newsBot

Finnair lisää syöttöliikennelaivastonsa istuinkapasiteettia

23 viestiä aiheessa

Finnair Oyj          Pörssitiedote        18.12.2015 klo 9.00

 

Kasvavan syöttöliikennetarpeen vuoksi Finnair on päättänyt tehostaa lähinnä Euroopassa liikennöivien Airbus-kapearunkokoneidensa tilankäyttöä. Suunnitelmien mukaan yhtiö lisää koneisiin istuimia niin, että pääsääntöisesti matkustajan käytettävissä oleva jalkatila ei muutu, jotta matkustusmukavuus säilyisi ennallaan. Sen sijaan tilankäyttöä parannettaisiin muuttamalla säilytys- ja teknisiä tiloja koneiden etu- ja takaosassa.

 

Investoinnin arvo on yhteensä noin 40 miljoonaa euroa, ja se koskee 22 Airbus-kapearunkokonetta Finnairin laivastossa. Muutos ei koske viittä A321ER-konetta, joiden matkustamot ovat jo suunnitelman mukaiset ja joissa on 209 istuinta. Matkustamomuutosten arvioidaan kestävän noin kaksi viikkoa konetta kohti vuoden 2017 aikana. Uudistuksella lisätään konetyypistä riippuen 6-13 istuinpaikkaa, jolloin Finnairin Airbus-kapearunkolaivaston matkustajakapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaa lähes 4 prosenttia.

 

Finnair on aiemmin kertonut tarvitsevansa lisää Euroopan syöttöliikenteen kapasiteettia kaukoliikennekapasiteettinsa kasvun vuoksi. Lisäkapasiteetti hankitaan pääasiassa kasvattamalla keskimääräistä kapearunkokoneen kokoa lähivuosien aikana

 

Finnair Oyj

Viestintä

 

Lisätiedot:

 

http://www.finnairgroup.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän tarkoittaa ihan käytännössä lentoyhtiön itse kertoma data: "pääsääntöisesti jalkatila ei muutu".

 

Nyt ei kuulosta kovin luotettavalta eikä hyvältä tarinalta. Nämä vedätykset kyllä tiedetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten porukan lisääminen mitenkään voisi pitää matkustusmukavuuden ennallaan. Ihan satuja nuo jutut. Lisää vessajonoja, lisää boardausjonoa, entistä hitaampi tarjoilu jne jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A321:ssa on takana iso happipullo ym komero jonka tilalle  varmaan yhden rivin saisi.

 

Mutta juuri niitähän tämä ei alku-uutisen mukaan koske.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten porukan lisääminen mitenkään voisi pitää matkustusmukavuuden ennallaan. Ihan satuja nuo jutut. Lisää vessajonoja, lisää boardausjonoa, entistä hitaampi tarjoilu jne jne.

Normaaleissa A321:ssä on ainakin tällä hetkellä etuosassa komeroa, vessaa yms. enemmän mitä noissa Sharkletsisarruksissaan minne menee 6 paikkaa ainakin ihan suorilta. Itse eniten pelkään tässä nykyisessä Light-lippujen maailmassa miten tuon käsimatkatavaran kanssa käy. Se on jo nyt ongelma vaikka onkin niitä komeroita mihin tunkea sitä kamaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsimatkatavarat eivät olisi ongelma, ellei yhtiöt olisi niin stanan leväperäisiä omien ohjeidensa / sääntöjensä noudattamisessa.

 

Nykyään yhä useampi tekee checkauksen netissä ja köpöttelee turvatarkastuksen läpi portille. Siellä kukaan ei näytä kontrolloivan oikeastaan millään normaalilla

yhtiöllä käsipakaaseja. Ryanair on poikkeus, siellä se homma toimii.

 

Mutta yleisesti yksi käsimatkatavara enimmäiskoko xxxxx näyttää voivan olla kaikki mikä menee ilman tunkin apua lokeroihin koneessa. Ja niitä pakaaseja voi olla 2,3....

 

Jos jokaisella olisi vain se yksi oikean kokoluokan pakaasi koneessa sisällä, niin homma sujuisi helpommin. Se että Finnairin 321:iin tulee v 2017 aikana muutama jakkara lisää, ei vaikuta itse lennon sujumiseen mielestäni juurikaan mitään. Eihän tuo tarjoiluun paljoa vaikuta, varsinkin kun ei siinä tarjoilussa ole edes kehumista. Kahvin kaataa pahvimukiin on nitä matkustajia 6-12 enemmän  tai ei. Enkä oikein usko, että joka vuoro on aina tappiin asti täynnä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjoilu on jo nyt tavattoman hidasta kun pitää rahastaa kaikki ja rahastuslaitteet tuntuvat olevan joko sippi tai niitä ei osata käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Ilkka oikeassa koskien niitä rahastusvekottimia. Maksu kestää pari-kolme kertaa sen minkä SAS:lla. Joku onnistunut myymään Finnairille oivat vempeleet....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos jokaisella olisi vain se yksi oikean kokoluokan pakaasi koneessa sisällä, niin homma sujuisi helpommin.

 

Jos jokaisella olisi se pakaasi, aika moni joutuisi säilyttämään sitä jaloissaan, koska ylös ei mahdu. Onneksi on kuitenkin niin, ettei kaikilla sitä ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jokaisella olisi se pakaasi, aika moni joutuisi säilyttämään sitä jaloissaan, koska ylös ei mahdu. Onneksi on kuitenkin niin, ettei kaikilla sitä ole.

 

Ainakin halpalentoyhtiöillä noita laukkuja on usein enemmän kuin matkustamoon mahtuu hattuhyllyille tai penkkien alle. Laukut lasketaan portilla ja ylimääräiset viedään ruumaan. Ainoa haitta tästä on matkustajalle se, että joutuu hakea laukkunsa terminaalista lennon jälkeen. Henkilökuntaa haittaa se, että jotkut neropatit ovat keksineet kuinka kiertää tuota systeemiä, ja matkustamoon päätyy liikaa laukkuja. Näitä sitten roudataan jopa kymmeniä takaisin ulos ja ruumaan, mikä viivästyttää lentoa.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin halpalentoyhtiöillä noita laukkuja on usein enemmän kuin matkustamoon mahtuu hattuhyllyille tai penkkien alle. Laukut lasketaan portilla ja ylimääräiset viedään ruumaan. Ainoa haitta tästä on matkustajalle se, että joutuu hakea laukkunsa terminaalista lennon jälkeen. Henkilökuntaa haittaa se, että jotkut neropatit ovat keksineet kuinka kiertää tuota systeemiä, ja matkustamoon päätyy liikaa laukkuja. Näitä sitten roudataan jopa kymmeniä takaisin ulos ja ruumaan, mikä viivästyttää lentoa.

 

-T

 

Jaha joo, oon lentäny vaan näillä kaikenlaisilla flag carriereilla niin en oo huomannu.. no, pari norskia ja airasiaa on tainnut mahtua valitettavasti joukkoon  8) 8)

 

Mutta asiaan liittyen, miten käytännössä toimitaan, kun laukuissa on kuitenkin usein tavaraa, jota ei ainakaan normaaliin ruumaan selvitettävään matkatavaraan saa laittaa, lähinnä mieleen tulee ensimmäiseksi nykyiset litiumakut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair toimii niin kuin geishat aikoinaan. Jalka tungettiin aina vaan pienempään muottiin ja vaikka teki kipeetä niin pakko oli mahtua.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair toimii niin kuin geishat aikoinaan. Jalka tungettiin aina vaan pienempään muottiin ja vaikka teki kipeetä niin pakko oli mahtua.  :thmbdn:

 

Mihin tämä väite perustuu? Fiilikseen ja kristallipalloon ilmeisesti, mutta esität asian ihan kuin tietäisit muutoksen yksityiskohdista jotakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta asiaan liittyen, miten käytännössä toimitaan, kun laukuissa on kuitenkin usein tavaraa, jota ei ainakaan normaaliin ruumaan selvitettävään matkatavaraan saa laittaa, lähinnä mieleen tulee ensimmäiseksi nykyiset litiumakut.

 

Matkustajaa huomautetaan ottamaan nuo vara-akut, arvotavarat ja tärkeät paperit pois, jos sellaisia laukussa on. En tosin tiedä, kuinka yleisiä tuollaiset 100-160Wh akut käsimatkatavaroissa ovat, itse en ole sellaisiin ikinä törmännyt.

 

Finnair toimii niin kuin geishat aikoinaan. Jalka tungettiin aina vaan pienempään muottiin ja vaikka teki kipeetä niin pakko oli mahtua.  :thmbdn:

 

Ei sinne koneeseen enempää tungeta penkkejä, kuin millä valmistaja on sen saanut sertifioitua.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajaa huomautetaan ottamaan nuo vara-akut, arvotavarat ja tärkeät paperit pois, jos sellaisia laukussa on. En tosin tiedä, kuinka yleisiä tuollaiset 100-160Wh akut käsimatkatavaroissa ovat, itse en ole sellaisiin ikinä törmännyt.

 

Rajoittava tekijä on kai yleensä erilaisissa irtonaisissa litiumvara-akuissa, niitähän ei kai saanut ruumaan työntää lainkaan matkatavaran sekaan pakattuna? Toki nykyään vähemmän kanniskellaan puhelimien tai läppäreiden vara-akkuja, mutta kyllähän noita irtokennoja (18650 jne) jonkin verran ihmisillä liikkuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajoittava tekijä on kai yleensä erilaisissa irtonaisissa litiumvara-akuissa, niitähän ei kai saanut ruumaan työntää lainkaan matkatavaran sekaan pakattuna? Toki nykyään vähemmän kanniskellaan puhelimien tai läppäreiden vara-akkuja, mutta kyllähän noita irtokennoja (18650 jne) jonkin verran ihmisillä liikkuu.

 

IATA DGR Table 2.3.A

 

All spare batteries, including lithium metal or lithium ion cells or batteries, for such portable electronic devices must be carried in carry-on baggage only. These batteries must be individually protected to prevent short circuits.

 

-Permitted in or as carry-on baggage: YES

-Permitted in or as checked in baggage: NO

-The approval of the operator(s) is required: NO

 

Lithium ion battery powered equipment containing batteries over 100 Wh but not exceeding 160 Wh.

 

-Permitted in or as carry-on baggage: YES

-Permitted in or as checked in baggage: YES

-The approval of the operator(s) is required: YES

 

Spare lithium ion batteries with a Watt-hour rating exceeding 100 Wh but not exceeding

160 Wh for consumer electronic devices. Maximum of two spare batteries may be carried in carry-on baggage only. These batteries must be individually protected to prevent short circuits.

 

-Permitted in or as carry-on baggage: YES

-Permitted in or as checked in baggage: NO

-The approval of the operator(s) is required: YES

 

Oli jäänyt mieleen tuo 100-160Wh rajoitus, koska niiden kuljettamiseen vaaditaan lupa operaattorilta. Noiden pienempien akkujen kuljettaminen sallittua siis vain käsimatkatavaroissa, samoin kuin isompienkin, mutta niille ei tarvita mitään lupia.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli jäänyt mieleen tuo 100-160Wh rajoitus, koska niiden kuljettamiseen vaaditaan lupa operaattorilta. Noiden pienempien akkujen kuljettaminen sallittua siis vain käsimatkatavaroissa, samoin kuin isompienkin, mutta niille ei tarvita mitään lupia.

 

-T

 

Joo. Sinänsä tuo laittaa mietityttämään, miksi läppärin akku saa olla ruumassa silloin kun se on kiinni laitteessa, mutta irtonaisena niitä ei saa olla lainkaan. Toki helpottaa esim. uusien tietokoneiden ja padien kuljettamista rahtina, mutta silti.

 

Tossa just riipasin Phukettiin Bangkok Airwaysilla, heillä oli kaikki akut kielletty ruumaan menevissä tavaroissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Sinänsä tuo laittaa mietityttämään, miksi läppärin akku saa olla ruumassa silloin kun se on kiinni laitteessa, mutta irtonaisena niitä ei saa olla lainkaan. Toki helpottaa esim. uusien tietokoneiden ja padien kuljettamista rahtina, mutta silti.

 

Tossa just riipasin Phukettiin Bangkok Airwaysilla, heillä oli kaikki akut kielletty ruumaan menevissä tavaroissa.

 

Tai sitten helpottaa vain normaalien matkustajien liikkumista. Läppärin ja akun kuljettaminen ruumassa on sallittua ainoastaan for personal use. Se on hyvä, ettei kukaan vie ruumaan laukkua, joka on täynnä akkuja tai tietokoneita. Ehkä on katsottu, että läppärin laittaminen sinne ei vielä kovin suurta uhkaa aiheuta ja tuossa on vain ajateltu käytännön vaikutuksia lentomatkustamiseen.

 

Ja harvan tietokoneen akun kapasiteetti ylittää tuota 100Wh rajaa, mikä aiheuttaa lisätoimenpiteitä.

 

Portable electronic devices (including medical devices) containing lithium metal or lithium ion cells or batteries, such as watches, calculating machines, cameras, cellular phones, lap-top computers, camcorders, etc., when carried by passengers or crew for personal use.

 

-Permitted in or as carry-on baggage: YES

-Permitted in or as checked in baggage: YES

-The approval of the operator(s) is required: NO

 

Lithium ion battery powered equipment containing batteries over 100 Wh but not exceeding 160 Wh.

 

-Permitted in or as carry-on baggage: YES

-Permitted in or as checked in baggage: YES

-The approval of the operator(s) is required: YES

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IATA DGR Table 2.3.A

 

All spare batteries, including lithium metal or lithium ion cells or batteries, for such portable electronic devices must be carried in carry-on baggage only. These batteries must be individually protected to prevent short circuits.

 

-Permitted in or as carry-on baggage: YES

-Permitted in or as checked in baggage: NO

-The approval of the operator(s) is required: NO

 

Koskeeko tämä sääntö siis  _kaikkia_ vara-akkuja teknologiasta riippumatta eikä vain litiumakkuja? Siis kaikki esim. NiMH-akut (mm. ladattavat AA-patterit) kuuluvat käsimatkatavaroihin?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskeeko tämä sääntö siis  _kaikkia_ vara-akkuja teknologiasta riippumatta eikä vain litiumakkuja? Siis kaikki esim. NiMH-akut (mm. ladattavat AA-patterit) kuuluvat käsimatkatavaroihin?

 

 

 

Tuon IATA:n DGR-manuaalin mukaan koskee. Sen sijaan tulkinnassa näyttäisi olevan eroja. Tarkistin erään yhtiön manuaalista ja nettisivuilta, joista manuaali on tuon IATA:n kirjan mukainen ja matkustajille puhutaan vain Litium-akuista. Toisaalta esimerkiksi Australiasta löysin googlettamalla erään yhtiön ehdoista kiellon kaikille varaparistoille ruumassa, kun taas esimerkiksi FAA sallii muut kuin Litium-akut.

 

Eli käytännössä siis näyttäisi olevan eroja niin maasta kuin yhtiöstäkin riippuen.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään