Matti Sallamaa

Nostalgiakuvia 60-70-lukujen vaihteesta

22 viestiä aiheessa

Moi kaikille,

Olen 61-vuotias ilmailufriikki ja mallari Helsingistä. Olen vastikään rekiteröitynyt FF-saitille. Olen kiinnostunut liikennekoneista 60- ja 70-luvuilta, jolloin mielestäni koneet olivat vielä persoonallisen näköisiä ja liveryt nostalgisia. Olen  laittanut oheen pari kuvaa noilta ajoilta, jolloin olin "plane-spotteri" ja kävin monta kertaa viikossa Helsinki-Vantaan katselutasanteella ottamassa kuvia ja merkitsemässä muistiin koneiden rekisteritunnuksia. Kuvia minulla on aika paljon, joten niitä tulee jatkossa lisää tälle saitille.

Kuva Pan Americanin Boeing 707:sta on otettu Helsinki-Vantaalla 6.9.-69, ja Iberian DC-8:sta 13.7.-69. Swissairin Caravelle on Klotenin kentällä Zürichissä kesällä 1968

img240__kopio_2.jpg.263c212b34c4ef6912078c46d32659a3.jpg

img240__kopio.jpg.1ec9d938ca8956d45b62550b23df3e32.jpg

>img239__kopio_2.jpg.486c96f15dd21f4c4da90292af977191.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa joukkoon!

Tässä yhteydessä on parasta tarkentaa "Seutulan lentokentän" nimihistoriaa.

Kenttä oli valmistumisestaan vuodesta 1952 alkaen ensin Helsingin lentoasema. Vuonna 1977 siitä tuli Helsinki-Vantaa lentoasema. Yritin löytää vuotta milloinka kentästä tuli Vantaalle oma kaupunginosansa, mutta ei vielä selvinnyt. Helsinki-Vantaa lentoaseman osoite on 01531 Vantaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Todella hienoa saada näytille Seutulan-ajan liikennettä  :thmbup:

Toivottavasti myös kuvissa esiintyvien koneiden rekisterit on tallessa. Toi Iberian yksilö ois mukava tietää. PA taitaa olla N897PA.

Mielenkiinnolla jatkoa odotellen  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille kommenteista,

Nuo ensimmäiset kuvat olivat kokeilu, että miten FF:n saitti toimii. Viikonloppuna laitan sitten lisää kuvia Seutulasta ja muualtakin.

Seutulana meikäläinen aina muistaa tuon lentokentän. Olen jopa käynyt siinä hirveässä puuparakissa, joka oli "terminaali" ennen nykyisen rakennuksen valmistumista. Paljon on niistä ajoista virrannut vettä Vantaanjoessa  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Komppaan ehdottomasti Mattia, Seutula sen olla pittää, ainakin "me" sen ajan kasvatit paikan sillä nimellä tunnemme...taidanpa vielä nykyäänkin välillä puhua Seutulasta ja aiheutan (jopa tietoisesti) hämmennystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Komppaan ehdottomasti Mattia, Seutula sen olla pittää, ainakin "me" sen ajan kasvatit paikan sillä nimellä tunnemme...taidanpa vielä nykyäänkin välillä puhua Seutulasta ja aiheutan (jopa tietoisesti) hämmennystä.

Ehkäpä Seutulassa asuvat kuulijat olivat hämmästyneitä kun siellä ei ole mitään lentokenttää ;) Tolkinkylän ja Rutukylän nielaisi lentokentän rakentaminen kokonaan. Ainoa mitä Seutula uhrasi kentän eteen, oli sinne johtavan kylätien varrella oleva opastekyltti, jossa luki Seutula.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia kauttaaltaan  :o .  Tuossa uusintana kuviani heinäkuulta 1969 "Seutulasta".

Kiitos myös sinulle ja Juhalle hienoista kuvista

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simon toisessa kuvassa on ajalle tyypillinen yksityiskohta. Polkupyörä siinä Caravellen keulan edessä. :) Muistan kuulleeni jopa että polkupyörää käytettiin Follow Me tehtävässä! On ne ollut aikoja. :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aeroflot TU-104 CCCP-42487 . Follow Me -polkupyörä.  Muutama kuva olisi myös filmillä kunhan saan kunnon skannerin, millä skannata

pict0144_1.jpg.7497017a99a3c7371f24e8799fbb2eeb.jpg

>pict0027_1.jpg.bcfc8a5f49328a56785ef08ed254d42b.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos todella nostalgisista mustavalkoisista kuvista. Varsinkin kuva TU-104:sta on aivan mahtava :thmbup: Nuorempana olisi follow-me-fillaristi ollut varmaan toiveammatti ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... Yritin löytää vuotta milloinka kentästä tuli Vantaalle oma kaupunginosansa, mutta ei vielä selvinnyt. Helsinki-Vantaa lentoaseman osoite on 01531 Vantaa.

Helsingin maalaiskunnasta tuli Vantaan kauppala 1972 ja Vantaan kaupunki 1974. Loppuvuodesta 1976 ehdotettiin Vantaalle alue- ja kaupunginosajakoa. Vuonna 1977 kaupunginosat olivat käytössä, myös kaupunginosa 53 Lentokenttä.

Lähde: Vantaan toimintakertomukset 1976 ja 1977.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla