Heikki Sten

Armeijan kone ilmestyi reittilennon vierelle.

12 viestiä aiheessa

Tänään 28/3 lähtöaika 12:50 HEL- MUC, LH 2463. Armeijan kone, ehkä hävittäjä ilmestyi Kaliningradin tasalla Lufthansan siivelle noin 200m etäisyydelle. Ei taida olla kovinkaan tavallista tällainen lähentely. Sain pojaltani puhelun Münchenistä että tällaista tänään tapahtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä nyt kovin usein tapahdu yksittäisen lennon näkökulmasta, mutta kymmeniä tai satoja kertoja vuositasolla kuitenkin.

Kiinnostaa tietää, että millähän mittarilla? Kymmeniä tai satoja kertoja vuodessa koko maailmassa/Euroopassa vai Lufthansalle? Enpä ole montaa kertaa kuullut tämmöisestä tapauksesta ainakaan mediassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaa tietää, että millähän mittarilla? Kymmeniä tai satoja kertoja vuodessa koko maailmassa/Euroopassa vai Lufthansalle? Enpä ole montaa kertaa kuullut tämmöisestä tapauksesta ainakaan mediassa.

 

Kuulitko tästä tapauksesta mediassa, jos Flightforumia ei lasketa? Vaikka paskalehdistö keksiikin nykyään "uutisia" ties mistä, ne välillä keskittyvät vielä oikeisiinkin uutisiin. Kymmeniä tai satoja kertoja vuodessa Euroopassa. Myös Suomessa puolustusvoimat on harjoitellut tunnistustoimintaa matkustajakoneiden kanssa, sekä reitti- että tilauslentojen yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulitko tästä tapauksesta mediassa, jos Flightforumia ei lasketa? Vaikka paskalehdistö keksiikin nykyään "uutisia" ties mistä, ne välillä keskittyvät vielä oikeisiinkin uutisiin. Kymmeniä tai satoja kertoja vuodessa Euroopassa. Myös Suomessa puolustusvoimat on harjoitellut tunnistustoimintaa matkustajakoneiden kanssa, sekä reitti- että tilauslentojen yhteydessä.

No joo sen verran liioittelin, että en ole itse asiassa koskaan kuullut moisesta tapauksesta missään ennen kuin täällä flightforumilla. Tämmöisestä matkustajakoneiden kanssa harjoitellusta tunnistustoiminnasta en ole kuullutkaan mutta kyllä jos matkustajakoneessa ikkunapaikalla istuessani huomaisin siivellä lentävän hävittäjän niin voisin kyllä hieman hätkähtää, muista en tosin tiedä mutta itse kyllä hätkähtäisin. Sikäli kun koneessa usein istuu myös vähemmän ilmailukokemusta omaavia kansalaisia niin voisin olettaa heistäkin jonkun hätkähtävän etenkin jos hävittäjän ilmestymisestä siivelle ei olisi ilmoitettu etukäteen koneen kuulutuksissa. Tämän maailmantilanteen aikana luulisi olevan lentoyhtiöltä ihan toivottavaa, että etukäteen ilmoitettaisiin matkustajille jos siihen siivelle joku hävittäjä ilmestyy harjoittelemaan. Sen verran lentopelkoisiakin kansalaisia noissa matkustajakoneissa istuu. En tosin tiedä miten tässä tapauksessa kävi eli ilmoitettiinko tuosta etukäteen matkustajille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sen verran lentopelkoisiakin kansalaisia noissa matkustajakoneissa istuu. En tosin tiedä miten tässä tapauksessa kävi eli ilmoitettiinko tuosta etukäteen matkustajille.

Sen enempia pelkaamatta mutta vanhempien ja kokeneempien kertomuksiin nojaten sivulla samaan suntaan lentava harvemmin ampuu siita asemasta ketaan suoraan alas.

Kokeneempien kertomusten perusteella olisin enemman huolissani siita vihollisesta jota en nae, varsinkin jos siita on kerrottu etukateen...

:laugh:

 

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeasti näitä hävittäjälentoja matkustajakoneiden vieressä tapahtunee varmasti paljon enemmän kuin matkustajan tai edes lentäjän näkökulmasta ilmenee. Ei taida esimerkiksi Siperian päällä olla ketään joka kertoisi että Suhoi tai Mig olisi lentänyt peesissä, jos mitään toisiotutkaa ei ole käytössä hävittäjälentokoneessa.. Matkustajat eivät hävittäjää usein varmastikaan etenkään pidemmillä lennoilla edes huomaisi, vaikka oikeasti lennettäisiin "siivellä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen muutaman vuoden lentänyt lentokoneita ihan työkseni, ja kaksi kertaa on sotilaskone ilmestynyt siivelle. Kummallakaan kerralla ei kukaan varoittanut. Ensimmäinen oli 70-luvun lopulla kun lensin Varsovasta Prahaan Cessna 402B:llä, ja Tsekkoslovakian (semmoinen maa oli silloin, nuoremmille tiedoksi) rajan ylitettyämme vasemmalla siivellä yhtäkkiä huomasin tsekkiläisen MiG-21F:n, joka hetimiten ystävällisesti näytti, että kulkee kovempaa ja korkealla, ja poistui. Toisen kerran Saksassa, 80-luvulla, olin Piper Cheyennellä peruuttanut IFR:n ja jatkoin VFR:ssä Aalen-Heidenheim-Elchingenin kentälle (pisin nimi minun käymistäni kentistä), ja kuinka ollakaan USAF:n F-15 liukui vierelleni. Kaverilla oli tumma visiiri naamansa edessä, muuten varmaan tunnistaisin vieläkin hänet. Hetken vain viipyi, harmi, ettei ollut kummallakaan kertaa kameraa käsillä. Ja kerran Suomessa VFR:ää Citation II:lla lentäessä tuli myös Hawk siivelle, mutta varmaan muuten vaan moikkaamaan, ei tunnistamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo kyllähän nuo tunnistamiset on sitten erikseen. Jos siellä ei kone jostain syystä vastaa pitkänkään ajan päästä radiokutsuun edes siellä hätätaajuudella niin toki sitten tunnistamaan tullaan. Meinasin tässä vaan sellaista tapausta, että muuten vaan hävittäjä/sotilaskone tulee siihen vierelle ihmettelemään ilman, että olisi mitään radiohiljaisuutta kyseessä eli tulee vaan harjoittelemaan. Saattaisi sitä ainakin joku vähän ihmetellä sitä hävittäjää siinä vierellä mutta kun itse en ole tällaisesta toiminnasta edes kuullutkaan, että sieltä saattaa sotakone tulla vierelle niin sen takia ihmettelin. Mutta nyt en ainakaan enää ihmettele.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään