Tuomas Reinikainen

Keskustelua Lappeenrannan lentoaseman tulevaisuudesta

11 viestiä aiheessa

Onko kenelläkään mitään tietoa tai arveluita siitä, että miten kentälle nyt käy kun Ryanair lopetti lennot? Liikennettä on kai aika vähän ja kenttä keskellä kaupunkia.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään mitään tietoa tai arveluita siitä, että miten kentälle nyt käy kun Ryanair lopetti lennot? Liikennettä on kai aika vähän ja kenttä keskellä kaupunkia.

 

-T

Kenttä jatkaa toistaiseksi toimintaa vielä. Satunnaisia Charter-lentoja on kuulemma talviaikaan ainakin luvassa. Kunnossapito ja torni on auki varmaan satunnaisemmin ja enemmän tilauksesta. Kunnossapidon täytyy ainakin jatkaa toimintaa talvikunnossapidon ja laitekunnossapidon takia ja torni on avoinna sitten tarpeen mukaan. Varmasti niiden toiminta ja paikallaolo kuitenkin vähenee ja pitkässä juoksussa jos sinne ei saada vakituista liikennöijää niin voi kenttä mennä lopullisesti kiinni. Harmi!  :'(

Toimiva lentoyhteys olisi kyllä suotavaa kaupungin globaalin saavutettavuuden ja imagon takia. Toivottavasti Lappeenrantaan saadaan jokin toimija hoitamaan lentoliikennettä ja kenttä näin ollen pelastuisi. Kovasti on maailma muuttunut. Vielä kahdeksan vuotta sitten kentältä lennettiin vakituisesti Helsinkiin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lahden oikorata taisi tappaa kotimaan lennot ja Ryanair pelasti kentän aloittamalla lennot ulkomaille. Vuonna 2009 kentältä lensi vain 14000 matkustajaa, kun 2011 jo 116000, tuplasti enemmän kuin aiempina huippuvuosina. Nyt kun Ryanair poistuu, niin taitaa käydä se, mitä oli käydä jo aiemmin eli kenttä menee kiinni.

 

Todella sääli jos näin käy, mutta jos ei tilausta ole, niin eipä sieltä sitten lennetä. Porin lisäksi näitä harvinaisia todellisia kaupunkikenttiä, mutta ympäristö huomattavasti Poria hienompi.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lahden oikorata taisi tappaa kotimaan lennot ja Ryanair pelasti kentän aloittamalla lennot ulkomaille. Vuonna 2009 kentältä lensi vain 14000 matkustajaa, kun 2011 jo 116000, tuplasti enemmän kuin aiempina huippuvuosina. Nyt kun Ryanair poistuu, niin taitaa käydä se, mitä oli käydä jo aiemmin eli kenttä menee kiinni.

 

Todella sääli jos näin käy, mutta jos ei tilausta ole, niin eipä sieltä sitten lennetä. Porin lisäksi näitä harvinaisia todellisia kaupunkikenttiä, mutta ympäristö huomattavasti Poria hienompi.

 

-T

Joo kenttä on kyllä loistavalla paikalla. Ei tarvitse matkustaa pitkiä matkoja kaupungin ulkopuolelle niin kuin useassa paikassa. Toivottavasti tuo kentän keskustasijainti olisi pelastus. Vaikka on siitä haittaakin. Lentomelurajoitukset ovat tarkempia ja kaupunkia saattaa kiinnostaa asuntorakentaminen enemmän ja näin kentän sulkeminen on vaarassa. Olisi tuo kuitenkin ihanteellista lentomatkustamista jos pääsisi koneella ihan kaupungin keskustaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenelle??? ???

Asukkaille. Uusille tai vanhoille. Olen kyllä jostain lukenut, että on sitäkin vaihtoehtoa pohdittu. Niin ja onhan tuolta länsirajan kautta tulossa porukkaa. Eli varmaan niitä asuntojakin tulevaisuudessa tarvitaan. Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy vaan toivottavasti kenttä säilyisi siinä tarkoituksessa mihin se on suunniteltukin eli ilmailussa. Jospa nyt joku operaattori kiinnostuisi kentän käytöstä ja jostakin lentoreitistä. Jos matkaa Helsinkiin olisi 100km enemmän niin varmaan Helsingin reitti voisi toimiakin. Nyt tuo oikorata oli kuitenkin paha homma Helsingin reitille. Jospa löytyisi joku muu kohde vaikka ulkomailta? Lappeenrannan kenttää pitäisi markkinoida Pietarin kakkoskenttänä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pelkästään oikorata "lopettanut" Helsinki reittiä, samaan aikaan tehtiin huomattavia parannuksia myös maantieyhteyksiin. 2000 -luvulla valmistuivat niinikään Porvoo-Koskenkylä moottoritie, Koskenkylä-Koria leveäkaistatie ja Lappeenranta - Imatra välin nelikaistaistaminen. Matka-ajasta autollakin hävisi kymmeniä minuutteja ja siitä tuli huomattavasti miellyttävämpi. Viimeisinpänä Kehärata vielä helpottaa junalla HeVa:n saavutettavuutta.

 

Onko Ryanairin tapaista liikennettä tulossa, se lienee enemmän toive kuin todellisuus. Venäjän talous- ja poliittinen tilanne ja niiden ennusteet eivät hyvää muutamaan vuoteen lupaa. Vaikuttaa niin Pietarista tulevaan potentiaaliin kuin paikalliseenkin kysyntään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenttä jatkaa toistaiseksi toimintaa vielä. Satunnaisia Charter-lentoja on kuulemma talviaikaan ainakin luvassa. Kunnossapito ja torni on auki varmaan satunnaisemmin ja enemmän tilauksesta. Kunnossapidon täytyy ainakin jatkaa toimintaa talvikunnossapidon ja laitekunnossapidon takia ja torni on avoinna sitten tarpeen mukaan. Varmasti niiden toiminta ja paikallaolo kuitenkin vähenee ja pitkässä juoksussa jos sinne ei saada vakituista liikennöijää niin voi kenttä mennä lopullisesti kiinni. Harmi!  :'(

Toimiva lentoyhteys olisi kyllä suotavaa kaupungin globaalin saavutettavuuden ja imagon takia. Toivottavasti Lappeenrantaan saadaan jokin toimija hoitamaan lentoliikennettä ja kenttä näin ollen pelastuisi. Kovasti on maailma muuttunut. Vielä kahdeksan vuotta sitten kentältä lennettiin vakituisesti Helsinkiin. 

 

mutta kannatavuus sen ratkaisee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kuitenkaan usko, että se autoilu sitä lentoliikennettä Helsinkiin on "lopettanut". Nopea junayhteys on varmasti ollut suurin tekijä ja samoin tietysti liikematkailun väheneminen, lama ja yleinen heikko taloustilanne. Juna on kuitenkin niin nopea, että ei Helsinkiin edes kannata mennä lentokoneella. Matka-aika odotuksineen ja siirtymisineen olisi varmasti junalla jopa nopeampi. Kannattavuus ratkaisee joo mutta pitäisikö sitä silti tutkia, että ketkä asiassa voittavat jos vakituista lento-operaattoria voisi tulla jotenkin vastaan jos se olisi miettimässä uutta lentoreittiä johonkin päin maailmaan. Toisaalta kyllä HeVa on junayhteyden päässä, joten en näe kyllä järkeä aloittaa Helsingin lentoja uudelleen. Näin ollen kysymykseen voisi tulla vaikka Lappeenrannan seudun matkailun markkinointi keski-Euroopassa ja näin ollen pitäisi alkaa houkutella turisteja keski-Euroopasta. Hommahan voisi pyöriä vaikka Lapin joulusesongin tapaan. Varmasti siellä riittäisi esim. keski-eurooppalaiselle turistille nähtävää, joten seutua pitäisi vaan enemmän markkinoida. Sitä kautta se vakituinen lento-operaattori voisi löytyäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kuitenkaan usko, että se autoilu sitä lentoliikennettä Helsinkiin on "lopettanut". Nopea junayhteys on varmasti ollut suurin tekijä ja samoin tietysti liikematkailun väheneminen, lama ja yleinen heikko taloustilanne. Juna on kuitenkin niin nopea, että ei Helsinkiin edes kannata mennä lentokoneella. Matka-aika odotuksineen ja siirtymisineen olisi varmasti junalla jopa nopeampi. Kannattavuus ratkaisee joo mutta pitäisikö sitä silti tutkia, että ketkä asiassa voittavat jos vakituista lento-operaattoria voisi tulla jotenkin vastaan jos se olisi miettimässä uutta lentoreittiä johonkin päin maailmaan. Toisaalta kyllä HeVa on junayhteyden päässä, joten en näe kyllä järkeä aloittaa Helsingin lentoja uudelleen. Näin ollen kysymykseen voisi tulla vaikka Lappeenrannan seudun matkailun markkinointi keski-Euroopassa ja näin ollen pitäisi alkaa houkutella turisteja keski-Euroopasta. Hommahan voisi pyöriä vaikka Lapin joulusesongin tapaan. Varmasti siellä riittäisi esim. keski-eurooppalaiselle turistille nähtävää, joten seutua pitäisi vaan enemmän markkinoida. Sitä kautta se vakituinen lento-operaattori voisi löytyäkin.

 

tuoat siinä olet oikeassa että lappeenrannan matkailu elinkeino on nojannut venäläisiin matkailijoihin ja muu markkinointi on jäänyt vähälle tai sitä ei ole ollenkaan. toisaalta voi kysyä onko sillä sinänsä väliä millä välineellä nuo yhteudet luodaan pääasia että niitä on.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin eilen huhun luotettavalta taholta erään johtoryhmän jäseniltä, että Lappeenrannan lentokentällä rahtiplatan vieressä oleva ns. "nukkumahalli", missä Saabit vietti öitään joskus Golden Airin aikaan, otettaisiin käyttöön pakolaiskeskuksena. Halliin mahtuu kerrossänkyjä kahdeksaan kerrokseen noin 8700 kappaletta. Majoitettavat pakolaiset on tarkoitus työllistää mm. kiitoradan kunnossapitoon, mitä silmälläpitäen paikkakunnan kauppaliikkeistä on pyydetty tarjoukset 1300 lumikolasta, 900 lumilapiosta ja 5000 katuharjasta sekä kiitotienhoitohenkilökunnalle pakollisista turvaliiveistä. Odotamme mielenkiinnolla tilanteen kehittymistä ja toivomme, että näillä toimenpiteillä kiitotie on talvellakin ilmailijoiden käytettävissä.   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään