Pauli Hankonen

Spottausreissu Kesäkuussa 1998 EHAM EGLL EKCH

25 viestiä aiheessa

Olen tuota EFHK:n liikennettä 90-luvulla ketjua pitänyt yllä postaamalla sinne silloin tällöin lisää kuvia. Koska siellä mennään suurinpiirtein kesässä 1998, niin ajattelin että nyt voisi tehdä uuden ketjun spottausreissusta jonka tein Kesäkuussa 1998 kaverini kanssa Amsterdamiin ja Lontooseen.

 

Reissulla oli tarkoitus yhdistää sekä lentäminen mahdollisimman monella eri yhtiöllä ja konetyypillä opiskelijabudjetilla, että koneiden kuvaaminen kentillä. Siihen aikaan ei ollut nettiä käytössä ja niinpä matkan suunnittelua tehtiin Helsingin Kaivopihan Kilroy matkatoimiston tiloissa, jossa oli suuri kirjasto tarjolla kaikenlaista tarpeellista rekvisiittaa maailman matkaajille. Meille tärkein opus oli puhelinluettelon kokoinen OAG:n aikataulukirja josta selvisi kaikki maailman lentoaikatalut ja reitillä käytettävät konetyypit. Muutaman kerran Kilroylla vierailtuamme käsissämme oli lopulta liput HEL-AMS-LHR-CPH-ARN. Lipun päätimme lopettaa Arlandaan, sillä suunnittelimme palaavamme Suomeen tuohon aikaan Helsingin reittiä reittiä lentäneen Air Expressin Beech 1900D kyydillä Norrköpingistä (ESSP/NRK). Sen liput olisi ostettava ruotsista. En enää muista miksi, mutta näin se oli.

 

Toisin kuitenkin kävi. Saavuttuamme Ruotsiin majoituimme eräiden ystävien luokse ja aloimme laskeskella jäljellä olevia rahoja ja suunnitella juna- tai bussikyytiä Norrköpingiin ja lentoa kotiin. Tuohon aikaan kumpikaan meistä nuorista miehistä ei omistanut luottokortteja ja matkashekit oli jo aikaa sitten käytetty joten se mitä oli päällä oli varaa käyttää. Siinä illan mittaan sitten selvisi, ettei a) Norrköping olekaan ihan Tukholman naapurissa ja b) rahat ovat aika finaalissa. Taskussa oli muutamien guldenien, puntien, kruunujen ja markkojen lisäksi postipankin pankkiautomaattikortti joka oli hyödytön ruotsissa. Pikaisen inventaarion jälkeen tajusimme, että meillä oli juuri ja juuri sen verran rahaa että saisimme Viking Linen Turun laivaan liput kansipaikalle. Turussa oli sitten vastassa pankkiautomaatti ja helpotusta.

 

No reissu oli kuitenkin onnistunut ja tuota kotimatkan sähellystä lukuunottamatta kaikki meni putkeen. Ensimmäisen ja viimeisen legin koneista ei tullut otettua rekisteriä muistiin. Lennot tällä matkalla olivat seuraavat:

 

HEL-AMS KLM Boeing 737-406 PH-BT? (vastaava kone a.net)

AMS-LHR KLM Boeing 767-306ER PH-BZA (sama kone a.net)

LHR-CPH Varig MD-11 PP-VPM (sama kone a.net)

CPH-ARN TAP Air Portugal Airbus A319-111 CS-TT? (vastaava kone a.net)

 

Kuvaaminen aloitettiin Schipholin terassilla 8.6.1998 josta ensimmäinen seitsemän kuva setti.

 

KLM Royal Dutch Airlines Boeing 747-206B(M)(SUD) PH-BUK. Tämä combi toimitettiin KLM:lle vuonna 1978 ja se lensi vuoteen 2003 saakka. Vuonna 2004 kone museoitiin Lelystadin museoon jossa siihen pääsee tutustumaan. Alunperin lyhyellä yläkannella kuten kaikki -200 sarjan jumbot, mutta yläkansi jatkettiin SUD (Stretched Upper Deck) versioksi 80-luvun alussa.

1998_kesa_8_0002_800.jpg.434fa77bfe9c6527840128417ecfc4b0.jpg

 

Northwest Airlines Boeing 747-451 N661US. Siinä rullailee maailman ensimmäinen -400 sarjan jumbo. Koneen ensilento Boeingin protoväreissä oli 29. Huhtikuuta 1988 ja kone toimitettiin NWA:lle 1989. Eläkkeelle se pääsi Deltan riveistä viime Syyskuussa komean 26 vuoden uran jälkeen. Kone on ilmeisesti varastoituna Atlantassa. Koneelle sattui vuonna 2002 NWA:n lennolla 85 Detroitista Naritaan insidentti kun sen kaksiosaisen sivuperäsimen alempi osa poikkeutui täysin vasemmalle kesken lennon Beringin meren yllä ja kone kallistui 30-40 astetta. Lentäjät pystyivät kuitenkin saamaan koneen vaivalla hallintaan ja tuomaan ramman koneen onnistuneesti laskuun Anchorageen. Tapauksesta on tehty Mayday TV-sarjan jakso

 

British Airways Boeing 757-236 G-BMRC rullailee vain puolen vuoden ikäisenä "Teaming Up for Britain" pyrstöisenä. Kone lähti BA:n riveistä vuonna 2003 jolloin se muutettiin rahtikoneeksi jollaisena se lentää edelleen DHL:n väreissä samalla rekisterillä.

1998_kesa_8_0005_800.jpg.d377c03444e1c1f15bbc1bdfdd4ddb31.jpg

 

Braathens S.A.F.E. Boeing 737-505 LN-BRR. Kone valmistui vuonna 1992. Vuonna 2005 kone siirtyi fuusion myötä SAS Braathensin riveihin ja vielä pari vuotta myöhemmin SAS Norgen laivastoon josta se siirrettiin sivuun vuonna 2009.Tämän jälkeen kone lensi vip sisutuksella European Skybus yhtiöllä, mutta viimeinen operaattori Sólyom Hungarian Airways jolle kone myytiin ei koskaan saanut toimintaansa alkamaan. Kone on nyt seissyt muutaman vuoden Bournemouthin kentällä Iso Britanniassa Sólyomin väreissä.

p> 

AirUK Fokker F100 G-UKFN. Tässä vaiheessa yhtiön nimi oli jo KLM uk, mutta kaikkia koneita ei oltu vielä ehditty maalaamaan uusiin värehin ja niinpä tämä sai ikuistua filmille AirUK:n väreissä joka oli perustettu vuonna 1980. KLM osti yhtiön pois kuleksimasta vuosien 1997-1998 paikkeilla ja brändäsi sen omaksi KLM uk tytäryhtiökseen. Kone jatkoi uraansa ja poistui lopulta KLM Cityhopperin riveistä vuonna 2009 ja on jo luultavasti romutettu.

1998_kesa_8_m_0001_800.jpg.957f360a0ae8978b71e5313aebe49501.jpg

 

AirUK British Aerospace 146-300 G-BUHC. Oikein vanha kunnon sataneljäkutonen eikä mikään Avro. Kone valmistui vuonna 1991 ja ehti lentää Dan-Airilla hetken ennen kuin koko firma myytiin BA:lle yhden punnan nimelllisellä hinnalla. Konetta British Airways ei huolinut ja niinpä se päätyi takaisin BAe:lle joka liisasi sen AirUK:lle joka siis muuttui KLM uk:ksi. Vuonna 1999 kone siirtyi lentämään vähäksi aikaa myös Helsinkiinkin lentäneen halpalentoyhtiö Buzz Airin riveihin. Buzz Airlines oli KLM uk:n yritys kilpailla mm. Easyjettiä ja Go Flyta ja Ryanairia vastaan. Vuonna 2003 sitten Ryanair osti Buzzin pois ja vuonna 2004 laitettiin lappu luukulle. Tämä osa tarinasta meni jo kuitenkin vähän sivuraiteelle, sillä tätä konetta ei kuitenkaan koskaan maalattu Buzzin riveihin, vaan vuonna 2000 se sai ylleensä Aer Linguksen vihreän kuosin. Linguksen jälkeen kone on lentänyt vähän aikaa Flightlinellä ja pidemmän aikaa Air Dolomitilla. Tänään sen kyytiin pääsee jos ostaa lipun kreikkalaisen Astra Airlinesin lennolle jonka riveissä kone on edelleen aktiivisena yhtiön toisen sataneljäkutosen kaverina.

p> 

KLM uk British Aerospace 146-300 G-UKAC. Tässäpä sitten KLM uk:n värejä esittelevä sataneljäkutonen legendaarisen Schipholin Nikon mainoksen edessä. Tämä kone valmistui suoraan AirUK:lle ja KLM uk:n jälkeen se maalattiin iloisen keltaiseen Buzz Airlinesin väritykseen. Buzzin jälkeen kone palveli Cityjetillä lentäen Air Francelle ja nykyisin tämän koneen kyytiin voi päästä jos tiedustelee voiko sen chartata WDL aviationilta jolle se päätyi vuonna 2009.

1998_kesa_8_m_0004_800.jpg.4dac60648251d298f415b888c3aa7170.jpg

 

jatkuu..

>1998_kesa_8_0004_800.jpg.40f6bb63603f15dc6d3285c23ccf2746.jpg

p>1998_kesa_8_800.jpg.efb82ee951203cd7d566e0d3b6f4da5b.jpg

p>1998_kesa_8_m_0003_800.jpg.3940f88c6c4e2300b0992f215d61f7c3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava satsi kuvia on kuvattu niin ikää Schipholista pari yötä myöhemmin 10.6.1998.

 

Bellview Airlines Airbus A300B4-622R 5N-BVU Nigeriasta. Yhtiö toimi vuodesta 1992 vuoteen 2009. Kone sen sijaan on edelleen aktiivinen Fedral Expressin rahtarina. Alunperin Garudalle Toulousesta 1992.

1998_kesa_10_0000a_800.jpg.eb21414acfce512c778cd17557c797a9.jpg

 

PIA Pakistan International Airlines Airbus A310-308 AP-BEG. Suoraan tuotantolinjalta PIA:lle vuonna 1992 ja lopulta pois rivistä viime Joulukuussa. Kone lensi koko 23 vuotisen uran PIA:lla.

p> 

Croatia Airlines Airbus A319-112 9A-CTH rullailee kuvassa vain kuusi päivää tehtaalta toimituksen jälkeen. Kone lentää edelleen saman yhtiön laivastossa.

1998_kesa_10_0002a_800.jpg.7853439f0dad75ed829699c7b6349f5e.jpg

 

Swissair Airbus A319-112 HB-IPW. Kuvaushetkellä parin vuoden ikäinen pikkubussi, joka lensi Swissairin konkurssin jälkeen vielä vähän aikaa Swissin väreissä, kunnes vuonna 2002 myytiin Mexicanalle. Tämän jälkeen kone lensi Burkina Fasossa ja Norsuunluurannikolla paikallisille yhtiöille ja vielä sen jälkeen lyhyen aikaa Meridianalle ennen romutusta. Nyt palan koneen runkoa voi löytää Huddersfieldistä Kirklees Collegesta jossa rungon pätkä toimii kabiiniharjoittelulaitteena.

p> 

Northwest Airlines Boeing 747-212B N641NW. Kone lensi uransa alun vuodesta 1980 Singapore Airlinesillä ollen välillä liisattuna vuorollaan Philippine Airlinesille ja Garudalle. Northwest osti koneen SQ:lta vuonna 1996 ja käytti sitä vuoteen 2007 saakka jolloin kone laitettiin parkkiin Maranaan Arizonan aavikolle.

1998_kesa_10_0005_800.jpg.702edc70ec3631bd74f8c93cfc6633c2.jpg

 

South African Airways Boeing 747-344 ZS-SAU. Lisää classic jumboja. Tämä SAA:n vanhoissa väreissä rullaileva kolmesatanen aloitti uransa vuonna 1983 ja palveli koko uransa samaa isäntää lukuunottamatta pari lyhyttä liisausjaksoa Air Namibialle ja TAAG Angolan Airlinesille. Kone siirrettiin laivastosta sivuun vuonna 2005 ja on jo luultavasti romutettu Johannesburgissa.

p> 

Cathay Pacific Boeing 747-467 B-HOP. Cathaylle vuonna 1989, uusiin väreihin vuonna 1999 ja lopulta 2014 siirto Iso Britannian Bruntingthorpeen romutettavaksi.

1998_kesa_10_0007_800.jpg.39da015decd9722f966bbda8765a5749.jpg

 

EVA Airways Boeing 747-45E(M) N405EV. Nykyisin yhä harvinaisemmaksi käyvät kombi koneet olivat peruskauraa vuonna 1998 Amsterdamissa. EVA:n yksilö oli kuvanottohetkellä viisivuotias ja lystiä riitti aina vuoteen 2012 saakka jolloin kone otettiin pois liikenteestä. Romuksi kone laitettiin pari vuotta myöhemmin Roswellissa USA:ssa.

p> 

KLM Asia Boeing 747-406(M) PH-BFH. Tämäkin vuonna 1990 valmistunut jumbo on kombi ja lentää edelleen KLM:n riveissä.

1998_kesa_10_0009_800.jpg.8ef25840faac2f37f84cd58708630300.jpg

 

Singapore Airlines Boeing 747-412 9V-SPB tuli SQ:n palvelukseen vuonna 1993 ja myytiin El Alille vuonna 2008 jossa edelleen aktiivinen.

p> 

British Airways Boeing 757-236 G-CPEN. BA:lla vuodesta 1997 vuoteen 2009. Ura jatkuu rapakon takan rahtarina Federal Expressin laivastossa.

1998_kesa_10_0012_800.jpg.ba5b41c48a871bb79d92c69a164889cd.jpg

 

US Airways Boeing 767-201(ER) N645US. Alunperin Piedmontille vuonna 1987 ja fuusiossa myohemmin USAirille. Yhtiö muutti matkan varrella nimensä US Airwaysiksi kunnes vuonna 2013 se sulautettiin American Airlinesiin. Kone poistettiin laivastosta 2014 ja käyttöä sen jälkeen ei ole löytynyt. Viimeinen kuva koneesta a.netissä on vuodelta 2015 Goodyearissa Phoenixissa varastoituna ilman moottoreita.

p> 

KLM Royal Dutch Airlines Boeing 767-306(ER) PH-BZA. Tämän kyydillä lensimme päivä tämän kuvan ottamisen jälkeen Heathrowille. Kone tuli KLM:n käyttöön vuonna 1995 ja poistui Zoom Airlinesille vuonna 2005. Tämän jälkeen kone lensi Flyglobespanilla ennen päätymistään venäläiselle Nordwind Airlinesille. Varastoon kone laitettiin viime Joulukuussa Ranskan Lourdesiin.

1998_kesa_10_0015_800.jpg.24b6d5d2a9b6f9ef8eda29b743d89cca.jpg

 

Martinair Holland Boeing 767-31A(ER) PH-MCG. Vuodesta 1989 vuoteen 2009 samalla operaattorilla lukuunottamatta lyhyttä liisausta Virgin Atlanticille vuonna 1996. Tämäkin kone on jo romutettu.

p> 

Northwest Airlines McDonnell Douglas DC-10-40 N148US. Amsterdam oli kolmireikäisten laajarunkokoneiden suhteen hyvä paikka 90-luvulla. Tässä vähän harvinaisempi -40 sarjan kymppi joka oli paikan peruskauraa. Kone teki varsin pitkän uran, se toimitettiin NWA:lle vuonna 1973 ja romutettiin vasta 2005.

1998_kesa_10_dc_0001_800.jpg.b2e9a3d92a64e4d23a2d79fe0754b95a.jpg

 

Northwest Airlines McDonnell Douglas DC-10-40 N156US. Laitetaan toinenkin -40 sarjalainen. Tämä valmistui vuonna 1974 ja romutettiin 2003.

p> 

KLM Royal Dutch Airlines McDonnell Douglas MD-11 PH-KCF. Näistä kympin seuraajista ei tullut niin pitkäikäisiä. Tämäkin vuonna 1994 valmistunut kone on siirretty sivuun vuonna 2012 ja romutettu pikku hiljaa Victorvillessä.

1998_kesa_10_dc_0003_800.jpg.46abc0be08814c240d619b02f592a168.jpg

 

Mandarin Airlines McDonnell Douglas MD-11 B-150. Tämä vuonna 1992 valmistunut kone tuhoutui vuosi tämän kuvan ottamisen jälkeen Hong Kongissa yrittäessä laskeutua myrskyn kourissa

p> 

Martinair Holland McDonnell Douglas MD-11CF PH-KCF. Tämäkin kone edustaa harvinaisempaa alatyyppiä, nimittän MD-11 Convertible Freighter mallia joita rakennettiin kuusi kappaletta. Kone pystyi toimimaan joko matkustajaversiona tai rahtarina ja siinä oli kyljessä rahtiovi. Kone valmstui vuonna 1995 ja otettiin pois liikenteestä keväällä 2015. Viime syksynä kone siirtolennettiin Mohaveen.

1998_kesa_10_dc_800.jpg.df9bb9676314e28910a00814eee6fe72.jpg

 

Dniproavia Yakovlev YAK-42D UR-42426. Kone valmistui vuonna 1993 ja kuten monet muutkin 90-luvun alun Jakolevit, niin tämänkin historia on aluksi varsin värikäs. Kone valmistui Dacono Airille, mutta lensi ensin kaksi vuotta Kish Airilla Iranissa. Sen jälkeen Top Airilla Turkissa ennen päätymistä Dniproavialle Ukrainaan vuonna 1996. Viimeisimmäksi operaattoriksi ilmoitetaan Sudanilainen Tarco Air jonka riveissä koneen pitäisi olla edelleen aktiivinen rekisterillä ST-TAC (kuva vuodelta 2014).

p> 

Royal Jordanian Lockheed L-1011-385-3 TriStar 500 JY-AGB. Vielä yksi hieno kolmireikäinen. Kone valmistui vuonna Royal Jordanialle 1981. Tristar lensi vuodet 90-93 Air Lankalle liisattuna, mutta muun ajan se lensi RJ:n väreissä vuoteen 1999 saakka jolloin kone myytiin ATA:lle rapakon taakse. Kone otettiin pois liikenteestä vuonna 2007 seisomaan Roswellin kentän laidalle autiomaahan.

1998_kesa_10_m_0001_800.jpg.ff654b2f02e20dc7603a2374d5f4c764.jpg

 

Crossair  British Aerospace Avro RJ100 HB-IXQ. Kone rullaa kuvassa parin vuoden ikäisenä ja vuonna 2002 se siirtyi Swissin laivastoon ollen siellä edelleen aktiivinen.

 

Tässä olikin viimeinen kuva Amsterdamista, seuraavat ovat Lontoosta.

 

Jatkuu..

p>1998_kesa_10_0001a_800.jpg.39ef9f161ca93d6887935726a3917c30.jpg>1998_kesa_10_0003a_800.jpg.6fc8955bd4b9a3072bbfd0cf9c352a0d.jpg>1998_kesa_10_0006_800.jpg.f8c6b2cb4f5fd03cfcb08764a6941fc6.jpg>1998_kesa_10_0008_800.jpg.f335f3d9a36fd4401a8e8d2c490e8a2d.jpg>1998_kesa_10_0010_800.jpg.97e5505b41dd42ca53b6abd3f9fa3405.jpg>1998_kesa_10_0013_800.jpg.8f0df66aa359f18b81c9814fb63e7200.jpg>1998_kesa_10_0016_800.jpg.d5fe7401862fbed9ab6cadd4bb73ac8b.jpg>1998_kesa_10_dc_0002_800.jpg.d35aa6abaaea8b6a4c1b4ae80da94be3.jpg>1998_kesa_10_dc_0004_800.jpg.7b14e288fb8983c4c33dcfce5f259384.jpg>1998_kesa_10_i_800.jpg.3f93257319429000b6d66cc0ac71b710.jpg>1998_kesa_10_m_800.jpg.4bd22c2a9423f3fe065c963e5aa6da10.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matka jatkui Lontooseen ja seuraava pysäkki oli nyt jo suljettu ja purettu Heathrown Queens Building viewing terrace joka taisi sijaita terminaalin 2 katolla.

 

Olen kirjoittanut näiden kuvauspäiväksi 12.6.1998 mutta se ei voi pitää paikkaansa. Tuona vuonna kunigattaren syntymäpäivää vietettiin 12.6. ja se oli sadepäivä jolloin vierailimme Hendonissa. Englantilainen herrasmies valitteli vielä meille museolla, että kurjan kelin vuoksi Lancaster ei lennä vaikka niin oli suunniteltu ja siksi hänkin oli tullut museoon Buckinghamin sijasta. Näiden Heathrowilta otettujen aurinkoisten kuvien siis täytyy olla kuvattu 13.6.1998(Edit, kyllä se 12.6. on oikea kuvauspäivä. katselin Lontoon säähistoriaa ja 12. päivänä ei ole satanut, mutta seuraavana päivänä vettä on tullut.)

 

Kun mitään havainto ei enää ole siitä missä järjestyksessä koneet kameran eteen rullasivat, niin mennään nämä konetyypeittäin aakkosjärjestyksessä ja aloitetaan Airbuseilla.

 

Air France Airbus A320-211 F-GFKT. Tuli AF:lle vuonna 1991 ja romutettiin samana vuonna jolloin Queens Building purettiin, eli 2010. Viimeinen lento vanhasta terminaali 2:sta oli sattumalta Air Francen Lontoo - Pariisi vuoro (lähde BBC).

1998_kesa_12_0000a_800.jpg.246b20178b88f5b9a03503868b183655.jpg

 

American Airlines Airbus A300B4-605R N70074. "Luxury Liner" seisoo tämä keulassa, mutta en sitten tiedä onko atlantin ylitys tuon vekottimen kyydissä ollut niin luksusta. No komeasti kiiltävä laite joka tapauksessa. Valmistui 1989 ja lennettyään koko uransa AA:n laivastossa se siirrettiin makaamaan Roswellin kentän laidalle New Mexicoon vuonna 2009.

p> 

Iberia Airbus A300B4-120 EC-DLG. Edellistä vähän vanhempi "höyrybussi" joka valmistui vuonna 1981 ja laitettiin kentän laidalle Valenciaan makaamaan vuonna 2002. Vielä Joulukuussa 2014 kone oli olemassa (klik).

1998_kesa_12_0002a_800b.jpg.0f91e6fb4f7bce244d6f5fa83103f27e.jpg

 

Olympic Airways A300B4-605R SX-BEL. Tätäkään lentoyhtiötä ei enää ole. Olympic Airways teki tappiota kai koko historiansa ajan ja vuonna 2003 firman nimi vaihtui mittavien yhtiöjärjestelyjen myötä Olympic Airlinesiksi. Sekään ei kuitenkaan auttanut ja niinpä vuonna 2009 firma haudattiin lopullisesti. Sen raunioille kyllä perustettiin nykyinen Olympic Air, mutta se operoi vain potkuriturpiinikalustolla. Kuvan Airbus joka valmistui vuonna 1993 sen sijaan näki vielä Olympic Airlinesin, mutta se myytiin ennen loppua vuonna 2005 Iran Airille jossa se on edelleen aktiivinen rekisterillä EP-IBD.

p> 

Olympic Airways Airbus A300B4-103 SX-BED. Runkonumerolla 58 valmistunut "höyrybussi" joka lensi Olympicillä vuoteen 2000 saakka. Parikin lähdettä netissä kertoo, että kone olisi konvertoitu vielä sen jälkeen -203 versioksi, mutta yhtään kuvaa koneesta ei kyllä tahdo löytyä 2000 luvulta. Yhtä kaikki, kone on varmasti jo romutettu.

1998_kesa_12_0004a_800.jpg.8cb8956ab058ca6399f6825ba68e57ff.jpg

 

Qatar Airways A300B4-622R A7-ABO. Paljon on tapahtunut Dohassa sitten tämän kuvan jälkeen. Vuonna 1998 QR oli vain "joku pikkufirma lähi-idästä". Jos nyt laskin planespotters sivuston historia tiedoista oikein, niin yhtiön laivasto koostui vuonna 1998 kuudesta koneesta: Käytettyinä hankituista kolmesta A300, kahdesta B747SR ja yhdestä Royal Bruneilta liisatusta B757 koneesta. Edit, ei olisi pitänyt taaskaan luottaa internetin ihmeelliseen tietomaahan. QR:n laivasto käsitti vuonna 1998 JP Airline Fleets kirjan mukaan yhdeksän konetta - 4x B727-200, 3x A300 ja 2x B747SR konetta. Nyt laivaston lukumääräksi ilmoitetaan 156 konetta. Kuvan Airbus valmistui 1992 ja palveltuaan ensin Garudaa ja Ansett Worldwidea se tuli Qatarille riviin vuonna 1997. Vuonna 2007 Federal Express hankki koneen, muutti sen rahtariksi ja lentää sillä edelleen Yhdysvalloissa pikakiirenyt rahtia.

p> 

Lufthansa Airbus A310-304 D-AIDE. Jos lähi-idän yhtiöt ovat kasvaneet vuosien saatossa, niin vastaavasti euroopassa on käynyt harvinaiseksi lentää laajarunkokoneella euroopan sisäisiä lentoja. Vielä 90-luvun lopullakin Lontooseen ajoivat laajarunkoneilla lähes kaikki kynnelle kykenevät yhtiöt. Muistan nähneeni eri yhteyksissä ainakin seuraavat; Aeroflot, Air France, Alitalia, Iberia, KLM, Olympic, SAS ja tietysti kuvan Lufthansa. Kone tuli saksalaisyhtiön riviin vuonna 1989 ja siirtyi Luftwaffelle vuonna 1999 jolloin kone myös muutettiin MRTT (Multi Role Tanker Transport) versioksi. Kone on edelleen aktiivinen ja kantaa tunnusta 10+26.

1998_kesa_12_0007a_800.jpg.0f9fc09ba7312b7ccc175d7355bc2c3c.jpg

 

Lufthansa Airbus A310-304 D-AIDC. Vaikka koneessa lukee "Express" ei kyseessä ole oma yhtiö. Vuonna 1992 Lufthansa brändäsi kotimaan lentoihin "Express" brändin joka oli oman aikansa halpalentokonsepti. Lufthansa palkkasi Expressille oman kabiinimiehistön jolle maksettiin pienempää palkkaa kuin Lufthansan varsinaisille miehistöille. Työajat olivat ilmeisesti myös pidemmät. Lentojen tarjoilua oli myös supistettu ja liput olivat jonkin verran normaaleja lippuja halvempia. Jotkut A300, A310 ja B737 koneista saivat Express tekstin kylkeensä. Expressiä yritettiin, koska Lufthansa ei ollut 90-luvun alussa elämänsä vedossa, vaan se taisi olla jonssain vaiheessa jopa yksi euroopan tappiollisimmista yhtiöistä. Asiat kuitenkin saatiin järjestykseen 90-luvun puolivälissä ja kuvanottohetkellä konseptista oli jo luovuttu, mutta kaikista koneista tekstiä ei oltu ehditty poistaa. Kuvan kone aloitti uransa Lufthansan tytäryhtiön Condorin rivissä vuonna 1988, siirtyi Lufthansalle vuonna 1991 ja takaisin Condorille loppuvuodesta 1998. Tämän jälkeen kone lensi Kenya Airwaysin, Hapag Lloydin ja Air Transatin väreissä, kunnes vuonna 2011 se otettiin pois liikenteestä Montreal Mirabelin kentälle seisomaan.

p> 

Royal Jordanian Airbus A310-304 F-ODVG. Tämä vuonna 1988 valmistunut kone lensi koko uransa Royal Jordanian laivastossa. Rahtariksi se muutettiin vuonna 2003 ja pois liikenteestä se on otettu vasta reilu kuukausi takaperin.

1998_kesa_12_0009a_800.jpg.2edfbee9fc6f178c38fb5ad754c91908.jpg

 

British Airways Airbus A320-111 G-BUSC. Tämä "Teaming up for Britain" maalausta kantanut kahdeksas tuotantolinjalta valmistunut A320 oli vielä näitä harvinaisempia wingletittömiä -100 sarjalaisia. Kone valmistui vuonna 1987 British Caledonian tilauksesta, mutta niihin väreihin se ei koskaan päätynyt vaan kone luovutettiin British Airwaysin käytöön sen ostettua British Caledonian itselleen. Loppu tuli vuonna 2007 kun kone romutettiin Goodyearissa Arizonassa.

p> 

British Mediterranean Airways Airbus A320-231 G-MEDA. Tämä vuosina 1994-2007 toiminut lentoyhtiö oli aluksi itsenäinen firma, mutta vuodesta 1997 lähtien se toimi yhtenä BA:n alihankkijoista ja sen kaikki koneet maalattiin British Airwaysin väreihin. Kuvan vuonna 1994 toimitettu koneyksilö oli yhtiön ensimmäinen ja se ehti lentää myös yhtiön alkuperäisissä omissa väreissä (klik). Vuonna 2006 kone kulkeutui Indian Airlinesille, josta sen reitti vei myöhemmin Afganistaniin Kam Airille, ja sieltä taasen Iran Aseman Airlinesille jossa se edelleen on aktiivinen. Tässä kuvassa kone on maalattu British Airwaysin world tails teeman "Whale Rider" pyrstöllä.

1998_kesa_12_0012a_800.jpg.5c5f899f8e822eef1d7df8d03a860533.jpg

 

Alitalia Airbus A321-112 I-BIXO. Ei 90-luvulla kaikkia Italian ja Lontoon välisiä lentoja kuitenkaan operoitu laajarunkokalustolla vaikka tuossa aiemmin kerroinkin Alitaliankin yhtenä monista eurooppalaisista yhtiöistä näin tehneen. Esimerkkinä rullailee vuonna 1994 valmistunut A321 joka siirrettiin Tucsoniin 2014 lepäämään.

p> 

Swissair Airbus A321-111 HB-IOD. SR ei ilmeisesti juurikaan enää satunnaisia keikkoja lukuunottamatta ajanut 90-luvun lopulla Lontooseen laajarunkokalustolla vaikka aikaisemmin olikin näin tehnyt. Hehän ajoivat myös Helsinkiin Arlandan kautta A310 kalustolla. Kuvan pikkubussi otettiin liikenteeseen 1995 ja on edelleen aktiivinen Swissin riveissä.

1998_kesa_12_0018a_800.jpg.df7148fc83ad9b15f207bdfbaf80d149.jpg

 

Egyptair Airbus A340-212 SU-GBN. Kuvaushetkellä vain parin vuoden ikäinen tumppi A340 saapuu arvatenkin Kairosta. Minä pääsin tämän saman yksilön kyytiin vuonna 2014 (reissukertomus foorumilla, klik). Kone on edelleen aktiivinen samalla rekisterillä Air Leisure nimisellä firmalla ja lentää ainakin Kairosta ja Hurghadasta flightradarin mukaan. Eilen kone on saapunut Shanghaista Hurghadaan.

p> 

Gulf Air Airbus A340-312 A4O-LC. Tämä vuonna 1994 valmistunut kone, joka kuvassa on yhtiön vanhoissa "eleganteissa" väreissä, lensi koko uransa Gulf Airilla lukuunottamatta lyhyttä liisausta Philippine Airlinesille vuonna 1996. Naulatehtaalle kone laitettiin 2009 jolloin se lennettiin Orlandoon romutettavaksi.

1998_kesa_12_0020a_800.jpg.70828496c8985b5bd4ff4f8933dafe6f.jpg

 

Siinä taisi olla reissun Airbusit. Jatketaan myöhemmin muiden valmistajien koneilla.

p>1998_kesa_12_0001_800.jpg.38a6fbc10dbf6b6f0eb22448ab61ef19.jpg

p>1998_kesa_12_0003a_800.jpg.7fe38596084890bfbda0da84573ed857.jpg

p>1998_kesa_12_0006a_800.jpg.5ccf262a162527368ca5765d434a2d08.jpg

p>1998_kesa_12_0008a_800.jpg.424f2b91fd00594bef26e1df13184801.jpg

p>1998_kesa_12_0011a_800.jpg.e4e553aef9a05b55015befdbcb8e6f88.jpg

p>1998_kesa_12_0016a_800.jpg.e4eec2471a9e3e65c297956bb7e7e5de.jpg

p>1998_kesa_12_0019a_800.jpg.7a001b6f59bc7da84b305a7e00187115.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peruutetaan kuitenkin vähän ennen kuin mennään tarinassa eteenpäin. Kolme konetta Amsterdamista jäi näköjään pois tuosta alusta.

 

Transavia Boeing 737-3M8 PH-TSR. Tämä alunperin vuonna 1989 TEA Switzerlandille toimitettu kone oli vain vuoden Transavian riveissä. Transavian jälkee kone lensi ainakin Corsairin, Axis Airwaysin ja Bulgaria Airin väreissä ennen päätymistä rahtariksi meksikolaiselle Estafeta Carga Aerealle vuonna 2006 joka luultavasti lentää koneella edelleen.

1998_kesa_10_0001_800.jpg.65fefa00046d5a136181399d19ca7bb8.jpg

 

Air Holland Boeing 737-3L9 PH-OZA. Air Holland oli charter yhtiö joka perustettiin 1984 mutta toimintansa se pääsi aloittamaan vasta vuonna 1985 KLM:n ja Transavian jarrutettua yhtiön lentotoimintaluvan saantia. Ensimmäisen kerran yhtiö ajautui taloudellisiin vaikeuksiin jo vuoden 1990 lopulla ja siitä syystä lentotoiminta jouduttiin lopettamaan vuonna 1991. Jostain kuitenkin löytyi rahaa ja toiminta pääsi jatkumaan Joulukuussa 1991. Lystiä kesti vuoteen 2004 saakka jolloin kioski lopullisesti suljettiin. Suurimmilaan yhtiö taisi olla joskus 2000 luvun vaihteessa jolloin JP Airline fleets 1999-2000 kirjan mukaan yhtiön laivasto on käsittänyt yhteensä seitsemän 737 ja 757 konetta. Kuvan koneyksilö valmistui vuonna 1987 Maersk Airille ja eghti olla pari vuotta British Airwaysillekin liisattuna ennen vuotta 1992 jolloin se siirtyi Air Hollandin laivastoon. Vuonna 2000 kone siirtyi Belgialaiselle City Birdille josta pari vuotta myöhemmin edelleen Yhdysvaltoihin jossa koneen kylkiin maalattiin Vacation Express yhtiön maalaus. Sieltä kone päätyi Bulgaria Airin kautta Air Asian käytöön josta se lopulta siirtyi Jet Timelle joka asennuti siihen wingletit. Jet Time jatkaa koneella operointia edelleen.

p> 

Air Holland Boeing 757-27B PH-AHI. Tämä viisseiska tuli Air Hollandille uutena vuonna 1988 ja oli enemmän ja vähemmän yhtiön riveissä vuoteen 1999 saakka. konetta liisattiin välillä ulos ja Air Hollandin lisäksi konetta käyttivät myös ainakin Sterling Airways, Britannia Airways, Air Europe ja Spanair. Vuonna 1999 kone sai Martinairin maalit kylkiinsä ja vuonna 2004 se myytiin El Alille joka liisasi sen Sun d'Or International Airlinesin käyttöön. Matkustajien kuskaaminen koneella loppui vuonna 2007 jolloin Federal Express osti sen ja muutti sen rahtariksi. Kone on aktiivinen ja lentää rahtia euroopassa.

1998_kesa_10_0011_800.jpg.513a9c2a723c0847bde22a98894f22f2.jpg

 

Seuraavaksi vielä pari Airbussia Lontoosta ennen muita koneita.

p>1998_kesa_10_800.jpg.ff090967d7ab22b2c67cebc9557ce5ce.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä nämä muutamat Lontoossa kuvatut Airbusit ennen muita Lontoossa kuvattuja konetyyppejä.

 

Lufthansa Airbus A300B4-603 D-AIAS. Tämä vuonna 1990 toimitettu iso bussi oli yksi niistä koneista, jotka lensivät aiemmin tässä ketjussa kerrotun "Lufthansa Express" brändin alla 90-luvun alussa. Kuvausvuonna kone kuitenkin oli jo palauttetu Lufthansan perusmaalauskaavioon. Lufthansalta kone lähti vuonna 2009 Kirgisialaisyhtiölle, joka kuitenkin luultavasti on vain ollut tarvittava välikäsi jolla kone on saatu myytyä kauppasaarrosta kärsivään Iraniin, jossa toimivalle Mahan Airille kone päätyi vielä samana vuonna. Kone on aktiivinen ja kantaa nykyisin Mahanilla rekisteriä EP-MNQ.

1998_kesa_12_0005a_800.jpg.7a1ebd023c0e4f78958de12a53872d0d.jpg

 

Air Malta Airbus A320-211 9H-ABQ. Kone valmistui Air Maltalle vuonna 1992 ja myytiin vuonna 2004 Air Méditerranéelle Ranskaan. Pari vuotta myöhemmin kone vaihtoi taas omistajaa ja uudeksi omistajaksi saatiin Kreikkalainen Hermes Air. Koneen mielenkiintoisin historia alkaa vuodesta 2014 jolloin kone myytiin muutotyön alle. Kone lensi Saksaan Hahnin kentälle jossa siitä tulee A320 rahtimuunnoksen prototyyppi. Projektin on ilmoitettu alkaneen 2015 alkuvuodesta (klik) ja nyt homma on näin pitkällä (klik). Lisää tietoa varmaan löytyy projektia vetävän firman PACAVI:n sivuilta (klik).

p> 

TAP - Air Portugal Airbus A320-212 CS-TNE. Tämäkin vuonna 1993 valmistunut kone löytyy nykyisin Iranista, jonne se päätyi viime Joulukuussa Zargos Airin riveihin. Ennen sitä se ehti kuitenkin lentää TAP:n lisäksi liisattuna vuoroin Air Luxorilla ja vuoroin Novairilla kunnes vuonna 2010 TAP möi koneen Australiaan Strategig Airlinesille. Tämän jälkeen vielä lennettiin Air Australian ja kongolaisen CAA:n (Compagnie Africaine d'Aviation) riveissä ennen kuin kone myytiin Ukrainaan Dartille viime vuonna. Luultavasti jo ukrainalaiset ostivat koneen Iranin liikenteeseen ja jos eivät, niin nyt kone ainakin siellä on.

1998_kesa_12_0013a_800.jpg.060c628c765253f57fef8263521dede6.jpg

 

Tunisair Airbus A320-211 TS-IMC. No tästä koneesta ei ole paljoa kerrottavaa. Kone valmistui vuonna 1990 ja on lentänyt siitä lähtien Tunisairilla.

p> 

Aer Lingus Airbus A321-211 EI-CPC. Valitettavan kehnohko kuva ei tee oikeutta tälle kiiltävälle vain kuukauden ikäiselle shamrockille joka saapuu Dublinista kiitotielle 27L. Kone myytiin vuonna 2011 Ural Airlinesille ja siellä se Venäjällä tätä kirjoittaessa on juuri matkalla Moskovasta Simferopoliin.

1998_kesa_12_0015a_800.jpg.5c138e4d0c8d325fe7828ef099901a3f.jpg

 

British Midland International Airbus A321-231 G-MIDF. Tämäkään kone ei ollut kuvanottohetkellä kuin kahden kuukauden ikäinen ja siksi Canonin  EF 75–300mm f/4–5.6 lasi EOS 50e kameran nokalla ei varmaan ole osannut tarkentaa kiiltävään koneeseen (Kuvaajassahan ei voi olla vikaa..). British Midland Internationalin historia kulkee 30-luvulle saakka, mutta British Midland nimi otettiin käyttöön 60-luvulla.  Siihen aikaan kun Hankonen kuvia Queens Buildingin katolla otti, niin SAS omisti firmasta 40% ja yhtiö yritti sinnitellä euroopan lentoyhtiökilpailussa mukana. Vuonna 1999 SAS möi puolet osakkeistansa Lufthansalle joka taas halusi vahvistaa asemiaan Heathrowlla. Kaupan jälkeen jo seuraavana vuonna BMI:stä tuli Star Alliancen jäsen. Seuraavan kymmenen vuoden aikana tapahtui yhtä sun toista, mutta lopulta vuonna 2011 IAG (eli käytännössä British Airways) osti yhtiön Virginin nenän edestä. Kauppa taidettiin tehdä suurelta osin Heathrown kallisarvoisten slottien vuoksi. Yhtiö sulautetiin British Airwaysiin, mutta tytäryhtiöt Bmi Baby ja Bmi Regional eivät kelvanneet IAG:lle. Babyn toiminta ajettiin alas ja Regional myytiin eteenpäin skoteille ja se toimii vielä tänäänkin itsenäisenä yhtiönä tavallaan viimeisenä rippeenä British Midland Internationalista. Kuvan kone sen sijaan siirtyi jo vuonna 2005 Turkish Airlinesille josta se taas on siirtynyt eteenpäin Onurille jonka laivastossa kone lentää tälläkin hetkellä.

p> 

Virgin Atlantic Airways Airbus A340-313 G-VAIR. Vuoden vanha kone kuvanottohetkellä ja Virginiltä kone myytiin välikäden kautta Iraniin Mahan Airille vuosien 2014 - 2015 vaihteessa. Kone jatkaa uraansa Mahan Airin laivastossa.

1998_kesa_12_0021a_800.jpg.87c98c4738895938200daf6f77a57d2a.jpg

 

Jatkoa seuraa.

p>1998_kesa_12_0010a_800.jpg.b6e9455aa6a1f4df2f2cef2701c02c01.jpg

p>1998_kesa_12_0014a_800.jpg.398e48703b5e6761115a89d237c54db0.jpg

p>1998_kesa_12_0017a_800.jpg.29bd52286438c7a531e8140ea88f2eff.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan monen mielestä kauneimmalla koskaan valmistetulla liikennekoneella.

 

British Airways Aérospatiale/BAC Concorde 102 G-BOAE saapuu kiitotielle 27L. Ensilento 17. Maaliskuuta 1977 ja British Airwaysille kone toimitettiin neljä kuukautta myöhemmin 20. Heinäkuuta 1977. Vuonna 1979 kone sai uuden brittirekisterin G-N94AE joka piti sisällään jenkkirekisterin N94AE. Tämä koska kone lensi ensin BA:n vuoron Lontoosta Washingtoniin ja jatkoi sieltä Braniff Internationalin lentona Dallasiin. Jenkkirekisteriä tarvittiin, sillä tuohon aikaan FAA vaati kotimaan liikenteessä olevien koneiden olevan N-rekisterissä. Alkuperäinen rekisteri G-BOAE palautettiin koneeseen takaisin 1. Kesäkuuta 1980. Tämän koneen viimeinen lento oli siirtolento Marraskuun 17. päivänä 2003 Lontoon Hethrowilta Barbadokselle jossa kone on nykyisin museoitu. Lentotunteja koneelle kertyi uransa aikana 23 376 tuntia 7 minuuttia ja laskuja 8383 kappaletta.

1998_kesa_12_m_0003_800_boaf.jpg.a377aed1b12c0996683468309f594232.jpg

p> 

British Airways Aérospatiale/BAC Concorde 102 G-BOAF lentoolähdössä kiitotieltä 27L. Ensilento 20. Huhtikuuta 1979 ja British Airwaysille kone luovutettiin 9. Kesäkuuta 1980. Tällekin koneelle oli olemassa britti/jenkkirekisteri G-N94AF, mutta tämä yksilö ei kerennyt Braniff bileisiin mukaan ja kun kone lopulta saatiin liikenteeseen se kantoi jo varsinaista rekisteriä G-BOAF. Vuonna 1989 Huhtikuun 12. päivänä lennolla Christchurchista Sydneyhin G-BOAF menetti osan sivuperäsimestään lennon aikana. Tämä oli ensimmäinen kerta kun Concordesta irtosi lennon aikana sivuperäsimesta pala. Tästä linkistä juttua insidentistä (klik). Tapauksia sattui myöhemmin muitakin ja sekä Air France että British Airways modifioivat koneidensa sivuperäsimiä ettei vastaavaa tapahtuisi enää.

G-BOAF oli myös ensimmäinen kone jonka BA asetti Air Francen onnettomuuden jälkeen "Return to Flight" ohjelmaan ja kone oli ensimmäinen joka palasi liikenteeseen varustettuna uusilla Kevlar-kumi vahvistetuilla polttoainetankeilla. Koneen viimeinen lento oli samalla koko konetyypin viimeinen lento kun G-BOAF siirtolennettiin Marraskuun 26. päivänä 2003 Lontoon Heathrowlta Filtoniin jonne se museoitiin. Legenda oli laskeutunut viimeisen kerran. Lentotunteja G-BOAF loggasi 18257 ja laskeutumisia kone ehti tehdä 6045 kappaletta.

1998_kesa_12_m_0004_800.jpg.a2d020480a057dfa27c933082e436e16.jpg

[attachment]416210_1998_kesa_12_m_0005_800.jpg[/attachment]

 

Kun tuossa tuli mainittua tuosta Braniff Internationalin Concorde operaatioista, niin kerrotaan siitäkin tässä samalla vähän.

 

Osana Braniffin kunnianhimoista laajentumissuunitelmaa yhtiö alkoi vuonna 1979 tarjoamaan Concorde lentoja Dallasin, Washingtonin ja  Euroopan välillä British Airwaysin ja Air Francen avustuksella. Lennot Dallasin ja Washingtonin Dullesin välillä operoitiin Braniffin ohjaamo- ja kabiinimiehistöillä ja loppumatka USA:sta Eurooppan joko BA:n tai AF:n miehistöllä riippuen siitä kumman kone oli kyseessä.

 

Concordea ei koskaan maalattu Braniffin väreihin, vaikka netistä löytyykin paljon postikorttikuvia koneesta. Jos touhu olisi jatkunut pidempään, niin luultavasti joku koneista olisi saattanutkin saada Braniffin värityksen kuten yksi BA:n koneista sai Singapore Airlinesin värit toiseen kylkeensä.

 

Kun koneet lensivät Yhdysvaltojen kotimaan lentoja, niin niiden tunnuksista peitettiin ensimmäinen G- tai F- kirjain valkoisella teipilllä ja niin koneet olivat kätevästi jenkkirekisterissä. Koneiden omistus myös siirtyi Braniffille näiden lentojen ajaksi koska FAA ei myöntänyt lupia ei Yhdysvaltaisille koneille tuohon aikaan. Kun koneiden miehistöt vaihtuivat Dullesissa, niin myös koneiden paperit vaihtuivat ohjaamossa. Tarinan mukaan alkuperäiset brittien ja ranskalaisten dokumentit säilöttiin koneen etuvessaan USA:n kotimaanlentojen ajaksi!

 

BA:n koneissa täytyi olla ohjaamossa myös mukana BA:n kapteeni ja lentoinsinööri (flight engineer), sillä vaikka koneet olivat Braniffin omistuksessa, niin vakuutusehdot olivat BA:n. Koneessa oli siis kaksi tyyppihyväksyttyä kapteenia joista toinen ei kuitenkaan saanut lentää konetta. Yhteensä 14 lentäjää koulutettiin Branifille.

 

Braniff luopui Concorde liikenteestä Toukokuussa 1980 korkeiden kulujen vuoksi ja niin oli yksi erikoinen aikakausi liikenneilmailussa päättynyt.

p>1998_kesa_12_m_0006_800.jpg.38389d4dd0f2bbae4aeced110804e6c8.jpg

p>
  • Jatketaanpa sittten eteenpäin. Seuraavana olisi vuorossa reissun laiha saalis British Aerospacen valmistamia lentokoneita.

     

    Manx Airlines  British Aerospace 146-200 G-MIMA. Kuvan Manx Airlines oli mansaarelainen vuosina 1982 - 2002 toiminut firma jonka perustivat ja omistivat British Midland Airways sekä AirUK. Yhtiö operoi kuvanottohetkellä kuuden koneen laivastolla joka käsitti neljä BAe ATP:tä, yhden Jetstream 41 ja yhden yhden BAe 146-200 koneen joka kuvassa rullaa. Kone valmistui vuonna 1987 AirUK:lle joka liisasi koneen kuusi vuotta myöhemmin vuonna 1993 Manx Airlinesin käyttöön, jonka käytössä se olikin lyhyttä Air Baltic liisausta lukuunottamatta yhtiön loppuun saakka vuoteen 2002. Tämän jälkeen kone kiersi kiertopalkintona siellä täällä kunnes kolme vuotta sitten päätyi Iraniin Mahan Airille jonka riveissä se on tälläkin hetkellä aktiivisena rekisterillä EP-MMV.

    1998_kesa_12_m_0001_800.jpg.c7d63b2e45c16469abd43ff9115f11df.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Aloitellaan seuraavaksi Boeing merkkisiä ilma-aluksia. Näitä on sen verran paljon että tulee varmasti muutama erillinen postaus.

     

    Virgin Express Boeing 737-36N OO-VEX. Virgin Express sai alkunsa vuonna 1996 kun Virgin Group osti belgialaisen lomalentoyhtiön EBA:n (EuroBelgian Airlines) ja brändäsi sen Virgin Expressiksi. Brysselissä hubiansa pitänyt VEX toimi halpalentoyhtiö periaatteella ja siitä tuli merkittävä kilpailija Sabenalle ja myöhemmin SN Brussels Airlinesille. Vuonna 2004 kioski myytiin SN Brussels Airlinesille ja paria vuotta myöhemmin se sulautettiin yhtiöön josta vielä myöhemmin tuli nykyinen Brussels Airlines. Kuvan kone toimitettiin vuonna 1997 tehtaalta Virgin Expressille jonka väreissä se lensi aina vuoteen 2007 saakka jolloin se sai Brussels Airlinesin maalauksen kylkiinsä. Vuonna 2012 kone myytiin Ukraine International Airlinesille jossa se lentää edelleen.

    1998_kesa_12_0001_800.jpg.6894dbd7616fcac07458a7d1dcc0173b.jpg

     

    British Midland  Boeing 737-4Y0 G-OBMG. Kone valmistui vuonna 1989 ja seuraavat kymmenen vuotta se lensi BMI:n väreissä. Vuonna 1999 se myytiin Slovakiaan Travel Servicelle jonka rivistä se myös teki useita liisausretkiä eri operaattoreille. Seuraavaksi tämä kiertopalkinto päätyi espanjalaiselle Hola Airlinesille joka myöskin liisasi konetta eteenpäin. Espanjasta kone kiersi Yhdysvaltojen ja Etelä-Afrikan kautta Liettuaan ja on nykyisin Grand Cru Airlinesin riveissä rekisterillä LY-CGC tiettävästi aktiivisena. Viimeiset kuvat netin suurilla lentokonekuvasivuilla tarjoavat tuoreimpia kuvia koneesta viime kesältä.

    p> 

    Iberia Boeing 737-4Y0 EC-GBN. Tämä kolmeseiska valmistui vuonna 1989 Malaysian Airlinesille josta kone siirtyi vuonna 1994 Air Europalle. Tässäkin kone on liisattuna Iberialle Air Europalta. Iberian jälkeen kone lensi pitkään italialaisella Air Onella  vuoteen 2012 jolloin sille tehtiin rahtikonversio ja nykyisin kone lentää rahtia Etelä-Koreassa Air Incheonilla.

    1998_kesa_12_0004_800.jpg.a831c7070aa19630d1d63f8132b18f9e.jpg

     

    Malev Boeing 737-4Y0 HA-LEO. Malevin LEO lensi uran alun vuodesta 1992 vuoteen 1994 Air Ukrainen rivissä ja siirtyi sieltä Maleville. Tämän jälkeen kone lensi viisi vuotta 2000-luvulla Adam Airilla Indonesiassa ja sen jälkeen vielä S7:lla Venäjällä viime Joulukuuhun saakka jolloin kone lennettiin Miamiin jossa se taitaa edelleen olla varastoituna.

    p> 

    Turkish Airlines Boeing 737-4Q8 TC-JEK. Jos ovat lähi-idän hiekkalaatikkoyhtiöt kasvaneet vuoden 1989 jälkeen, niin samoin on tehnyt Turkish Airlines. JP Airline-fleet International 1998-99 kirjan mukaan yhtiö oli tuolloin 67 koneen kokoinen ja tänään yhtiöllä on planespotters sivuston mukaan 276 koneen laivasto. Tämä kone oli kuvanottohetkellä neljän vuoden ikäinen ja uraa Turkishilla sillä oli vielä edessä kaksi vuotta. Vuonna 2000 kone myytiin Asiana Airlinesille ja nykyisen kodin puolalaisen Enter Airin riveistä kone löysi vuonna 2010.

    1998_kesa_12_0006_800.jpg.352f27124e679821c4f80693c89e3760.jpg

     

    British Midland Boeing 737-5Q8 G-BVZH. Ruotsalainen Linjeflyg oli koneen tilaaja ja ensimmäinen käyttäjä vuodesta 1991 lähtien. Vuonna 1993 SAS osti Linjeflygin ja samalla kone siirtyi sen väreihin. SAS:lla ei kai kuitenkaan ollut kolmeseiskoille tuohon aikaan laivastossa tilaa kunnolla ja niinpä kone siirrettiin vuonna 1995 BMI:n riveihin (josta SAS omisti tuohon aikaan 40%). Kone lensi vuoroin BMI:n ja vuoron BMI Babyn riveissä vuoteen 2007 jolloin se siirtyi venäläiselle Aeroflot Donille josta taasen myöhemmin tuli Donavia. Koneen loppu tuli vuonna 2014 jolloin se romutettiin Lashamissa Iso-Britanniassa.

    p> 

    TAROM Boeing 737-38J YR-BGC. Kone tuli Taromin riviin vuonna 1994 ja lystiä riitti aina JOulukuun 30. päivään 2007 saakka jolloin kone törmäsi Bucharestissä lähtökiidossa lentoaseman kunnossapidon autoon. Kone vaurioitui korjauskelvottomaksi, mutta kukaan ei loukkaantunut (klik).

    1998_kesa_12_800.jpg.efd47f8d343121c3ee3478802d7626d8.jpg

     

    Siinä taisi olla kaikki Lontoossa kuvatut kolmeseiskat.

    p>1998_kesa_12_0003_800.jpg.579ed035eae4bf18f923b50bd9d94958.jpg

    p>1998_kesa_12_0005_800.jpg.1fc872e8aa3b7d0bf40a869894763f74.jpg

    p>1998_kesa_12_0007_800.jpg.aa6051db9eccefac84cafe11a91f4509.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Kiitos kommenteista. Jatketaan taas muutaman kuvan verran.

     

    Alliance Air Boeing 747SP-44 ZS-SPA. Miksi mulla ei voinut olla mahdollisuutta lentää tämän kyydissä? Mielestäni yksi hienoimmista maalauksista joita liikennekoneissa on nähty, oli tämän yhdellä 747SP:llä operoineen yhtiön väritys. Eikä yhtiö ja sen kohteetkaan mistään tavallisimmasta päästä olleet. Alliance Air oli South African Airwaysin, Tansanian valtion, Ugandan valtion ja muutamien muiden afrikkalaisten investoijien yhteisesti omistama yhtiö jolla oli käytössään yksi SAA:lta liisattu SP. Yhtiön reittiverkosto käsitti Lontoon Heathrown lisäksi Tansaniassa Dar Es Salamin ja Kilimanjaron sekä Entebben Ugandassa. Yhtiö toimi vuosien 1995 - 2000 välillä, jonka jälkeen SP palasi takaisin SAA:n riviin lentäen siellä 2002 sakka jolloion kone romutettiin Johannesburgissa. Kone oli valmistunut vuonna 1976 South Africanille joka liisasi sitä vuonna 1980 Luxairille, vuodet 1987 - 1994 Air Mauritiukselle ja 1995 - 2000 Alliancelle.

    1998_kesa_12_0008_800.jpg.9c1199bf35b3f37879ba4370d268e0d5.jpg

     

    British Airways Boeing 747-136 G-AWNP. Tämä -100 sarjan jumbo valmistui vuonna 1974 ja palveli BA:n riveissä aina vuoteen 1999 saakka jonka jälkeen kone löysi uuden omistajan Kabo Airista Nigeriasta. Siitä kuinka kauan kone Kabolla lensi ja mitä sille nyt kuuluu ei ole mitään tietoa. Huomaa siipi exitin puuttuminen. BA tulppasi -100 ja -200 sarjan jumboista siipi exitit jossain vaiheessa, jotta koneeseen saataisiin exit rivien tilalle lisää tuoleja. Saman ovien telkeämisen ja tuolien lisäämisen tekivät myös ainakin Cathay, KLM ja Thai jos eivät kaikkiin niin ainakin joihinkin 747-200 ja -300 jumboihinsa. Tällä toimenpiteellä voitiin lisätä kaksi kolmen istuttavaa tuoliriviä molemmille puolille runkoa vessojen ollessa edelleen keskellä. Näin koneeseen saatiin 12 tuolia lisää. Tästä linkistä Boeingin ACAP pdf dokumentissa kuvat sivuilla 28 ja 29 (34 ja 35 pdf:ssä) niille joita asia enemmän kiinnostaa (kohdat 2.4.2 ja 2.4.3.).

    1998_kesa_12_0009_800.jpg.8c6240c71c457d9901c82194771e3a50.jpg

     

    British Airways Boeing 747-236B G-BDXO. Kuvaottohetkellä vasta yhdentoista vuoden ikäinen vuonna 1987 valmistunut -200 sarjan kone, joka oli maalattu yhtiön World Tails teeman "Paithani" pyrstöiseksi. Tästäkin oli tulpattu siipi exitit, kun yhtiön talouspuolella oltiin ilmeisesti huomattu, että on kannattavampaa lennättää siinä 12 tuolia kuin kahta toimivaa ovea. Kone siirtyi BA:n palveluksesta pois vuonna 2002 ja sai vielä uuden uran hetkeksi European Aircharter yhtiöllä joka lensi koneella vuodesta 2003 eteenpäin kunnes kone viimein romutettiin Amsterdamissa vuonna 2005.

    1998_kesa_12_0010_800.jpg.4aa769a6bab36079d2f5362fa0e60e05.jpg

     

    Jatkuu..  :)

    p>1998_kesa_12_0012_800.jpg.23a4d218cc79fd52c6f8e16633267603.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Jatketaan -400 sarjan jumboilla jotka yhdeksänkymmentäluvun lopulla vielä olivat uusia ja hienoja koneita. Ovat ne hienoja edelleen, mutteivät niin uusia.

     

    All Nippon Airways Boeing 747-481 JA8097. Kone valmistui vuonna 1991 ja lensi ANA:lla aina vuoteen 2009 jolloin yhtiö möi koneen Air Atlanta Icelandicille, joka maalasi liisasi koneen eteenpäin Saudi Arabian Airlinesille. Saudialla kone lensi Tammikuuhun 2015 saakka ja nyt konetta jo romutetaan Iso Britanniassa Kemblessä. Tässä kone kuvattuna vain pari päivää sitten viime lauantaina (klik).

    1998_kesa_12_0011_800.jpg.b24dc3b9e7a2707143d2f72a3126818b.jpg

     

    British Airways Boeing 747-436 G-CIVJ. Vaikka koneen maalaus kuvassa näyttää kovin likaiselta, ei se ollut kuvanottohetkellä kuin reilun vuoden ikäinen. Toimitettiin Helmikuussa 1997 BA:lle ja edelleen käytössä samalla yhtiöllä. Minkäköhän yhtiön valko-harmaa raidallisellä pyrstöllä varustettu jumbo tuolla kiitotien toisella puolella BA:n jumbojen seassa näkyy? Koitin katsella a.netistä EGLL kuvia vuodelta 1998, mutta ei sieltäkään osunut silmään jumboa tuollaisella pyrstöllä.

    p> 

    British Airways Boeing 747-436 G-BNLZ. Tämä vuonna 1993 valmistunut jumbo oli saanut pyrstöönsä BA:n World Tails kokoelmasta "Animals and Trees" vaihtoehdon. Koneen viimeinen keikka matkustajien kanssa oli 31.3.2015 lento BA274 Las Vegasista Heathrowlle, jonka jälkeen sillä oli enään jäljellä siirtolento Kembleen purettavaksi (klik).

    1998_kesa_12_0013_800.jpg.0b68e77a19208401a597f9d0815f7002.jpg

     

    British Airways Boeing 747-436 G-CIVN. Tämän maalauksen nimi oli "Delftblue Daybreak" ja se oli päässyt tämän kuvaonttohetkellä alle vuoden vanhan Syyskuussa 1997 valmistuneen koneen väriksi. Kone jatkaa edelleen uraansa BA:lla.

    p> 

    Japan Airlines Boeing 747-446 JA8073. Tämänkin vuonna 1990 valmistuneen jumbon päivät ovat päättyneet. Lensi koko uransa JAL:n riveissä, kunnes vuonna 2010 siirrettiin rekisterillä N412AS Roswelliin jonne se on näyttänyt jääneen lopullisesti (klik).

    1998_kesa_12_0015_800.jpg.a0ecfe7bc5cc918caf02a98e7d62e138.jpg

     

    Korean Air Lines Boeing 747-4B5 HL7483. Valmistui 1991 Korean Air Linesille, muutettiin rahtariksi vuonna 2008 edelleen Korean Airin rivissä ja lopulta Maranaan seisomaan Boeing Aircraft Holding Companyn omistukseen vuonna 2013. Ainakaan viime kesänä konetta ei vielä oltu romutettu (klik).

    p> 

    Malaysia Airlines Boeing 747-4H6 9M-MPG. Kone valmistui vuonna 1994 ja lensi näissä väreissä vuoteen 2008 saakka jolloin se myytiin Air Pullmantourille. Kone oli alunperin menossa malesialaiselta Oasis Hong Kongille, mutta kun kiinalaisen kioski meni nurin vuonna 2008, niin kone päätyi Espanjaan. Air Pullmantour (josta tuli myöhemmin Wamos Air) on vuokraillut konetta vuosien varrella sinne sekä tänne ja nyt se näyttäisi tällä hetkellä lentävän täydessä Wamos Air värityksessä rekisterillä EC-KXN.

    1998_kesa_12_0017_800.jpg.361a1e56a48095cb6ddcbca0b5cfc65a.jpg

     

    Qantas Boeing 747-438 VH-OJI. Kenguruyhtiö sai koneen käyttöön vuonna 1990 ja lensi sillä viime Kesäkuuhun saakka jolloin kone siirrettiin Mohaveen. Muuttuminen lentokoneesta cokis tölkeiksi on tainnut jo alkaa (klik).

    p> 

    Saudi Arabian Airlines Boeing 747-468 HZ-AIW. Kuvanottohetkellä alle puolivuotias kone on edelleen aktiivinen saman operaattorin leivissä.

    1998_kesa_12_0019_800.jpg.92501c05edd84be14811edbfbdc40b41.jpg

     

    Singapore Airlines Boeing 747-412 9V-SMU. Tuhannes valmistunut 747 kone rullasi ulos tuotantolinjalta 10. Syyskuuta 1993 (klik) ja se luovutettiin Singapore Airlinesille kuukautta myöhemmin. Yhtiö möi koneen eteenpäin vuonna 2011 jolloin se muutettiin rahtariksi ja uudeksi operaattoriksi saatiin Southern Air. Lystiä ei riittänyt kuin pari vuotta ja viime vuonna konetta alettiin romuttaa Iso Britanniassa (klik).

    p> 

    Thai Airways International Boeing 747-4D7 HS-TGM. Tämä vuonna 1992 valmistunut kone lensi Thain rivissä aina vuoden 2013 loppuun saakka jolloin se otettiin pois liikenteestä. Mojaveen se lenneettiin vuotta myöhemmin ja pari kuukautta sitten otetussa kuvassa se oli vielä suht kokonaisena (klik).

    1998_kesa_12_0021_800.jpg.6745f243a9bc9d8b03fb0c8ef7bcc948.jpg

     

    Virgin Atlantic Airways Boeing 747-4Q8 G-VTOP. Koneen ensilento oli 14. Tammikuuta vuonna 1997 ja se aloitti uransa "Virginia Plain" nimisenä VS:n laivastossa paria viikkoa myöhemmin (kone tosin nimettiin Austin Powers leffan innoittamana "Austin Powered" nimiseksi vuosien 1999-2001 ajaksi). Vuonna 2013 kone myytiin Orient Thai Airlinesille joka liisasi sen eteenpäin Saudi Arabian Airlinesille. Kone on sen jälkeen palautunut takasin Orient Thain riveihin, mutta en tiedä lentääkö kone vielä. Viimeiset merkinnät sen aktiivisuudesta ovat Marraskuulta 2015.

     

    Tässä alkaa tuntea itsensä vanhaksi kun suurin osa näistä koneista on romutettu, vaikka ne olivat uusia kun näitä kuvia otettiin  :P

    p>1998_kesa_12_0012_800.jpg.2c8219cdf7c6df8b2f0ebceddac663a4.jpg>1998_kesa_12_0014_800.jpg.bd9018f03bed1c6551471d4609e2889c.jpg>1998_kesa_12_0016_800.jpg.c32c838b154b5246f80216293d254aac.jpg>1998_kesa_12_0018_800.jpg.f62679ae35dc9d7a40679be5622f5a2e.jpg>1998_kesa_12_0020_800.jpg.c0e12933a65ba6e2ff8f83759089d60e.jpg>1998_kesa_12_0022_800.jpg.acd8895be4560e3da57781236642d35e.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Hienoa kamaa, Pauli! Noita sitä tuli aikanaan pällistellyksi. Mutta voi jotenkin havaita, että Jumbot poislukien jo tuohon aikaan kalusto alkoi muuttua tylsämieliseksi. Helmiä toki vielä pyöri, mutta vähemmän ja vähemmän. Harmittaa, etten ikinä saanut kunnon kuvia Concordesta aikaan. Vietin 80-90 -luvuilla suht paljonkin aikaa Lontoossa, ja niitä tietysti näkyi normipäivänä useita kertoja. Aamupäivän nykkiläinen paahtoi vakiomajapaikan yli melkein päivittäin, ja Richmodiin jouduin joskus resuamaan ihan varta vasten pällistelemään paluuta Thamesin yli kullankeltaisessa auringonlaskussa. Onneksi jäi edes mielikuvat... Kerran just ennen touhun loppumista matkasin ihan tarkoituksella kuvaamaan aamulähtöä, mutta keli oli tyypillisen brittiläinen ja savolainen supersankari Vituixmän pääsi iskemään silläkin kertaa. Jotain huttua tulihan niistä, mutta ei mitään mieltä kiehtovaa. Saatoin ne tännekin joskus postata.

     

    -A-

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Kiitos taas kommenteista.

     

    Tottahan tuo on, että silloin jo kalusto oli menossa yksipuoliseksi, mutta enemmän olisi silti pitänyt kuvata. Suurin syy kuvien vähyyteen oli ainakin minun kohdalla filmin, ja etenkin sen kehittämisen kallis hinta. Mutta kyllä suuri osansa oli myös sillä, ettei niitä "tavallisia" ysejä ja kolmeseiskoja viitsinyt kuvata. Olen joskus sanonut tämän aiemminkin, mutta sanotaan taas: Kuvatkaa ihmiset, kuvatkaa. Talteen vain kaikki tylsät bussit ja bojot. Vielä tulee se päivä kun niitä ei enää ole sellaisina versioina, yhtiöinä tai maalauksina kuin nyt ja silloin harmittaa jos et nyt niitä ole kuvannut..

     

    Seuraavana 757 koneita.

     

    British Airways Boeing 757-236 G-BIKA. Kuvassa World Tails versiota "Blue Poole" kantava kone toimitettiin vuonna 1983 BA:lle ja vuonna 2000 se muutettiin rahtariksi. Ura on jatkunut sen jälkeen Euroopassa DHL:n väreissä eri operaattoreiden alla ja nykyisin kone lentää Iso Britannialaisen DHL Air UK:n operoimana.

    1998_kesa_12_0023_800.jpg.999bdc5278e4c27ceb75c3bb51f9681f.jpg

     

    British Airways Boeing 757-236 G-BMRG. "Rendezvous" oli tämän koneen pyrstön nimi. Kone lensi BA:lla 1988 - 2002, jonka jälkeen tälläkin koneella ura on jatkunut rahtarina DHL:n väreissä.

     

    British Airways Boeing 757-236 G-BMRD. Tämän "Chelsea Rose" maalusta kantavan koneen historia on hyvin samanlainen kuin kahden edellisenkin. BA:lla 1988 - 2003 jonka jälkeen rahtarina DHL:n paketteja.

    1998_kesa_12_0025_800.jpg.e08e90e358daa23358636f54999d682c.jpg

     

    British Airways Boeing 757-236 G-BMRJ. Tätä vuonna 1989 valmistunutta konetta BA vuokrasi pariin kertaan Caledonian Airwaysille ja kuvanottohetkellä koneeseen oli valittu "Grand Union" pyrstö. Rahtariksi DHL:lle 2003.

    p> 

    British Airways Boeing 757-2Y0 G-CPEP. Kuvassa lähtökiitoa revittelevä kone toimitettiin alunperin mexicolaiselle TAESA:lle vuonna 1991, jolta se siirtyi vuonna 1995 ensin Espanjaan Venus Airille ja sieltä Kanadaan Air Transatille josta vuonna 1997 British Airwaysille. Kone sai World Tails huumassa "Colum" pyrstön. BA luopui koneesta 2002 jonka jälkeen se lensi brittituristeja Air 2000, First Choice ja Thomsonin väreissä vuoteen 2011 saakka. Tuona vuonna kone muutettiin rahtariksi ja se lentää nykyisin Federal Expressin väreissä Yhdysvalloissa.

    1998_kesa_12_0027_800.jpg.d09cf2918070fceae4b3554843961fb3.jpg

     

    Ethiopian Airlines Boeing 757-260 ET-AKC. Etiopialainen jarruttelee ja esittelee yhtiön vanhaa väritystä. Kone valmistui vuonna 1991 ja lensi koko uransa ET:n riveissä. Kentän laidalle se on laitettu seisomaan ilmeisesti vuonna 2012.

    p> 

    Iberia Boeing 757-236 EC-GCB. Kone tilattiin alunperin brittiläiselle Air Europe yhtiölle joka oli alkuperäinen versio vieläkin toiminnassa olevasta espanjalaisesta Air Europasta. Kotipaikkaansa Gatwickissa pitänyt brittiläinen Air Europe perustettiin vuonna 1979 ja konkurssiin yhtiö ajautui vuonna 1991. Siinä välissä ehdittiin vuonna 1986 perustaa Espanjaan tytäryhtiö Air Europa joka siis jatkaa edelleen toimintaansa. Kuvassa rullaava kone lensi vuoteen 1990 brittiläisen tilaajansa väreissä jolloin se liisattiin neljäksi vuodeksi Venzuelaan AVENSAlle. Kone palasi taksin Eurooppaan vuonna 1994 ja pääsi espanjalaisen Air Europan väreihin. Vuonna 1997 kone liisattiin Iberialle jonka väreissä se lensi vuoteen 2001 saakka. Viimenen operaattori koneelle löytyi  Kolumbiasta jossa Avianca käytti sitä vielä pari vuotta. Kone siirrettiin vuoden 2003 lopulla Goodyeariin Arizonaan jossa se romutettiin.

    1998_kesa_12_0030_800.jpg.6f92a9e8e3132025253469cfbbe92dcb.jpg

    >1998_kesa_12_0024_800.jpg.401f46cb8fe2d4e82e568ed7294923b7.jpg

    p>1998_kesa_12_0026_800.jpg.ba747f7daa2a9563c91964c91b63f760.jpg

    p>1998_kesa_12_0029_800.jpg.3abc89bbe19f46b72f71acc60990925a.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Tuli vähän taukoa kun olin reissussa välillä, mutta jatketaan nyt LHR:n Kesäkuun 1998 Boeing 767 kuvasaalilla.

     

    Air Canada Boeing 767-333(ER) C-FMWV. Kuvaushetkellä kaksi ja puolivuotias kone lentää nykyisin wingleteillä varustettuna konsernin lomalentopuolella Air Canada Rougen laivastossa.

    1998_kesa_12_0031_800.jpg.afab759a1af8a16d2cca6c922e7bfe08.jpg

     

    American Airlines Boeing 767-323(ER) N381AN. Toimitettiin vuonna 1993 ja jatkaa uraansa wingleteillä varustettuna edelleen AA:n laivastossa.

     

    British Airways Boeing 767-336(ER) G-BNWD. Kuvanottohetkellä vielä yhtiön vanhaa Landor väritystä kantanut kone toimitetettiin yhtiölle vuonna 1990 ja ura päättyi ainakin toistaiseksi viime vuonna jolloin kone siirtolennettiin varastoon Victorvilleen Yhdysvaltoihin.

    1998_kesa_12_0033_800.jpg.e43dea60e1e52198813c15d840ecc583.jpg

     

    Gulf Air Boeing 767-3P6(ER). Nyt ei pysty sanomaan mikä koneyksilö kuvassa on. Pitää katsoa jos sen aikaisesta kirjanpidosta löytyisi merkintä. Joku näistä neljästä vaihtoehdosta sen on oltava: A4O-GH, A4O-GT, A4O-GS tai A4O-GU.

    p> 

    Scandinavian Airlines Boeing 767-3Y0(ER) SE-DKZ. Kone rullasi tuotantolinjalta päivänvaloon vuonna 1991 ja ensimmäinen käyttäjä oli Aer Lingus. Ennen siirtymistä SAS:n riviin vuonna 1996 kone ehti nähdä Aeromexicon, Air Aruban ja TWA:n värit. Scandinaavisen uran jälkeen kone myytiin Air Canadalle vuonna 2000 joka lennätti konetta ensin Canadian Airlines Internationalin ja myöhemmin Air Canadan omissa väreissä. Seuraavaksi koneelle löytyi omistaja Latviasta jossa toimiva LatCharter osti koneen vuonna 2007, rekisteröi sen rekisterille YL-LCY ja liisasi sen suoraan Virgin Nigerialle lentämään Lagos - Lontoo reittiä. LatCharterista tuli ilmeisesti jossain vaiheessa Smartlynx, tai jos ei tullut niin kone ainakin siirtyi heidän omistukseensa. Vuonna 2009 kone lensi puoli vuotta Air Gabonille ennen siirtymistään saman vuoden kesällä SBA Airlinesin töihin Venezuelaan. Viimeinen lento oli vuonna 2013 jolloin kone lennettiin Goodyeariin Arizonaan romutettavaksi.

    Löysän suomalaisyhteyden tähän koneeseen voisi saada jos tätä on lentänyt Virgin Nigerian ja SBA:n aikana pari foorumilla vaikuttavaa suomalaislentäjää  ;)

    1998_kesa_12_0035_800.jpg.b58620f7045ad940f3d101daf34c407a.jpg

     

    Scandinavian Airlines Boeing 767-383(ER) OY-KDH. Hyvät naiset ja herrat, se aito ja alkuperäinen "Star Alliance" erikoismaalaus! [rummun pärinää] Kone toimitettiin SAS:lle vuonna 1989 ja lyhyttä liisausjaksoa Air Europalle lukuunottamatta kone lensi SAS:n laivastossa aina vuoteen 2002 saakka, jolloin se myytiin Air Atlanta Icelandicille. Ja kuten aina islantilaisyhtiön ollessa kyseessä, niin myös tämäkin kone on elänyt sen jälkeen kiertopalkintona liisattuna monille yhtiöille. Ennen rahtariksi muuntamista kone ehti lentää ainakin Lineas Aereas Dominicanasin (Dominikaaninen tasavalta), Aeromar Airlinesin (Dominikaaninen tasavalta), Universal Airlinesin (Guyana), Air Gabonin (Gabon), Excel Airwaysin (UK) ja XL Airwaysin (UK) laivastoissa. Rahtimuunnos tehtiin vuonna 2010 ja siitä lähtien kone on lentänyt rahtia ABX Airin laivastossa rapakkon toisella puolella.

    p> 

    United Airlines Boeing 767-322(ER) N643UA. Unitedin 90-luvun väritystä esittelevä kone valmistui Seattlessa 1991 ja on siitä lähtien lentänyt Unitedin laivastossa. Tätä kirjoittaessa kone lähestyy parhaillaa Chicago O'Harea vuorolla UA928 LHR-ORD.

    1998_kesa_12_0040_800.jpg.d42367457bfca8dfdfde272a281506a0.jpg

    >1998_kesa_12_0032_800.jpg.298741dd63599d34d240f3e3146955be.jpg

    p>1998_kesa_12_0034_800.jpg.015d41f270d64c044d30549610f16e0b.jpg

    p>1998_kesa_12_0036_800b.jpg.8268d247373407fb7592ea3f8de48273.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Jatketaan triplaseiskoilla. Boeing 777 oli vielä vuonna 1998 uusi ja erikoinen ilmestys. Koneen ensimmäinen tilaaja United Airlines oli ottanut konetyypin käyttöön vasta kolmea vuotta aiemmin kesällä 1995 joten koneita ei vielä ollut montaa kappaletta liikenteessä. Lontoossa filmille kuitenkin tarttui muutama.

     

    British Airways Boeing 777-236 G-ZZZA. Vaikka tämän kuudennen linjalta valmistuneen triplan rekisterin viimeinen kirjain onkin A, ei se kuitenkaan ollut ensimmäinen BA:lle luovutettu tripla vaan neljäs. Kone luovutettiin yhtiölle Toukokussa 1996 ja tässä se rullaa Landor värityksessä parin vuoden ikäisenä. British Airwaysin kaikista tilaamista triploista viisi alkupään konetta olivat nykyisin harvinaisempia ei-ER versioita ja tämä on yksi niistä. Kone on edelleen rivissä ja The BA Sourcen mukaan tällä hetkellä huollossa Heathrowilla.

    1998_kesa_12_0037_800.jpg.b3fd693b129b902e626a3088f1768d46.jpg

     

    British Airways Boeing 777-236(ER) G-VIIA. British Airwaysin pyrstötaiteesta vuorossa "Waves of the City". Kone on otettu käyttöön kesällä 1997 ja on edelleen aktiivinen.

     

    Kuwait Airways Boeing 777-269(ER) 9K-AOA. Vain kahden kuukauden ikäinen tripla jarruttelee tässä saavuttuaan arvatenkin Kuwait Citystä. Kone lentää edelleen samalla maalauskaaviolla samalla yhtiöllä.

    1998_kesa_12_0039_800.jpg.41bcb0f7a925c7dd29c03e42f9c0b34e.jpg

     

    United Airlines Boeing 777-222 N773UA. Neljäs valmistunut tripla on myös näitä ei-ER versioita. Kone otettiin käyttöön Tammikuussa 1996 ja on edelleen aktiivisena Unitedin laivastossa. Tämä Unitedin 90-luvun maalaus sai joidenkin mielestä triplan näyttämään sukellusveneeltä.

    >1998_kesa_12_0038_copy_2_800.jpg.e587c0a2b9307fd89948bcb4c19023e4.jpg>1998_kesa_12_0041_800.jpg.ad7b5da44233f8e78fc2a79b38243185.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Kiitos kuvista, Pauli!

     

    Minkäköhän yhtiön valko-harmaa raidallisellä pyrstöllä varustettu jumbo tuolla kiitotien toisella puolella BA:n jumbojen seassa näkyy?

     

    Tuo pyrstö taitaa kuulua JA Super Logistics -brandillä operoineelle JAL:n rahtifirmalle.

     

    -Esa

     

     

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Tuo pyrstö taitaa kuulua JA Super Logistics -brandillä operoineelle JAL:n rahtifirmalle.

     

    Kiitos tästä. Selvisi tämäkin mysteeri  :)

     

    Jatketaan Long Beachin tuotteilla.

     

    Austrian Airlines McDonnell Douglas MD-87 OE-LMK. Itävaltalaiset olivat Finnairin kanssa MD-87 koneen ensitilaajia ja kuvassa rullaava OE-LMK oli toinen tuotantolinjalta valmistunut kone. Yhtiö sai koneen käyttöönsä 27. Marraskuuta 1987 (se linjan ensimmäinen oli Finnairin OH-LMA joka toimitettiin kolme viikkoa aikaisemmin). Austrianin koneiden versio poikkesi Finnairin koneista siiven takana olevan catering oven osalta jota Finnairin koneissa ei ollut. Tämä kone lensi Austrianilla vuoteen 2005 saakka jolloin se myytiin Yhdysvaltoihin. Tarkoituksena oli muuttaa kone VIP versioksi Ryan International Airlinesin riviin, mutta jostain syystä homma ei koskaan toteutunut ja lopulta kone romutettiin vuonna 2012 Fort Worthissa.

    1998_kesa_12_dc_0001_800.jpg.800633cad727120a1e260259bf7fe499.jpg

     

    Iberia McDonnell Douglas MD-87 EC-FFI. Tämä vuonna 1991 valmistunut kone lensi Iberian riveissä vuoteen 2008 saakka jolloin se sai päälleensä Spanairin maalauksen. Koneesta ei kuitenkaan löydy yhtään kuvaa aktiivisena Spanairin ajoilta, joten se on epävarmaa lensikö kone tuon yhtiön aikana mailiakaan. Joka tapauksessa kone myytiin vuonna 2013 Erickson Aero Tanker yhtiölle joka on varastoinut koneen odottamaan parempia aikoja (klik).

     

    Canadian Airlines International McDonnell Douglas DC-10-30 C-GCPD. Kymppi toimitettiin vuonna 1979 CP Airille (Canadian Pacific Air Lines) Kanadaan. Vuonna 1986 Pacific Western Airlines osti yhtiön ja näistä kahdesta muodostui kuvan Canadian Airlines International joka taas fuusioitiin vuonna 2000 Air Candaan. Papa Delta lopetii myös tuona vuonna matkustajine kuskaamisen ja sille tehtiin rahtimuunnos. Uuden kodin sille tarjosi World Airways. Vuodesta 2005 lähtien kone lensi Ghanalaiselle DAS Air Cargolle ja viimeiset kuvat koneesta aktiivisena ovat parin vuoden takaa syksyltä 2014. Koneen nykyiseksi statukseksi ilmoitetaan "stored" joten seuravaksi taitaa odottaa romutus. 

    1998_kesa_12_dc_0003_800.jpg.64e64b296f58cc2ed051bc621d2cf469.jpg

     

    Canadian Airlines International McDonnell Douglas DC-10-30 C-FCRE. Alunperin Alitalialle vuonna 1975 toimitettu kone siirtyi Pakistan Internationalin kautta CP Airin riveihin ja siitä edelleen Canadian Airlinesille. Kuvassa kone kantaa erikoismaalausta jossa on yhtiön työntekijöiden allekirjoituksia kunnioittamassa koneen uran loppumista kanadassa. Kone romutettiin Maranassa Arizonassa vuonna 2003.

    p> 

    Japan Airlines McDonnell Douglas MD-11 JA8584. Tämä PW:n moottoreilla varustettu MD-11 toimitettiin kuvan tilaajayhtiölle vuonna 1994 ja rahtariksi se muuttetiin vuonna 2003. Muutostyön jälkeen kone on lentänyt UPS:n riveissä rahtia.

    1998_kesa_12_dc_0005_800.jpg.7a89066142ec24d642e891c358061400.jpg

    >1998_kesa_12_dc_0002_800.jpg.2089637831c58a11f03631c0dd7f8ed9.jpg

    p>1998_kesa_12_dc_0004_800.jpg.3ef63bd8e9a7f1d9200e716093f9870c.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Pari itärautaa tähän väliin. Aeroflot ajoi tuohon aikaan kunnon kalustolla Lontooseen.

     

    Aeroflot Ilyushin Il-62MK RA-86497. Työn sankarit valmistivat koneen vuonna 1979 Aeroflotin Moskovan direktoraatin käyttöön. Neuvostoliiton ja Aeroflotin hajotessa kone pysyi samalla yhtiölla Moskovassa ja uraa jatkui vuoteen 1999 saakka jolloin kone romutettiin Sheremetyovossa.

    1998_kesa_12_i_0001_800.jpg.c9ddfd9973ff003b8acb993d235e9402.jpg

     

    Aeroflot Ilyushin Il-86 RA-86095. Päivän toinen Moskovan vuoro ajettiin laajarunkokalustolla. Iso ilkkari valmistui vuonna 1988 Aeroflotin Moskovan direktoraatille ja uraa jatkui vuoteen 2006 saakka jolloin kone laitettiin makaamaan kentän laidalle Sheremetyovoon. Romutus tapahtui vuotta myöhemmin, mutta ohjaamo-osa on säilötty Moninon museoon (klik).

    >1998_kesa_12_i_0002_800.jpg.ca58a3abbb2259f9df1d71407f0c4ec3.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Vähiin käy ennen kuin loppuu. Tässä kaksi viimeistä kuvaa Heathrowilta ennen muutamaa Köpiksen kuvaa.

     

    KLM Cityhopper Fokker F70 PH-KZE. Kuvassa parin vuoden ikäinen Fokker on lentänyt koko uransa saman operaattorin väreissä ja on edelleen aktiivinen. Joidenkin tietojen mukaan kone olisi jo myyty InselAirlille Arubaan ja odottaisi toimitusta, mutta ainakin eilen kone on vielä lentänyt flightradarin mukaan KLM Cityhopperin lentoja.

    1998_kesa_12_m_800.jpg.02e7816528f83ede771c77e2100a6dfd.jpg

     

    BWIA West Indies Airways Lockheed L-1011-385-3 TriStar 500 9Y-TGN. "Sunjet Barbados" nimeä kantanut Tristar valmistui vuonna 1980 ja lensi koko uransa saman yhtiön palveluksessa. Kone paloiteltiin Port of Spainissa vuonna 2004 ja palat siirrettiin Chaguaramas Military History & Aerospace Museumiin Trinidadiin jossa kone on ulkoilmassa museoituna ilman toista siipeä ja laskutelinettä (klik).

    >1998_kesa_12_m_0002_800.jpg.7e3f4862d8dc5b2cabfb3458e32ea7e8.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Matka jatkui 14.6.1998 Varigin MD-11 kyydillä Lontoosta Kööpenhaminaan. Köpiksessä meillä oli edessä yöpyminen, sillä TAP jolla lentäisimme Tukholmaan lähtisi vasta seuraavana aamuna. Hotelliin ei tietenkään ollut varaa, vaan nukuimme mukavasti jossain kohtaa Kastrupin terminaalia. Tuoleilla ei voinut niiden rakenteesta johtune nukkua ja niinpä yösija löytyi tuolien alta seinän vierestä. Harmi kun ei ole tullut otettua kuvaa tuosta yöpaikasta.

     

    Muutama konekuva kuitenkin tallentui.

     

    Varig McDonnell Douglas MD-11 PP-VPM. Tässä ollaan juuri saavuttu elämän ekalla MD-11 kyydillä Köpikseen Lontoosta. Oli se vaan komeeta lentää näin eksoottisella yhtiöllä Euroopan sisällä! Varig sai koneen käyttöönsä aivan vuoden 1993 lopulla. Vuonna 2002 kone muutettiin rahtariksi ja myytiin UPS:lle jonka rivissä se lentää tänäkin päivänä.

    1998_kesa_14_dc_800.jpg.03057c85f92cc8cc3d15b221cd976f71.jpg

     

    Greenlandair Boeing 757-236 OY-GRL. Kastrupin vierailu lähti hienosti käyntiin, sillä viereisellä gatella seisoi meille melkein yhtä eksoottinen Greenlandair. Kone tilattiin alunperin Walesilaiselle charter yhtiölle Inter European Airwaysille josta tuli vuonna 1993 Airtours, joka muutti nimensä MyTarvel Airwaysiksi vuonna 2004, joka taasen lopulta sulautettiin vuonna 2008 Thomas Cook Airlinesiin. Kone lähti charter yhtiön riveistä vuonna 1998 keväällä ja oli lentänyt grönlantilaisella kuvaa ottaessa vasta puolitoista kuukautta. Kone muutettiin rahtariksi vuonna 2011 ja nykyään se lentäää rahtia Tasman Cargo Airlinesin rivissä Australiassa DHL:n iloisen keltaisissa väreissä.

     

    Novair Lockheed L-1011-385-3 TriStar 500 SE-DVF. Hamrittavasti epätarkaksi jäänyt kuva ruotsalaisesta charter työjuhdasta. TAP tilasi koneen ja se aloitti uransa Portugalissa vuonna 1983. Konetta liisaattiin välillä TAAG Angolan Airliesille, mutta vuonna 1997 se myytiin Novairille ruotsiin. Pohjoismaisia lomamatkalaisia kone sai kuskata kolme vuotta, kunne svuonna 2000 se myytiin Air Luxorille takaisin Portugaliin. Kone kärsi vaurioita Amsterdamissa keskeytetyssä lentoonlähdössä ollessaan liisattuna Luzairille vuonna 2004 ja lopulta parin vuoden kuluttua kone saatiin korjattua siihen kuntoon, että se siirtolennettiin Victorvilleen. Vuonna 2014 koneen hankki itselleen "Tristar History and Preservation" nimeä kantava firma. Tristarin lisäksi heillä on TWA:n väreihin maalattu MD-83 ja VIP sisustettu BAC joita kai on mahdollista liisata charterille. Firman nettisivu ja facebook. Ehkäpä heillä on tarkoituksena saada Tristarkin vielä ilmaan? Kone ainakin on aika skarpin näköinen tässä viime Lokakuussa otetussa kuvassa. Pitääpä yrittää seurata firman tiedotusta sivusilmällä, sillä ainakin allekirjoittanut on hyvin kiinnostunut sekä BAC 1-11, että Tristar kyydeistä jos niihin annetaan mahdollisuus edes jollain järkevällä rahasummalla.

    1998_kesa_14_m_0001_800.jpg.b65c3d39312db8bc099c5687124c7226.jpg

     

    Maersk Air Boeing 737-5L9 OY-APG. Tanskalaiset vastaanottivat uuden koneen vuonna 1996 ja vuonna 2002 se myytiin Japaniin ja sijoitettiin ANA:n tytäryhtiöön Air Nipponiin. Nykyisin kone on siirretty ANA Wings brändin alle joka syntyi vuonna 2010 kun ANA yhdisti Air Nipponin, Air Nextin ja Air Centralin.

    1998_kesa_14_0001_800.jpg.05c847d844f254921ffa5d95343ce12e.jpg

     

    Maersk Air Fokker F50 OY-MMU. Tuotantolinjalta päivänvaloon 1989 ja Maerskilta Estonialle vuonna 1999 josta Air Balticille 2003. Kentän laidalle Bergamoon Italiaan seisomaan 2012, mutta nyt ehkä myyty Itävaltaan Jetcom yhtiölle josta ei tunnu löytyvän oikeastaan mitään tietoa netistä. Koneen uusi itävaltalaistunnus pitäisi olla OE-IRJ.

    p> 

    Eurolink (SAS Commuter)  Fokker F50 OY-KAI. Eurolink brändi oli SAS:n tytäryhtiön SAS Commuterin tanskalaisosasto joka operoi 90-luvulla 46 paikkaisilla Fokker koneilla. Kone siirtyi vuonna 2000 Ruotsiin Skywaysille ja kun Skyways meni nurin 2012, niin kone siirtyi toiselle ruotsalaiselle yhtiölle Amapola Flygille. Vuonna 2014 kone myytiin Meksikoon Mayairille jossa se lienee edelleen on aktiivinen?

     

    Cimber Air ATR 42-300 OY-CIU. Kanadalainen Inter Canadien sai tämän ATR:n käyttöönsä vuonna 1988 ja yhtiön muutettua nimeään matkan varrella se möi koneen vuonna 1997 Cimberille. Kone on viihtynyt siitä lähtien Tanskassa DAT:n väreissä lukuunottamatta kolmen vuoden liisausjaksoa Kandaan vuosien 2013 - 2016 välillä.

    1998_kesa_14_p_800.jpg.559ec19a48502394d5167f7ec4e8e51d.jpg

     

    Vielä loppuun pyrstöjä Kastrupista Kesäkuulta 1998. Kaksi kuvan yhtiöistä on hävinnyt lentoyhtiökartalta ja kaksi yhtiötä on muuttanut maalausta. Niin se muuttuu maailma.

    a2.jpg" />>1998_kesakuu_ams_lon_cph_0030_800.jpg.6b8965d90bd9d96005ffccdd02a36c73.jpg

     

    Siinä oli koko matkan kuvasaalis. Tukholmasta ei enää lentokonekuvia tullut otetua. Kiitos mielenkiinnosta ja kommenteista  :)

    >1998_kesa_14_0002_800.jpg.6bc37ed5ae6af962b2fcb7bb3a2738ef.jpg>1998_kesa_14_p_0001_800.jpg.460878d69ec23368514386518ee43196.jpg>1998_kesa_14_p_0002_800.jpg.dfe4bae80035a839a5969cb76d873b

			
		</div>

		
			
				

	<div data-controller='core.front.core.reputation' class='ipsClearfix ipsPos_right ipsResponsive_noFloat'>
		
			
		
	</div>


			
		

		<ul class='ipsComment_controls ipsClearfix' data-role=