Jukka Hemilä

Iron Maiden yhtyeelle B747 "Ed Force One"

45 viestiä aiheessa

Aiemmin B757:lla maailmaa kiertänyt Iron Maiden saa Air Atlanta Icelandicin B747:n seuraavalle kiertueelle. Laulaja Bruce Dickinson pätevöityy parhaillaan B747 kapteeniksi. Kone maalataan/teipataan tietysti kuten Ed Force Onen kuuluu  :thmbup:

http://kaaoszine.fi/iron-maidenilla-suunnitteilla-35-maata-kattava-maailmankiertue/

2011 satuin samaan aikaan Ed Force Onen kanssa Kööpenhaminaan: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=7178006

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja suomalainen viihdesivusto sai asian uutisoitua heti helmikuussa 2016. Yhtye esiintyy Hämeenlinnassa 29.6., joten B747 lienee tuolloin EFHK:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja suomalainen viihdesivusto sai asian uutisoitua heti helmikuussa 2016.

 

Tuo 2011 kuvattu "Ed Force One" näyttää kyllä olevan B757..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 2011 kuvattu "Ed Force One" näyttää kyllä olevan B757..

Niin on. Iron Maiden nimeää koneensa aina Ed Force Oneksi. Muutamana vuonna se on ollut B757. Koneyksilö ja maalaus on vaan hiukan vaihtunut eri vuosina.  Tällä uudella kiertueella siis B747. Iron Maiden julkisti asian jo elokuussa 2015, mutta vasta nyt muuutama suomalaislehdistö on noteerannut asian.

Hienoa saada tämä Suomeen. Varmaan tulee kesäkuussa Helsinkiin, elleivät sitten Tampereelta roudaa kamat Hämeenlinnaan. 

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin on. Iron Maiden nimeää koneensa aina Ed Force Oneksi. Muutamana vuonna se on ollut B757. Koneyksilö ja maalaus on vaan hiukan vaihtunut eri vuosina.  Tällä uudella kiertueella siis B747. Iron Maiden julkisti asian jo elokuussa 2015, mutta vasta nyt muuutama suomalaislehdistö on noteerannut asian.

Hienoa saada tämä Suomeen. Varmaan tulee kesäkuussa Helsinkiin, elleivät sitten Tampereelta roudaa kamat Hämeenlinnaan. 

T:Jukka

 

Eiköhän se Helsinkiin mene. Tampereella kun on käynyt tähän mennessä tasan yksi 747, ja silloinkin jouduttiin ottamaan rullausteiden kylttejä tilapäisesti pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kyseessä matkustaja- vai rahtiversio?

Googlaamalla 'Ed force one 747' löytyy kummastakin mallista kuvia Iron Maiden maalauksella.

 

Rock-yhtyeillähän on yleensä kymmeniä rekkalastillisia lavarakenteita ym. Aika minimalistiset lavarakennelmat mikäli aikovat mahduttaa matkustajaversion rahtitilaan ("we can carry our stage production and all our stage equipment and desks in the cargo hold")

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneyksilö on tuo Pekan postaamassa photoshopatussa kuvassa esiintyvä TF-AMI (kuten useassa lähteessä pitkin syksyä on veikattu), niin pitäisi pikkuhiljaa alkaa maalailemaan/teippailemaan konetta. Rundi alkaa jo ensi viikon keskiviikkona Las Vegasista https://www.ironmaiden.com/tourdates.php

 

Koneyksilö kuitenkin lentää tälläkin hetkellä rahtia Saudialle ja on tätä kirjoittaessa matkalla Amsterdamista Riadiin.

https://www.flightradar24.com/reg/tf-ami

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneyksilö on tuo Pekan postaamassa photoshopatussa kuvassa esiintyvä TF-AMI (kuten useassa lähteessä pitkin syksyä on veikattu), niin pitäisi pikkuhiljaa alkaa maalailemaan/teippailemaan konetta. Rundi alkaa jo ensi viikon keskiviikkona Las Vegasista https://www.ironmaiden.com/tourdates.php

 

Koneyksilö kuitenkin lentää tälläkin hetkellä rahtia Saudialle ja on tätä kirjoittaessa matkalla Amsterdamista Riadiin.

https://www.flightradar24.com/reg/tf-ami

 

 

Enpä muuten tullut katsoneeksi tarkemmin väsyneillä silmillä, mutta totta! Kyllähän tuosta huomaa shoppauksen kun nyt päikkäreitten jälkeen katsoo!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä muuten tullut katsoneeksi tarkemmin väsyneillä silmillä, mutta totta! Kyllähän tuosta huomaa shoppauksen kun nyt päikkäreitten jälkeen katsoo!

 

Jep, ja shopattu vielä väärä koneyksilökin ::). TF-AAK näkyy olevan AF:n ex. F-GITH, joka on toimitettu Air Atlanta Icelandic'ille vasta 23.11.2015, ilmeisesti matkustajaversiona. Jos B747 "Ed Force One" on uutisoitu elokuussa, ei koneyksilö ehkä ole ollut edes tiedossa ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon suurusluokan bändeillä on yleensä kiertueilla mukana pari-kolme tai useampi lavakalusto jotka kulkevat rekoilla paikasta toiseen ollakseen valmiina kun soittajat saapuvat. Herrat itse ihkuvat haluavat näyttää itsensä koneella, uskon että jos Jumbo jää Göteborgiin tulee sieltä jonkun firman Avro tai Crj tjsp. kuitenkin tuomaan herrat Suomeenkin. Niillä pääsee jopa Tampereelle. No kun fyffeä on niin kulkekoot millä kulkevat.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole aika rasittavaa myös itse koneellekin lentää tuollaisia lyhyitä pätkiä? Voisin kuvitella, että siellä on Maidenin kirjanpitäjätoimistossa funktiolausekkeita muodostettu ja samanaikaisesti Ed Force Onen omistajat laskelmoineet että mikä on kannattavaa / järkevää / jopa turvallista? Niin ainakin voisi kuvitella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole aika rasittavaa myös itse koneellekin lentää tuollaisia lyhyitä pätkiä? Voisin kuvitella, että siellä on Maidenin kirjanpitäjätoimistossa funktiolausekkeita muodostettu ja samanaikaisesti Ed Force Onen omistajat laskelmoineet että mikä on kannattavaa / järkevää / jopa turvallista? Niin ainakin voisi kuvitella.

 

Kone rasittuu enemmän pitkällä lennolla kuin lyhyellä lennolla.

 

Normaalissa operoinnissa lyhyisiin lentoihin liittyvä rasitusongelma on niiden määrä (ehtii lentää monta lyhyttä lentoa siinä ajassa kuin yhden pitkän, ja silloin kokonaisrasitus on huomattavasti suurempi). Koneen huoltoon ja elinkaareen tietysti vaikuttaa syklien määrä, ja siinä mielessä lyhyet lennot syövät näitä suhteessa lentotunteihin nopeammin kuin pitkät lennot, mutta mitään erityistä rasitus- tai turvallisuusongelmaa siitä ei aiheudu.

 

Koneen käyttö tuskin on taloudellisesti mikään optimaalinen juttu, se on vain haluttu käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone rasittuu enemmän pitkällä lennolla kuin lyhyellä lennolla.

 

Normaalissa operoinnissa lyhyisiin lentoihin liittyvä rasitusongelma on niiden määrä (ehtii lentää monta lyhyttä lentoa siinä ajassa kuin yhden pitkän, ja silloin kokonaisrasitus on huomattavasti suurempi). Koneen huoltoon ja elinkaareen tietysti vaikuttaa syklien määrä, ja siinä mielessä lyhyet lennot syövät näitä suhteessa lentotunteihin nopeammin kuin pitkät lennot, mutta mitään erityistä rasitus- tai turvallisuusongelmaa siitä ei aiheudu.

 

Koneen käyttö tuskin on taloudellisesti mikään optimaalinen juttu, se on vain haluttu käyttöön.

 

Mihin perustuu tuo koneen rasittuminen enemmän pitkillä lennoilla? Otetaan vertailuun esim. 10h lento pinnalla 390 ja sitten 10h sisältäen ehkä 6 sektoria, joilla kaikilla käydään myös yhtä korkealla. Onko tuo yksi pitkä lento oikeasti rasittavampi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin perustuu tuo koneen rasittuminen enemmän pitkillä lennoilla? Otetaan vertailuun esim. 10h lento pinnalla 390 ja sitten 10h sisältäen ehkä 6 sektoria, joilla kaikilla käydään myös yhtä korkealla. Onko tuo yksi pitkä lento oikeasti rasittavampi?

 

Yksi pitkä lento on rasittavampi kuin yksi lyhyt lento. Tässä Iron Maidenin tapauksessa kone ei lennä useita lyhyitä sektoreita, vaan seisoo pitkiä aikoja maassa lentojen välillä. Eli kuten jo edellisessä viestissä sanoin, "normaalissa" operoinnissa lyhyisiin lentoihin liittyvä kova kokonaisrasitus koneelle johtuu siitä, että niitä lyhyitä lentoja (=kabiinin paineistuksia ja moottoreiden käynnistyksiä/lentoonlähtötehojen lisäyksiä) ehditään tehdä vuorokaudessa niin monta.

 

Koneen kannalta lyhyet lennot itsessään eivät ole mikään ongelma, konetta voi venyttää vaikka 10 syklin verran vuorokaudessa eikä sillä venytyskertojen tiheydellä ole merkitystä turvallisuuden kannalta... mutta kokonaismäärällä on, eli vuosina laskettuna kone menee romuksi paljon aiemmin kuin sellainen kone, jolla lennetään pitkiä lentoja. Kyseessä on siis lähinnä liiketaloudellinen asia jossa optimoidaan koneen maksimaalista käyttöä, ei niinkään lentoturvallisuusasia lyhyellä jänteellä.

 

Tuo edellä mainittu sekotetaan välillä siihen, että koneelle olisi jotenkin haitallista se, että lento itsessään on lyhyt (vertaa vaikka siihen, että auton akulle on pahaksi jos ajetaan lyhyitä matkoja).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollaan pitkälti ohi otsikon aiheesta, mutta onko sulla Tatu esittää jotain tutkittua tietoa pitkä lento vs. lyhyt lento, että pitkä lento on rasittavampi kuin lyhyt? Siis jätetään pois normaalit kulumiset, jotka johtuvat pidemmästä käyntiajasta jne. Näin maallikkona tuntuisi, että esim. lento jonka joku Lido tms. on optimoinut siten, että plaanattu pinta nippanappa saavutetaan nousutehoilla ja saman tien lähdetään tyhjäkäynnillä alaspäin luulisi olevan rankempaa, kuin sitten tuolla ylhäällä lentely tuntikausia cruise tehoilla. Rungon kannaltakin lämmöt tasaantuisivat paremmin. Eli lyhyt lento, maassa ehkä +25, ylhäällä käydään hetki jopa -70 asteessa ja taas takaisin alas plussalle. Pitkällä lennolla tuo kylmyys pääsee leviämään koko rakenteeseen tasaisesti. Lisäksi normaalisti pitemmillä lennoilla koneet ovat painavampia johtuen ainakin pääasiassa isosta polttoaine määrästä, eli nousu ja laskugradientti on pienempi.  Lyhyemmät lennot normaalisti nousevat ja laskeutuvat nopeammin , siis vertical speed.. Tällöin lämpötila muuttuu myös nopeammin, samoin paine-ero sisällä vs. ulkona.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollaan pitkälti ohi otsikon aiheesta, mutta onko sulla Tatu esittää jotain tutkittua tietoa pitkä lento vs. lyhyt lento, että pitkä lento on rasittavampi kuin lyhyt? Siis jätetään pois normaalit kulumiset, jotka johtuvat pidemmästä käyntiajasta jne. Näin maallikkona tuntuisi, että esim. lento jonka joku Lido tms. on optimoinut siten, että plaanattu pinta nippanappa saavutetaan nousutehoilla ja saman tien lähdetään tyhjäkäynnillä alaspäin luulisi olevan rankempaa, kuin sitten tuolla ylhäällä lentely tuntikausia cruise tehoilla. Rungon kannaltakin lämmöt tasaantuisivat paremmin. Eli lyhyt lento, maassa ehkä +25, ylhäällä käydään hetki jopa -70 asteessa ja taas takaisin alas plussalle. Pitkällä lennolla tuo kylmyys pääsee leviämään koko rakenteeseen tasaisesti. Lisäksi normaalisti pitemmillä lennoilla koneet ovat painavampia johtuen ainakin pääasiassa isosta polttoaine määrästä, eli nousu ja laskugradientti on pienempi.  Lyhyemmät lennot normaalisti nousevat ja laskeutuvat nopeammin , siis vertical speed.. Tällöin lämpötila muuttuu myös nopeammin, samoin paine-ero sisällä vs. ulkona.

 

Siitä, että lämpörasitus pääsee vaikuttamaan koko laajuudessaan koko koneeseen on vain haittaa, ja se lisää kuormitusta verrattuna tilanteeseen, jossa materiaali jäähtyy käytännössä aivan samalla nopeudella mutta vain osittain. Ainakaan alumiinin sietokyky muuttuvalle kuormitukselle ei "palaudu" millään tavalla kun kappale on levossa tai staattisessa jännityksessä, eli sillä tasaisella vaakalento-osuudella ei ole parantavaa vaikutusta materiaalin väsymisen kannalta. Lyhyellä legillä ne "sisimmät" rakenteet eivät siis joudu alttiiksi lämpötilamuutoksille. Pitkä lento jäähdyttää myös polttoaineen kylmäksi, jolloin laskeutumisen jälkeen lämpenevän siiven ja kylmän polttoaineen välinen suhde aiheuttaa jonkinlaista jännitystä myös siipeen, mitään käytännön merkitystä en ole kuullu tuolla rakenteellisesti olevan.

 

Nousugradientti jää tosiaan jonkin verran pienemmäksi, toisaalta käytetty lentoonlähtöteho flexattuna/reduced thrustina on paljon suurempi ja moottoreiden kannalta sillä on merkittävän suuri vaikutus niiden käyttöikään. Tuota nopeampaa VSI:tä lennon lopussa en oikein oivaltanut ja muutenkin se lähestymis- ja laskupaino lyhyellä lennolla voi olla paljon suurempi kuin kaukolennolla, koska lyhyellä lennolla hyötykuormaa rajoittaa käytännössä vain ZFW ja MLW, ei MTOW (jota polttoaine syö).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo Bruce on aika epeli. Harvassa on bändit jossa bändin jäsen hyppää lavalta suoraan kiertueella käytettävän koneen puikkoihin!  Vähän OT mutta onko tiedossa joko joku maalailee PMDGn  747-400X:än ED FORCE ONE liveryn?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään