maalattu "ON" ja "EI"). Mutta vipu itse englanninkielinen (teksit "engine primer")? Mielenkiintoinen joka tapauksessa...

 

EDIT: vastaava (ainakin vipu) tässä ja tässä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryyppypumpussa ranskankielisiä tekstejä ("amorceur de...", "ouvert", "fermé", joiden päälle on maalattu "ON" ja "EI"). Mutta vipu itse englanninkielinen (teksit "engine primer")? Mielenkiintoinen joka tapauksessa...

 

EDIT: vastaava (ainakin vipu) tässä ja tässä

 

Olisikohan Moranessa ollut tämä ryypytin malli käytössä? Parkerin historiaa: http://corpapps.parker.com/corpapps/interactives/corp_timeline/ Historiikissä on 30-luvun kohdalla ehkä kuva ryyppypumpun myyntipakkauksesta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Armin on oikeassa.

 

Löysin nopealla haulla Brewsterin BW-386 romuluettelosta kesäkuulta 1949 maininnan Ryypytinpumppu imu- ja paineputkineen "Parker - Appliance Co". Viereisessä sarakkeessa sanotaan Puuttuu. Käytetty varaosina muiden tyypin koneiden korjauksissa Kuoreveden tehtaalla.

 

Katsoin myös Morane MS 406 moottorin Hispano-Suiza 12-Y-31 varaosaluetteloa, mutta sieltä ei tämän merkkistä ryypytintä löytynyt.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Curtisseissa oli Singer että Parker ryypytinpumppuja.

 

Eli melkoisella varmuudella nähdäkseni tuo Jarin esittelemä pumppu on siis CU:sta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen Juhan kanssa samaa mieltä, kyllä se Curtissista on.

 

Koska ryypytinpumppu ei kuulunut koneen eikä moottorinkaan "tärkeimpiin osiin", ei sitä erikseen mainittu jokaisessa konekohtaisessa luettelossa. Poikkeustapaus oli sitten toinen juttu kun esimerkiksi malli muuttui. Vaikuttaa että Singer oli CU:n vakioryypytin, mutta kun sen tilalle asennettiin Parker, se mainittiin. Nämä vaihdot painottuvat Curtissien syyskuun 1944 jälkeiseen aikaan mm. Poriin HLeLv 11 ja 13. Merkintä Parkerista löytyy Sussujen CU-502, 503, 552, 553, 569, 577, 579 ja 585 papereista.

 

Lisäys. Ranskan kielinen tekstitys kertoo tietenkin siitä että Ranskasta saatiin Singerin ohessa myös Parkerin ryypytintä. Curtisseja tuli monessa erässä Suomeen, ensimmäiset 1941 ja viimeiset 1944.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista ja tukimuksista, materiaalia pitäisi olla enemmänkin, jos saan kuvattavaksi niin latailen tänne!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään