Niko Väyrynen

Lentäjien työllistyminen vuonna 2016

12 viestiä aiheessa

Joitakin vuosia sitten foorumilla käytiin keskustelua valmistuvien lentäjien työllistymisestä. Sieltä löytyi aiheeseen liittyen paljon hyviä juttuja ja näkökulmia. Aikaa on kuitenkin nyt kulunut ja ajattelun laittaa alulle viestiketjun, jossa aihetta käsitellään tämän päivän tiedoilla.

 

Aihe kiinnostaa itseäni kovasti ja siihen liittyen on tullut aktiivisesti seurattua aihetta sivuavia uutisia, keskustelufoorumeita ja tilastoja höystettynä keskusteluilla alaan jollain tavalla sidoksissa olevien ihmisten kanssa.

 

Aloittaessani koulutuksen 2013 työllisyystilannen näytti kauttaaltaan hyvin surulliselta, eikä tilanne Suomen osalta näytä valitettavasti merkittävästi muuttuneen. Jos kuitenkin tarkastellaan tilannetta koko Euroopan tasolla, niin etenkin tässä ihan viimeisten kuukausien aikana on alkanut sadella sellaisia positiivisia signaaleja, että kohti parempaa ollaan matkalla. Olen jopa kuullut, että lentäjien tarve tällä hetkellä on ennennäkemättömän suuri! Isojen reservien takia tämä ei kuitenkaan varmasti näy vielä hetkeen todellisena lentäjapulana. Onko muuten olemassa luotettavaa dataa tuosta työttömien lentäjien reservistä Suomessa ja koko Euroopassa? Isommassa kuvassa pidän henkilökohtaisesti hyvin mielenkiintoisena detailina myönnettyjen uusien EASA CPL-kirjojen määrää vuositasolla suhteutettuna esimerkiksi Boeingin ennusteisiin uusien lentäjien tarpeesta tulevina vuosina. Ennusteen mukaan pelkästään Eurooppaan tarvitaan seuraavaan 20 vuoden aikana 95 000 uutta pilottia, joten yksinkertaisella matematiikalla se tarkoittaisi keskimäärin 4000-5000 pilottia per vuosi. Samaan aikaan EU:n kansalaisille myönnettyjen uusien EASA CPL-lupakirjojen määrä on viiden viimeisen vuoden aikana laskenut viidenneksellä ollen näin tällä hetkellä luokkaa 3000 per vuosi. Aasiassa tarve on vielä luokkaa huomattavasti suurempi, joten ehkäpä merkittäväkin määrä uusista eurooppalaisista piloteista valuu tulevaisuudessa siihen suuntaan. Jos vielä katsotaan asioita hieman lyhyemmällä tähtäimellä, niin merkittäviä rekryuutisia ovat antaneet ainakin SAS, Lufthansa ja nyt viimeisimpänä BA unohtamatta Finnairia. Nuo eivät varmasti kosketa suoraan kaikkia työttömiä tai työttämäksi valmistuvia lentäjiä, mutta reserveja ne varmasti tulevat ainakin syömään. Lisäksi ainakin isoimmilla low fare -yhtiöillä näyttää olevan aika kunnianhimoisia kasvutavoitteita ihan jo kuluva vuosi mukaan lukien, joten toivoa paremmasta pitäisi olla - tai näin minut on ainakin saatu uskomaan.

 

Edellinen kappale on täysin omaa pohdintaa kaiken näkemäni ja kuulemani perusteella. Tiedostan myös, että nyt leikitään hyvin karkean tason luvuilla ja muuttujia on miljoona, mutta en silti malta olla sitä tekemättä. Mielenkiintoista, ja toivottavasti myös keskustelua herättävää, tuo numeroilla spekulointi ainakin on.

 

En odota tältä keskustelulta mitään absoluuttista totuttaa siitä, kuinka lentäjät tulevat lähitulevaisuudessa työllistymään. Ennemminkin odotan asiallista keskustelua, pohdiskelua ja spekulointia ehkäpä lisättynä tuoreimmilla huhuilla, joilla voisi mahdollisesti olla vaikutusta työllisyystilanteeseen tavalla tai toisella, isommassa tai pienemmässä kuvassa. Toimikoon tämä myös apuna niille, jotka ehkä tällä hetkellä arvioivat riskejä lähteä investoimaan suuria summia lentäjäopintoihinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarve markkinoilla on kova, mutta edelleenkin low-hour pilotille vaihtoehdot ovat suhteellisen vähissä. Kokeneiden tarve lisää kuitenkin myös kokemattomien tarvetta, mutta niitä markkinoilla riittää. Kokonaistilanne on kuitenkin positiivinen ja joillakin yhtiöillä lentäjäpula rajoittaa jo kasvua. Ainakin ensimmäisen tyyppikurssin joutuu yleensä maksamaan itse, joten se kannattaa yrittää maksaa joko A tai B merkkiseen koneeseen seuraavia työpaikkoja ajatellen.

 

Aasiassa tarve on vielä luokkaa huomattavasti suurempi, joten ehkäpä merkittäväkin määrä uusista eurooppalaisista piloteista valuu tulevaisuudessa siihen suuntaan.

 

Aasia onkin jännä paikka. Siellä on erityisen kova tarve lentäjille, erityisesti kapteeneille. Kuitenkin, suurin osa yhtiöistä haluaa kokemusta liikennekoneella tai palkkaa kokemattomia ainoastaan paikallisista. Eurooppalaiselle kokemattomalle paikkoja on siis sielläkin rajoitetusti.

 

Ongelmaksi monella tulee kuitenkin siellä työskentely ja asuminen. Ei ole sattumaa, että juuri aasialaiset yhtiöt maksavat tällä hetkellä maailman kovimpia palkkoja ja tarjoavat commuting-sopimuksia, muuten sinne ei saataisi sitäkään määrää mitä siellä on nykyään. Moni lentäjä palaa takaisin länsimaihin ja varoittelee muita lähtemästä sinne. Perämiehelle paikka on vielä pahempi ja "perunasäkkiperämies" on tuttu käsite. Moni kapteeni hoitaa lentämisen lisäksi myös radioliikenteen, eikä perämiehelle jää kuin teline- ja laippavipujen käyttö. Toki jotkut ovat siellä viihtyneet pitkäänkin, mutta itse olen keskustellut vain sieltä palanneiden henkilöiden kanssa ja heillä onkin ollut lähinnä huonoja kokemuksia.

 

Kokonaisuutena ala on muuttunut paljon siitä mitä se on joskus ollut, mutta tällä hetkellä alalla on kova tarve tekijöille ja näkymät ovat kaikesta huolimatta valoisat. Paluuta menneeseen ei ole, mutta työ on edelleen mukavaa, vapaa-aikaa riittää ja liksallakin tulee hyvin toimeen. Valittajia riittää aina, mutta huonompiakin ammatteja varmasti on.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työpaikkoja on viime aikoina tosiaan alkanut aukeamaan. Viimeisimpänä yksi kokematon tuttava joka pääsi juuri BA:n cityflyerille töihin. Ympärilläni olevat tutut (kokemattomat) ovat saaneet työpaikkoja SAS, BA, Finnair, Ryanair, Widerøe, bizjet-puolelle etc. eli hyvältä näyttää!  :thmbup:

 

Tähän mennessä lähes kaikki opiskeluajoilta tuntemani henkilöt ovat työllistyneet lentäjän töihin. Tuomas on oikeassa tuosta, että mitä todennäköisimmin ensimmäisen tyypin joutuu itse maksamaan, erittäin hyvällä tuurilla sen saa bondilla tai sitten se vähennetään palkasta. Omasta mielestäni jos tyyppikoulutuksen joutuu itse maksamaan niin kannattaa katsoa, että tyyppinä on A tai B:n tarjoama kulkuneuvo. Suht yleinen tyyppi on avuksi tulevaisuudessa  :P

 

Huhuja on kuulunut myös siitä, että lowfare-firmat alkaisivat tarjota bondeja. Juurikin tuon kasvutarpeen takia mistä Niko mainitsi. Kuitenkin, tällä hetkellä työntekijän markkinat näyttävät huomattavasti valoisammalta kuin aikaisemmin. Jokaiseen tilaisuuteen kannattaa tarttua ja tarvittaessa lähteä maailmalle  :thmbup: Tsemppiä työnhakuun! Mukavaa hommaa tämä on.

 

- Jussi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Sattuuko joku tietämään, millaiset työllistymismahdollisuudet (naispuolisilla) lentäjillä on Euroopan ulkopuolella? Olen saanut käsityksen, että ainakin jotkin Lähi-idän yhtiöt eivät palkkaa naisia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Sattuuko joku tietämään, millaiset työllistymismahdollisuudet (naispuolisilla) lentäjillä on Euroopan ulkopuolella? Olen saanut käsityksen, että ainakin jotkin Lähi-idän yhtiöt eivät palkkaa naisia?

 

Monet lähi-idän yhtiöt palkkaavat muutenkin huonosti kokemattomia länsimaalaisia lentäjiä, joten sukupuolen merkitys voi olla aika pieni alalla pääsemisen / ensimmäisen työllistymisen kannalta ainakin toistaiseksi näiden yhtiöiden osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Emiratesilla on yksi suomalainen peränainen. Muita tuttuja naislentäjiä löytyy lähinnä Ryanairilta.

 

Kuten Tatu sanoi, niin harva yhtiö ottaa täysin kokemattomia muista kuin paikallisista. Toki on poikkeuksia, kuten tällekin foorumille joskus kirjoittava FlyDubain perämies, joka pääsi sinne ilman kokemusta. Normaalisti otettavat ovat kokeneita, mutta poikkeuksiakin tapahtuu.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Scandinavian airline SAS has canceled 766 flights scheduled between the beginning of February and mid-May due to a lack of pilots to fly the planes.

 

The cancellations will affect more than 10,000 passengers who have already booked their tickets.

 

The cancellations are due to a lack of pilots at SAS subsidiary Cimber.

 

The cancellations will mainly affect weekend departures on northern European routes.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusia työllisyystilanteen elpymisen merkkejä ilmassa:

British Airways palkkaa ennästysmäärän lentäjiä ja matkustamohenkilökuntaa vuoden 2016 aikana.

...

British Airways palkkaa yksin vuoden 2016 aikana 350 uutta lentäjää ja 1600 matkustamohenkilökunnan jäsentä.

 

http://lentoposti.fi/uutiset/british_airways_palkkaa_ennatysmaaran_lentavaa_henkilokuntaa_uusia_koneita_ja_kohteita

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusia työllisyystilanteen elpymisen merkkejä ilmassa:

 

Ei ole sinänsä ihan uusi juttu, pilottipula on ollut tosiasia jo jonkin aikaa.

 

-BA palkkaa noin 1500 pilottia 5v aikana.

-Lufthansa palkkaa tytäryhtiöihinsä Austrianille ja Eurowingsille 240 pilottia.

-Ryanair jatkaa kovaa rekrytointitahtia kuten ennenkin.

-Norwegian aloitti jälleen syksyllä ja nyt on taas haku auki. Nyt Norwegian luopui kokonaan nettitesteistään tässä haussa ja ottaa kokeneita haastatteluun ilman esivalintoja tai 1500h kokemusta, vaikka hakemuksessa niin lukeekin.

-Emiratesilla on kova pula kuskeista, siellä kokemusvaatimuksia löysättiin reilusti (2500h->ATPL), eikä tulijoiden määrä meinaa silti riittää. Laajarunkoja on tilauksessa yli 250, joten jostain pitäisi saada kuskeja niitä ajamaan.

-Etihad palkkaa myös, mutta käsittääkseni hieman vähemmän ja isommilla kokemusvaatimuksilla (2500h). Koneita tilauksessa lähes 200.

-Qatarilla vaatimukset ovat vielä matalammat kuin Emiratesilla (1000h) ja pulaa on kuulemma sielläkin. Tilauksessa noin 100 laajarunkoa ja 50 kapearunkoista.

 

Siinä muutama, jotka tulevat ensimmäisenä mieleen. Lisäksi Aasian yhtiöt, joilla kasvu on vielä kovempaa kuin Euroopassa.

 

Eli kyllä niitä töitä on, vaikka moni on taantuman aikana tälläkin foorumilla veikannut lentämisen ilmeisesti loppuvan kokonaan.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole sinänsä ihan uusi juttu, pilottipula on ollut tosiasia jo jonkin aikaa.

 

-BA palkkaa noin 1500 pilottia 5v aikana.

-Lufthansa palkkaa tytäryhtiöihinsä Austrianille ja Eurowingsille 240 pilottia.

-Ryanair jatkaa kovaa rekrytointitahtia kuten ennenkin.

-Norwegian aloitti jälleen syksyllä ja nyt on taas haku auki. Nyt Norwegian luopui kokonaan nettitesteistään tässä haussa ja ottaa kokeneita haastatteluun ilman esivalintoja tai 1500h kokemusta, vaikka hakemuksessa niin lukeekin.

-Emiratesilla on kova pula kuskeista, siellä kokemusvaatimuksia löysättiin reilusti (2500h->ATPL), eikä tulijoiden määrä meinaa silti riittää. Laajarunkoja on tilauksessa yli 250, joten jostain pitäisi saada kuskeja niitä ajamaan.

-Etihad palkkaa myös, mutta käsittääkseni hieman vähemmän ja isommilla kokemusvaatimuksilla (2500h). Koneita tilauksessa lähes 200.

 

 

-Qatarilla vaatimukset ovat vielä matalammat kuin Emiratesilla (1000h) ja pulaa on kuulemma sielläkin. Tilauksessa noin 100 laajarunkoa ja 50 kapearunkoista.

 

Siinä muutama, jotka tulevat ensimmäisenä mieleen. Lisäksi Aasian yhtiöt, joilla kasvu on vielä kovempaa kuin Euroopassa.

 

Eli kyllä niitä töitä on, vaikka moni on taantuman aikana tälläkin foorumilla veikannut lentämisen ilmeisesti loppuvan kokonaan.

 

-T

 

Pilottipula on varmaankin tosiasia jossakin mutta, jotta Tuomaksen heittämät tuntivaatimukset eivät saisi kaikkia hieman koneneempia pilotteja innostumaan hullun lailla, niin nuo tuntivaatimukset ovat valitettavan useasti juuri ko. firman A tai B valmistajan tyypillä tai maininnalla "hours on multi crew" tai "greater than 10000kg" tai jotain muuta sellaista, että vaikka olisi sahannut 3000-4000h cessnapiiper koneilla niin ei täytä hakukriteereitä. Valitettavaa mutta minkäs teet...mutta aina kannattaa yrittää. :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilottipula on varmaankin tosiasia jossakin mutta, jotta Tuomaksen heittämät tuntivaatimukset eivät saisi kaikkia hieman koneneempia pilotteja innostumaan hullun lailla, niin nuo tuntivaatimukset ovat valitettavan useasti juuri ko. firman A tai B valmistajan tyypillä tai maininnalla "hours on multi crew" tai "greater than 10000kg" tai jotain muuta sellaista, että vaikka olisi sahannut 3000-4000h cessnapiiper koneilla niin ei täytä hakukriteereitä. Valitettavaa mutta minkäs teet...mutta aina kannattaa yrittää. :thmbup:

 

 

Pitää paikkansa. Yleensä vaatimus on nimenomaan kokemus liikenneluokan koneesta, vähintään 500h ja nuo listaamani tunnit ovat kokonaistiimaa. Ja suurin osa noista paikoista on A ja B -merkkisillä koneilla, tyypillä ei muuten niin väliä, kunhan vähintään 737/320. Se cessnapiiperöinti ei kerro välttämättä pilotin ohjaamoyhteistyökyvyistä tai lentotaidosta liikennekoneella, joten siinä mielessä nuo yhtiöiden vaatimukset ja toiveet ovat ihan perusteltuja. Toisaalta, esimerkiksi Emiratesin vaatimaa ATPL:ää ei kovin helposti saa sillä cessnapiiperillä kasaan. Jopa turboprop-tiimaa karsastetaan joissakin yhtiöissä tai sitä vaaditaan enemmän kuin jet-tiimaa. Tuolta listalta Ryanair ei vaadi kokemusta ja muiden kokemattomat tulevat pääasiassa yhtiöiden omien ohjelmien kautta.

 

Tämä pula kokeneista tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että kokemattomiakin tarvitaan. Jostain se pitää aloittaa eikä kokeneita riitä kaikille yhtiöille. Ensimmäinen "oikea" työpaikka on se vaikein saada, mutta sen jälkeen töitä riittää kyllä.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvin on lähtenyt tilanne taas nousuun tässä vuoden sisään. Hiekkalaatikosta lähtee isoja joukkoja takaisin rapakon taa, joka taas vapauttaa paikkoja kokeneemmille esim. Euroopasta. Tämän seurauksena paikkoja vapautuu taas Euroopasta jne. Elekee hättäilkö, kyllä tää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään