Sami Puro

Irroitettava matkustamo tulevaisuuden Airbusseihin?

10 viestiä aiheessa

Airbussille on pari päivää sitten myönnetty patentti Jenkeissä lentokoneen rakenteeseen, jossa matkustamo-osa on irroitettavissa. Kuvaus on tarkalleen: "method for boarding and unloading of passengers of an aircraft with reduced immobilization time of the aircraft, aircraft and air terminal for its implementation"

 

Wired-lehden juttu: http://www.wired.com/2015/11/airbus-patents-detachable-cabins-to-cut-plane-boarding-times/

Ja patentti @USPTO (kuvia)

 

Eli matkustamo olisi nyt erillinen "kapseli" joka vain napsautetaan koneen runkoon kiinni ja koneen kääntöaika pienenee huomattavasti.. Saas nähdä tuleeko A390:iin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)

Airbussille on pari päivää sitten myönnetty patentti Jenkeissä lentokoneen rakenteeseen, jossa matkustamo-osa on irroitettavissa. Kuvaus on tarkalleen: "method for boarding and unloading of passengers of an aircraft with reduced immobilization time of the aircraft, aircraft and air terminal for its implementation"

 

Wired-lehden juttu: http://www.wired.com/2015/11/airbus-patents-detachable-cabins-to-cut-plane-boarding-times/

Ja patentti @USPTO (kuvia)

 

Eli matkustamo olisi nyt erillinen "kapseli" joka vain napsautetaan koneen runkoon kiinni ja koneen kääntöaika pienenee huomattavasti.. Saas nähdä tuleeko A390:iin. ;)

DC 9 kotiutuslento suomeen taisi mennä pyllylleen, mutta tuohon rupean säästämään joka kuussa vähäset "roposeni" jos elinpäiviä  riittääpi konttimatkustajaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikin hienoa, jos matkustajat kuormattaisiin kontteihin jo kaupunkiterminaaleissa. Samalla annettaisiin nukutus matkan ajaksi. Ei tarjoilua, toiletteja, palveluhenkilöstöä, valituksia, mahdollista kaputtikokemusta yms yms yms. Todellinen edistysaskel!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikon mukaan arvelin jotain laskuvarjolla putoavaa matkustamoa  ;D.

 

Jotain tälläistä joskus vuosia sitten ehdotettiin; en enää muista, mistä siitä luin.

Ehkä se todettiin liian haastavaksi, joten itse asiassa ehdotus oli irroitettavaan ensimmäisen luokan matkustamo-osaan kiinnitetty pelastusvarjo ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lujuusteknisesti melko haastava konsepti.

 

Hyvä kun hommia piisaa  :P

 

Luultavasti matkustamokapselista tehtäisiin osa kantavaa rakennetta jollain varsin mielenkiintoisella lukitusmekanismilla. Kuorma-autojen vaihtolavaperiaatteella toteutettuna painoa tulisi todella reippaasti. Tosin, vaikka kapseli olisikin osa kantavaa rakennetta, painoa kokonaisuudelle tulee silloinkin varmasti enemmän kuin vastaavankokoiselle normaalikonfiguraatiolle, jossa matkustamo on täysin integroitu koneen rakenteeseen.  Suuria ongelmia aiheuttaisivat myös muut liitynnät rungon ja kapselin välillä. Millaisilla pikalukituksilla paineistus, sähköt jne. voitaisiin turvallisesti toteuttaa? Oma mielenkiintonsa on lainsäädäntö, rekisteröidäänkö kapseli erikseen ja kone erikseen? Mikä on kokonaisuuden "lippuvaltio", jos kapseli on rekisteröity toiseen valtioon kuin lentorunko? Entä miten varmistetaan yhteen liitetyn kokonaisuuden lentokelpoisuus?

 

Oikeastaan en usko että tuota patenttia on tehty ihan tosissaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään