Peter Tähtinen

Suunnistaminen yö-VFR matkalennolla ja/tai pilven päällä

8 viestiä aiheessa

Edelleen voimassa oleva ilmailumääräys OPS M2-1 määrää kohdassa 7.22.b että VFR-matkalennolla yöllä tai pilven päällä koneessa on oltava määrä- tai varakentän maalaitetta käyttävä radiosuunnistuslaite.

 

Olettakaamme että haluan lentää yöllä Savonlinnaan ja varakenttänä on Mikkeli.  Kummallakaan lentokentällä ei ole enää mitään radiosuunnistusta palvelevaa maalaitetta. Koneessa on GPS. Se ei kuitenkaan käytä maa- vaan ns. taivaslaitetta.

 

Trafi pyrkii poistaa em. kohdan velvoittavuuden. Asiaa käsitellään muun muassa tänään. Toivottavasti asiaa ei lähetetä lausuntokierrokselle joka kestäääääääää.....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varakentäksi on siis valittava Kuopio, Jyväskylä tai Utti. Ja tankkiin loroteltava riittävä määrä menovettä, että riittää käydä määräkentällä kattomassa ja sen jälkeen vielä varakentälle. Plus lopuksi jäävät 45 minuutin aineet. Toivottavasti et lähteny kaukaa Mikkeliin tai Varkauteen käymään  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän aihetta sivuten ihmetyttää suomalaisten kova hinku poistaa NDB-majakat, niitä ei enää ole montaa jäljellä. Ei muissa pohjoismaissa eikä Keski-Euroopassa ole näkynyt vastaavaa poistoaaltoa itänaapurista puhumattakaan. Viron Ämäriinkin asennettiin muutama vuosi sitten aivan uusi majakka G taajuudelle 432 kHz. Toki noiden merkitys normaalitilanteissa varmaan on olematon mutta entäs erilaiset poikkeus/hätätilanteet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän aihetta sivuten ihmetyttää suomalaisten kova hinku poistaa NDB-majakat, niitä ei enää ole montaa jäljellä. Ei muissa pohjoismaissa eikä Keski-Euroopassa ole näkynyt vastaavaa poistoaaltoa itänaapurista puhumattakaan. Viron Ämäriinkin asennettiin muutama vuosi sitten aivan uusi majakka G taajuudelle 432 kHz. Toki noiden merkitys normaalitilanteissa varmaan on olematon mutta entäs erilaiset poikkeus/hätätilanteet?

Komppaan voimakkaasti edellistä "puhujaa",....mikä kiire purkamiseen? Mitäs noitten majakoitten ylläpito maksaa,vai mikä tässä maksaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trendi on kai lähtenyt joitakin vuosia sitten FAA:lta. NDB-majakat ovat merkitykseltään vähäisiä liikenneilmailulle ja siten niitten ylläpitoa ei nähdä järkeväksi. VOR/DME laitteisto on toki lyhempi kantamainen, mutta tarkempi. Lisäksi satelliittinavigoinnissakin päästään parin metrin tarkkuuteen, joten NDB:n ylläpidon järkevyys on helppo kyseenalaistaa.

 

Olen nähnyt jossakin joskus (...joo, ei ole antaa nyt linkkiä, kun en löytänyt äkkiseltään) EASAn suosituksia navigointilaitteistojen poistumisjärjestykseen. Siellä NDB-majakat oli ensimmäisinä listoilla. VOR-majakat poistunevat sitten myöhemmin. Nämä tulevat korvautumaan satelliittipohjaisilla RNAV-järjestelmillä.

 

 

EDIT:

"Single European Sky" suunnitelmissa näkyy, että perinteisistä navigointivälineistä DME ja ILS säilytetään sekä yleisilmailukoneissa vähän tuntemattomampi MLS (Microwave Landing System) säilyy. Loput navigointivälineet pohjautuvat satelliitteihin.

Tästä linkistä pääsee väijymään, mitä ovat Euroopan herrat suunnitelleet: https://www.atmmasterplan.eu/cns?utf8=%E2%9C%93&cns=50

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NDB-asiaa käsiteltiin kai palstallakin aikoinaan.

Homma on selitetty hyvin Trafin julkaisussa 29/2012, josta selviää muutakin :

http://www.trafi.fi/tietopalvelut/julkaisut/2012_julkaisut/ilmailun_navigaatiojarjestelmien_strategia

Asiaa koskeva vanha uutinen löytyy myös mm. Lentopostin sivuilta.

Tämä on vähän samantapainen nostalgiajuttu kuin merenkulun valomajakat. Kaikki kaipaa, mutta kukaan ei enää oikeasti käytä. Tuollaista ei kai kukaan halua pihalle museoksi ? Voisi saada kun purkaa omalla kustannuksella.

Näitä tuli mittailtua OH-PJV:llä AM-radioasemien ohella 1974-75. Myös ne AM-asemat katosivat. AM-asemien toimilupiakin oli juuri haussa, mutta mitään hirveää intoa ei kellään ollut kuin Tampereelle, jos eivät saa FM-lupaa.

Laite on sinänsä hyvin yksinkertainen, mutta vaatii kuitenkin peräänkatsomista. Vandaalit sotkee koppia ja haruslinjat kasvaa pusikkoa ja sähköt pätkii ja maadotuskuparit katoaa. Montako noita on nyt vielä käytössä ja tunnustaako joku käyttäneensä viimeaikoina ?

 

Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa erityisen mieluisaa on se ettei NDB-majakoita ole sotkettu enää osaksi lähestymis-, lähtö- tai saapumismenetelmiä. Esim. Ruotsissa monen kentän ILS-menetelmissä saattaa vaikkapa ylösveto perustua NDB-majakkaan, jolloin se periaatteessa rajoittaa operointia koneella jossa ei ole ADF-laitetta.

 

-Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään