Mika Jernfors

Airspeed Oxford OH-OXA

16 viestiä aiheessa

Tervehdys,

 

Olisiko kellään kuvaa Airspeed Oxford OH-OXA koneesta niillä Fokkerin suksilla varustettuna? Muuan Ameriikanmaan ystävä haluaisi rakentaa lentävän kumimoottorimallin aiheesta, ja kaipaisi kovasti jotain kuvaa varmistuksekseen. Onhan siitä kyllä olemassa AZ -tehtaan pienoismalli, jossa maalauksena ko. kone, mutta Vance haluaisi nähdä ihkaoikean valokuvan aiheesta.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, löytyy hyvä kuva suksilla Suomen Ilmailuhistoriallisesta Lehdestä numerosta 4/1999. Eikka Ritarannan kuvia. Lisäksi samassa lehdessä sivukuvapiirros OH-OXA:sta suksilla. Laitoin privaa sinulle.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdessä sivulla 2: C Copyright: "Lehden artikkelien, kuvien ja piirrosten osittainenkin jäljentäminen sekä lainaaminen on kielletty ilman toimituksen ja asianosaisten tekijäoikeuksien haltijoiden lupaa. Kaikki oikeudet pidätetään."

 

Kysypäs Mannisen Penalta lupa niin laitan.

 

edit: Tämä 4-sivuinen artikkeli valokuvineen ja piirroksineen kertoo Suomessa lentäneiden Airspeed Oxfordien OH-VKR ja OH-VKT/OXA:n vaiheet.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko kuvat laittaa tännekin? Jos laittaa kuvaajan nimen ja alkuperäisen lähteen, niin se kai on sallittua?

 

Silloinhan myös musiikin lataaminen nettiin on OK, jos tekijän nimi on näkyvillä? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valokuvan tekijänoikeudellinen suoja kestää 50 vuotta kuvaushetkestä. 50 vuotta + 1 päivä vanhemmat kuvat ovat vapaasti levitettävissä. Valokuvan rasterointi lehteen ei tee siitä teosta, joka olisi uudelleen suojattu. Sen sijaan lehdessä olevat tekstit ja ääriviivapiirrokset ovat suojattuja 75 vuotta tekijän kuolemasta.

 

Sama koskee kylläkin myös valokuvateoksia. Valokuva lentokoneesta ei kuitenkaan ole valokuvateos, ellei se ilmennä erityistä omaperäisyyttä. Kuva lentokoneesta lentokentällä pönöttämässä tai taivaalla lentämässä on valokuva. Nimenomaisesti järjestetty kuvaustilanne, esimerkiksi lentokone hallissa studiovaloilla valaistuna tai ilmakuvaus toisesta koneesta niin, että kuvaaja käskyttää kumpaakin lentäjää VOI tuottaa valokuvateoksen.

 

Kuvaajan nimen mainitseminen ei vaikuta luvallisuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloinhan myös musiikin lataaminen nettiin on OK, jos tekijän nimi on näkyvillä? :)

 

Musiikkia ladataan nettiin ilman tekijöiden nimiäkin saati lupaa... Joo, ei sekään ole oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä asia on ikuisuuskysymys täällä foorumilla kuin muillakin. Mutta se on myös samalla mielestäni moraalinen kysymys. Sen verran haluan ottaa kantaa, että haluan kunnioittaa SIH-lehden copyrightia, joka vielä on selvästi painettu lehteen selvällä suomenkielellä. Kolleega Pentti Manninen on tehnyt hienoa työtä 20 vuotta meidän kaikkien ilmailuhistorian harrastajien iloksi ja hyväksi. Olkoonkin vain yksi kuva, mutta se liittyy usein paljon laajempaan kokonaisuuteen. Yhden artikkelin kasaan saaminen valokuvineen, aineiston penkominen, arkistoissa istuminen ym ja tiedon hakeminen kestää joskus jopa vuosia. Se on kovaa hommaa ja maksaa aikaa ja rahaa. Joskus rahaa saattaa mennä myös vanhojen valokuvien saamiseen. Jotakin kai tiedän minäkin, kymmenen viimeistä vuotta Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehden toimituksessa ja harrastetoimittajana olleena. Vaikka vanhat kuvat ovatkin ”vapaata riistaa”, niin hyviin tapoihin kuuluu mielestäni pyytää lupa kuvien käyttöön. Ilmailuhistorian tallentamisen ja kirjoittamisen tekijöiden joukko Suomessa on sen verran pieni, että on mukavampi tehdä yhteistyötä kuin rikkoa siltoja.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt tiedä laillisuudesta mitään, enkä perintökaarestakaan, mutta kun olen Eino Ritarannan perillinen, niin voin sanoa sen, että hänellä 100% varmasti ei olisi ollut mitään sitä vastaan, että hänen kokoelmiensa kuvia julkaistaan täällä. Tai missään muuallakaan, jossa tarkoitus on hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry, lähti ketju vähän hakoteille. Mutta en malttanut olla tökkäämättä Tumia, kun hän on tainnut joskus musiikin linkitystä yms. kommentoida...

 

Mitä tulee forumin kantaan kuvien levityksen suhteen, niin lähtökohtaisesti meidän on oletettava, että kuvan postaajalla on lupa kuvan levittämiseen. Eli joko hän omistaa kuvan käyttöoikeudet, tai vastaavasti omaa kuvan omistajan luvan julkaisuun. Me emme voi lähteä ketään kyseenalaistamaan, mutta puutumme kyllä sitten tarvittaessa aiheeseen, mikäli kuvan väärinkäytöksestä meille ilmoitetaan ja sen suhteen toimia pyydetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry, lähti ketju vähän hakoteille. Mutta en malttanut olla tökkäämättä Tumia, kun hän on tainnut joskus musiikin linkitystä yms. kommentoida...

 

Mitä tulee forumin kantaan kuvien levityksen suhteen, niin lähtökohtaisesti meidän on oletettava, että kuvan postaajalla on lupa kuvan levittämiseen. Eli joko hän omistaa kuvan käyttöoikeudet, tai vastaavasti omaa kuvan omistajan luvan julkaisuun. Me emme voi lähteä ketään kyseenalaistamaan, mutta puutumme kyllä sitten tarvittaessa aiheeseen, mikäli kuvan väärinkäytöksestä meille ilmoitetaan ja sen suhteen toimia pyydetään.

 

Olen useamman kerran huomauttanut ylläpidolle tekijänoikeuksien alaisen materiaalin postaamisesta foorumilla. Kertaakaan mitään ei ole poistettu. Osassa tapauksista keskustelussa on ollut mukana joku moderaattoreistakin. Olen valitettavsti tullut siihen käsitykseen, että ylläpito vähät välittää tekijänoikeuksista.

 

Kuten Jukka Nisula yllä kirjoitti, tämä on nimen omaan moraali- ja kunnioituskysymys. Suomi on kielialueena niin pieni, että ilmailuhistoriallista kirjallisuutta tuottavat tahot tekevät sitä ennen kaikkea palavasta halusta. Kummoisillekaan ansioille he eivät työllään pääse. Itse olen kirjoittanut lehtiin ja kirjoja valokuvauspuolella. Siellä on moninkertainen yleisö ja ostajakunta ilmailuhistoriaan verrattuna, ja silti sielläkin kirjoittaminen on enemmän harrastamista kuin ansiotyötä. Arvostakaa harrastusaiheenne sisällöntuottajien työtä, he tekevät harrastuksenne mahdolliseksi.

 

Erityisesti lehdestä tai kirjasta skannatun/kuvatun sivun postaamiselle pitäisi tälläkin foorumilla olla ehdoton nollatoleranssi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry, lähti ketju vähän hakoteille. Mutta en malttanut olla tökkäämättä Tumia, kun hän on tainnut joskus musiikin linkitystä yms. kommentoida...

 

Juu, kyllä olen kommentoinut ja ihan aiheesta, mutta enimmäkseen laittoman - toisin sanoen tekijänoikeuslain vastaisesti ilman lupaa videoon liitetyn musiikin vuoksi. Sori kun jäi siitä eka postauksesta hymiö poies. Kyllä se tarkoitus oli siihen laittaa. No, tässä se nyt tulee:  ;)

 

Tekijänoikeudet kunniaan! Kiitos ja anteeksi. Tämä minun osalta nyt tässä ketjussa. Jatketaan aiheesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Valitan, etten kerennyt aiemmin jo kiittää materiaalista. Mannispena jo pistikin minulle privaatisti tietoa ja kuvaa, samoin Nisulan Jukka, josta olen kovasti kiitollinen kummallekin.

 

Tämä tekijänoikeuskysymys on vähän kinkkinen, toisaalta on hyvä kunnioittaa tietystikin niitä oikeuksia. Toisaalta taas olisi hyvä jakaa tietoa yleisempään tietoisuuteen, jotta se tieto ei katoaisi yksilöiden poistuttua manan majoille ja perikunnan asioista tietämättömänä tuupattua kallisarvoisen materiaalin lähimpään roskikseen. Suureksi onneksi Eikan materiaali on säilynyt, mutta paljonko muuta materiaalia on päässyt tuhoutumaan aikojen saatossa  :(

 

Mutta siis, ystävälläni Vancella on nyt riittävästi lähdemateriaalia lentävän mallin rakentamiseen. Tllä pätkällä näkyy vähän kuvaa siitä, millaisista malleista on kysymys:

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään