Pauli Hankonen

Tokion reissu (AY A350, CX B773, KA A320, CX B744(J), CX A333, QR B787, AY 319)

15 viestiä aiheessa

Kävin pikavisiitillä Tokiossa syömässä herkullista raakaa kalaa ja fiilistelemässä muutamia lentoja.

 

Jumbosta on tullut pikku hiljaa eräänlainen pakkomieli minulle, sen kyytiin pitää päästä aina kun vaan mahdollista. Cathayn jumbo oli vielä kokematta ja kiirettä homman suhteen alkoi olla. Yhtiöllä on enää kolme jumboa matkustajakäytössä ja ne tulevat poistumaan pian. Koneiden piti jättää laivasto jo Syyskuussa, mutta yhtiö päätti jatkaa vielä jumbolla operointia. Tällä hetkellä kolmella jäljellä olevalla jumbolla ajetaan airlinesroute.comin mukaan lähinnä Tokion Hanedaan ja satunnaisesti vähän muualle Japaniin ja Indonesiaan.

 

Reitiksi valikoitui HEL-HND-OSL Cathayn lipulla lähinnä siksi, että halusin myös kokeilla Qatarin Dreamlinerin koska sen turistiluokkaa haukutaan maailmalla aika paljon. HKG-HND lennolle valitsin Dragonairin Cathayn sijaan, koska KA on saanut paljon kehuja ja yhtiö on valittu neljä kertaa Skytraxissa parhaaksi regional yhtiöksi. Bonuksena HEL-FRA lento oli uudenuutukaisella Finnairin A350 OH-LWA koneella, joka oli mielenkiintoista kokeilla kun Qatarin vastaava keksintö on jo kokeiltu.

 

Mutta mikään näistä edellämainituista ei päihittänyt sitä tosiasiaa, että Cathayn jumbossa HND-HKG legin paikkanumero oli 86K. Se on jumbon yläkansi  :thmbup:

 

Lennot olivat näillä koneilla.

 

HEL-FRA Finnair Airbus A350-941 OH-LWA

FRA-HKG Cathay Pacific Boeing 777-367(ER) B-KPK

HKG-HND Dragonair Airbus A320-232 B-HSL

HND-HKG Cathay Pacific Boeing 747-467 B-HUJ

HKG-DOH Cathay Pacific Airbus A330-342 B-LAJ

DOH-OSL Qatar Airways Boeing 787-8 A7-BCH

OSL-HEL Finnair Airbus A319-112 OH-LVC

 

Tässä vielä kuvantynkää reitistä.

map.gif.84524b14e83927d5335c70281a21cd93.gif

 

Finnairin Airbus A350-941 OH-LWA odottelee Frankfurtiin lähtijöitä.

p> 

Rullailua kiitotielle 22R.

img_4633_800.jpg.ba65d20e1225882eb8c0c965d6657f33.jpg

 

Ja siipikuvaa pilven läpäisyn jälkeen.

p> 

Kabiinia viimeisen rivin takaa kuvattuna.

img_4642_800.jpg.6462b81fd7b791af15564e34b2eb5c8b.jpg

 

Ja mustikkamehun lisäksi Finnair tarjoili A350 koneen kunniaksi mustikkabriossin.

p> 

Finnairilla on näkäjään kuvien perusteella isompi pesuallas koneen etuvessoissa kuin tässä takana olevassa vessassa. Qatarilla on isompi pesuallas joka vessassa. Ei nyt mikään suuri asia, mutta Vertti miksi turistissa ei voisi olla kivaa?

img_4644_800.jpg.fd59de5ecb463fa38245c7c6a36ac4ef.jpg

 

Economy Comfort on OK tuote. Tilaa on aika mukavasti verrattuna normaaliin turistin tilaan.

p> 

Lento eteni lentopinnalla 410 ja tässä jo tullaan alaspäin.

img_4649_800.jpg.3ecd2a8c91c83f96e89db7286c99c103.jpg

 

Vähän tuulee sivusta.

p> 

Finnairin uutuus on kyllä kaiken kaikkiaan miellyttävä kone. Noin lyhyen lennon jälkeen on vaikea sanoa mitään tuolista, mutta uskaltaisin väittää että se on parempi kuin Qatarin A350 koneissa. Myös Finnairin viihdejärjestelmä tuntuu toimivan ertiiäin hienosti. Pieni miinus Vertti Kivelle siitä ettei tuolissa ole vaatekoukkua johon takin voisi ripustaa.

 

Seuraavan legin kulkine näyttäisi olevan odottelemassa vähän syrjemmällä. Cathaylla on Frankissa melkein seitsemän ja puolen tunnin kääntö joten kone hinataan pois terminaalilta välillä.

img_4657_800.jpg.9942f156a2571764b26201cb6d000e4e.jpg

 

Frankissa Cathayn lounge oli yllättävän huono ja mielipahaa piti mennä liennyttämään ennestään hyväksi tiedettyyn JAL:n loungeen jossa reissumiehelle tarjoillaan saksalaiseen tyyliin eväitä.

p> 

The lentokone. Lufthansa Cargo McDonnell Douglas MD-11F D-ALCN.

img_4671_800.jpg.6443d6d99ac37c967a9f3fdbe502f811.jpg

 

PrivatAir Boeing 737-8BK(WL) D-ABPC lähdössä Lufthansan vuorolla LH626 Dammaniin Saudi Arabiaan.

p> 

Cathayn pitkän triplan siipeä pilven läpäisyn jälkeen.

img_4679_800.jpg.4a74868e45e98e38ffaf474ccd93fbfe.jpg

 

Cathayn turistin tarjoilu alkoi pähkinöillä ja juomilla. Tässä kohdassa oli pakko ottaa vaan vettä kun tuntui olo kovin kuivalta ja lentoakin oli vielä jäljellä kymmenkunta tuntia. Täysi baari olisi ollut kuitenkin saatavilla.

p> 

Tarjoilu jatkui läpimällä illallisella. Vaihtoehtoja oli kolme, lihaa, kalaa ja kasvista joista päädyin keskimmäiseen. Jotenkin tässä kohtaa tuli myös "Hei me lennetään!" elokuva mieleen ;D

img_4683_800.jpg.63b8e106860e57e9646ede99394a4981.jpg

 

Aterian jälkeen jaloittelua ja kurkistus Cathayn Premium economyn puolelle. Heillä jalkatilan lisäksi myös penkki on suurempi kuin turistin penkki.

p> 

Cathayn pitkän triplan takimmaista turistia.

img_4689_800.jpg.a7178eaaedc382e43b8acb69d9b51e8c.jpg

 

Aamiainen tarjoiltiin noin puolitoista tuntia ennen laskua Hong Kongiin.

p> 

Vielä kuva siiven päällä sijaitsevasta kabiinin osasta jossa sekä perusturistia, että Premium economy.

img_4692_800.jpg.e90d63edd03d8dae287c22ef399cb4b1.jpg

 

Jossain Kiinan päällä.

p> 

Ja laskuun Hong Kongiin.

img_4698_800.jpg.d47d126fb4797355ccbd2f995e5beb00.jpg

 

Vähän HKG:n liikennettä.

 

Hong Kong Express Airbus A320-232(WL) B-LCF. HK Express on vuonna 2004 perustettu halpis joka operoi 12 pikkubussin laivastolla.

p> 

Aasialaisia pyrstöjä.

img_4704_800.jpg.a29e420d4d6bc9145f6472e43d863be2.jpg

 

Cathay Pacific Airbus A330-342 B-HLD.

p> 

Koska olin valinnut HKG-HND lennon lennettäväksi Dragonairilla, niin vaihtoaika Hong Kongissa oli todella pitkä. Käväisin odotellessa kaupungilla ottamassa kuvan ex- Viking Linen MS Kalypsosta joka seilaa nykyisin Hong Kongissa MS Star Pisces nimellä.

img_8754_800.jpg.5deb12f91cc79b048938949753fc0154.jpg

 

Kentälle takaisin päästyäni hakuduin Cathayn loungeen, mutta ei se nyt oikein lämmittänyt vaikka iso ja hyvä onkin. Lähdin kokeilemaan toista OW loungea ja taas JAL:n lounge Qantasin lounge istui paremmin minun makuuni.

 

Aikansa loungessa istuttua bussilla satelliittiterminaalille josta Dragonair lähtisi. Matkalla tuli vastaan uusi tuttavuus. Slovakin rekisterissä oleva Palau Pacific Airways Boeing 737-8AS(WL) OM-GEX. Kone kuuluu Slovakialaiselle Airexplore yhtiölle joka on liisannut sen Palaulle.

p> img_4716_800.jpg.38b3c56ced2f10c372ca7fc049638f9c.jpg

 

Aurinko alkoi painua mailleen kun pääsin istumaan Dragonairin kyytiin.

p> 

Rullatessa kennolle osunut saman firman Airbus A321-231 B-HTJ.

img_4722_800.jpg.c3fe5734f02568c5bffb3bc12099f966.jpg

 

Erikoisemmin väritetty Gulfstream G450 VP-CAX.

p> 

Air China Airbus A330-343 B-5901.

img_4732_800.jpg.18ea05ea19514d2387fd31df89c8c190.jpg

 

Cathay Pacific Airbus A340-313 B-HXF.

p> 

Dragonair Airbus A330-342 B-HLI.

img_4735_800.jpg.da34a31242fb0059dbdb4acc2534f063.jpg

 

Ja ilmaan!

p> 

Dragonairin ahdas turistin kabiini. Edessä oli kaksi riviä businesta suurilla tuoleilla jonka jälkeen alkoi turisti. Vaikka kone oli verrattain ahtaaksi sisustettu, niin meneehän tuo kun suurin osa yhtiön lennoista on lyhyitä. Taitaa tämä Tokion reilun neljän tunnin nykäisy olla yhtiön pisimpiä kapearunkoreittejä?

img_4742_800.jpg.ae838ce85365b072c815c5c41923b0

 

Ruokaakin muistettiin tarjoilla. Vaihtoehtoja oli kaksi, muistaakseni tämä kuvassa näkyvä ja joku kiinalainen.

p> 

Pimeässä löydettiin perille Hanedaan.

img_4749_800.jpg.54175604b5d6717c5d2aca7b24c5956c.jpg

 

Seuraavat pari päivää menivät Tokiossa huilaillen ja muunmuassa tutustuen Toyota MegaWeb autonäyttelyyn. Sunnuntain olin pyhittänyt spottailupäiväksi Hanedalla ja sinne päädyinkin. Edellisenä iltana baarikierros kuitenkin vähän lipsahti ja sunnuntai ei auennut niin raikkaana kuin olisi voinut. Päivä kuitenkin meni pilkkiessä terassilla ja välillä koneiita kuvaillessa.

 

Hanedalla on kolme terassia josta valitsin kotimaan terminaali 2:n terassin. Linkin takaa löytyy kaikki oleellinen tieto jos joskus tulee tarvetta mennä kuvaamaan koneita Hanedalle.

http://www2s.biglobe.ne.jp/ito-nori/spot/spot_hnd.htm

 

Puitteet ovat japanilaiseen tyyliin täydellisessä kunnossa.

p> img_8804_800.jpg.369453d70f24805f70ad5a08eea04067.jpg

 

Air Do Boeing 767-381 JA601A. Yhtiön virallinen nimi on Hokkaido International Airlines ja se lentää ANA:n kanssa yhteistyössä.

p> 

Japan Airlines Boeing 777-346(ER) JA734J "Sky Eco" erikoismaalauksessa.

img_8818_800.jpg.7e791d03a86a4c19a0c42d90aed7e916.jpg

 

All Nippon Airways Airbus A320-211 JA8997.

p> 

Japan Airlines Boeing 777-246 JA773J.

img_8834_800.jpg.217fed3acccc8463fc16328bf15630cf.jpg

 

Air Do Boeing 737-781(WL) JA15AN.

p> 

All Nippon Airways Boeing 777-381(ER) JA785A.

img_8847_800.jpg.67fea9f03dfac5b97f0ad90c376403fb.jpg

 

Japan Airlines Boeing 737-846(WL) JA342J. Vielä vuonna 2014 toimintansa lopettaneen JAL Expressin väreissä.

p> 

All Nippon Airways Boeing 777-381(ER) JA787A.

img_8859_800.jpg.7fb0e71569d8b124c12449bd6f3e6cc5.jpg

 

Solaseed Air Boeing 737-81D(WL) JA801X. Yhtiö on alunperin nimellä SkyNet Asia Airways vuonna 2002 perustettu halpis joka operoi 12 koneen 737-800 laivastolla.

p> 

All Nippon Airways Boeing 777-381 JA754A. Kotimaan koneita ilman ER-varustusta ja Pokemon spesiaali.

img_8867_800.jpg.df35a3e402ab4102b9cf38ab52635878.jpg

 

Starflyer Airbus A320-214(WL) JA21MC. Vuonna 2002 perustettu tämäkin yhtiö joka itse kuvailee olevansa "Legacy carrier" halpalentoyhtiön kuluilla.

p> 

Japan Airlines Boeing 777-246 JA8984. "Sky Eco" erikoismaalaus.

img_8879_800.jpg.e0e441f190a85233a55ed41c7cbc8eab.jpg

 

All Nippon Airways Boeing 737-881(WL) JA52AN.

p> 

All Nippon Airways Boeing 777-281 JA8198.

img_8885_800.jpg.90abcfa3aa6fe15dfd02c087016cc429.jpg

 

All Nippon Airways Boeing 767-381 JA8674. Tämä "Yume Jet You & Me" spesiaali meinasi päästä ohitse kun torkuin juuri tuolloin. Vahingossa avasin silmät oikeaan aikaan.

p> 

Korean Air Lines Boeing 777-3B5 HL7533.

img_8893_800.jpg.b28f89bd21b689cc1325e4cf18f475e4.jpg

 

Asiana Airlines Airbus A330-323 HL7746.

p> 

Skymark Airlines Boeing 737-81D(WL) JA73NQ sydän wingleteillä.

img_8899_800.jpg.b9e5f27dbabce3f2c5f7cf5a29fb915e.jpg

 

Japan Airlines Boeing 777-289 JA8979.

p> 

All Nippon Airways Boeing 787-8 Dreamliner JA809A.

img_8909_800.jpg.34c246af1e25154db43abb99c68e077c.jpg

 

Driimin ikkunat puhtaiksi.

p> 

All Nippon Airways Boeing 767-381 JA8324.

img_8915_800.jpg.504fcecc751b171a289172ee51d7e603.jpg

 

Japan Airlines Boeing 767-346 JA8988.

p> 

Air Do Boeing 767-33A(ER) JA98AD.

img_8920_800.jpg.8f1f5621fcaeb2d0a853c6c908043d24.jpg

 

J-Air Embraer ERJ-170STD JA212J. Tämä vielä vanhoissa väreissä lentävä emppu oli päivän toiseksi pienin kone ja pienin liikennekone.

p> 

All Nippon Airways Boeing 777-281 JA712A "Star Alliance" spesiaali.

img_8933_800.jpg.235e6904843c5bdb3a5976428f532e30.jpg

 

Skymark Airlines Boeing 737-82Y(WL) JA73NE nuotti wingleteillä.

p> 

All Nippon Airways Boeing 777-281(ER) JA743A.

img_8943_800.jpg.d6f9db9006c09770799ada11b291184a.jpg

 

Japan Airlines Boeing 777-346(ER) JA742J.

p> 

Japan Airlines Boeing 777-289 JA010D.

img_8964_800.jpg.1c35dbb241b9fb6fd5b49e3e407de925.jpg

 

Air China Airbus A330-343 B-5901. Vanha tuttu tällä reissulla Hong Kongista.

p> 

Dreamliner tutkielma. Taaempana All Nippon Airways Boeing 787-8 Dreamliner JA817A.

img_8971_800.jpg.f73edfca5302ece3771cb841aa4ff913.jpg

 

Air Do Boeing 737-54K JA300K.

p> 

Solaseed Air Boeing 737-86N(WL) JA805X.

img_8976_800.jpg.abc8c592bf2a93138f2b1265f850a815.jpg

 

Japan Airlines Boeing 767-346 JA8397.

p> 

Skymark Airlines Boeing 737-8FZ(WL) JA73ND aurinko wingleteillä.

img_8986_800.jpg.a678105cba79d0d250055d4de85963

 

All Nippon Airways Boeing 787-8 Dreamliner JA817A.

p> 

All Nippon Airways Boeing 737-881(WL) JA64AN.

img_8998_800.jpg.79b2232671b6cdc73404479573982179.jpg

 

Cessna 560 Citation Encore+ JA560Y oli päivän pienin.

p> 

Japan Airlines Boeing 777-246 JA772J.

img_9006_800.jpg.e9b407c749a2939916420bafeb518a50.jpg

 

Air Do Boeing 767-33A(ER) JA98AD.

p> 

All Nippon Airways Boeing 787-8 Dreamliner JA809A.

img_9011_800.jpg.3792496d420640d058d195d00c976e4d.jpg

 

All Nippon Airways Boeing 787-9 Dreamliner JA837A. Pitkä Driimi on mielestäni varsin hyvän näköinen lentokone.

p> 

All Nippon Airways Boeing 787-9 Dreamliner JA830A "tomo Dachi" tarralla.

img_9024_800.jpg.24e5c24a220cfa45d082a16b15278efc.jpg

 

Japan Airlines Boeing 737-846(WL) JA327J "Journeys with Duffy" spesiaali.

p> 

Lufthansa Boeing 747-830 D-ABYM. Päivän suurin ja kaunein.

img_9075_800.jpg.0fad6094ac70be1161ed0d2ef3b027c0.jpg

07.j

 

Japan Airlines Boeing 787-8 Dreamliner JA822J.

img_9097_800.jpg.9a19a5f32ac996cc1221bd4adde10a4b.jpg

 

Hanedalta on paljon enemmän kuvia, mutta säästellään nyt ettei tule turhaa toistoa. Tuossa nyt suurin piirtein oli koko Hanedan kotimaan terminaalin kalustokirjo.

 

Kuvaillessa tulee nälkä, laitetaan tähän väliin muutama ruokakuva reissun varrelta.

 

Raakaa hevosenlihaa. Erittäin herkullista.

p> 

Tämä oli jotain tattarihyvää. Erikoisen makuista, mutta hyvää.

img_4764_800.jpg.5bb7a1dab41a6f7f0b83f71a1e832dc2.jpg

 

Japanilainen aamiainen hotellilla.

p> 

Possua lounaaksi.

img_4771_800.jpg.56e464058273f2b41773064aaecc86b9.jpg

 

Raakaa valaannahkaa ja valaanlihaa.

p> 

Vatsakeittoa. Ilmeisesti vatsalaukkua. Kun pyyhki mielestä mitä syö, niin itse asiassa tämä oli todella herkullinen soppa!

img_4783_800.jpg.9d3415f0e5671843bf3a65017935bbd4.jpg

42.j

 

Musta purilainen.

img_4786_800.jpg.d288514abf019506076c90f1c4299628.jpg

 

Ja tietysti sushia.

p> 

Paluumatkakin koitti aikanaan. Kauemminkin olisin viihtynyt, mutta onneksi tuonne pääsee uudestaan.

 

Tässä vielä yksi kuva kansainvälisen terminaalin terassilta. Seuraavalla kerralla pitää tulla tänne nuokkumaan  ;D

 

Japan Airlines Boeing 777-246(ER) Ja701J.

p> 

Hanedan Cathay Pacificin loungen aamiainen.

img_4791_800.jpg.17c01f29cdbc73c856748d419c34c7e6.jpg

 

Sitten jumbon yläkannelle! Ja huono kuva tuolista paikalla 86K.

img_4792_800.jpg.04e57f3fb40e480ee70e59d66d05a5

 

Tervetuliaisdrinkiksi shampanjaa.

p> 

Koneet käyntiin, työntö putkelta ulos ja maahenkilöstön toimesta vilkutus lähtevälle lentokoneelle. Tämä on hieno tapa joka tehdään jokaiselle lähtevälle lennolle japanissa.

img_4798_800.jpg.5bc37e3bfd1a4603aad1801960fe5814.jpg

 

Cathayn vanhassa business versiossa istutaan jalat käytävälle päin jolloin ikkuna jää aika kauas. Ei varmaankaan ole monelle matkustajalle mikään iso juttu, mutta kaltaiselleni kuvien ottajalle tämä tuo vähän haasteita.

img_4800_800.jpg.982d09247759b72d51c9df461f15d5ac.jpg

 

Näkymää rullauksen aikana.

p> 

Ilmaan kiitotielta 05 ja oikealla kaarrolla merelle. Tässä näkyykin Hanedan kenttä ja lähtökiitotie.

img_4809_800.jpg.e15dd8760c7e36e9a28e2608e76c3ba8.jpg

 

Ja vähän ajan kuluttua ohitettiin Mt. Fuji.

p> 

Viinaa ja wasabipähkinöitä.

img_4819_800.jpg.c270675536322fd1ceef66ebf5a90e2a.jpg

 

Alkuruoaksi keitettyä kampasimpukkaa avokadotimbaalilla.

p> 

Pääruoaksi valitsin pihvin.

img_4821_800.jpg.12e2744fed53ab864acd92f90e0972e9.jpg

 

Ja jälkkäriksi juustovalikoiman.

p> 

Vielä lopuksi "Hong Kong style milk tea" ja jätskiä.

img_4823_800.jpg.af866339e7ccaa6e7389b7338bb37588.jpg

 

Vähän kuvia yläkannelta.

p> img_4826_800.jpg.d7f5d0681b6e944d2089acbadc2a9ebd.jpg

d3.j

 

Näitä edellisiä kuvia ottaessa yksi miehistön jäsenistä tuli juttelemaan ja kerroin että olen tällä lennolla juuri siksi että kyseessä on 747 joka on aina ollut lempikoneeni. Lentoemäntä hymyili kuulutuaan tämän ja alkoi kertoa: "No siinä tapauksessa teidän täytyy ottaa paljon kuvia, sillä yhtiömme on luopumassa näistä koneista pian. Alunperin meidän piti luopua näistä jo Syyskuussa, mutta yhtiö päätti jatkaa operointia vielä kolmella koneella." Emäntä myös halusi ikuistaa minun kokemukseni ja tarjoutui ottamaan kuvia minusta istumassa jumbon portailla, seisomassa jumbon portailla ja poseeraamassa yläkannen käytävällä. Säästän teidät noilta poseerauskuvilta :laugh:

 

Vielä pienet holdingit ennen laskua Hong Kongiin.

img_4839_800.jpg.b6e62a7a8774f073c9c3851f91f45d8a.jpg

 

Mukava tuoli, mukava kabiini, mukava kone.

p> 

Koneesta ei oikein tätä parempaa kuvaa saanut missään.

img_4846_800.jpg.633e9f236a766cb7aea8e161b5c95010.jpg

[attachment]411308_img_4847_800.jpg[/attachment]

 

Se on kohta taas yksi jumbo-operaattori vähemmän. Kymmenen vuoden kuluttua nelimoottorisella matkustajakoneella matkustaminen on ylipäätään aika harvinaista herkkua..

 

Mutta vielä oli matkaa jäljellä ja paluu arkeen koitti HKG-DOH legillä Cathayn A330-300 turistissa.

img_4854_800.jpg.59c4d7a79bd935b2832ca713d90761b4.jpg

 

Tarjoilu aloitettiin jälleen kerran pähkinöillä ja juomakärryllä.

p> 

Illalliseksi lihaa.

img_4856_800.jpg.36dd15ac5b9265f046775217fe76a57a.jpg

 

Yö jossain Thaimaan ja Intian välillä.

p> 

Ennen laskua Dohaan eteen tuotiin sämpylä ja suklaata.

img_4864_800.jpg.90ebcc594cf6cf02c2df0b75accbc4c7.jpg

 

Dohan kenttä.

p> 

Johon lähestyminen oli mielenkiintoinen. Ensin lennettiin käytössä olevan kiitotien lähestymislinjan yli jonka jälkeen "myötätuulen" ja "peruksen" kautta loppuosalle.

untitled1_800.jpg.baa541e161d49256991432e9355de8d9.jpg

 

Dohan kenttä on kyllä todella väsynyt esitys jos et satu matkustamaan Qatar Airwaysin business tai first luokassa. Parhaaseen loungeen ei muilla ole asiaa. Siellä on myös toinen Qatarin business lounge jonne oneworld saphire ja emerald korteilla pääsee, mutta se on aika kaukana luksuksesta. Kyllä siellä varmaan istuisi, mutta ainakin minun vaihtoni aikana paikka oli tupaten täynnä eikä koko loungessa ollut vapaita paikkoja! Hetken hengailtuani siellä päätin viettää loppuajan lentoaseman muissa tiloissa. Onneksi vaihto ei ollut pitkä. Dohasta on tulossa hyvää vauhtia minun inhokkikenttä vaihtoa ajatellen. Jos ei ole pakko lentää QR:lla niin pitää kiertää koko Al Bakerin kiska.

 

Osloon lähdettiin ensin terminaalilta kenttäbussilla ja sitten portaita pitkin koneeseen.

p> 

Qatarin Dreamin paljon haukuttu turisti. Tuote on ihan OK jos kone ei ole täynnä. Jos kone on täynnä, niin jaloille tulee kyllä vähän ahdasta. Sen verran iso se lattialla oleva IFE boksi on. En uskonut nettijuttujen perusteella että se voi olla niin, mutta kyllä se niin vain on. Tällä legillä kävi tuuri ja sain viereeni vapaan paikan.

img_4873_800.jpg.7fcc4941c35c2ae282f0476ac5f3195b.jpg

 

Qatar Airwaysin yöpala nousun jälkeen.

p> 

Ja aamiainen pari tuntia ennen saapumista Osloon.

img_4876_800.jpg.23ce98ecf96e8ef21653a61b4fb02504.jpg

 

Marisin jo Tammikuussa että QR ei saa minulta viittä tähteä ja olen edelleen samaa mieltä. Se on hyvä yhtiö, mutta ei kuitenkaan mitenkään erinomainen. Tilanne voisi olla kokonaan toinen jos matkustaisi "verhon oikealla puolella", mutta turistin takatoosassa QR ei kyllä ole parhainta mahdollista huippua.

 

Vielä Oslosta eurobonuksen mainos.

p> 

OH-LVC:n siipeä pilven läpäisyn jälkeen.

img_4882_800.jpg.f77632bb2aff703da089bee095005895.jpg

 

Loppuun kuva joka taisi jäädä minun viimeiseksi Blue1 kuvaksi.

 

Kiitos jos jaksoit. Kuvia tuli taas paljon  :P

p>img_4631_800.jpg.65060adac23df419299e1bfa97809d78.jpg>img_4639_800.jpg.abb6300be9da967f771f91f22ff33e11.jpg>img_4643_800.jpg.647797a236ab935d7742d6a5876c6c29.jpg>img_4646_800.jpg.577b9caa189076fa65417346b527b079.jpg>img_4656_800.jpg.657e76e77dfe972172ad6d8eb7a28b40.jpg>img_4668_800.jpg.3aaa2802b5da87eab596a20668eb8a26.jpg>img_4672_800.jpg.80102e8ff8e289c26e0cfd613da65cc3.jpg>img_4680_800.jpg.88d5a08231b8eb8d8a6803aef1b5d5fc.jpg>img_4686_800.jpg.4b429ec4cb06cf6116a7736048d7a72b.jpg>img_4691_800.jpg.e680973fa9d7fcc3ce4f98c7d51d19c4.jpg>img_4694_800.jpg.10663627f6823fc428be5489504fcbea.jpg>img_4701_800.jpg.a3765dd251572493fb97052098806644.jpg>img_4705_800.jpg.178a038511b83dd356974adba3a1ebf7.jpg>img_4714_800.jpg.3622176f13e81e9bec4f758f89ce6621.jpg>img_4718_800.jpg.53fe251d406b2463ef33b3ac108bc89b.jpg>img_4724_800.jpg.90d31610427da7a02d165c7e5de5ccb0.jpg>img_4733_800.jpg.9f28955c9d3cfac4a99e3e98af002759.jpg>img_4739_800.jpg.3d2307cd8a3743643cd8010c6a2129ca.jpg>img_4746_800.jpg.d96890af216170f109ab081c6bcf2761.jpg>img_8803_800.jpg.cb704f3bb795ff3c188ec522e6a458df.jpg>img_8808_800.jpg.f35bdf3389b12a9276ef4a7399f24be0.jpg>img_8823_800.jpg.b4da6bb26c95a4ccdb7bfed869711b0c.jpg>img_8842_800.jpg.0bd06e82628fd93ae23eadc5c1ab3c1c.jpg>img_8851_800.jpg.d6fccadb3b73dfefdf952c1ce230540c.jpg>img_8863_800.jpg.503cdf460b3f68f449cdc9eec130c378.jpg>img_8873_800.jpg.f3067fe647792844c8afbbc6102af3ee.jpg>img_8883_800.jpg.aa6f393e58c184685c28e408733014b6.jpg>img_8888_800.jpg.e2d6351981bf9e8fdf8f4301a5f7b113.jpg>img_8894_800.jpg.25f129b26fab294100b810da55d2f58f.jpg>img_8901_800.jpg.52dd4c9dea4d37debf4a75fce28723e0.jpg>img_8912_800.jpg.ef9f28f1b68bdb9a4e88d32cb6ace9b6.jpg>img_8918_800.jpg.0fee982a5c58b5afca386350fbf312e1.jpg>img_8926_800.jpg.53242069f1e20ed0b2361e32d992d99d.jpg>img_8940_800.jpg.259daa8c5ed397417d174e3dfb701aff.jpg>img_8955_800.jpg.4f05c3c2ffe29d944b0b524c1757a3d0.jpg>img_8969_800.jpg.13ca3c1515a6931788801335a76c72ec.jpg>img_8973_800.jpg.a84a7f639b3798fde698efdfed1685f8.jpg>img_8984_800.jpg.6c9d6e53e27fd676efd7a8c1b0160da0.jpg>img_8995_800.jpg.4a0272b84877a388d8e10fb1e3a465f8.jpg>img_9002_800.jpg.24ab6b52ce826d2a7bf6be068ae0b3fd.jpg>img_9009_800.jpg.233c859eab70368451e4b043ffb1daff.jpg>img_9021_800.jpg.816e971c03505f12195793da17d93a75.jpg>img_9036_800.jpg.13f8fdb2ca6c73f5a6c46a4da272a6>img_9081_800.jpg.5ed61975fcd4e7119d9720772b154b9d.jpg>img_4762_800.jpg.60ed68b6557c4e9ce416ea6831523220.jpg>img_4766_800.jpg.da2112c29b8a06bf4f1982b558cbb3ac.jpg>img_4781_800.jpg.39a93fb677d1284486303f7cb99737>img_4782_800.jpg.11cf7d5f283a04642cfed0cc89aba4e5.jpg>img_4790_800.jpg.0e838856f77d4b8802aab9a4c9f88dda.jpg>img_9126_800.jpg.3cd84f8371052ca37148138eff0aaeac.jpg>img_4793_800.jpg.1a04774f00aa882d41567f7ede346f>img_4799_800.jpg.2b6fd481c242595af709e18b5de958b1.jpg>img_4802_800.jpg.eb872b18d2f6bf3fc59d345e1827afac.jpg>img_4816_800.jpg.5f5fd4301eab38c5ef156f08b1645cac.jpg>img_4820_800.jpg.91bc6d73b0a3be4465860d77e717284a.jpg>img_4822_800.jpg.a04631acc5cef4116a05ff76be1339c6.jpg>img_4825_800.jpg.c85c71d04a6562b0acf09c138c999a>img_4831_800.jpg.e7c06143b46a64da4e5338d6419d00a3.jpg>img_4840_800.jpg.b53ca15b6502cb9137b4d6851f806a02.jpg>img_4847_800.jpg.5fe97ca33106cf13fa5b7606278d1e5a.jpg>img_4850_800.jpg.b7655df272dcb3116f45353132346280.jpg>img_4862_800.jpg.fcec7612559f0ed3591de6fd0e9b6808.jpg>img_4866_800.jpg.600a73e202da7dea09392b76f21ccdde.jpg>img_4869_800.jpg.56435c02a3e379938c7c58dc1900299a.jpg>img_4875_800.jpg.884a864ba6b45f5ff06743fbd99ac9d2.jpg>img_4878_800.jpg.f4287499a4f11fbe87edc68d83e27f0c.jpg>

QR on kyllä turistissa matkaavalle aika onneton esitys. DOHin loungepolitiikka nykyisin on aivan hanurista. Ennen se oli yksi parhaista vaihtokentistä (Al Mourjan on hiton hyvä lounge), nykyisin yksi surkeimmista (järjettömät kävelymatkat varsinkaan jos juna ei vieläkään ole avattu, saph/emer lounget ovat aivan onnettomia ja bussikuljetus koneelle aivan sietämätöntä...)

787 koneen jalkatila on ahdas, mutta isoin ongelma on penkkien kapeus. 787 on yksinkertaisesti liian kapea kone 9-across penkeille. Varsinkin se turistin eturivi on täysikokoiselle ihmiselle kenkälusikkaa vaativa istuinsuoritus. Kannattaa myös joskus kokeilla heidän käsitys "priority boardingista" turistiin bussikuljetuksella. Se on aika hilpeää. Priority boarding tapahtuu kaikkien muiden JÄLKEEN, ja kone boardataan TAKAA. Kiva etsiä täydessä koneessa käsimatkatavaroille tilaa ja olla koko jonon hännillä... Vältän QR kuin ruttoa nykyisin, vaikka palvelu ilmassahan on oikein hyvää (samppanja turistissa saa aina pluspisteitä).

 

 

HKGssa muuten kannattaa kokeilla myös Qantasin loungea jos turistiloungeissa pitää olla. Se on todella mukava. Wingin F-puoli on yksi maailman parhaista loungeista, ja juuri rempattu Pierin F on ilmeisesti myös samaa kaliiberia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno stoori ja kuvat!  :thmbup:

 

Kymmenen vuoden kuluttua nelimoottorisella matkustajakoneella matkustaminen on ylipäätään aika harvinaista herkkua..

Kyllähän A380 lentää, silloin jo satojen koneiden voimalla  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista  :)

 

HKGssa muuten kannattaa kokeilla myös Qantasin loungea jos turistiloungeissa pitää olla. Se on todella mukava. Wingin F-puoli on yksi maailman parhaista loungeista, ja juuri rempattu Pierin F on ilmeisesti myös samaa kaliiberia.

 

Joo, Qantasin loungehan se siellä HKG:ssä oli eikä JAL:n. Hyvä paikka odotella jatkolentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli todella hieno matkakertomus ja todellinen matkakuumeen nostattaja :thmbup:

Omaan matkakuumeeseen tuo helpotusta ensi maanantaina alkava reissu, joka suuntautuu ensin vähän sinne ja tänne ja sitten kääntöpaikkana Sydney. Vastaavaan matkakertomukseen en pysty mitä tämä Paulin tarina oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas oli Paulilta hieno tarina... Kiva oli lukea Norwegian Escapen viinibaarissa eilisiltana, kun internet alkoi toimia vahan paremmin aikaisempiin vuorokausiin verrattuna ja kuvatkin latautuivat nopeasti.

 

Mikolle tuosta 787:sta, etta en ole kokeillut turistia, ja noiden kertomasi syiden takia valtan jatkossakin. Ongelma vain on, etta myos amerikkalaisyhtiot ovat siirtymassa myos 777:ssa 3-4-3-istuinjarjestelyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva oli lukea Norwegian Escapen viinibaarissa eilisiltana, kun internet alkoi toimia vahan paremmin aikaisempiin vuorokausiin verrattuna ja kuvatkin latautuivat nopeasti.

 

Teetkö jutun jonnekin Escapesta? Olisi mukava lueskella miltä tuo keksintö näyttää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teetkö jutun jonnekin Escapesta? Olisi mukava lueskella miltä tuo keksintö näyttää.

 

 

Tulossa on seuraavaan Cruise Business Reviewn numeroon. Muutamia ottamiani kuvia loytyy jo www.facebook.com/CruiseCritic

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän oli mukavaa luettavaa, kun itsekin kovasti harkitsin Cathayta viime viikolla HKG:n ja Japanin välille samaisista syistä. Lentopistetaloudellisisten realiteettien puitteissa päädyin sitten kuitenkin Air Indian B787:aan fifth freedom -reitillä (joka muuten oli varsin passeli istumamukavuudeltaan ja palvelultaan, ainoastaan IFE:n valikoimaa moitimme). Tuo herringbone-istuinasettelu, jossa naama on kohti käytävää eikä ikkunaa, ei kyllä suosikkeihini kuulu, joten siinä mielessä ehkä ei niin harmita sen väliin jäänti tältä kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla