Ilkka Mäkelä

USA:n ja Kuuban välinen säännöllinen reittiliikenne avautumassa

19 viestiä aiheessa

Aikataulunmukainen reittiliikenne USA:n ja Kuuban välillä on ollut pysähdyksissä yli 50 vuotta, ja USA:ssa on edelleen voimassa laki, joka kieltää matkat Kuubaan turismitarkoituksessa, mutta charterlennot ovat silti olleet sallittuja. Tämä erikoinen järjestely on hiljakseen jäämässä historiaan näiden kahden maan päästyä yhteisymmärrykseen kaupallisen lentoliikenteen aloittamisesta maiden välillä. Mitään pikaista ratkaisua ei tosin ole odotettavissa, koska mm. FAA:n pitää ottaa kantaa turvallisuusasioihin ja USA:n julistama kauppasaarto on edelleen voimassa.

 

The United States and Cuba have reached an agreement to resume commercial air travel between the two countries for the first time in more than half a century, the State Department announced Thursday.

 

"This arrangement will continue to allow charter operations and establish scheduled air service, which will facilitate an increase in authorized travel, enhance traveler choices and promote people-to-people links between the two countries," according to the announcement.

 

U.S. law still bars travel to Cuba for tourism.

 

http://edition.cnn.com/2015/12/17/politics/cuba-us-commercial-flights/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennot aloitetaan 50 vuoden tauon jälkeen. Huhujen (twitter) mukaan päivittäisiä vuoroja tulee 110  :o

 

http://www.dhs.gov/news/2016/02/16/dhs-streamline-regulations-related-flights-cuba

 

Niinhän tuo YLE:n uutinenkin väittää: http://yle.fi/uutiset/usan_ja_kuuban_valille_jopa_110_lentoa_paivassa/8676528

 

Jäin kyllä miettimään, miten lause "USA:n valtiovarainministeriö kertoo, että sopimus sallii yhdysvaltalaisille lentoyhtiöille 20 päivittäistä lentoa Havannaan ja lisäksi kymmenen lentoa päivässä niihin yhdeksään kaupunkiin Kuubassa, joissa on kansainväliset määräykset täyttävä lentokenttä" pitää tulkita. Yhteensä 110 vai 30? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäin kyllä miettimään, miten lause "USA:n valtiovarainministeriö kertoo, että sopimus sallii yhdysvaltalaisille lentoyhtiöille 20 päivittäistä lentoa Havannaan ja lisäksi kymmenen lentoa päivässä niihin yhdeksään kaupunkiin Kuubassa, joissa on kansainväliset määräykset täyttävä lentokenttä" pitää tulkita. Yhteensä 110 vai 30? ;)

Kyllä 20 + 90 on ainakin meilläpäin 110. Jos 10 lentoa päivässä jokaiselle yhdeksälle lentokentälle = 90 lentoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Amerikan kotkat"

 

Bayamossa 2010 istuskelin kylmistä juomista ja musiikista nautien Floridan salmen toiselta puolen tulleiden äidin ja tyttären,

sekä äidin Bayamossa asuvan siskon kanssa. Ei ollut "Elvistelyä keskenään, mutta jonain vuonna taas kuvasin kun mm. nuorta

teinisussua pakkaa koneesta, niin kaikki kiiltävä puettu päälle jotta sukulaiset näkee miten menee...

No tällaistahan se on ihmisen elo, sillä eikös aikoinaan kesäisin Suomeen lomalle sukuloimaan pyrähtäneet harrastaneet vähän samaa.

 

Nyt siellä ostellaan esim. asuntoja kiihtyvällä tahdilla, tosin kauppakirjaan merkityn ostajan pitää olla maassa asuva kuubalainen...

 

Tässä Amecican Eagle valmiina lähtemään Holguinista Miamiin vuonna 2007.

Aidan teksti muuttui jo vuoteen 2010 mennessä seuraavanlaiseksi: El alba la esperanza de los pueblos."

dsc_0335_american_eagle_2007_holguin_kehys_800x.jpg.3c496bd5f458a3bf4d5732b5866801a3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennot aloitetaan 50 vuoden tauon jälkeen. Huhujen (twitter) mukaan päivittäisiä vuoroja tulee 110  :o

 

http://www.dhs.gov/news/2016/02/16/dhs-streamline-regulations-related-flights-cuba

 

Amerikkalaiset yhtiöt, etunenässä American, jetBlue, Southwest, United ja Delta ovat jättäneet eilen umpeutuneeseen määräaikaan mennessä reilusti hakemuksia, ja Havannaan jopa useammille vuoroille kuin yhteensä 20 per päivä:

 

The arrangement allows 20 round-trip flights per day from the United States to Havana and 10 per day to nine other airports in Cuba.

 

But proposals by airlines appear to have exceeded the cap to Havana by at least 19 flights per day, with requests even higher for certain days of the week.

 

American Airlines, which has the widest Latin America network of its peers, asked for 10 daily flights to Havana from its Miami hub, one per day from its hubs in Charlotte and Dallas/Fort Worth and one per week from Los Angeles and Chicago.

 

JetBlue Airways, a rival for Caribbean travel, said it requested four daily flights to Havana from Fort Lauderdale, two from Tampa, Orlando and New York and one from Boston and Newark.

 

Southwest Airlines, United and Delta have also made extensive route requests. American, JetBlue and Southwest also petitioned to serve Cuban cities aside from Havana.

 

http://news.airwise.com/story/us-airlines-vie-for-limited-routes-to-cuba

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

13 amerikkalaista lentoyhtiötä on jättänyt lupahakemukset yhteensä 52 päivittäiselle lentovuorolle Havannaan, vaikka jaossa on vain 20 vuoroa. Yhtiöt nahistelevat nyt keskenään siitä, kenelle niitä pitäisi antaa. Esim. Floridan alueella vahva American vaatii itselleen 10 vuoroa eli 50 % kaikista, mikä ei alkuunkaan sovi jetBluelle eikä tietenkään muillekaan.

 

American Airlines said nearly half of the entire Cuban-American population lives near its Miami hub, from which it applied for 10 daily flights to Havana. It said this gives it an advantage because a not-yet-lifted ban on tourism to Cuba means traffic must come from specific groups, such as people visiting family on the island.

 

"The frequencies proposed by JetBlue have no relation to demand," said American in its submission, claiming its rival to the Caribbean operated half-empty charters from nearby Fort Lauderdale to Havana.

 

"There is no possible justification for one legacy carrier to have 50 percent of available frequencies for use on one route," JetBlue said. "American thrives, for example, in offering service in markets where it dominates with high fares and disappointing service."

 

Southwest, in turn, argued for Florida-Cuba service, saying it was the true low-fare leader, reducing average one-way prices by USD$41.46 when entering legacy markets, compared with fares falling USD$28.91 when JetBlue entered.

 

http://news.airwise.com/story/us-airlines-submit-responses-on-cuba-flight-applications

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lupahakemusten käsittely on edennyt niin pitkälle, että lupia lentää USA:sta aikataulunmukaista reittiliikennettä muihin Kuuban kaupunkeihin paitsi Havannaan on myönnetty kuudelle amerikkalaiselle yhtiölle, jotka ovat American, Frontier, jetBlue, Silver Airways, Southwest ja Sun Country Airlines. Eastern Air Linesin hakemusta ei vielä hyväksytty, koska yhtiö saa toistaiseksi lentää vain chartereita. Havannan luvat jaetaan myöhemmin kesällä. - Kohdekaupunkien tarkempi erittely löytyy artikkelista. Lennot alkavat todennäköisesti syksyllä.

 

American Airlines, Frontier Airlines, JetBlue Airways, Silver Airways, Southwest Airlines and Sun Country Airlines all had their applications to operate non-Havana routes approved in full by DOT. Miami-based Eastern Air Lines’ application was deferred because the startup carrier using the historic name is currently only authorized to operate charter flights.

 

http://atwonline.com/airports-routes/six-us-airlines-granted-permission-operate-cuba-flights

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen aikataulunmukainen lento USA:sta Kuubaan vuosikymmeniä kestäneen tauon jälkeen lähtee tänään Fort Lauderdalesta laskeutuen Santa Claraan. Kunnian liikenteen aloittamisesta saa JetBlue. Mukana lennolla on mm. USA:n liikenneministeri Anthony Foxx. Koneen lentäjien vanhemmat ovat lähtöisin Kuubasta.

 

JetBlue Airways is poised to make history Wednesday at Fort Lauderdale-Hollywood International Airport as the first carrier to launch regularly scheduled flights between the United States and Cuba in several decades.

 

The New York-based airline's first flight between Fort Lauderdale and Santa Clara, Cuba, is scheduled to take off at 9:45 a.m. after ceremonial festivities at Gate F7 to mark the occasion.

 

U.S. Department of Transportation Secretary Anthony Foxx is expected to be among the dignitaries traveling on JetBlue's inaugural flight, according to a Twitter post this week from @SecretaryFoxx.

 

Piloting the historic JetBlue Flight 387 to Santa Clara will be Capt. Mark Luaces of Miami, whose parents were born in Cuba, according to JetBlue. Luaces' father was an aircraft mechanic for Eastern Airlines. First Officer Francesco Barreras' parents migrated to the United States from Cuba in 1961.

 

http://www.sun-sentinel.com/business/tourism/fl-jetblue-lauderdale-cuba-launch-20160831-story.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäiset 2 lentoa USA:sta Havannaan ovat tapahtuneet eilen. American lensi 738:lla Miamista käsin ja jetBlue A321:llä JFK:lta. Muut Havannan reiteille hyväksynnän saaneet lentoyhtiöt aloittavat kaikki liikenteen viimeistään tammikuun 5. päivään mennessä.

 

The first commercial passenger flights in 55 years between the US and Havana, Cuba, departed Nov. 28, as Fort Worth, Texas-based American Airlines and New York-based low-cost carrier JetBlue Airways each launched scheduled service to the island nation’s capital.

 

American Airlines flight 17, a Boeing 737-800, took off from Miami International Airport at 7:41 a.m. and landed at Havana’s José Martí International Airport at 8:25 a.m.

 

JetBlue flight 243, an Airbus A321, departed New York’s JFK International Airport at 9:45 a.m. and landed in Havana at 12:34 p.m.

 

The American and JetBlue flights are the vanguard of scheduled commercial passenger service to Havana from eight US airlines. Havana service was also awarded to Alaska Airlines, Delta Air Lines, Frontier Airlines, Southwest Airlines, Spirit Airlines and United Airlines.

 

http://atwonline.com/airports-routes/first-us-commercial-passenger-flights-havana-cuba-launched

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n ja Kuuban välinen liikenne ei alkanutkaan niin hyvin kuin yhtiöt odottivat, joten ainakin American karsii vuoroja helmikuusta alkaen.

 

American Airlines will reduce the number of flights it offers between the US and Cuba next year as demand disappoints.

 

American will drop one daily flight each between Miami and Holguin, Santa Clara and Varadero. The total number of daily round-trips will drop from 13 to 10. The changes take effect from February, 2017.

 

The airline is also looking at downsizing the aircraft it uses on some Cuba routes.

 

http://news.airwise.com/story/american-airlines-to-drop-some-cuba-flights

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n ja Kuuban välinen liikenne ei alkanutkaan niin hyvin kuin yhtiöt odottivat, joten ainakin American karsii vuoroja helmikuusta alkaen.

 

http://news.airwise.com/story/american-airlines-to-drop-some-cuba-flights

 

Nyt myös jetBlue leikkaa Kuuban istuinpaikkakapasiteettiaan vaihtamalla toukokuun alusta lukien koneita pienemmiksi (A321:t A320:iin ja A320:t Embraer 190:iin). Toisinsanoen, joka päivä tulee olemaan tarjolla 300 istuinpaikkaa vähemmän kuin tähän asti.

 

Back in December, American Airlines cut back capacity on its Cuba flights. Now, JetBlue is making a similar move. Effective May 3, it’s scheduling smaller aircraft on all of its Cuban routes.

 

Through May 2, JetBlue has a 200-seat Airbus A321 scheduled on its New York (JFK), Orlando (MCO) and Fort Lauderdale (FLL) to Havana (HAV) routes. All three routes will see a reduction to JetBlue’s 150-seat Airbus A320. Meanwhile, flights from FLL to Santa Clara, Camagüey and Holguín are being reduced from the 150-seat A320 to a 100-seat seat Embraer E-190 on the same day. Between all six routes, that’s 300 less JetBlue seats per day flying to Cuba.

 

http://thepointsguy.com/2017/02/jetblue-lower-capacity-cuba/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen, Frontier Airlines ja Silver Airways lopettavat lentonsa Kuubaan, koska markkinoilla on ylitarjontaa ja epävarmuutta.

 

US carriers Silver Airways and Frontier Airlines said they will end service to Cuba, citing excess capacity and other challenges in the newly reopened US-Cuba market.

 

Silver—which operates flights from Fort Lauderdale to smaller Cuban destinations with 34-seat Saab 34B turboprops—and Frontier—which started operating daily Airbus A320 Miami-Havana flights Dec. 1, 2016—have quickly determined the US-Cuba market is not viable.

 

Silver will drop service April 22 to the Cuban destinations Santa Clara, Camagüey, Cienfuegos, Holguín, Cayo Coco, Varadero and Manzanillo. Frontier will drop Miami-Havana flights June 4.

 

http://atwonline.com/open-skies/silver-frontier-drop-cuba-service-amid-uncertainty-over-new-market

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Spirit Airlines lopettaa lentonsa Fort Lauderdalesta Havannaan, ensin karsimalla vuoroja ja lopettamalla reitin kokonaan 1. kesäkuuta.

 

Spirit Airlines (NK, Fort Lauderdale Int'l) has become the third US carrier to announce its impending withdrawal from the Cuban market. As with Frontier Airlines (F9, Denver Int'l) and Silver Airways (3M, Fort Lauderdale Int'l), the Ultra Low-Cost Carrier blamed insufficient loads to warrant continued flights.

 

The Floridian carrier began a 2x daily Fort Lauderdale Int'l-Havana Int'l service on December 1 last year. However, Spirit President and CEO Bob Fornaro told the Sun Sentinel last week that “the costs of serving Havana continue to outweigh the demand for service.”

 

As it stands, the carrier will begin reducing frequencies from next month before completely withdrawing from the Cuban capital from June 1.

 

https://www.ch-aviation.com/portal/news/55172-spirit-joins-list-of-us-carriers-withdrawing-from-cuba

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JetBlue näyttää uskovan Kuuban liikenteen kehittymiseen, koska yhtiö on ilmaissut halukkuutensa ottaa haltuunsa Frontierilta ja Spiritilta piakkoin vapaaksi jääviä Havannan vuoroja:

 

New York-based JetBlue Airways wants to take over Spirit Airlines and Frontier Airlines' Havana frequencies, as the two carriers prepare to leave Cuba in the coming months.

 

JetBlue has applied to US regulators for seven weekly frequencies that it plans to use for additional flights between Fort Lauderdale and Havana, and new nonstop service from Boston to the Cuban capital.

 

It aims to launch flights on 1 November, it says in a filing with the US Department of Transportation.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/jetblue-moves-in-on-spirit-and-frontiers-cuba-frequ-436401/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Southwest lopettaa lennot Kuuban Santa Claraan ja Varaderoon syyskuun alussa, koska yhtiö ei näe liikenteellä olevan mahdollisuuksia kehittyä kestävälle tasolle Trumpin hallinnon rajoitettua amerikkalaisten mahdollisuuksia matkustaa Kuubaan turisteina. Havannan lennot säilyvät ennallaan.

Lainaa

The last roundtrip Southwest flights between Fort Lauderdale, Florida, to the Cuban cities of Santa Clara and Varadero will occur Sept. 4, the Dallas-based airline said June 28.

http://atwonline.com/airports-routes/southwest-airlines-trims-cuba-services-sees-no-market-path

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alaska Airlines lopettaa lennot Kuubaan USA:n vierailusäännösten muutosten takia.

Lainaa

Alaska Airlines is the latest carrier to cancel flights to Cuba, blaming changes to US policy for the decision.

The daily Los Angeles LAX to Havana flight, which launched in January this year, will end on January 22, 2018. Aircraft used on the service will be redeployed to markets with higher demand, the airline said.

The Seattle-based carrier said in a statement “About 80 percent of Alaska's flyers to Havana visited under a US allowance for individual ‘people-to-people’ educational travel. Changes to US policy last week eliminated that allowance.”

https://news.airwise.com/story/alaska-airlines-to-stop-flying-to-cuba

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on pakka jaettu uudelleen. Alaska Airlinesin, Deltan, Frontierin ja Spiritin hylkäämät vuorot Havannaan on annettu Americanille, Deltalle, JetBluelle ja Unitedille. Näyttää siltä, että Delta yrittää jo toisen kerran.

Lainaa

The frequencies were given up by Alaska Airlines, Delta, Frontier Airlines and Spirit Airlines. Alaska, Frontier and Spirit all ended service to Cuba.

Lainaa

A total of 34 weekly frequencies were tentatively allocated to American Airlines, Delta Air Lines, JetBlue Airways and United Airlines.

https://www.flightglobal.com/news/articles/five-us-airlines-tentatively-secure-new-havana-frequ-447224/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miami-Havanna-vuorojen määrästä on syntymässä riita Kuubaan vielä lentävien jenkkiyhtiöiden välille. American haluaisi vielä lisää vuoroja Miamista Havannaan, jotka "otettaisiin" Americanin Charlotte-Havanna-vuoroista. Vuorothan on jakanut yhtiöiden kesken USA:n liikenneministeriö, eikä niitä voi niin vain itse muutella, vaan vapautuvasta vuorosta voivat kaikki yhtiöt kilpailla..

Southwest ja JetBlue kirjelmöivät lähes välittömästi liikenneministeriöön kertoen vastustavansa Americanin aikeita ja haluavansa ylläpitää aikanaan sovitut säännöt..

Lainaa

A motion filed by American Airlines with the US Department of Transportation (DOT) that would alter how airlines schedule their routes to Cuba has generated backlash from rivals Southwest Airlines and JetBlue Airways.

American wrote in the filing that the request, if granted, would allow the airline to transfer its Havana (HAV)-bound route from Charlotte, North Carolina (CLT) to Miami (MIA), where it already operates five daily flights to the island nation.

http://atwonline.com/open-skies/cuba-routes-dispute-puts-american-odds-southwest-jetblue

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään