Jukka Nisula

Kuvakysymys vuodelta 1963: Kumpi Convair nokallaan?

8 viestiä aiheessa

Tuttuni lähetti linkkinä erittäin mielenkiintoisen vanhan artikkelin, jonka yksi valokuva herätti otsikon kysymyksen. Kyseessä on Palontorjunta-lehden numero 8/1963. Artikkeli käsittelee lentokenttien palo- ja pelastustoimintaa -60-luvun alun vinkkelistä.

 

Heti artikkelin alussa (ss. 408-409) on kuva Helsingistä Seutulasta. Kuvassa on Kar-Airin Convair Metropolitan nokallaan laskuvaurion seurauksena. Onnettomuus tapahtui joko 19.8.1963 tai 21.8.1962, riippuen kumpi näistä muutaman päivän sisällä sattuneista samankaltaisista onnettomuuksista on kyseessä. Molemmat onnettomuudet sattuivat kovan tuulen ja rankkasateen aikana, ja ainakin ensimmäisen aikana vallitsi ukkosmyrsky, kuten tässä artikkelissa kirjoitetaan sivuilla 418-419. Valokuvasta, jota ainakaan minä en ole nähnyt aiemmin, ei koneen tunnusta erota. Näistä molemmista onnettomuuksista on ollut juttua täällä foorumilla moneen kertaan vuosien mittaan.

 

Muistin virkistämiseksi 19.8. -63 kaputeerannut Convair oli OH-VKM ja 21.8. -63 OH-VKN. Siis kumpi on kuvassa?

 

EDIT: Koneet laskeutuivat eri kiitoteille, joten taustamaastosta voisi päätellä, minkä radan viheralueella kone tuossa kuvassa on. Tunnistusta tarvitaan siis taholta, joka muistaa Seutulan ympäristön 60 -luvulta. Kar-Airin historiikki tietää kertoa, että:

 

- OH-VKM laskeutui kiitotielle 15 ja liukui kiitotietä pitkin noin 1300 metriä

- OH-VKN laskeutui kiitotielle 22 ja kääntyi kiitotien vasemman puoleiselle nurmikolle ( linkin kuvassa kone on nurmikolla)

 

Artikkelissa on muutakin asiaan liittyvää ja valaisevaa mielenkiintoista aineistoa, mm. vanhoja kenttäpaloautoja, ambulansseja ja sammutuskalustoa. Lisäksi siinä käydään läpi onnettomuuksia. Melkoisen hyvä löytö tämä artikkeli!

 

http://pelastustieto.fi/wp-content/uploads/2015/10/arkisto_1963_8_lento_onnettomuudet.pdf

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nähnyt noista molemmista kuvia (en tätä), ja minusta tämä on se vähemmän vaurioitunut, eli OH-VKM. OH-VKN:ssä taisi notkahtaa siivetkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juha. Ismo Tervosen Kar-Airin kirjassa "Tilauslentoliikenteen edelläkävijänä 1957-1980" on sivulla 94 pari lehtileikekuvaa molemmista onnettomuuksista ja ainakin toisen kuvan mukaan (21.8. OH-VKN) sen vasen siipi on alempana. Kirjan tekstissä on mainittu, että "keskisiipi taipui ja vääntyi".

 

Toinen kuva esittää OH-VKM:ää 19.8., kuva etuviistosta. Siivet on siinä vaakatasossa. Kuva on hämärässä otettu, eikä oikein saa selvää onko kone radalla vai nurmikon päällä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin töissä iltavuorossa Aeron tekniikassa tuona jälkimmäisenä iltana (21.8.). Minulla on sellainen mielikuva, että OH-VKN laskeutui baanalle 04; ykköshallista katsoen siis vasemmalta oikealle. Kuva, johon viitataan, on otettu koneen vasemmalta puolelta, jolloin joitain rakennuksia pitäisi näkyä taustalla, mikäli kyseessä olisi 04. Tästä syystä arvelen, että kyseessä on baana 15 ja OH-VKM.

 

Lisänä vielä: 21.8. OH-VKN laskeutui joskus klo 21.30 - 22.00 välisenä aikana, jolloin alueella oli myös voimakkaita ukkoskuuroja.

 

Tosin, kerrotaan myös, että OH-VKM olisi pysynyt baanalla, mutta OH-VKN olisi luisunut baanan vasemmalle puolelle. Mikä sitten lienee totuus? Onnettomuustutkintaraportista varmaan löytyisi lisävalaistusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Olavi muistelmistasi. Tässä aletaan kommenttien perusteella olla nyt sen kannalla, että kyseessä on tosiaan OH-VKM.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa lukea tuo -VKM:n tutkintaraportti, jos sen sattuu käsiinsä saamaan. Se on karua luettavaa Helsinki-Vantaan pelastustoiminnan tasosta 1960-luvun alussa. Konehan oli "kadoksissa" lennonjohdolta jotain 20min ennen kuin kunnassapidon auto löysi koneen ja ihmiset kiitotien varresta. Tämän jälkeen kunnassapidon porukka ajeli takaisin hallille ja miehitti yhden paloauton jolla lähdettiin takaisin tapahtumapaikalle. Jossain vaiheesssa lennonjohdollekin selvisi, että on tapahtunut onnettomuus.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolloin Helsingin lentoasemalla oli käytössä lennonjohtotorni, joka oli meteon katolla. Sieltä ei nähnyt kiitotien kiitotien 15 loppupäätä, eikä tietysti kiitotien 33 alkupäätä lainkaan. Kiitotien 33 alkupään tasalla oli orjatorni, joka miehitettiin, jos porukkaa riitti.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään