Ilkka Mäkelä

Iran tilasi 118 Airbus-konetta, (ml. 12 x A380) ja 16 x A350-1000

17 viestiä aiheessa

Iran Air ja Airbus ovat tänään solmineet sopimuksen jättimäisistä kaupoista. Airbusin tiedotteen mukaan iranilaiset tilaavat 12 A380:tä, 16 A350-1000:a, yht. 45 A330:tä ja yht. 45 A320:tä! Kauppoihin sisältyy muutakin, mm. pilottien koulutusta. Airbusin tiedote:

 

The agreement for 118 new aircraft signed by Mr Farhad Parvaresh, Iran Air Chairman and CEO, includes 21 A320ceo family, 24 A320neo family, 27 A330ceo family, 18 A330neo (-900), 16 A350-1000 and 12 A380.

 

"Today’s announcement is the start of re-establishing our civil aviation sector into the envy of the region and along with partners like Airbus we’ll ensure the highest world standards,” said Mr Farhad Parvaresh, Iran Air Chairman and CEO.

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/iran-deal/

 

Toimitusaikatauluista ja rahoitusjärjestelyistä tiedotetaan varmaankin erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkitkö jäi nuolemaan näppejään ?

 

Vaikuttaa se Boeingin olevan kärkkymässä uudelle markkinalle, siellä vaan ottaa hieman aikaa, että hallinnolliset esteet poistuvat.

 

http://www.reuters.com/article/us-iran-aviation-idUSKCN0V2098

 

ja

 

http://www.forbes.com/sites/martinrivers/2016/01/27/quietly-does-it-boeing-keeps-a-low-profile-in-iranian-aircraft-bonanza/#52505d431c8a

 

Boeing executives are working tirelessly behind the scenes to schmooze Iranian officials and secure their slice of the pie. Khodakarami previously said that Iran will “purchase planes from Boeing and Airbus in equal numbers”

 

RT näytti (ei kovinkaan yllättäen) ottaneen jo kaiken riemun irti otsikoimalla

"Iran to buy 114 Airbus planes, but no deals with Boeing..."

..ehkä hieman ennenaikaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RT näytti (ei kovinkaan yllättäen) ottaneen jo kaiken riemun irti otsikoimalla

"Iran to buy 114 Airbus planes, but no deals with Boeing..."

..ehkä hieman ennenaikaista.

 

Ei kannata lukea RT:tä  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykö tässä niin että Iranilaisten pitää ensimmäisenä raivata tilaa lentokentiltään A380:lle..  ;D Ne lienevät kai ensimmäisenä valmiita tuotantolinjalta? Kaikki riippuu tietenkin siitä mitä on sovittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kaiketi iranilaisilla on oikeasti tarvetta A380 laivastolle. Kun en ole matkailun, talouden ja maailmanpolitiikan ammattilainen, niin en oikein usko massoittain iranilaisia matkustavan maailmalle ja muun maalaisia Iraniin. Ja mikäli tuollaista tarvetta ilmenee, niin muut lentoyhtiöt varmasti lisäävät vuoroja ja kapasiteettia pikaisestikin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin wikipedian mukaan IKA:lle mahtuu jo 380 ja vuonna 2013 oli 45.8 miljoonaa matkustajaa (Vantaalla taitaa olla 16 miljoonaa matkustajaa vuodessa), koneita tarvitaan paljon esim hajia varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin wikipedian mukaan IKA:lle mahtuu jo 380 ja vuonna 2013 oli 45.8 miljoonaa matkustajaa (Vantaalla taitaa olla 16 miljoonaa matkustajaa vuodessa), koneita tarvitaan paljon esim hajia varten.

 

Ei taida ihan noin paljoa olla. Kovaa on kasvu, mutta tuo Wikipedian noin 7 miljoonaa on käsittääkseni lähempänä todellista. Operaatioita on se noin 45000 vuodessa.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida ihan noin paljoa olla. Kovaa on kasvu, mutta tuo Wikipedian noin 7 miljoonaa on käsittääkseni lähempänä todellista. Operaatioita on se noin 45000 vuodessa.

 

-T

 

Joo, yritin siis tulkita Wikipediasta "Imam Khomeini Airport has 1 passenger terminal, with a total annual handling capacity of 6.5 million passengers and 120,000 tonnes of cargo [...] In 2013, the airport handled 45.826 million passengers, a 20% increase over the previous year.", mutta eihän siinä ole järkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimitusaikatauluista ja rahoitusjärjestelyistä tiedotetaan varmaankin erikseen.

Rahoituksen järjestää Airbus ja eurooppalaiset finanssi-instituutit. Toimituksista sen verran tihkunut että ensimmäiset koneet (ei tarkemmin yksilöity) toimitetaan jo heinäkuussa ja A380 toimitukset alkavat 2021 alkaen mutta niiden tllalle voi vielä tullakin A350 varsinkin jos toimitusaikataulujen kanssa tulee ongelmia.

 

http://www.iran-daily.com/News/137133.html

 

Myös Zagros Airlines neuvottelee kaupoista Airbusin ja Embraerin kanssa

http://www.iran-daily.com/News/136925.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai että, all-Y config Hajj-käyttöön - kuka uskaltaa ensimmäisenä siihen kyytiin :D

Änkevät varmaan 800 jakkaraa siihen koneeseen, plus seisomapaikat...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on ilmoittanut USA:n viranomaisten myöntäneen vientilisenssin 17:lle ensimmäiselle Iranin tilaamalle koneelle, jotka ovat A320-sarjaa sekä A330-sarjaa. Tarkempia yksityiskohtia ei ilmoiteta. Seuraavaa vientilisenssiä odotellaan muutaman viikon sisällä. Boeing ja myös ATR odottaa saavansa vastaavat lisenssit lähiaikoina.

 

The U.S. Treasury Department’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) on Tuesday evening granted Airbus a license to deliver 17 A320s and A330s to Iran Air, Airbus confirmed Wednesday. The license—the first of two for which Airbus applied—covers “short-term” deliveries to the airline. Airbus said it expects the receive a second license “in the coming weeks.”

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2016-09-21/airbus-cleared-deliver-17-airliners-iran

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iran on sopinut 100 matkustajakonetta käsittävien kauppojen ehdoista Airbusin kanssa. Sopimus allekirjoitetaan mahdollisesti jo tänään. Sovitut konetyypit ovat A320, A321, A330 ja A350, mutta sensijaan A380-koneita ei kauppoihin sisälly. Ensimmäinen A321-toimitus saattaa tapahtua jo tammikuussa.

 

Iran has finalised an agreement with Airbus to acquire 100 jetliners, the first of which is tentatively expected to be delivered in mid-January, a senior official says.

 

The deal, split roughly equally between narrow-body and wide-body aircraft, will be signed in coming days, possibly as early as Monday or Tuesday, Deputy Roads and Urban Development Minister Asghar Fakhrieh Kashan told Reuters on Monday.

 

Airbus will supply four types of aircraft: its medium-haul A320 and A321 aircraft and the long-haul A330 and A350, he said, in remarks confirming Iran's decision to drop the A380 superjumbo from a draft deal signed in Paris in January.

 

http://www.news.com.au/finance/business/breaking-news/iran-agrees-to-buy-100-planes-from-airbus/news-story/05608232c69d59e4d91aae706b344061

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on ilmoittanut tänään Iran Airin hyväksyneen ensimmäisen A321:nsä, joka on jo merkitty Iranin rekisteriin. Muodollinen asiakasluovutus tapahtuu myöhemmin viikolla, ilmeisesti keskiviikkona Toulousessa.

 

Airbus said on Sunday Iran's state airline IranAir had accepted its first new jet, marking a key step in opening up trade under a nuclear sanctions deal between Iran and major powers.

 

The Airbus A321 jetliner has been painted in IranAir livery and is expected to be delivered later this week.

 

"The technical acceptance has been done with formal delivery still to be done," a spokesman for the European planemaker said.

 

Iranian regulators said the aircraft had been placed on the country's aircraft register, indicating IranAir had taken ownership of the aircraft: the first of around 200 Western aircraft ordered since sanctions were lifted.

 

"The registration has been done, and the delivery should be by the end of the week," Reza Jafarzadeh, a spokesman for Iran's Civil Aviation Organization, told Reuters by telephone.

 

The 189-seat jet was assembled in Hamburg, Germany. From there, it is expected to be transferred to Airbus headquarters in Toulouse, France, for a formal handover on Wednesday.

 

http://www.reuters.com/article/iran-aircraft-idUSL5N1EY093

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iran Air on vastaanottanut toisen uuden länsimaisen koneensa, A330-200:n, eilen Toulousessa. Kyseinen koneyksilö oli alunperin menossa Aviancalle, jonka tilaus peruuntui tältä osin.

 

Iran Air has taken delivery of its first new A330-200.

 

The delivery of the aircraft is part of Iran Air’s major fleet renewal plan, and is the first wide body from a firm order placed by the national carrier of Iran in December 2016 for 100 Airbus aircraft (46 single aisle and 54 wide-body jets) to renew and expand its fleet with new aircraft. 

 

Iran Air’s A330-200 features a two class cabin layout, seating 32 passengers in business and 206 in economy.

 

IranAir has taken delivery of its second Western jet under a nuclear sanctions deal with major powers, an Airbus A330 long-haul aircraft, the European planemaker said.

 

The A330 was handed over in Toulouse, France on Friday and joins a smaller A321 delivered to Iran earlier this year.

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/iran-air-receives-its-first-a330-200-as-fleet-upgrade-continues/

 

http://www.reuters.com/article/airbus-iranair-idUSL5N1GN4B4

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään