Petri Lehtovirta

Mahdollinen drone osui British Airwaysin koneeseen Lontoossa

17 viestiä aiheessa

Jokin osui Genevestä tulossa olleeseen (BA727) British Airwaysin matkustajakoneeseen, kun se oli laskeutumassa lentokentälle sunnuntaina iltapäivällä yhden aikoihin paikallista aikaa.

 

Laskeutumisen jälkeen lentäjä ilmoitti, että jokin esine – todennäköisesti lennokki – oli osunut British Airwaysin Airbus A320 -koneen etuosaan.

 

Koneessa oli 132 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä.

 

news.sky.com

 

Iltasanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä muuta kuin kolarikamera jokaiseen ohjaamoon, niin saataisiin enemmän faktoja talteen. Jos lintutörmäyksiäkin tapahtuu jatkuvasti, ei olisi huono idea niidenkään suhteen.

 

TP.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä muuta kuin kolarikamera jokaiseen ohjaamoon, niin saataisiin enemmän faktoja talteen. Jos lintutörmäyksiäkin tapahtuu jatkuvasti, ei olisi huono idea niidenkään suhteen.

 

TP.

 

 

Aivan. Tuulilasiinhan ne aina osuvatkin. Sen jälkeen kun olet asentanut ne kymmenen muutakin kameraa ympäri lentokonetta, herää seuraava kysymys: mitä hyötyä niistä oikeastaan on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan. Tuulilasiinhan ne aina osuvatkin. Sen jälkeen kun olet asentanut ne kymmenen muutakin kameraa ympäri lentokonetta, herää seuraava kysymys: mitä hyötyä niistä oikeastaan on?

 

Jos yksi superlaajis on liian laaja noin isoon koneeseen, niin kyllä tuo homma hoituisi varmaan kolmellakin kameralla (eteen yksi + yhdet 45 astetta sivuille). Ettei nyt tartte ihan haulikolla ruveta sitä kärpästä ampumaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopan lentoyhtiöiden järjestö ERA huutaa nyt valtiovaltaa apuun, jotta tilanne saataisiin paremmin haltuun.

 

Calls for action to mitigate the threat to passenger aircraft from unmanned aerial vehicles (UAVs) came from Europe’s main regional airline trade group and others following an April 17 incident at London Heathrow Airport.

 

A British Airways Airbus A320, on final approach to the airport, collided with what is believed to have been a small drone.

 

No damage was caused to the aircraft, which landed safely a few minutes later, but the collision has strengthened calls for governmental action in the face of an upsurge of the number of people owning UAVs. Many have little or no prior aviation experience and are unaware of regulations governing their use.

 

The incident highlighted the threat that drones posed to the safety of European airspace, said the European Regions Airline Association (ERA).

 

http://atwonline.com/regulation/calls-government-action-follow-suspected-heathrow-uav-incident

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hankalia kysymyksiä nämä kauko-ohjattavat lennokit. Minusta myös yrityksille, jotka näitä valmistavat, tulisi osoittaa syyttävää sormea. Miksi eivät voi ohjelmoida lennokkien maksimikorkeudeksi 50m? Sekin auttaisi jo paljon. Nythän peruskaupasta löydettävä lennokki lentää jopa 2000m korkeuteen ja vaaka etäisyyttä samanverran. Toisaalta nämä tapaukset, jotka tapahtuvat lentokenttien lähellä ovat kyllä jo ihan tarkoituksella tehtyjä. Suurin osa ihmisistä ymmärtää, että ei voi lentää tällaisia laitteita kenttien lähellä.

Jossakin yhteydessä joku olikin lisännyt linkin, oliko nyt Boeingin laitteeseen, joka estää tuon signaalin kopterin ja ohjaajan välillä. Sellaisia "näkymättömiä" seiniä vaan sitten kenttien ympärille(?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jossakin yhteydessä joku olikin lisännyt linkin, oliko nyt Boeingin laitteeseen, joka estää tuon signaalin kopterin ja ohjaajan välillä. Sellaisia "näkymättömiä" seiniä vaan sitten kenttien ympärille(?)

 

Näkymättömiä seiniä 2,4 gigahertsille, eli mikään muukaan ei sitten toimi. Bojojojoing on ainakin kehitellyt laseria noiden polttamiseen: http://www.boeing.com/features/2015/08/bds-compact-laser-08-15.page

 

Yhteyksien katkaisu ei välttämättä muutenkaan pudota laitetta, joka saattaa lentää ohjelmoitua reittiä pitkin ilman radioyhteyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö kanttaisi testata dronen osumaa koneeseen? Eri nopeuksilla ja kaikkea mahdolista mitä ei voi tapahtua? Ja mitä voi tapahtua. Vaikka 200 grammaa-  20 kg painoisilla esineillä suoraa osumaa lentokoneen ohjaamon ikkunaan, tai moottoreihin.

 

Tuskin ne dronet poistuvat tulevaisuudessa. Ette ole nähneet vielä mitään..... ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö kanttaisi testata dronen osumaa koneeseen? Eri nopeuksilla ja kaikkea mahdolista mitä ei voi tapahtua? Ja mitä voi tapahtua. Vaikka 200 grammaa-  20 kg painoisilla esineillä suoraa osumaa lentokoneen ohjaamon ikkunaan, tai moottoreihin.

 

Tuskin ne dronet poistuvat tulevaisuudessa. Ette ole nähneet vielä mitään..... ;)

 

Ja mitähän näin saatavalla törmäystestidatalla sitten tehtäisiin? Ollaan iloisia kun tiedetään että 200 gramman lelu ei välttämättä mene ikkunasta läpi ja 10 kilon laite lähes varmuudella menee läpi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mitähän näin saatavalla törmäystestidatalla sitten tehtäisiin? Ollaan iloisia kun tiedetään että 200 gramman lelu ei välttämättä mene ikkunasta läpi ja 10 kilon laite lähes varmuudella menee läpi?

 

Noh, vaikkapa määritellä mikä on "lelu", jota voi myydä vaikka alaikäisille vapaasti. Toisaalta määritellä mikä ei enää ole "lelu", jollaisen myyntiä voisi rajoittaa ja/tai asettaa lennättäjille jotain vaatimuksia (vaikka ilmailumääräyksistä) riippumatta siitä onko tämä pro vai harrastelija.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö kanttaisi testata dronen osumaa koneeseen? Eri nopeuksilla ja kaikkea mahdolista mitä ei voi tapahtua? Ja mitä voi tapahtua. Vaikka 200 grammaa-  20 kg painoisilla esineillä suoraa osumaa lentokoneen ohjaamon ikkunaan, tai moottoreihin.

 

Luulen että lintutörmäyksistä saatu data on melko lailla vertailukelpoista.

 

Väärässä paikassa lennättävät on vaan saatava vastuuseen aiheuttamastaan vahingosta.

 

Yhden moottorin korjauslasku saattaa kummasti opettaa lennättämään sitä dronea paremmassa paikassa. Dronepoliisit lähestymislinjalle!

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satiirisivusto repii huumoria tilanteesta:

 

A London-based drone enthusiast is to sue Heathrow airport for flying a passenger jet right through his toy.

 

Simon Williams, 35, said the drone was his pride and joy, and the best eight-hundred pounds he’d ever spent, until a British Airways Airbus A320 flew directly through it, reducing it to worthless garbage.

 

He told us, “I was just flying my drone like I always do, not filming anything I shouldn’t or looking in bedroom windows or anything, just normal drone stuff, you know.

 

“Then all of a sudden this airliner arrives out of nowhere and flies right into me.  No indication, it didn’t try to avoid me and I’m pretty sure it was going way too fast.

 

“It didn’t even stop afterwards to swap insurance details. It’s pilots like that the give the rest of us sky users a bad reputation.”

 

:P

 

http://newsthump.com/2016/04/18/drone-pilot-furious-after-uninsured-passenger-jet-crashes-into-him/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinällään ihan totta, että törmäyksen vaikutusta voisi testata. Toisaalta uskon ilman testiäkin, että 2kg drone tuskin menee seinästä läpi, mutta mitä se tekee moottorille? Nuo alle 10kg dronet ovat aika pitkälti muovisia eli tuhoutuvat kyllä melko helposti tuollaisessa törmäyksessä, mutta silti jos ollaan laskussa tai nousussa niin eipä se mitään hauskaa ole jos moottori tuollaisen lelun imaisee. On kyllä varmaan aika lähellä kanatestiä, mutta voisihan sitä silti kokeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nuo alle 10kg dronet ovat aika pitkälti muovisia eli tuhoutuvat kyllä melko helposti tuollaisessa törmäyksessä...

 

Eikö noissa keveissäkin droneissa melkoinen osa "muovista" ole itse asiassa hiilikuitulaminaattia? Se on lujaa ja saattaa selviytyä yllättävän kovastakin tällistä. Alumiini vs. hiilikuitu -törmäyksessä ei välttämättä ole muutenkaan selvää kumpi antaa periksi.

 

Vähän offtopic, mutta tässä

teräs meni aika silpuksi mutta kumiset renkaat säilyivät yllättävän ehjinä.

 

Oma kysymyksensä on, miten LiPo-akut käyttäytyvät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen epäselvä tapaus Heathrown lähistöllä. Tämä tapahtui jo 11. marraskuuta viime vuonna, mutta tuli nyt julkisuuteen:

 

A passenger plane had a near-miss with a drone at 10,000ft as it approached Heathrow Airport.

Pilots spotted a gadget with multiple arms and up to eight rotors pass by the right hand side of the plane as it was preparing to land.

Both pilots exclaimed: "Was that a drone? At 10,000 feet!", air safety experts UK Airprox Board (UKAB) said.

The drone was estimated to be about 98ft (30m) away from the plane and "safety was not assured", UKAB added.

 

10 000 jalan korkeudessa  :o

 

http://www.bbc.com/news/uk-england-london-39457371

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään