Juha-Matti Lavonen

Pienkone teki pakkolaskun Porin kentän lähimaastoon

26 viestiä aiheessa

Mistä tiedät, että bensa loppui?

 

 

Kristallipalloni niin kertoi. Siellä luki, että bensaa oli tankeista valutettu reilusti vähemmän, kuin min.useful fuel ko. lentolaitteessa on.

 

Mutta mistä näistä kristallipalloista tietää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös hyppylentäjän pitäisi olla suhteellisen kokenut pilotti?  :-\

 

Pitihän lennonopettajankin olla sellainen... :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, on tosiaan niin ettei CPL-lupakirja, ATPL-teoriat ja lennonopettajan status välttämättä riitä sekään. Noin yleisesti hyppylentoskeneä ajatellen, niin jonkinlaisia tuntivaatimuksia on monessa paikassa. Vaan kyllähän tuollainen muutaman sadan tunnin ilmailu-ura on hyvinkin voinut onnistua lähinnä tuurilla, vaikka taidot ja tietämys olisi heikkoa... ja millä sitäkään keskimääräinen kerho saati sitten yksittäinen hyppääjä voi oikeasti arvioida. Tottakai ääripäät voi olla tunnistettavissa (täydet töhöt ja tuhansia tunteja vetäneet varmat tekijät), mutta siihen väliinkin mahtuu kaikenlaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös hyppylentäjän pitäisi olla suhteellisen kokenut pilotti?  :-\

 

OPS M6-1, 3.3.1, päälliköllä min. 100h joista kyseisellä hyppyalustana käytettävällä ilma-alusryhmän vempeleellä 75h.

Joku saattaa tuota pitää suhteellisen kokeneen tiimamääränä, joku toinen ei. 75h lentokoneella on yleisesti ottaen hyvin vähäinen lentokokemus. Joskus, muista syistä johtuen se saattaa olla riittävä kyseiseen toimintaan. Joissain tapauksissa edes 500h ei ole tae "riittävästä" koulutuksesta, kokemuksesta ja osaamisesta.

Toisaalta onhan liikennekoneen ohjaamossakin pitkän ja perusteellisen koulutuksen saaneita ohjaajia, vai mitä?

C7/2006L, C1/2007L, L2012-02

 

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kristallipalloni niin kertoi. Siellä luki, että bensaa oli tankeista valutettu reilusti vähemmän, kuin min.useful fuel ko. lentolaitteessa on.

 

Mutta mistä näistä kristallipalloista tietää.

 

 

Just! On kristallipalloja ja niitä toisia kristallipalloja, mihin vedota  :P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea sanoa, liittyykö tämä  Hornet millään tavalla mihinkään.;Melkein epäilisin, ettei syy ollut polttoaineen loppumisessa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea sanoa, liittyykö tämä  Hornet millään tavalla mihinkään.;Melkein epäilisin, ettei syy ollut polttoaineen loppumisessa. 

 

Alkuperäiseen otsikkoon liittyen -- onhan Hornet pienkone, kahden hengen hupilentoon ja vaikka polttaripyöritykseen aivan omiaan  ;D Mutta aika kaukanahan tuo Porista putosi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;Melkein epäilisin, ettei syy ollut polttoaineen loppumisessa. 

No,jos siihen aihetta on,porin pojat ja tytöt toki oikaisee pikaisesti noinkin villiltä huhulta siivet poikki ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No,jos siihen aihetta on,porin pojat ja tytöt toki oikaisee pikaisesti noinkin villiltä huhulta siivet poikki ;)

 

Varmaankin tarkoitti, että HN:n putoaminen tuskin johtui polttoaineen loppumisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mites se nyt sitten oikeasti on? Ilman mitään kristallipallo hömppää.

 

Gasolino finito, propello stoppo.

Joku asiaa lähempänä oleva taho kertonee tarkemmat speksit.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko vaikkapa ollut niinkin yksinkertainen asia, että kaasariin olisi kertynyt jäätä, ja jostain syystä pilotti ei vaan tajunnut tilannetta? Meinaan, että kello kuudelta illalla tähän aikaan vuodesta ilman suhteellinen kosteus lisääntyy ja kilometrin korkeudella on myös ulkoilma sen verran kylmää, että jään kertyminen on melko todennäköistä. Tai sitten unohti vaan kääntää seos vipua? Who knows  :)

 

ps. Tai sitten vaan jostain käsittämättömästä syystä, joka ei johtunut pilotista eikä tekniikasta, niin se moottori vaan päätti vähän pätkiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
että kaasariin olisi kertynyt jäätä, ja jostain syystä pilotti ei vaan tajunnut tilannetta?
Ei.

 

Tai sitten unohti vaan kääntää seos vipua
Ei, eikä sitä muutenkaan voi kääntää tuossa koneessa. Voi vaan vetää tai työntää.

 

Tai sitten vaan jostain käsittämättömästä syystä
Tätä on varmaan vaikea kiistää, mutta mahdollisten käsittämättömien syiden lisäksi myös käsitettävä syy moottorin pysähtymiselle vallitsi. Sanoisin, että jos Tuomen kristallipallosta näkyy ensi viikonlopun lottonumerot, niin kannattaa rivi jättää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä foorumilla voi aina luottaa siihen, että syy löytyy kaputtiin kuin kaputtiin ::) Toista oli ennen, kun tulipalon syy löytyi aina sähköviasta. Vain silloin , jos talossa ei ollut sähköjä lainkaan, ei syytä saatu selville.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään