Petri Lehtovirta

Venäläinen matkustajakone pudonnut Egyptissä

101 viestiä aiheessa

Venäläinen matkustajakone Sharm el Sheikhistä Pietariin on kadonnut lähtiessään Egyptistä. Kone on Kolavia Airlinesin lento 7K9268, konetyyppi A321. Yhtiö käyttää myös nimeä Metrojet. Koneessa olisi eräiden tietojen mukaan 217 matkustajaa + miehistön jäsenet.

 

Aiemmin kerrottiin koneen ottaneen yhteyttä Turkin lennonjohtoon, mutta Egyptin pääministeri on vahvistanut koneen pudonneen Siinain niemimaalle.

 

https://www.rt.com/news/320217-russian-plane-off-radars/

 

---edit---

 

Tossa RT:n jutun kommenteissa alkoi sitten salaliittoteoriat elämään heti omaa elämäänsä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kolavia-lentoyhtiön kone katosi uutistoimiston mukaan tutkasta Kyproksen ilmatilassa oltuaan matkalla 23 minuuttia. Kone lähti matkaan kello 6.21.
Eipä taas ole iltapierun toimittajalla tolkkua. Vai on Siinai Kyproksen ilmatilaa? Ja klo oli 6:12 kun kone FR24:llä katosi. Nousu oli 5:49 SA(3:49UTC), siitä sentään tulee 23min lentoaikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeita johtopäätöksiä:

 

Siinailla toimivat turvallisuuslähteet kertoivat Reutersille, että alustavan tutkimuksen perusteella kone näyttäisi pudonneen teknisen vian takia. Lähteiden mukaan kone tippui pystysuoraan, jonka takia suuri osa siitä syttyi palamaan.

 

Kogalymavian mukaan ei ole syytä epäillä, että turma johtui ihmisen tekemästä virheestä.

 

http://yle.fi/uutiset/reuters_siinailla_pudonneen_venalaiskoneen_hylysta_loydetty_jo_yli_sata_ruumista/8422410

 

Ja vielä Ylen toimittajan asiantunteva arvio:

 

Turman syytä ei ole kerrottu. Voi olla, että kone oli niin huonokuntoinen, että siihen tuli vika, Kerstin Kronvall arvioi Moskovasta.

 

http://yle.fi/uutiset/yle_moskovassa_venalainen_turmakone_kuului_pienelle_ja_pahamaineiselle_lentoyhtiolle/8422310

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightradar24:n Twitter-sivulta löytyy myös raaka ADS-B data, joka viimeisen 20 sekunnin ajalta on, varsinkin vertikaalinopeuden osalta, hyvin omituista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightradar24:n Twitter-sivulta löytyy myös raaka ADS-B data, joka viimeisen 20 sekunnin ajalta on, varsinkin vertikaalinopeuden osalta, hyvin omituista.

 

Kiitos tuota juuri kaipasin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tuota juuri kaipasin

 

Webbisivulla http://www.flightradar24.com/blog/crash-of-metrojet-flight-7k9268/ on myös lyhyt artikkeli, jossa on linkki CSV-muotoiseen dataan viiden viimeisen minuutin ajalta. (CSV = Comma Separated Values = pilkulla erotettuja kenttiä, joita voi lukea ihan tekstimuotoisena tai sitten lukea sisään Exceliin.)

 

Edit:

Datat minuutti ennen max. korkeuden hetkeä ja max. korkeudella:

04:12:00Z.016,0x4ca9bf,KGL9268,30.050,34.229,P,30325,7327,405,336,640,A,2593,00

04:13:00Z.502,0x4ca9bf,KGL9268,30.151,34.178,P,33500,7327,404,335,-3584,A,2614,00

 

Kone on siis viimeisen minuutin aikana noussut yli 3000 ft, kuten sivulla esitetystä käyrästäkin näkyy! Tosin tuo 33500 ft korkeuslukemakin on vain yksittäinen arvo, muut ovat yli 2000 ft pienempiä ??? 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin iltalehdessä on nyt nähtävillä joitakin kuvia turmapaikalta. Sen enempää spekuloimatta voi todeta, että ohjaamo näyttäisi olevan täysin tuhoutunut, mutta keula sen alapolelta on melko ehjän näköinen. Korkeusvakaajia ei näy samoissa kuvissa muun peräosan kanssa.

 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015103120590353_ul.shtml

 

Edit: Eikä tuo keula ja peräosa näytä kovin palaneilta, toisin kuin uutisissa on väitetty.

 

Edit2: Avheraldissa lisää kuvia, joissa mm. näkyy palanut ja ylösalaisin lojuva siipi, sekä ilmeisesti osa korkeusvakaajaa. http://avherald.com/h?article=48e9abe4&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Webbisivulla http://www.flightradar24.com/blog/crash-of-metrojet-flight-7k9268/ on myös lyhyt artikkeli, jossa on linkki CSV-muotoiseen dataan viiden viimeisen minuutin ajalta. (CSV = Comma Separated Values = pilkulla erotettuja kenttiä, joita voi lukea ihan tekstimuotoisena tai sitten lukea sisään Exceliin.)

 

Edit:

Datat minuutti ennen max. korkeuden hetkeä ja max. korkeudella:

04:12:00Z.016,0x4ca9bf,KGL9268,30.050,34.229,P,30325,7327,405,336,640,A,2593,00

04:13:00Z.502,0x4ca9bf,KGL9268,30.151,34.178,P,33500,7327,404,335,-3584,A,2614,00

 

Kone on siis viimeisen minuutin aikana noussut yli 3000 ft, kuten sivulla esitetystä käyrästäkin näkyy! Tosin tuo 33500 ft korkeuslukemakin on vain yksittäinen arvo, muut ovat yli 2000 ft pienempiä ??? 

 

 

 

 

Menehtyneitä on löydetty 150, viiden kilometrin säteeltä, jotkut palaneina. Kone siis hajosi ilmassa?

https://meduza.io/news/2015/10/31/obnaruzheny-tela-150-zhertv-katastrofy-v-egipte

 

Tuossa Flightradarin julkaisemassa datassa ei tunnu oikein mikään osuvan kohdalleen. V/S on mitä sattuu (-6000ft/s - +8000ft/s) samalla kun nopeus tippuu viimeisen 10s aikana 350kts >62kts. +8000ft/s lienee maksimi mitä A321 pystyy ADS-B:llä lähettämään. Itse pystyn ajattelemaan tähän vain sellaisen tilanteen missä lentokone tosiaan on hajonnut jo ilmassa ja avioniikka on edelleen pystynyt jatkamaan datojen lähetystä, mutta ilman oikeaa sensoridataa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse laitan kanssa vitosen likoon tuon ilmassa hajoamisen suhteen. Mikäpä sitten onkaan poksauttanut koneen.

 

Valitettava tapahtuma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pprunessa on esitetty teoria koneen peräosan painelaipion (pressure bulkhead) hajoamisesta. Onnettomuuskone oli kärsinyt tailstrike-vaurion 14 vuotta sitten edellisen operaattorin aikana. Samanlainen historia oli myös hieman samantapaisessa onnettomuudessa, JAL 123 (B747, 1985).  Laipion pettämisen seurauksena koneen ohjausjärjestelmä vahingoittui ja sen hallinta menetettiin. Sama tapahtui Bagramin rahti-747:lle (2013), silloin syynä tosin raskaan rahdin liikkuminen lentoonlähdössä.

 

Tätä teoriaa tukevia seikkoja ovat: 

Myös JAL-onnettomuus sattui koneen lähestyessä nousun jälkeistä matkalentokorkeuttaan (Top of Climb), kuten nytkin.

Ilmeisesti A321-kuvista ei ole myöskään vielä tunnistettu koneen korkeusvakainta. On siis mahdollista, että pyrstö on hajonnut ilmassa. Yleensä pyrstö jää onnettomuuksissa melko ehjäksi ja tunnistetaan nopeasti. Koneen osat ovat levinneet laajalle alueelle. 

 

Toki syyksi voi osoittautua jokin muukin asia. FDR ja CVR on löydetty ja vastaus varmasti tulee aikanaan. Ensimmäinen väliraportti on määrä ilmestyä kuukauden kuluttua.

 

Edit: Lisätty viitteet

 

EDIT2: Kävi ilmi, että toinenkin B747, China Airlines 611 (2002), on pudonnut samasta syystä. Tämän koneen pyrstö osui kiitotiehen laskussa Hong Kongin Kai Tak-kentälle vuonna 1980. Vuonna 2002, 22 vuotta tämän tailstrike-vahingon jälkeen, takarunko painelaipio petti 25 minuuttia lentoonlähdön jälkeen lennolla Taiwanilta Hong Kongiin. 225 ihmistä menehtyi. Korjaus oli väärin suoritettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAK (IAC) on perustanut kansainvälisen tutkimuskomitean, johin kuuluu edustajia Venäjältä, Ranskasta (koneen valmistusmaa), Irlannista (koneen rekisteröintimaa) ja Egypistä.

 

http://www.mak.ru/russian/russian.html

Liikennemisteri Sokolov sanoi mustien laatikoiden olevan lievästi vaurioutuneita, mutta ei kuumuudesta johtuen. Laatikot puretaan Egyptissä.

 

http://tass.ru/proisshestviya/2397254

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AFP:n mukaan onnettomuuskoneen uhreja on löytynyt jopa 8km päässä onnettomuuspaikasta. Jos näin todella on, koneen on täytynyt hajota jo ilmassa. Ihmettelen myös sitä että alunperin puhuttiin että kone on vaikeakulkuisella vuoristoalueella, silti kuvissa kone näyttää olevan ihan tasaisella aavikolla. Luulisi ettei juuri parempaa paikkaa hätälaskulle olisi.

 

Tuntuu siltä että liikkeelle on nyt paljon väärää informaatioa - pyydettiin laskulupaa Kairoon/ei pyydetty, kone palasina/eikun kahdessa osassa/eikun palasin, koneen sisältä kuuluu elonjääneiden ääniä/kaikki kuolleet, koneen kunnosta oli valitettu/ei oltu valitettu jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Johan Backmanin pitäisi päästä hoitoon ja nimenomaan psyykkiseen.

 

Eikös USA:n pitäisi haastaa JB oikeuteen tällaisesta lausunnosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomien sivuilla olevassa kuvassa rungon peräosa näyttää aika ehjältä. Paineseinä on noin metri takaovesta taaksepäin. Jotenkin voisi kuvitella, että jos paineseinä on pettänyt, näkyisi rungossa enemmän vaurioita sillä kohdalla

 

EDIT: mutta kuvassa ei näy korkeusvakaajaa/peräsintä. Eikä siihen liittyviä muotolevyjä. Onkohan irronnut putoamisen yhteydessä, vai ennen sitä. Tailstrike on voinut osua aikanaan myös paineseinästä taaksepäin olevalle alueelle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään