Kalle Reunanen

SR22 -varjo pelasti jälleen pari henkeä viime yönä jenkeissä (N295AR)

14 viestiä aiheessa

Ja vielä ääliömäinen tuuri,että alastulopaikka on kuin tilaustyötä,nurmikolla,vilkasliikenteisen kadun ja tehdashallin välissä!

 

Minkälainen tuuri sinulle kelpaisi vastaavassa tilanteessa?

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minimikorkeus tais olla 500ft tyyliin pystysyöksystä.

"Hallittu liuku" on taas sitten ihan mitä tahansa...

 

 

Hallittu liuku tarkoittaa sitä että kone on vielä  ohjattavissa eikä putoa ja pyöri älyttömästi  eikä sitä saa enää hallintaan.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan näillä meikäläisillä peltoaukeilla en kovin äkkiä menisi varjokahvaa nykimään,mikäli kone ulkoisesti on ehjänä ja tuossa "hallitussa liu ússa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minimikorkeus tais olla 500ft tyyliin pystysyöksystä.

"Hallittu liuku" on taas sitten ihan mitä tahansa...

 

Taka-ajatuksena oli siis se, että olisiko koneen voinut liidossa ohjata jonnekin, jossa olisi suurempi todennäköisyys päätyä turvalliseen laskupaikkaan, toki paikallisia oloja tuntematta (eli onko lähellä sen kummempia).

 

Kone oli kuitenkin noin 600 metrin korkeudessa, jolloin siitä lienee kuitenkin vähintään muutaman kilometrin säde, jonka alueelta valita hyvä hetki kiskaista kahvasta, jos vaikka puoletkin tuosta korkeudesta on käyttää siirtymiseen.

 

Edellyttää toki hyvää tilannetajua ja hermojen hallintaa...

 

h

EDIT: vaihdettu quote asianmukaisempaan viestiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta: paljonko tuollaisen varjon aukeaminen vie korkeutta, jos kone on about hallitussa liu'ussa?

 

h

 

Hei

 

http://cirrusaircraft.com/wp-content/uploads/2014/12/CAPS_Guide.pdf

 

Tuolta kaivettuna

 

Demonstrated Deployment Parameters

 

400’ (561’ G5*) - Demonstrated loss of altitude from a straight and level CAPS deployment

920’ (1081’ G5*) - Demonstrated loss of altitude from a 1 turn spin

135 KIAS - VPD (SR20 G1/G2) - Maximum demonstrated deployment speed for CAPS

133 KIAS - VPD (SR20 G3/SR22/SR22T) - Maximum demonstrated deployment speed for CAPS

140 KIAS - VPD (SR22/SR22TG5) - Maximum demonstrated deployment speed for CAPS

 

S

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videolla todellinen Cirrus SR22 pelastusvarjon käyttötilanne Coast Guardin C-130 Herculeksen kuvaamana:

Syynä polttoaineen loppuminen merialueen yllä. Varjo vetää konetta pitkin merenpintaa ja lopulta kaataa sen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taka-ajatuksena oli siis se, että olisiko koneen voinut liidossa ohjata jonnekin, jossa olisi suurempi todennäköisyys päätyä turvalliseen laskupaikkaan, toki paikallisia oloja tuntematta (eli onko lähellä sen kummempia).

 

Kone oli kuitenkin noin 600 metrin korkeudessa, jolloin siitä lienee kuitenkin vähintään muutaman kilometrin säde, jonka alueelta valita hyvä hetki kiskaista kahvasta, jos vaikka puoletkin tuosta korkeudesta on käyttää siirtymiseen.

 

Edellyttää toki hyvää tilannetajua ja hermojen hallintaa...

 

Äkkiseltään siinä olisi voinut olla lähistöllä huonommallakin liitoluvulla toinen lentokenttä.

 

Toisaalta, jos tekee päätöksen eikä arvo, niin hyvinhän se meni. Kummatkin hengissä.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään