Teijo Niemelä

Skift: IAG kiinnostunut Finnairista

28 viestiä aiheessa

Saa nähdä onko kansanedustajien päät jo käännetty. Muutama vuosi sitten eräs kokoomuslainen kansanedustaja sanoi sen aika suoraan ettei Finnairin omistusta saa päästää ulos suomesta johtuen esim huoltovarmuudesta(laivat on jo melkein päästetty) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopan liikenteestä yritettiin jo aiemmin päästä eroon, muttei sitä kukaan halunnut.

 

Itse olen tuota liikkua odotellut jo pidemmän aikaa ja nimenomaan IAG:n kanssa. Se, että tuleeko sitä ikinä tapahtumaan, onkin toinen juttu. Johto ja vähemmistöosakkaat varmaankin haluaisivat kaupat tehdä, mutta enemmistöosakas ei välttämättä ole halukas myymään, mikä voi olla kohtalokasta koko firman kannalta.

 

Ennustaminen on vaikeaa, joten erittäin vaikea sanoa että mitä se firman ja työntekijöiden kannalta merkitsee. IAG tekee tällä hetkellä samaa kuin Lufthansa, eli siirtää pikkubusseilla lennettävää syöttöliikennettä halvemmille tuotantoalustoille, kuten Vuelingille ja Iberia Expressille. Lufthansalla on Wings-konsepti ja jotain sellaista odottaisin IAG:lle Euroopan osalta.

 

Jos Qatar, Emirates ja Ryanair tulevat Helsinkiin, kuten ovat suunnitelleet, niin aika tiukaksi menee Finnairilla sätkiä yksinään.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä nykyajan tempaukset ovat huvittavia kun jonkun äänenpainosta tai sananvalinnasta alkaa kamala spekulointi ja pitää saada väkisin aikaan draamaa.

 

Missä se SAS:n ja Finnairin luvattu yhdistyminen viipyy joka oli jonkun sivulauseesta kaivettu ja tehtiin siitäkin iso uutinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä nykyajan tempaukset ovat huvittavia kun jonkun äänenpainosta tai sananvalinnasta alkaa kamala spekulointi ja pitää saada väkisin aikaan draamaa.

 

Missä se SAS:n ja Finnairin luvattu yhdistyminen viipyy joka oli jonkun sivulauseesta kaivettu ja tehtiin siitäkin iso uutinen.

 

SAS himoitsi Finnairia kymmeniä vuosia. Olisihan se aikoinaan ollut kiva päästä ajamaan kilpailija alas, ja tehdä Helsinki-Vantaasta SAS:lle vain ulkoasema.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on IAG?

International Airlines Group. Brittiläis-espanjalainen lentoyhtiökonserni, joka muodostettiin, kun British Airways ja Iberia löivät hynttyyt yhteen. Mainittujen firmojen ja tyttärien emoyhtiö siis. Nykyisin omistaa myös Aer Lingusin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

International Airlines Group. Brittiläis-espanjalainen lentoyhtiökonserni, joka muodostettiin, kun British Airways ja Iberia löivät hynttyyt yhteen. Mainittujen firmojen ja tyttärien emoyhtiö siis. Nykyisin omistaa myös Aer Lingusin.

 

Tnx.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehti: "British Airwaysin emoyhtiön IAG:n edustaja vahvistaa Kauppalehdelle, että BA:n ja Finnairin neuvottelut ovat edenneet pitkälle. Uutisia kaupan etenemisestä ja omistusjärjestelyistä voi olla luvassa lähiaikoina, IAG:n edustaja viestii."

 

Kauppalehden uutinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj   Pörssitiedote      12.11.2015 klo 13.37

 

Finnair toteaa, että mediassa on tänään ollut spekulointia, jonka mukaan British Airways tai IAG olisi ostamassa Finnairia.

 

Finnairilla eikä Finnairin osakkeenomistajilla ei Finnairin tietojen mukaan ole meneillään tällaisia neuvotteluja. 

 

Lisätiedot:

 

http://www.finnairgroup.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle tuo Tatun linkki antaa virheen.

 

Kauppalehden mukaan molemmat osapuolet kiistävät ostoaikeet ja näyttää olleen vain markkinahuhu.

Toisaalta ainahan taustalla vähintään pidetään markkinoita silmällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai että IAG:n edustaja kertoi näin.  :laugh: Toimittajat menee näihin Vermon parkkiksen mersumiesten juttuihin tuon tuosta.

 

Kauppalehtikin tarjoaa ihan samaa kuraa hädissään kun Seiskat ja muut tissinnäyttölehdet,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelu Finnairin tulevaisuudesta tiivistyy kysymykseen siitä, onko merkittävän valtio-omistuksen säilyttäminen suomalaisessa lentoyhtiössä kansallisesti tärkeää.

 

Eikös samasta asiasta ollut vääntöä Aer Linguksen kohdalla, kunnes kaupat tehtiin? Joitakin myönnytyksiä IAG on tehnyt Irlannin valtiolle:

 

In a statement released following the Government's decision, [iAG] said the company "has agreed the basis for legally binding commitments with the Government of Ireland which ensure that Aer Lingus will continue to hold its existing slots at London Heathrow".

 

IAG reiterated some of the assurances given as part of its offer, and said Aer Lingus will operate its current daily winter and summer scheduled frequencies between London Heathrow and Dublin, Cork and Shannon for at least seven years.

 

It added that it would operate the airline’s other London Heathrow slots on routes to and from airports on the island of Ireland for five years post acquisition.

 

Furthermore, "Aer Lingus will operate all of its scheduled international air transport passenger services under the Aer Lingus brand, and maintain Aer Lingus as its registered name and its head office and place of incorporation in the Republic of Ireland, in each case unless otherwise agreed by the Minister for Finance of Ireland."

http://m.rte.ie/news/2015/0526/703784-aer-lingus-sale/

 

   Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli, Kauppalehti teki jutun Skiftin kolme viikkoa vanhan artikkelin pohjalta, jossa oli ainakin Suomen kuvalehden mukaan tehty aika kevyitä johtopäätöksiä:

 

Skiftin mukaan Juha Järvinen vihjaisi, että valmistelut Kauppalehden kertomasta yritysjärjestelystä ovat jo käynnissä ja ne voidaan saattaa päätökseen verrattain pian.

 

Myös Suomen Kuvalehti istui kuuntelemassa tätä paneelia eikä mitenkään voinut vetää tällaista johtopäätöstä Järvisen puheenvuoroista.

 

Kaupallinen johtaja kehui sen sijaan vuolaasti kahta JV-järjestelyään. Toisin kuin Oneworld-allianssi, ne ovat Finnairin kahden vuoden kokemuksen perusteella tuoneet todellisia etuja ja kaupallista hyötyä, etenkin Japanin reiteillä.

 

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/finnair-huhu-kumottiin-nopeasti-venajan-ylilentolupia-ei-aiota-vaarantaa/?shared=300001-689a95aa-500

 

Kukahan tuo Kauppalehden toimittajan mainitsema IAG:n edustaja sitten on ollut? Tuossa on kai kaksi vaihtoehtoa, ja molemmat vaihtoehdot tuntuvat aika vastenmielisiltä; joko toimittaja on keksinyt edustajan itse, tai joku olisi lörpötellyt tietojaan toimittajalle. Tai se kolmas vaihtoehto, Vermon mersumies on mennyt toimittajalle IAG:n edustajasta.

 

Tällaiset ei hirveästi kehitä luottamusta ketään kohtaan, lopputuloksena on vain hämmennys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kaupallinen johtaja kehui sen sijaan vuolaasti kahta JV-järjestelyään. Toisin kuin Oneworld-allianssi, ne ovat Finnairin kahden vuoden kokemuksen perusteella tuoneet todellisia etuja ja kaupallista hyötyä, etenkin Japanin reiteillä.

Osaako joku valottaa mitä nämä kaukoliikenteen "yhteistyöyritykset" oikein ovat? Pelkkiä yhteistyösopimuksia? Kirjanpidollisia ratkaisuja? Virtuaaliyhtiöitä? Oikeita yhtiöitä, juridisia toimijoita, jotka ovat rekisterissä jossakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuokaan valottanut mikä on sen "yhteistyöyrityksen" juridinen muoto.  :'(

 

Tilinpäätöstiedoissa asia on kuvattu näin:

 

"Finnair ja sen oneworld-allianssikumppanit Japan Airlines ja British Airways aloittivat Euroopan ja

Japanin välistä lentoliikennettä koskevan yhteishankkeen 1.4.2014. Finnair oli jo aikaisemmin heinäkuussa

2013 liittynyt American Airlinesin, British Airwaysin ja Iberian Pohjois-Atlantin liikenteen

yhteishankkeeseen. Nämä yhteishankkeet ovat käynnistyneet hyvin ja vastanneet odotuksia."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostellaanpa vähän tätäkin ketjua. Brittiläinen The Times kirjoittaa, että Aer Lingusin hallituksen entinen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Colm Barrington, jolla oli osansa IAG:n ostaessa Aer Lingusin, olisi siirtymässä Finnairin hallituksen varapuheenjohtajaksi. Asiasta löytyy myös maininta The Irish Times -lehdessä. Myös hallituksen puheenjohtaja vaihtuu.

 

The Times 22.1.2017

 

Barrington takes flight from Aer Lingus to Finnair

 

Colm Barrington, a former chairman of Aer Lingus, is to be drafted onto the board of the Nordic airline Finnair.

 

It is understood that Barrington, who helped negotiate the sale of Aer Lingus to IAG in 2015, has been offered the position of vice chairman. He will work alongside a new chairman, a Finnish national, who is to be appointed shortly to take over from current board boss, and former chief executive of Shannon-based AerCap, Klaus Heinemann.

 

The airline, though profitable, is repeatedly touted as a potential target of IAG. Pekka Vauramo, the Finnair chief executive, has stated that, as a small national airline, it will not be able to dodge the wave of consolidation in the sector.

 

Äkkiä Kauppalehdelle tieto asiasta niin saadaan taas hyvät otsikot! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin johtajahan ilmoitti että "keskitytään myyntiin" Tarkemmin erittelemättä että tarkoittiko yrityksen myyntiä vai lentolippujen myyntiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään