Petri Lehtovirta

Finnairin matkustamohenkilö mukana laittomien maahantulojen järjestelyssä

18 viestiä aiheessa

Finnairilla matkustamotyöntekijänä työskennelleen kiinalaisen epäillään järjestäneen 33 henkilöä Suomeen ilman vaadittavia viisumeita.

 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001163849.html

 

---

Salakuljetetuista 14 on lapsia.

 

Salakuljetus tapahtui niin, että työntekijä avasi lennon saapuessa kulkuluvallaan oven, mikä mahdollisti henkilöiden saapumisen Suomeen rajatarkastukset välttäen.

 

Salakuljetus on jatkunut vuodesta 2013. Mies otettiin kiinni helmikuussa Helsinki-Vantaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saakohan tuosta samasta ovesta ylimääräisiä matkustajia koneeseen kulkuluvalla, jos tyhjiä penkkejä ajattelin, mitähän muuta sieltä voisi kuljettaa koneeseen?No ei sentään, onhan tuolla turvatarkastus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös lentoemot sitten huomioi mitenkään,jos ennalta tiedetään että vaikkapa 5 istuinpaikkaa on tyhjänä,eikä niitä sitten olekaan? Vai miten tuo menee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle tämä tarina kertoo, että Finnairilla on pettänyt (toivottavsti ei enää falskaa) matkustajien kontrolli jollain Kiinan kentällä. Koska salakuljetetuilla kiinalasilla ei ole ollut viisumia, se tarkoittaa sitä koneeseen on päästy kepulikonstein, ehkä jonkun sivuoven kautta sielläkin, eikä Finnairilla ole ollut todellista tietoa keitä heidän lennoillaan on. Ja jos on, niin heidän matkustusedellytykset Helsinkiin eivät ole täyttyneet mutta kuitenkin ovat jotenkin koneeseen pääseet.

 

Sanoisin että paha turvallisuusriski jota ei todellakaan saisi tänäpäivänä olla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle tämä tarina kertoo, että Finnairilla on pettänyt (toivottavsti ei enää falskaa) matkustajien kontrolli jollain Kiinan kentällä. Koska salakuljetetuilla kiinalasilla ei ole ollut viisumia, se tarkoittaa sitä koneeseen on päästy kepulikonstein, ehkä jonkun sivuoven kautta sielläkin, eikä Finnairilla ole ollut todellista tietoa keitä heidän lennoillaan on. Ja jos on, niin heidän matkustusedellytykset Helsinkiin eivät ole täyttyneet mutta kuitenkin ovat jotenkin koneeseen pääseet.

 

Sanoisin että paha turvallisuusriski jota ei todellakaan saisi tänäpäivänä olla.

 

 

 

Onhan mahdollista, että matkustajilla on jollain nimellä lippu ja lähtöselvitysvirkailija Kiinassa on ollut juonessa mukana ja tehnyt lähtöselvityksen, vaikka viisumi passista puuttuukin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan mahdollista, että matkustajilla on jollain nimellä lippu ja lähtöselvitysvirkailija Kiinassa on ollut juonessa mukana ja tehnyt lähtöselvityksen, vaikka viisumi passista puuttuukin.

 

Juuri niin. Siksi kirjoitinkin:

 

se tarkoittaa sitä koneeseen on päästy kepulikonstein,

 

MH370:n yhteydessä nousi haloo kun koneessa oli väärillä papereilla ja ei todennettavissa olevaa porukkaa. Nyt ihan läheltä löytyi samanlaisia tapauksia eikä ehkä ainoita.

Mitenhän nämä salakuljetetut oli merkitty Finnairin matkustajalistoille, miten listoja tulkittiin etukäteeen viranomaispuolella ja verrattiin myönnettyihin Schengenin viisumeihin ja miksei kukaan eikä missään huomannut että ihmisiä katoaa Finnairin lennon jälkeen.

 

On kovaa turvallisuusuhoa ja laitteistoa lentokentillä mutta kaikki kierretään edelleen helposti. Ei tarvita kun älykäs organisaatio joka värvää jonkun sisältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä löytyykin lisää tietoa:

 

Siitarin mukaan salakuljetetuilla oli viisumi Venäjälle, jolloin he olivat päässeet Kiinassa Suomeen meneville lennoille.

 

– Heidän asiakirjoissaan on väitetty, että he ovat olleet matkustamassa Venäjälle transit-alueen kautta, jolloin Suomeen ei tarvita viisumeita.

 

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/862641/Lentoyhtiossa+tyoskennellytta+epaillaan+ihmissalakuljetuksesta

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On kovaa turvallisuusuhoa ja laitteistoa lentokentillä mutta kaikki kierretään edelleen helposti. Ei tarvita kun älykäs organisaatio joka värvää jonkun sisältä.

 

Siivooja saattaisi olla hyvä värvättävä. Heillä on terminaaleissa laajimmat kulkuoikeudet ja vielä kärrytkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle tämä tarina kertoo, että Finnairilla on pettänyt (toivottavsti ei enää falskaa) matkustajien kontrolli jollain Kiinan kentällä. Koska salakuljetetuilla kiinalasilla ei ole ollut viisumia, se tarkoittaa sitä koneeseen on päästy kepulikonstein, ehkä jonkun sivuoven kautta sielläkin, eikä Finnairilla ole ollut todellista tietoa keitä heidän lennoillaan on. Ja jos on, niin heidän matkustusedellytykset Helsinkiin eivät ole täyttyneet mutta kuitenkin ovat jotenkin koneeseen pääseet.

 

Mannikainen kovasti spekuloi ilman faktoja, ja metsään meni tälläkin kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mannikainen kovasti spekuloi ilman faktoja, ja metsään meni tälläkin kertaa.

 

Noh, ainahan Jukka Korhonen voi laittaa parempaa faktaa lässyttämisen sijaan. Onnistuisiko Jukalta vai jääkö vaan paskapuheen asteelle tälläkin kertaa? Ainakaan mitään dataa ei Korhosen Jukalta ole vielä tullut.

 

Spekuloidahan ei olisi tarvinnut jos Siitari Rajavartiolaitokselta olisi kertonut tiedotteessaan henkilöillä olleen viisumit sen sijaan että kertoo heidän matkanneen ilman vaadittavia viisumeita.

Rajavartiolaitos on saanut valmiiksi esitutkinnan törkeästä laittoman maahantulon järjestämisestä, jossa lentoyhtiön matkustamotyöntekijänä työskentelevän kiinalaisen miehen epäillään järjestäneen Kiinan kansalaisia Suomeen ja edelleen Eurooppaan ilman vaadittavia viisumeita.

 

 

Jäämme nyt odottamaan Jukka Korhosen vahvaa ja oikeaa dataa asiasta. Anna palaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkauksia mikä ovi oli kyseessä? Oma arvaukseni on portin 31X ovi.

 

Taitaa olla ainoa vaihtoehto. Mutta miksi ihmeessä matkustamohenkilökunnalla on noihin oviin luvat?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Taitaa olla ainoa vaihtoehto. Mutta miksi ihmeessä matkustamohenkilökunnalla on noihin oviin luvat?

 

No tiedäthän sinä, mikä kompetenssi Finavialla on muiden asioiden kuin pysäköinninvalvonnan järjestämiseen. Tietysti jos tällä matkustamohenkilöllä on ollut muitakin työtehtäviä, se voisi selittää asian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkauksia mikä ovi oli kyseessä? Oma arvaukseni on portin 31X ovi.

 

Taitaa olla ainoa vaihtoehto. Mutta miksi ihmeessä matkustamohenkilökunnalla on noihin oviin luvat?

 

Kun salakuljetettavat tulivat Kaukoidän lennoltaan Helsinki-Vantaalle, niin ennen EU:n ulkorajatarkastusta on lähinnä henkilökunnalle tarkoitettu pitkänmatkalaisten lepohuone.

 

Huoneessa on lukittu ovi, josta pääsee Schengen-alueelle eli sisärajan puolelle. Siellä passin- tai viisumintarkistuksia on enää satunnaisesti.

 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001171151.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla ainoa vaihtoehto. Mutta miksi ihmeessä matkustamohenkilökunnalla on noihin oviin luvat?

 

 

Varmaankin ihan käytännön syistä? Reilut parikymmentä vuotta sitten olin muutaman viikon komenuksella kansainvälisellä puolella, jo ensimmäisen duunipäivän aikana selvisi, että turvatarkastus kannattaa ohittaa ruuhka-aikana kulkemalla silloin rakenteilla olleen Finskin loungen ja rahvaan puolella sijainneen ravintolan keittiön välissä olleen lukitsemattoman oven kautta. Selvä valtakunnanrajarikos tuli tehtyä vähintään kahdesti päivässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin ihan käytännön syistä? Reilut parikymmentä vuotta sitten olin muutaman viikon komenuksella kansainvälisellä puolella, jo ensimmäisen duunipäivän aikana selvisi, että turvatarkastus kannattaa ohittaa ruuhka-aikana kulkemalla silloin rakenteilla olleen Finskin loungen ja rahvaan puolella sijainneen ravintolan keittiön välissä olleen lukitsemattoman oven kautta. Selvä valtakunnanrajarikos tuli tehtyä vähintään kahdesti päivässä.

 

Tilanne on erilainen sinulla, kun työskentelet ainoastaan lentoasemalla ja poistut sieltä työpäivän päätteeksi, käymättä välillä toisessa valtiossa. Rajatarkastusta ei vaadita tuohon tarkoitukseen, eikä siis ovesta kulkeminen ole rajarikos. Matkustamohenkilökunta ei täytä tuota kriteeriä normaalien töidensä yhteydessä.

 

Vai menikö tässä jo sekaisin turva- ja rajatarkastukset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne on erilainen sinulla, kun työskentelet ainoastaan lentoasemalla ja poistut sieltä työpäivän päätteeksi, käymättä välillä toisessa valtiossa. Rajatarkastusta ei vaadita tuohon tarkoitukseen, eikä siis ovesta kulkeminen ole rajarikos. Matkustamohenkilökunta ei täytä tuota kriteeriä normaalien töidensä yhteydessä.

 

Vai menikö tässä jo sekaisin turva- ja rajatarkastukset?

 

Meni.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään