Peter Tähtinen

SIL:n FB-sivu tavoittaa ison joukon ihmisiä

6 viestiä aiheessa

Suomen Ilmailuliitolla on nykyisin Facebookissa oma sivu

 

https://www.facebook.com/suomenilmailuliittory/

 

Sivua päivittää aktiivisesti Liiton tiedottaja Riikka Tuomivaara. Liitto myös seuraa jatkuvasti sitä, kuinka tiedotteet ja uutiset tavoittavat FB:n käyttäjiä.

 

Yksi tärkein mittari Facebookissa on ”post reach” eli kuinka monta ihmistä on viikossa nähnyt Ilmailuliiton julkaisuja.

 

On totta, että vielä harva tulee katselemaan Ilmailuliiton fb-sivua käytännössä, ehkä noin sata viikossa. Kuitenkin Liiton julkaisut kulkeutuvat sellaistenkin ihmisten uutisvirtaan, jotka eivät "tykkää" sivusta, ja se onkin paljon tehokkaampi tapa tavoittaa ihmisiä.

Tällä viikolla julkaisut ovat ulottuneet näin monelle ihmiselle:

 

THIS WEEK

• 12,955 Post Reach

• 2,441 Post Engagement (mittaa sitä, kuinka paljon on tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja. Tämä vaikuttaa reachiin.)

• Parhaillaan tämä ”reach” on viikossa ollut 20 000 ihmisen luokkaa. Se on todella paljon, kun ajattelee, että liiton sivusta tykkää vain alle 2000 ihmistä. Ja näiden lukujen takia liitossa panostetaan nyt Facebookiin aika paljon.

 

• Yksittäinen päivitys yleensä saavuttaa vähintään noin 1000 ihmistä, mutta yleensä enemmän.

 

Malmi-jutut saavuttavat aina vähintään 5000 ihmistä, koska niihin reagoidaan paljon. Esimerkkejä:

• ”Malmin lentoasema nimettiin yhdeksi Euroopan seitsemäksi uhanalaisimmista kulttuuriperintökohteista” 6,945 people reached

• ”Raportti avaa Malmin lentävän tulevaisuuden” 15,223 people reached

 

Muita:

• GoExpo-arvonta 6,444 people reached

• Lajiesittelypuffi 8,526 people reached

• Erkka Petäjän kultainen ansiomerkki: 7,010 people reached

 

Purjelento saavuttaa aina aika paljon ihmisiä, vaikka olisi maksullinen artikkeli linkattu. Voi siis vain kuvitella, kuinka paljon avoimet artikkelit saisivat lukijoita.

• ”Pilvilento purjekoneella on Suomessa vielä sallittua” 4,259 people reached

• ”Lennokkiharrastaja Roope Haimila ryhtyi purjelentäjäksi” 3,274 people reached

 

 

reach.jpg.a45dfc2620cdead71a72a8ecc6a917e3.jpg

Tähän trendiin on syytä olla tyytyväinen.

 

Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tärkein mittari Facebookissa on ”post reach” eli kuinka monta ihmistä on viikossa nähnyt Ilmailuliiton julkaisuja seinällään. Sellaisetkin ihmiset, jotka eivät "tykkää" Ilmailuliitosta Facebookissa, näkevät liiton julkaisun joka kerta, kun joku liitosta tykkäävä tykkää julkaisusta. Ts. kun FB:n käyttäjä tykkää tai kommentoi sivulla näkyvää uutista, se näkyy kaikkien hänen kavereidensa uutisvirrassa, vaikka tykkääjä/kommentoija ei sitä tietäisikään tai huomaisi.

 

Ei näy. Näkyy joillain, mutta ei lähellekään kaikilla. Eräästä ilmailuliiton tämän vuoden tilaisuudesta itseasiassa ymmärsin, että jos facebookille ei maksa, edes suurin osa sivusta tykkääjistä ei näe sivun tekemiä päivityksiä, vaan ne tulevat näkyviin vain pienelle osalle tuosta joukosta. Tämän suhteen tilanne tietysti elää sen mukaan miten facebook päättää omaa liiketoimintaansa kehittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei näy. Näkyy joillain, mutta ei lähellekään kaikilla. Eräästä ilmailuliiton tämän vuoden tilaisuudesta itseasiassa ymmärsin, että jos facebookille ei maksa, edes suurin osa sivusta tykkääjistä ei näe sivun tekemiä päivityksiä, vaan ne tulevat näkyviin vain pienelle osalle tuosta joukosta. Tämän suhteen tilanne tietysti elää sen mukaan miten facebook päättää omaa liiketoimintaansa kehittää.

 

tuota kun painat tykkäät nappulaa esimilmailuliiton sivulla tulee esiin valikko jossa voit määritellä miten sivuntoiminta näkyy sinun uutisvirrassa ja muille. oletusarvo on ettei ilmoituksia tule.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuota kun painat tykkäät nappulaa esimilmailuliiton sivulla tulee esiin valikko jossa voit määritellä miten sivuntoiminta näkyy sinun uutisvirrassa ja muille. oletusarvo on ettei ilmoituksia tule.

 

Niin. Kerro sitten kun löydät napin, jota painamalla minä saan ne sivun päivitykset näkymään kaikille tykkääjille, maksamatta siitä?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heipä hei!

 

Olen kyllä tietoinen, että Facebook (ja hiljattain myös Instagram) näyttävät julkaisuja valikoidusti. Mutta se ei sinänsä liity asiaan, koska minulta kysyttiin tilastoja liiton fb-sivuista. Tällä hetkellä post reach -luvut ovat tuota luokkaa, vaikka kaikki päivitykset eivät kaikille näykään.

 

Terkuin,

Riikka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään