Sami Puro

Suomen Ilmailumuseo aikoo hankkia Finnairin entisen DC-9:n

71 viestiä aiheessa

http://ilmailumuseo.fi/tumppiysi/

 

Suomen Ilmailumuseossa on parhaillaan menossa hanke Finnairin entisen McDonnell Douglas DC-9-14 “Tumppiysi” -matkustajakoneen palauttamiseksi Suomeen. Kone (OH-LYD) lensi Suomessa Finnairin väreissä vuosina 1971 – 1983. Kone on yksi maailman vanhimpia edelleen reittiliikenteessä olevia suihkumatkustajakoneita.

 

Ensilentonsa kyseinen kone teki 29. joulukuuta 1965. Nykyään koneella operoidaan kenialaisen East African Safari Air Express:in (B5) lentoja rekisteritunnuksella 5Y-XXA. Kone liikennöi mm. Jubaan Etelä-Sudaniin.

 

Suihkumatkustajakone toisi hienon lisän Suomen Ilmailumuseon matkustajakonekokoelmaan. Tumppiysi vastaa mitoiltaan Convair Metropolitania, joka on tällä hetkellä museon kokoelmissa oleva suurin kone. Euroopan ainoa museoitu DC-9-kone on Madridissa. Kaikkiaan DC-9-koneiden eri versioita on museoitu seitsemän koneyksilöä eri puolille maailmaa.

 

Suomen Ilmailumuseo hankkeen aloitus julkistettiin pienimuotoisesti helmikuussa 2015. Sen jälkeen Ilmailumuseo on käynyt neuvotteluja koneen hankinnasta, hinnasta ja lentokuluista Suomeen. Hanke on edennyt hyvin ja sen toteutuminen vaikuttaa todennäköiseltä. Suomen Ilmailumuseo on aloittanut myös kampanjan hankinnan rahoittamiseksi ja sopivien sponsoreiden löytämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonhan maksaisi lippu siirtolennolle :)

 

Semmosen ACARS -viestin koppasin että tätä on mietitty ja se on mietinnässä.

 

Maksahan Mikko sitten mullekin lippu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden parhaita uutisia. Ruotsalaisilla ei ole ilmailumuseota, joten eiköhän se heidän Caravellekin saada vielä tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmosen ACARS -viestin koppasin että tätä on mietitty ja se on mietinnässä.

 

Maksahan Mikko sitten mullekin lippu.

 

Jos hinta on nelinumeroinen, niin mä olen mukana jos aikataulut osuu.

Sanoiko se ACARS-viesti mitään muita huhuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sanoiko se ACARS-viesti mitään muita huhuja?

 

Kyllä siinä jotain oli mutta niistä saa asianomaiset instanssit kertoa itse ja omin sanoin kun aika on kypsä.

 

Täällä ne varmasti kerrotaan enismmäisenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiman ACARS -viesti pitää paikkansa, joskin paljon muutakin on tehty kuin mietitty. Koko ajan työstetään mutta homma etenee hitaasti - kyllä tällainen kauppa on melko mutkikas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole sotakoneille?

 

Linköpingissä on Ruotsin ilmavoimien museo eli Flygvapenmuseum. Vastaa lähinnä meidän Keski-Suomen Ilmailumuseota, joka on myös keskittynyt pääasiassa  Ilmavoimiemme kalustoon.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa jo kuumottamaan, jos voin olla avuksi niin parhaani mukaan. Tätä DC-9 ja MD-80 elämää tuli sentään vietettyä aika kauan ja vertailtua eri versioita. Finnairin raaseritumpit -14, -15 versiot ja mieleenpainuvimpana kaikesta "turhasta" riisuttu rahtariversio. Yksi emergency descendkin tuli kokeiltua kun oven alla olevan porrasluukun lukko murtui ja paineet hävisi. Itävallassa tuli tyypit tuli 30-sarjaisella. Finnair hankki Japanista -40 sarjalaiset, joissa oli aluksi lisäpalat polkimilla kun olivat siellä lyhyempijalkaisia. 50-sarjalainen oli peruskauraa ja hyvä kone. MD-81:llä lennettiin Ruotsissa lainamiehinä charteria Välimerelle ja solttupoikia viikonlopun viettoon. MD-82,-83 ja-87 oli taas Finnairin omaa kalustoa. Taitaa tulla yhdeksän eri versiota näitä takatuuppareita. Se vähän harmittaa, että SAS:lla käytössä ollut slattiversiotumppi eli 20-sarjalainen "vuonokenttäversio" on jäänyt välistä.

 

Seppo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti on. Maailmassa on paljon vaikeampiakin koneita ylläpitää kuin tämä. Tosin mikään ei lennä puheilla - vaan rahalla  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on kyllä aivan mahtava suunnitelma mikäli toteutuu. Harmi kun ei ole noita takatuuppareita koskaan päässyt kokeilemaan. Mutta eiköhän museokoneena ole hieno päästä tutustumaan tai mahdollisesti lentokuntoisena  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi kun ei ole noita takatuuppareita koskaan päässyt kokeilemaan.

 

No vielähän noita DC-9-kehitelmiä lentää Blue1:n laivastossakin, joten puute on helppo korjata, kunhan ei liikaa vitkastele ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tätä realistista pitää lentokuntoisena vielä kuten airveteranin dc-3:sta?

 

Mikä tahansa laite missä on suihkumoottori on kallis ylläpitää. Varmasti tuonkin laitteen saisi pidettyä "lentokunnossa", mutta ainoastaan sellaisessa kunnossa, joka on verrattavissa kaasuturbiinilaitokseen. Oikeat lennot eikä varsinkaan matkustajalennot onnistuisi muualla kuin siellä missä kone tällä hetkellä lentää. Halvimmaksi koneen pitäminen lentokuntoisena tulisikin siis varmasti jossakin Afrikan maassa..

 

Sponsoriksi tarvittaisiinkin vähintään John Travoltan puolikas (tai ainakin neljäsosa) jos verrataan hänen omistamiin moottoreihin 4kpl JT3D ja 2kpl CF34-1A, jotka lentävät 707:n ja CL601 kyydissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei kaikki!

 

Tässä viestiketjussa on spekuloitu mahdollisuuksista päästä mukaan Tumppiysin mahdolliselle siirtolennolle takaisin Suomeen.  Noissa Mannikaisen Ilkan ACARS-viesteissä on sillä tavalla perää, että mahdollisuus saada maksavia matkustajia mukaan siirtolennolle on todellakin edelleen olemassa.

 

Tumppiysin kotiin saamisen kokonaiskustannukset muodostuvat itse koneen ostohinnasta ja siirtolennosta. Hintapyyntö on tiedossa ja siirtolennosta on käytettävissä kansainvälisen lentosuunnitelmia laativan firman laskelmat. Suomen Ilmailumuseo voisi pitää lennon mahdolliset nettolipputuotot, joten onnistuessaan tällä voisi olla hankkeen rahoituksen kannalta ratkaiseva merkitys.

 

Siirtolento Nairobista EFHK:lle tapahtuisi kahdella tai kolmella stopilla koneen kenialaisen operaattorin operoimana. Mahdollisena pax-lentona tulisi kyseeseen etenkin koneen ja konetyypin viimeinen lento eteläeurooppalaiselta kentältä Vantaalle.  Tällä hetkellä homman onnistuminen on kiinni lähinnä sen maan viranomaisen kannasta, jonne lento ja siten myös operaattorin jättämä TCO-hakemus (Third Country Operator) ensimmäisenä EASA-alueella suuntautuisi.  EASA-määräyksissä saattaa arvatenkin olla kenialaiselle operaattorille täyttämistä, joten itsestään selvää tällainen lupa ei suinkaan ole. Tällöin jäljelle jäisi vielä mahdollisuus tehdä siirtolento tyhjänä.

 

Olemme jo olleet asiasta yhteydessä muutamiin vastaavanlaisia eri konetyyppien viimeisiä lentoja järjestäneisiin ulkomaisiin tahoihin.  Siksi haluamme selvittää myös mahdollista kotimaista kiinnostusta tällaiselle lennolle.  Jos tosissasi olet kiinnostunut osallistumisesta, ilmoita asiasta allekirjoittaneelle yksityisviestillä asap.  Tuolla viestillä et sitoudu vielä mihinkään, mutta se auttaa meitä arvioimaan hankkeen tulopuolta.

 

Museo ei tule toimimaan matkanjärjestäjänä, vaan jos sinne saakka päästään, homman tulee hoitamaan ihan oikea matkatoimisto. Koska hankkeen muun rahoituksen osuus ja lopulliset kokonaiskustannukset ovat vielä auki, emme vielä pysty myöskään kertomaan mahdollisen lipun hintaa/legi.  Ainakaan se ei jää alle tonnin, mutta tuskin nousee yli kahden.  Hinta on riippuvainen mm. sallitusta matkustajien maksimimärästä. Tämänhetkinen raja on huomattavasti alle koneen paikkaluvun 80.

 

Korostettakoon vielä kertaalleen sitä, että vaikka hankkeen toteutuminen onkin entistä lähempänä, olemme vielä kaukana onnistumisesta.  Hienoa on mm. se, että kone on edelleen lentokelpoisena  Nairobissa, vaikkei enää aktiivikäytössä olekaan.  Myös siirtolennon miehistö on tiedossa ja omistajalla selvää myyntihalukkuutta.  Mutta vaikka rahoitus ja tarvittavat päätöksetkin saataisiin kasaan, vielä on monta mutkaa matkassa ennen viimeistä laskua Vantaalle.  Moni asia voi vielä mennä pieleen ja täysin riskittömäksi tällaista projektia ei saa millään.  Niin hieno lisä Suomen Ilmailumuseon tuleviin kokoelmiin ja tiloihin Tumppiysi kuitenkin olisi, että tätähän kannattaa ihan oikeasti yrittää!

 

Terveisin

 

Markku Kyyrönen

Museonjohtaja

Suomen Ilmailumuseo

Vantaa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään