Matti Hyötyniemi

Lancastereja Suomessakin sota-aikana

17 viestiä aiheessa

Törmäsinpä vallan kiinnostavaan Youtubevideoon Dambustereista. Mikä on erityisen kiinnostavaa ja yllättävää ainakin itselleni on että ensimmäisen Tirpitzin  vastaisen hyökkäyksen yhteydessä Lancaster-osasto Tallboy -pommeineen lensi syyskuussa -44 koko pohjois-Suomen yli mennessään Venäjälle Vienanmeren rannalle Yagodnikiin tankkaamaan ennen pommituslentoa. Dokumentin mukaan IT olisi Suomessa tulittanutkin heitä.

 

Onkohan tästä tapauksesta olemassa jotain suomalaista (tai saksalaista) lähdettä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannu Valtonen: POHJOINEN ILMASOTA. kirjassa kerrotaa että ylilentoja oli useita. Siirtolento 11/12.9.1944 Keski-Norjan Ruotsin ja Suomen yli Jakodnikin kentälle Arkangeliin. Varsinainen pommitus 15.9: Lancasterit (28kpl - Saksalaisten mukaan 40kpl) tuli idästä ja paluulento Ivalon Vuotson kautta itään. Paluu Englantiin Ruotsin ja Suomen yli 15/16.9.1944....16.9. myös Mosquito lensi lännestä Suomen yli ja poistui Ivalon kohdalta kaakkoon. Kirjassa tarkemmin, kannattaa tutustua.

http://www.k-silmailumuseo.fi/hannu_valtonen_pohjoinen_ilmasota

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko Alakulppi: LAPIN ILMAILUHISTORIA osa 1 (2.korjattu painos v.2004, Lapin maakuntamuseon julkaisuja 9), kertoo myös näistä lennoista. "Liittoutuneiden ilmavoimista Neuvostoliiton lisäksi Lapin ilmatilassa lensivät sotalentoja tai näihin liittyviä siirtolentoja mm. englantilainen "Padonmurtajat". (617 Squadron) 11.-12.9.1944. Englantilaisia Lancaster-pommittajia (40 konetta) lensi 15.9. 1944 Ivalon - Vuotson kautta kaakkoon. Englantilaisia tiedustelukoneita lensi jälleen 21.9. 1944 Rovaniemen -Kittilän tien yläpuolella ja poistuivat Ruotsiin. Nämä lennot liittyivät taistelulaiva Tirpitzin tuhoamispommituksiin ja saattuetoimintaan."

 

Tämä erittäin mielenkiintoinen teos löytyy esim. täältä:

 

http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=695234

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaisessa kirjassa "Brittiska nödlandare 1940-1945, kirj. Rolph Wegmann, kerrotaan, että Lancaster Mk 1, tunnus KC-E, NF920 "Easy Elsie" (617 Squadron) vaurioitui it-tulituksessa Suomen päällä matkalla Neuvostoliittoon 29.10.1944. Kone korjattiin Yagodnik-nimisessä paikassa. Ampujan kansallisuutta ei kerrota.

 

Sama kone teki myöhemmin pakkolaskun Ruotsin puolelle Porjukseen. Kone oli 20.10. 1944 uudella pommitusreissulla Tirpitzille. Se sai it-osumia kohteella ja joutui tekemään pakkolaskun suolle. Kaksi miehistön jäsentä kuoli. Vuonna 1985 vietiin koneen osia mm. osa pyrstöä helikopterilla Linköpingin ilmailumuseoon. Suolla on edelleen koneen osia jäljellä.

 

Myös toinen Lancaster Mk 1, 9. Squadronin LM448 (WS-T) sai it-osuman yhteen moottoriin lähestyessään Tirpitziä ja teki pakkolaskun Vännäsbergetiin lähelle Överkalixia 12.11.1944. Kone laski tasaiseen maastoon jokisuistoon ja miehistö selvisi. Kone purettiin paikalla osiin, koska pehmeän maaston takia sitä ei voitu siirtää pois ja kone myytiin romuna.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Tervehdys

 

  Porjus on mukava paikka.  Niitä harvoja hylkyjä joille on kunnon opastus

  onpa matkalla kilometripylväätkin  ja pitkospuut.

 

  Perillä lähde  ja tulipaikka  infokatoksineen . Taisipa olla puuceekin.

 

 

53ff.jpg.44d524e56f29e76057b447420e5067b7.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaisessa kirjassa "Brittiska nödlandare 1940-1945, kirj. Rolph Wegmann, kerrotaan, että Lancaster Mk 1, tunnus KC-E, NF920 "Easy Elsie" (617 Squadron) vaurioitui it-tulituksessa Suomen päällä matkalla Neuvostoliittoon 29.10.1944. Kone korjattiin Yagodnik-nimisessä paikassa. Ampujan kansallisuutta ei kerrota.

Jukka

 

Edellämainittu Valtosen kirja puhuu tästäkin hyökkäyksestä muttei kylläkään mainitse Suomen ylilentoa. Todennäköisesti ampuja on ollut saksalainen ilmatorjunta. Suomalaisjoukot etenivät noihinaikoihin noin Muonio-Vuotso seuduilla.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

Kävinpä sitten minäkin lomalla Porjuksessa, ja vaikka olikin kaukana, niin kannatti, ainakin tällaisen lentokoneiden tekniikasta ja rakenteista kiinnostuneen kaverin mielestä. Lancaster on noinkin vanhaksi hylyksi harvinaisen hyvin säilynyt, vaikka siitä onkin evakuoitu suurin osa laitteista. Ilmatorjunnankin aiheuttamia vaurioita voi nähdä. Ilmeisesti ainakin osa IT-kranaateista räjähti koneen yläpuolella, sen verran selkeästi sisäänpäin kääntyneitä, repaleisia reiän reunoja näkyi joka puolella siipien ja rungon yläpinnoilla. On kyllä melkoinen ihme ettei sirpaleita osunut kehenkään miehistöstä tai kone syttynyt palamaan, vaikka moni pa-tankki reikiintyikin niin että pakkolasku oli edessä. Kaverit lensivät todellakin huuruilla lopuksi, miehistö yritti polttaa koneen pakkolaskun jälkeen, mutta bensa ei riittänyt muuhun kuin pieneen nuotioon keskirungossa- joka toki hieman sulatti alumiinia ympärillä, minkä voi helposti nähdä. Toki kaksi rikki ammuttua moottoriakaan ei helpottanut asiaa. Muutama (=80+) kuvaa paikalta allaolevan linkin takana.

https://photos.app.goo.gl/yFZgCEmAFmh7okC47

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun Matti on dokumentoinut alueen, nuo romut voisi jo vihdoin poistaa. Vai onko nuo jätetty tuonne sotahistoriasta kiinnostuneiden pyhiinvaelluspaikaksi, ja odotellaanko, että tuosta romukasasta ajan saatossa porukka käy hakemassa muistoksi AIVAN kaiken, ja siten "luonto" hoitaa siistimisen?

Jaa, ehkä tuo paikka on jo nimetty muistomerkiksi? :hmm: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.7.2018 at 22.21, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Nyt kun Matti on dokumentoinut alueen, nuo romut voisi jo vihdoin poistaa. Vai onko nuo jätetty tuonne sotahistoriasta kiinnostuneiden pyhiinvaelluspaikaksi, ja odotellaanko, että tuosta romukasasta ajan saatossa porukka käy hakemassa muistoksi AIVAN kaiken, ja siten "luonto" hoitaa siistimisen?

Jaa, ehkä tuo paikka on jo nimetty muistomerkiksi? :hmm: 

Pitkospuut (ja kaiketi myös laavun ja kahvipaikan) suolle on järjestänyt Porjus Arkivkommitté vuonna 1993, ja heidän historiasivunsa perusteella Lancasterin status olisi Nähtävyys (sevärdhet). Pönöttävää muistomerkkiä paikalla ei ole.

Onhan näitä kuvadokumentaatioita toki muuallakin. Tuossa parikymmentä vuotta vanhempi kuvakokoelma vuonna 1996 kuvattuna (http://www.actionfoto.eu/easy_elsi/index.html). Ainakin värit ovat selvästi haalenneet ajan myötä. Salapoliisit voivat myös yrittää etsiä mitkä osat ovat kadonneet tai vaihtaneet paikkaansa ;)

Kuten Vesan A:n ottamasta muistolaavun seinätauluista ottamista kuvista edellä näkyy, Ruotsin armeija otti hylystä talteen kaikki käyttökelpoiset osat, moottorit jne. ja loput myytiin romuksi, kenelle, tarina  ei tässä kerro.  

Muistotaulun perusteella lentokone paloiteltiin, jotta loput romut saisi talvella hevospelillä kuljetettua pois. Alumiinin hinta kuitenkin halpeni sotien jälkeen, eikä romumetallin kuljetus pois kaukaa erämaasta enää kannattanut. Pyrstöosa tosin ehti jo käydä mutkan Linköpingissä museossa, mutta palautettiin myöhemmin takaisin paikalle.

Tiedä sitten sitäkään mikä hylyn virallinen asema Ruotsissa on. Ainakaan hautarauhaa ei kukaan riko käydessään hylyllä. Ruotsille hylystä ei ole kunniaa tai häpeää, muttei oikeastaan haittaakaan, muuta kuin luonnossa olevan romukasan aiheuttama, joidenkin mielestä ehkä esteettinen haitta. Voihan siinä jotain raskasmetallejakin vielä olla (lyijyakut lähinnä), jotka voivat muutaman paarman myrkyttää, porotkaan eivät keskelle sellaista hetteikköä yleensä mene. Pragmaattisina tyyppeinä ruotsalaiset saattaisivat hyvinkin katsoa tuota epäilemääsi hylkyalueen "luonnollista" siistimistä ilmaiseksi sormien läpi. Vartiointia ei sinne voi järjestää, romujen siirtäminen museoon ei olisi järkevää ja alueen siivoaminen veronmaksajien rahoilla hermostuttaisi kaikki.

Ei, en itsekään vienyt paikalta muuta kuin kasan digikuvia ja mielenkiintoisen muiston. Harvat hillatkin olisivat vielä olleet pahasti raakoja.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Pari provoksi tulkittavaa offtopiccia pois.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nähtävyys -arvoa tuolle paikalle ei enää tänään voi antaa. Minulle on tietenkin aivan sama, ovatko jäljelle jääneet romut siellä vaikka maailman tuhoutumiseen saakka, mutta voisin kuvitella, että paikalle voisi pystyttää jonkin sortin muistomerkin (ehkä noista romuista kasatun, mahdollisesti taiteilijan luoman), ja siten saada paikka säilytettyä pyhiinvaelluskohteena niille, joita asia kiinnostaa.

Romujen pois vienti vaatii yhden kopterilennon sopivalla kalustolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilasin tunnukset KC-E Porjuksen Lancasterin pienoismalliin 1/72. Tommoset tuli, Digri, India, January- April 1946 KC-E?porjus_0001.thumb.jpg.866ac212aabcc88f50767d953d40401e.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään