Peter Tähtinen

Pienkoneella Afrikassa?

8 viestiä aiheessa

Suunnittelen lomamatkaa Keniaan ja Tansaniaan. Kiinnostaisi lentää siellä myös omin päin tai paikallisen opetushenkilön kanssa. Onko jollakin kokemusta tai muuta tietoa käytännöistä siellä päin?

 

Kuinka siellä noteerataan EASA- ja/tai FAA-lisenssit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattumia.  Olin eilen Etelä-Afrikan suurlähettilään maan kansallispäivän kunniaksi pidetyllä vastaanotolla. Siellä tapasin tansanialaisen virkailijan, jonka kanssa tuli pitkiä puheitä Tansaniasta, olen asunut siellä vuosina 1972-76 ja hän tietenkin yllytti minua menemään itse katsomaan mitä siellä oikein on tekeillä. Pistin tiedustelun Arminin antamaan linkkiin. Saa nähdä mitä sanovat.  Kerron jos jotain vastaavat. 

 

Sain kohteliaan vastauksen Dar es Salaamin lentokoulusta. Eivät vuokraa koneita, syynä ongelmat vakuutuksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän, etten ole kovin pätevä neuvomaan tässä asiassa, mutta yleisellä tasolla ehkä jotakin. Harrastin 2007-2009 melko tarkkaan kaksi vuotta ilmailua Afrikassa, tosin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta IFR-plaanilla. Vierailin parhaani mukaan pikkukentillä ja isompien kenttien General Aviation puolella. Pettymyksiähän ne yleensä olivat, Etelä-Afrikkaa lukuunottamatta.

 

Ensimmäinen vinkkini on se, että ehdottomasti paras lomavalinta lentopojalle on Etelä-Afrikka. Siellä on erittäin vahva ilmailukulttuuri, paljon pienkoneita ja pienkenttiä sekä erittäin ystävällinen ilmapiiri. Kentille voi mennä norkoilemaan muuten vaan ja useimmilla kentillä on lentokerhon klubirakennus tai pikkukahvila, joissa voi myös syödä jotain. Etelä-Afrikassa voi myös vuokrata auton ja ajella melko turvallisesti eri kentille. Pitää liikkua vain valoisana aikana. Hyvää Etelä-Afrikassa ovat sää, maisemat, ruoka, viini ja hintataso. Huonoa on meikäläisittäin vaatimattomampi turvallisuus. Omat pienkonekokemukset rajoittuvat Nelspruittiin (noin 200 km Johannesburgista itä-koilliseen) ja yhdelle Johannesburgin lähellä sijaitsevalle pikkukonekentälle, jossa edesmennyt Red Bull Race-pilotti Glen Dell piti koneitaan (neljä kpl) ja harjoitteli taitolentoa. Kenian yleisilmailutilannetta en valitettavasti tunne.

 

Sitten itse lentäminen. Koneiden vuokraamista en missään nimessä suosittele ilman paikallista, mukana lentävää "opasta". Polttoaineen puhtaus on iso ongelma. Myös kerosiinivehkeissä Afrikassa mekaanikoilla on käytössä monenlaisia erikoismenetelmiä enkä usko bensan olevan sen parempaa. Sinä osaat englannin, mutta pelkään siitä huolimatta ongelmia tulevan radioliikenteessä. Radiot ovat huonoja, tutkia ei useinkaan ole tai ne ovat epäkunnossa, ilmoittautumispaikat ovat outoja yms. 

 

Siinä alkuun. Yleisenä suosituksena suosittelen, että ryhmä lentopoikia ostaa ryhmämatkan Etelä-Afrikkaan, sopii jonkin lentokoulun kanssa muutaman kymmenen tunnin paketin ja asumisen sekä nauttii. Jos joku on unohtanut kouluajoilta, niin Etelä-Afrikassahan on kesä silloin kun meillä on talvi ja päinvastoin. Tosin talvi on suhteellinen käsite. Etelä-Afrikka on päiväntasaajalta etelään suunnilleen yhtä kaukana kuin Algeria on pohjoiseen. 

 

Seppo 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Sepolle, hän muotoili varsin selkeään muotoon sen mitä varhaisemmalla Itä-Afrikan tuntemuksellani kuvittelin tilanteen olevan. Etelä-Afrikka on ilman muuta edellä muuta Afrikkaa ja täällä mainituista Kenia varmaankin tarjoaa enemmän mahdollisuuksia kuin Tanzania.  Valitettavasti siitä kun olin Itä-Afrikassa on kulunut hyvin paljon aikaa, jonka vuoksi kontaktini Keniassa lienevät jo poistuneet. Ystävälläni Nairobissa oli lentokoneinstrumentteja huoltava paja Nairobin lentokentällä. 

 

Ehdotus lentopoikien ryhmämatkasta, jossa pyydettäisiin jotain lentokoulua järjestämään lentoleiri, jonka yhteydessä lennettäisiin eri paikkoihin ja yksi paikka koneessa olisi paikallisella lennonopettajalla, näyttäisi minusta kaikkein selkeimmältä ja turvallisuushakuisimmalta.  Olenkin muotoillut mielessäni mitä mahdollisuuksia tämä tarjoaisi ja miten paikalliset saataisiin innostumaan asiasta.  Arminin antamista linkeistä kenialaisen sivut oli päivitetty 2005 ja tansanialaisen 2015. Tansanialainen vastasi, joten heillä on toimintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkistä. Kenia on paljon vauraampi kuin Tanzania ja tarjoaa tietenkin paljon enemmän, Kenia on nimenomaan kaupallisesti aivan toisella tasolla kuin eteläinen naapurinsa, joka johtuu siitä, että se oli todellinen siirtomaa, colony, josta britit yrittivät saada jotain ulos, jonka vuoksi sitä kehitettiin, Tanzania oli vain protectoraatti, jota kehitettiin ennen ensimäistä maailmansotaa, kun se oli Saksan siirtomaa, mutta kun Kansainliitto otti sen pois Saksalta, eiväthän sodassa hävinneet voineet pitää edes siirtomaita ja se oli Kanainliiton hallissa ja britit olivat hain hallinnoimassa sitä, se oli protectoraatti, niin sen taloudellinen kehitys jäi pahasti jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään