Niilo Raappana

Lentokone putosi ilmailunäytöksessä Britanniassa - useita kuollut

28 viestiä aiheessa

Ilmailuviranomainen CAA on määrännyt voimaan rajoituksen, jonka mukaan historiallisten suihkukoneiden esitykset näytöksissä maanpinnan yläpuolella pitää rajoittaa vain ohilentoihin, eivätkä varsinaiset taitolentoliikkeet ole sallittuja. Hawker Hunter-koneiden toimintaa rajoitetaan muutenkin kuin näytösten osalta. Rajoituksia voidaan tarvittaessa muuttaa, kun/jos onnettomuuden syy saadaan selville. Tämä onnettomuus, jossa uhrien määräksi kerrotaan nyt jo 11 henkilöä, on Brittein saarten näytösten pahin turma sitten vuoden 1952.

 

At least 11 people were killed when a Hawker Hunter, which was performing an aerobatic display during the Shoreham air show, crashed on a busy road adjacent to the airfield on 22 August.

 

Announcing its action two days after the accident, the CAA says that “flying displays over land by vintage jet aircraft will be significantly restricted until further notice. They will be limited to flypasts, which means ‘high energy’ aerobatics will not be permitted.” All flight activities involving other Hunter aircraft have also been temporarily restricted since the crash, it adds.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/uk-caa-announces-display-restrictions-following-hunter-416007/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme rajoituksia! Tuohan kuiten näytti olevan lentäjän virhearviointi.

 

Ihan aiheellinen rajoitus, kun ei noilla museovehkeillä kerry (museo)ukoille niin paljon rutiinia, että pysyis homma lapasessa. Pidetään museokoneet ehjinä ja modermilla kalustolla sitten mutkitellen.

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme rajoituksia! Tuohan kuiten näytti olevan lentäjän virhearviointi.

Tällä hetkellä tosiaan näyttää, että tuo oli ohjaajan tekemä virhearvio. Vastaavia maahantörmäyksiä näytöksissä pystyliikkeiden jälkeen on tapahtunut ennenkin. Myös nykykalustolle ja sotilaslentäjille. Nyt ilmeisesti kuolonuhrien määrä "pakotti" tekemään rajoituksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tällä hetkellä tosiaan näyttää, että tuo oli ohjaajan tekemä virhearvio. Vastaavia maahantörmäyksiä näytöksissä pystyliikkeiden jälkeen on tapahtunut ennenkin. Myös nykykalustolle ja sotilaslentäjille. Nyt ilmeisesti kuolonuhrien määrä "pakotti" tekemään rajoituksia.

 

Ei pelkästään määrä, vaan myös laatu. Kuolonuhrit olivat täysin sivullisia koko näytökselle. Kuten monet ovat huomauttaneet, tämä oli ensimmäinen kerta 63 vuoteen kun ulkopuolisia, siis ei itse lentäjiä, kuolee Britanniassa lentonäytösonnettomuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virhearvioita on tapahtunut myös muodostelmalennossa. Jos johtaja ajaa ketoon, niin siipimiehet seuraavat perässä.

 

Eikös meillä ole sattunut hieman vastaava täällä meilläkin? Eli siis MG-80:n onnettomuus Joroisissa 1970, kun neljän koneen osaston taitolentoharjoituksessa timanttimuodossa alimpana lentänyt osaston nelonen törmäsi maahan liian matalalta tapahtuneen tynnyrin oikaisun seurauksena. Muut kolme konetta saivat oikaistua ennen maata...

 

EDIT: http://lentotarinoita.blogspot.fi/2010/01/normal-0-21-false-false-false-fi-x-none.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, olin 150m päässä koulun pihalla venttaamassa kaveria koulusta kun  koneet ilmestyivät taivaalle. Liikkeen yläkuolokohdassa yksi koneista tupsautteli MIG ille tyypilliseen tapaan ja erkani jo silloin muista koneista hieman erilleen. Tuli hetken koulua kohti ja meni sitten talon pihaan koulun ja 5 tien väliin.

Monttu melkoinen ja pyrstön kappaleet montussa, romua lensi 5 tien reunaan saakka. Mummo joka läheisessä saunassa pyykillä luuli maailmanlopun tulleen.

Yksi meistä pikkupojasta löysi lentosaappaan kärjen ja toinen lentohanskan sisältöineen jotka luovutettiin paikalle tulleille poliiseille.

Mustalaiset keräili pellinkappaleita mossen takakonttiin 5 tiellä. Vallesmanni hätiin estelemään.

Mulla edelleen jossakin tallessa kuomun sirpale.

Tuolloisten pikkupoikien leikeissä puiset hopealla maalatut MIGit lensi pitkään ja lentää mielissä varmaan edelleen.

 

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan soppaan myös lusikkaiseni. Arvio Hunter-turman pilotin virheestä on mielestäni ennenaikainen. Näen asian niin että Brittien antama rajoitus oli ainoa mahdollinen tässä vaiheessa tutkintaa. Hyvä niin, mutta Mika, en näe museokoneilla lentävien rutiinin puutetta merkittävänä tekijänä tapauksessa. Kyseessä on erittäin kokenut, RAF:n veteraani ja saanut liikehtelyyn hyvän rutiinin. Haluaisin kommentoida asiaa siksi että esim. näytöksiä vuodesta -76 tähän päivään asti lentäneenä (Saab Safir, Fouga, Hawk) tiedän että 10-20 tuntia vuodessa on ihan riitävä rutiini perus- taitolentoon näytöksissä. Ei ihmisen tekemillä vehkeillä voida välttyä esim. tekniikka-ongelmista. Katsoin sivukuvavideon useampaan kertaan eikä liike ole mielestäni suora silmukka vaan ennemmin jyrkkä heiluri (suunnan muutosta n.270 astetta). Jos koneessa oli esim. erään arvion mukaan moottoriongelmia oli aikaa liian niukasti oikaista. Aloitukseen korkeus kyllä näytti pieneltä...!

Pidetään museokoneet taivaalla ja järki mukana.

 

ASa 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseiset rajoitukset kertovat sekä brittiyhteiskunnan erityisestä (Dunblane, vakavalla naamalla esitetyt ajatukset vain tylppäkärkisten veitsien sallimisesta) että läntisten yhteiskuntien yleisestä alistumisesta massahysteerikkojen uikutukseen järjenkäytön sijasta. Kuvitellaan utopia täysin riskittömästä elämästä kieltojen suojassa ja samalla näivetetään ihmiskunnan kehityksen tärkein perusta, seikkailunhalu. Ilman seikkailunhalua ei lentokonetta olisi ikinä keksitty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomatonta, että tuon törmäyksen jälkeen ohjaaja on vielä hengissä.

 

Hunterin lentäjä on päässyt pois sairaalasta, mitä voi kyllä pitää pienenä ihmeenä. Onnettomuustutkijat ja poliisi odottavat pääsevänsä haastattelemaan häntä piakkoin.

 

The pilot of the Hawker Hunter that crashed at a U.K. airshow in late August, killing 11 people, has been released from the hospital and will shortly be interviewed by crash investigators. Andy Hill, 51, a former RAF pilot and a current British Airways captain, was put in an induced coma after the crash and was said at the time to be clinging to life. “The pilot’s condition is improving," Sussex Police said in a statement. "Police and investigators from the Air Accident Investigation Branch (AAIB), who are conducting parallel investigations, are looking to interview the pilot as soon as possible.”

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Hawker-Hunter-Pilot-Out-Of-Hospital-224847-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli onnettomuuden syyksi paljastuu se perinteinen - jo klassikoksi muodostunut "Pilot Error" on varmasti miellyttävää porskuttaa etiäpäin kontollaan 11 menetettyä ihmishenkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään