Kaleva Nummelin

FlyDubain Boeing 737 tuhoutunut Etelä-Venäjällä

158 viestiä aiheessa

FlyDubain matkustajakone tuhoutunut laskussa Etelä-Venäjällä, tämänhetkisen tiedon mukaan lasku jäänyt 50-100m vajaaksi kiitotiestä ja kone syttynyt tuleen. Kaikkien 55 matkustajan ja 6 miehistön jäsenen pelätään kuolleen. Turmahetkellä vallinnut haastava keli, kovaa tuulta ja huono näkyvyys.

 

englanniksi

http://www.bbc.com/news/world-europe-35850167

 

suomeksi

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201603190041340_ul.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi hollantilaisen uutistoimisto BNO:n Youtube-video jossa näkyy onnettomuus kohdassa 0:40. Valvontakameran kuvaa, pimeää eikä etäisyydestä tai kulmasta ihan tarkkaa arviota, mutta sanoisin että tullaan normaalia 3 asteen liukua jyrkemmällä kulmalla maahan. Tuloksena iso tulipallo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkyikö tuossa hollantilaisen uutistoimiston videolla koneen laskeutumisvalot vaiko tulessa oleva kone?

 

Sää kentällä tapahtuma aikaan

 

 

URRR 190300Z 25011G18MPS 3900 -SHRA BKN011 BKN030CB OVC100 06/04 Q0997 R22/290046 TEMPO 25017G25MPS 1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE740/0987

 

URRR 190230Z 25011G16MPS 4700 -SHRA BKN013 BKN031CB OVC100 06/04 Q0997 RESHRA R22/290046 TEMPO 25017G25MPS 1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE740/0987

 

URRR 190200Z 25011MPS 4600 1700SW SHRA BKN014 BKN032CB OVC100 06/04 Q0997 R22/290046 TEMPO 25017G25MPS 1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE740/0987

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minunkin silmän näyttää, että sakkaus olisi kyseessä. Onko missään atc-keskustelua, sieltä voisi selvitä onko yritetty ylösvetoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko missään atc-keskustelua, sieltä voisi selvitä onko yritetty ylösvetoa.

 

 

Loppuiko löpö toiseen ylösvetoon? Pari tuntia pyörinyt  :(

 

The aircraft carried fuel for trip, contingency, alternate, final fuel reserve (30 minutes) and additional holding for about 2:30 hours, total fuel for an endurance of about 8.5 hours. The aircraft had been airborne until time of impact for 06:02 hours.

 

http://avherald.com/h?article=495997e2&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos yli 2 tuntia pyöritty holdauksessa niin eikös siinä olis jo pikkuhiljaa pitänyt lähteä varakentälle päin?. Ellei sitten varakentän sää ollut yhtä huono.  Millaiset toimintaohjeet ovat esim Finnairilla jos sekä määräkentän että varakentän säät ovat yhtä huonot? Ja löpö on loppumassa. Haetaanko kauempaa kenttää jossa sää parempi?

 

Onko FlyDubailla venäläisiä lentäjiä?? Tulee vaan mieleen kun taannoin erään venäläisyhtiön Putte tuli samalla tavalla kentälle nokka edellä todella jyrkässä kulmassa. Siitä tallentui myös video.  Oli joskus juttua täälläkin siitä että venäläisillä lentäjillä on ollut vaikeuksia sopeutua lentämään esim Boeing 737 kun ennen on lennetty Tupolevilla.  Esim. mm keinohorisontti toimii itäkalustolla eri tavalla kuin jenkkihärpättimissä.  Ja venäläiset lentäjät kuulemma ajattelevat riskinotosta hieman eri tavalla kuin läntisen maailman kollegansa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En yleensä viitsi kommentoida lento-onnettomuusuutisia, kun tiedot tahtoo olla vajavaisia, ja maalla on helppo olla viisas jne... Mutta sen verran pakko todeta, että säähän ei ollut mitenkään huono, näkvyyttä mitattiin kilometreissä ja pilvikorkeutta sadoissa metreissä. Tuuli oli navakka, jopa kova puuskissa, mutta melkein kiitotien suuntainen. Wind shearia on voinut olla, mutta kahden tunnin holdaus wind shearin takia...??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko FlyDubailla venäläisiä lentäjiä?? Tulee vaan mieleen kun taannoin erään venäläisyhtiön Putte tuli samalla tavalla kentälle nokka edellä todella jyrkässä kulmassa. Siitä tallentui myös video.   Oli joskus juttua täälläkin siitä että venäläisillä lentäjillä on ollut vaikeuksia sopeutua lentämään esim Boeing 737 kun ennen on lennetty Tupolevilla.  Esim. mm keinohorisontti toimii itäkalustolla eri tavalla kuin jenkkihärpättimissä.  Ja venäläiset lentäjät kuulemma ajattelevat riskinotosta hieman eri tavalla kuin läntisen maailman kollegansa.

 

Jukka

 

Ainakaan tällä lennolla lentäjä (kapteeni) ei ole venäläinen, kuulee ihan selkeästi radioliikenne-nauhoituksella. Sanoisin että aksentti on mahdollisesti Intialainen (saattaa olla arabi-aksenttikin, mutta minusta kuullostaisi enemmän Pakistan/Intia suuntaan).

 

Korjaan: Kun katson menehtyneiden listaa niin lentäjät olivat nimien perusteella Kreikkalainen/Kyproslainen ja Espanjalainen/Etelä-Amerikkalainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs löytyy ATC keskustelu jo?

 

 

 

Rullaa pari viestiä ylöspäin..

 

Koneessa oli 44 Venäläistä, 8 Ukrainalaista, 2 Intialaista ja 1 Uzbekistanilainen matkustajana. Miehistöstä ei ole muuta tietoa kun että yksi oli venäjän kansalainen, nimien perusteella lentäjät olivat luultavasti Eurooppalaisia.

 

http://en.mchs.ru/news/item/7445848/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuuli oli navakka, jopa kova puuskissa, mutta melkein kiitotien suuntainen.

 

Navakka, jopa kova, ajoittain 50 solmua puuskissa? :) Itänaapurihan siis käyttää metrisiä yksiköitä.. En mä nyt navakaksi tuota kutsuisi.

 

Muuten toki ei nuo niin kamalan näköisiä ole, mitä nyt näkyvyys ollut ajoittain heikohko..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ATC-keskustelu loppuu tuohon ylösvetoon, joten varmaan on ylösvedon yhteydessä sakattu tonttiin.  :-\

Avheraldin jutussa lukee että siipi osui laskussa maahan ja hajosi, oisko tolla osuutta asiaan?

 

the aircraft however struck a wing onto the runway at about 03:43L (00:43Z), broke up, came to a rest near the end and to the right of the runway and burst into flames.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Navakka, jopa kova, ajoittain 50 solmua puuskissa? :) Itänaapurihan siis käyttää metrisiä yksiköitä.. En mä nyt navakaksi tuota kutsuisi.

 

Muuten toki ei nuo niin kamalan näköisiä ole, mitä nyt näkyvyys ollut ajoittain heikohko..

 

Viimeinen annettu tuuli oli 12, puuskissa 18 mps, eli n 24 solmua, puuskat 36. Suunta taisi olla 250 astetta, rata 22, eli n 30 astetta sivusta. En tiedä 737:n maksimi sivutuulikomponenttia, mutta en usko, että oltiin lähelläkään. Näkyvyys ei mielestäni ole heikohko, jos puhutaan kilometreistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen annettu tuuli oli 12, puuskissa 18 mps, eli n 24 solmua, puuskat 36. Suunta taisi olla 250 astetta, rata 22, eli n 30 astetta sivusta. En tiedä 737:n maksimi sivutuulikomponenttia, mutta en usko, että oltiin lähelläkään. Näkyvyys ei mielestäni ole heikohko, jos puhutaan kilometreistä.

 

Maksimi demonstroitu 33, kone kestää kyllä enemmänkin.

 

En tiedä onko kentän ympäristössä mäkiä tai jotain muuta, joka aiheuttaa sopivalla tuulella erityisen paljon turbulenssia, mutta muuten tuota keliä katsomalla ihmetyttää noinkin pitkä holdaus. Ehkä se olisi kannattanut käyttää lähestymisyrityksiin tai sitten mennä muualle. Aeroflot kokeili kolmesti ja jatkoi sen jälkeen Krasnodariin.

 

Spekulointi on toki turhaa, mutta vaikuttaa siltä että sakattu ylösvedosta. Kun ottaa ajankohdan huomioon, niin vireystilakaan ei välttämättä ole ollut enää paras mahdollinen koko yön valvomisen jälkeen.

 

EDIT: Tuosta koneen ja lennonjohdon keskustelusta käy ilmi, että loppuosalla oli raportoitu severe turbulence and moderate windshear. Voi olla jokin paikallinen erikoisuus esimerkiksi maastonmuotojen vuoksi, mutta muuten tuo sää ei erityisen pahalta vaikuta näin näppäimistön takaa.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen annettu tuuli oli 12, puuskissa 18 mps, eli n 24 solmua, puuskat 36. Suunta taisi olla 250 astetta, rata 22, eli n 30 astetta sivusta. En tiedä 737:n maksimi sivutuulikomponenttia, mutta en usko, että oltiin lähelläkään. Näkyvyys ei mielestäni ole heikohko, jos puhutaan kilometreistä.

 

"TEMPO 25017G25MPS 1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB"

 

Eli välillä sen 25m/s. Mä käyttäisin tuosta Suomessa ilmaisua "voi v*** mikä v***n hurrikaani" enkä "navakka". Ja kilometrin näkyvyys lumisateessa yöllä matkustajakoneen lähestymisnopeudella ei varsinaisesti ole juhlava. Ei toki aivan minimirajalla, mutta ei se kivaakaan ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"TEMPO 25017G25MPS 1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB"

 

Eli välillä sen 25m/s. Mä käyttäisin tuosta Suomessa ilmaisua "voi v*** mikä v***n hurrikaani" enkä "navakka". Ja kilometrin näkyvyys lumisateessa yöllä matkustajakoneen lähestymisnopeudella ei varsinaisesti ole juhlava. Ei toki aivan minimirajalla, mutta ei se kivaakaan ole.

 

Tuo on kopioitu vissiin TAF:sta. Koneelle ilmoitettu tuuli oli se 24, puuskat 36 solmua. Aktuelli näkyvyyskin oli kilometrejä, alimmat pilvet tuhansia jalkoja. Venäläinen tapa on laittaa TEMPO:na ihan kamalaa säätä, ja kuten tuossakin näkyy, CB-pilviä joksenkin aina. Jopa keskellä talvea, jopa aktuelliin säähänkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään