Markku Laakso

Trumpin kone lentokieltoon

15 viestiä aiheessa

Jos itänaapuria haukutaan että he tekevät asioita " ryssiksi " , niin ne tekevät jenkitkin. Ei ole ensimmäinen eikä varmaan viimeinen kerta.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikin jo mainittu tuolla Erikoisia tapauksia ilmailun parissa -viestiketjussa ja sitähän se vähän onkin: miten koneen lentokelpoisuuden ylläpito voi kaatua tuollaiseen! ??? Kun koneella on kuitenkin lennetty vielä rekisteröinnin umpeutumisen jälkeenkin, vaikka B757 olisikin Trumpin 'ykköskone'.

 

Onhan noita nähty, vedetään koneilla pitkin poikin maailmaa tyytyväisinä ja jälkeenpäin sitten huomataan, että ei helv***. Hyvin siinä on kymppikippari eli ilma-aluksen päällikkö, toivottavasti edes voimassaolevan ATP-lupakirjan, C-750 tyyppikelpuutuksen ja 1-luokan medikaalin haltija, tarkastanut koneen asiakirjat ja niiden voimassaolot ennen jokaista lentoa.... :-[:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hyvin siinä on kymppikippari eli ilma-aluksen päällikkö, toivottavasti edes voimassaolevan ATP-lupakirjan, C-750 tyyppikelpuutuksen ja 1-luokan medikaalin haltija, tarkastanut koneen asiakirjat ja niiden voimassaolot ennen jokaista lentoa.... :-[:thmbup:

 

Kysyn kun en tiedä. Onko tavanomaista, että rekisteröintitodistuksia annetaan määräajaksi niin, että asia ilmenee jollain tavalla koneessa olevasta rekisteröintitodistuksesta? Tilanne, jossa koneessa on "normaali" (toistaiseksi voimassa oleva) annex7-mukainen rekisteröintitodistus, mutta se ei olekaan voimassa (vaikkapa omistajan vaihtumisen tms syyn takia), on jossain määrin mahdotonta sen kipparin havaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyn kun en tiedä. Onko tavanomaista, että rekisteröintitodistuksia annetaan määräajaksi niin, että asia ilmenee jollain tavalla koneessa olevasta rekisteröintitodistuksesta? Tilanne, jossa koneessa on "normaali" (toistaiseksi voimassa oleva) annex7-mukainen rekisteröintitodistus, mutta se ei olekaan voimassa (vaikkapa omistajan vaihtumisen tms syyn takia), on jossain määrin mahdotonta sen kipparin havaita.

 

Jos luotetaan pykälästä FAR Part 47 "Aircraft Registration" löytyvään tekstiin:

 

The Re-Registration and Renewal of Aircraft Registration final rule was published in the Federal Register on July 20, 2010, Page 41968. This rule provides that aircraft registrations issued on or after October 1, 2010, will be good for three years with the expiration date clearly shown.

 

... niin N-rekisteröinti olisi voimassa 3 vuotta kerrallaan, minkä jälkeen uusittava, ja voimassaolon päättymispäivämäärän pitää olla selvästi näkyvillä. Rekisteröintitodistuksessa koneen papereissa, olettaisin? Pykälä ainakin koskee Trumpin konetta, koska rekisteröinti umpeutui tammikuussa 2016 ja pykälä tuli voimaan v. 2010.

 

EDIT: Kelaamalla pykälän tekstiä vähäsen eteenpäin löytyi tällainen maininta:

 

If aircraft registration has expired and a renewal certificate has not been issued, received, and placed in the aircraft, then the aircraft is without authority to operate.

 

.. jossa nyt aika selvästi sanotaan, että sen todistuksen on oltava koneessa sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyn kun en tiedä. Onko tavanomaista, että rekisteröintitodistuksia annetaan määräajaksi niin, että asia ilmenee jollain tavalla koneessa olevasta rekisteröintitodistuksesta? Tilanne, jossa koneessa on "normaali" (toistaiseksi voimassa oleva) annex7-mukainen rekisteröintitodistus, mutta se ei olekaan voimassa (vaikkapa omistajan vaihtumisen tms syyn takia), on jossain määrin mahdotonta sen kipparin havaita.

 

Sopii olettaa, että Trumpin Cessna-kippari huomaa, jos lentämänsä koneenomistaja vaihtuu. Trumpin Citationin rekisteröinnistähän, tai pikemminkin sen puutteesta, jutussa on kyse eikä siitä voiko rekisteröintitodistuksen voimassaoloajan omilla silmillään lukea paperista vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopii olettaa, että Trumpin Cessna-kippari huomaa, jos lentämänsä koneenomistaja vaihtuu. Trumpin Citationin rekisteröinnistähän, tai pikemminkin sen puutteesta, jutussa on kyse eikä siitä voiko rekisteröintitodistuksen voimassaoloajan omilla silmillään lukea paperista vai ei.

 

En oikein ymmärtänyt näitä kommentteja. Kipparihan voi hyvin olla joku keikkalentäjä; mistä hänen pitäisi huomata omistajan vaihtuminen? Tässä jutussahan on kyse nimenomaan rekisteröinnin voimassaolon päättymisestä ja siitä, että koneella oli lennetty sen jälkeen. FAA kai pariinkin kertaan muistuttaa edessä olevasta rekisteröinnin umpeutumisesta, minne ne ilmoitukset ovat menneet ja kenen niihin olisi pitänyt reagoida, ei tarina kerro, mutta kai sen kipparin nyt olisi sentään pitänyt tarkistaa koneen papereista rekisteröinnin voimassaolo, kuten itse edellä jo mainitsitkin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein ymmärtänyt näitä kommentteja. Kipparihan voi hyvin olla joku keikkalentäjä; mistä hänen pitäisi huomata omistajan vaihtuminen? Tässä jutussahan on kyse nimenomaan rekisteröinnin voimassaolon päättymisestä ja siitä, että koneella oli lennetty sen jälkeen. FAA kai pariinkin kertaan muistuttaa edessä olevasta rekisteröinnin umpeutumisesta, minne ne ilmoitukset ovat menneet ja kenen niihin olisi pitänyt reagoida, ei tarina kerro, mutta kai sen kipparin nyt olisi sentään pitänyt tarkistaa koneen papereista rekisteröinnin voimassaolo, kuten itse edellä jo mainitsitkin. 

 

Jos olet lentäjä Donald Trumpin koneessa, et ole keikkalentäjä. Varmaan valveutunut lentäjä saattaa huomata omistajanvaihdoksen viimeistään siitä, että Donaldia ei näy kabiinissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Trumpin Citation X (N725DT) on näköjään uudelleenrekisteröity 22.04.2016, eli vain 2-3 päivää sen jälkeen, kun uutisia rekisteröinnin vanhaksimenemisestä alkoi ilmestyä nettiin. Toisaalta todistus kulkee ehkä päivän-pari postissa ennenkuin se saapuu perille ja bisnesjettiin asti, ottaen huomioon että koneen omistajan osoitteena on "registered agent" eli ulkopuolinen asiointitoimisto eikä Trumpin oma organisaatio, mutta asia on nyt siltä osin kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trumpin Citation X (N725DT) on näköjään uudelleenrekisteröity 22.04.2016, eli vain 2-3 päivää sen jälkeen, kun uutisia rekisteröinnin vanhaksimenemisestä alkoi ilmestyä nettiin. Toisaalta todistus kulkee ehkä päivän-pari postissa ennenkuin se saapuu perille ja bisnesjettiin asti, ottaen huomioon että koneen omistajan osoitteena on "registered agent" eli ulkopuolinen asiointitoimisto eikä Trumpin oma organisaatio, mutta asia on nyt siltä osin kunnossa.

 

En epäile, lähinnä uteliaisuudesta: mikä on lähde?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trumpin lentokoneiden tiedot eivät ole rekisteröinnin osalta mitenkään piilossa.

 

Google-haulla ja/tai kuvahaulla löytyi helposti Citationin tunnus N725DT. (Trumpin pilvenpiirtäjän osoite on 725 Fifth Avenue ja DT nimikirjaimet  ;) )Sitten FAA:n N-number Inquiry tunnuksen perusteella ja sieltä löytyy omistajaksi DT Endeavor I LLC ja osoitteeksi c/o National Registered Agents, 160 Greentree Dr Ste 101, Dover, Delaware. Todistuksen issue date on 04/22/2016 ja expiry date 04/30/2019.

 

Trumpin aikaisemmin omistama Boeing 727 käytti muuten samaa tunnusta N725DT, kunnes kone siirrettiin Bermudan rekisteriin (VP-BDJ) vuonna 1991. Sekin tieto löytyy N-numerokyselyn vastauksesta.

 

FAA:n N-numerotiedustelu alkoi jostain syystä temppuilla äsken, siksi kirjoitin kaiken ylös tähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olet lentäjä Donald Trumpin koneessa, et ole keikkalentäjä. Varmaan valveutunut lentäjä saattaa huomata omistajanvaihdoksen viimeistään siitä, että Donaldia ei näy kabiinissa.

 

Koneen esittely, joka sisältää paljon mielenkiintoista.

https://youtu.be/EgWVGNmORJs

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään