Maria Korhonen

Guardian: Qatar Airwaysin työolot keskiajalta

7 viestiä aiheessa

The Guardianissa mielenkiintoinen juttu kuinka Qatar kohtelee ulkomaalaisia työntekijöitään, mm: "...demands its crew live under curfew in monitored accommodation, and restricts their movements, relationships and family life."

http://www.theguardian.com/world/2015/jun/19/glass-ceiling-in-the-sky-qatar-airways-pregnant-employees

Miksei nuo ole EU:n lentokieltolistalla?

/maria

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaisen Expressen:in (englanninkielinen) kertomus työskentelystä lentoemäntänä Qatar Airways'illa: http://www.expressen.se/nyheter/the-truth-about-the-luxury-of-qatar-airways/ (olikohan tämä linkki jossain aikaisemmassa keskustelussa, en muista enää..).

Edit: vanhassa keskustelussahan tuo oli, haku löysi: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,108568.0.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyse on monimutkaisesta asiasta.  Ensinäkin jos halutaan lähteä sille linjalle, että pistetään lentokieltolistalle Qatarin tapaisia yhtiöitä niin se vaatii eu-tasolla poliittisen päätöksen jolla ns turvallisuuslista joka perustuu käytännössä vain ja ainoastaan safety puolen ongelmiin muutetaan myös labour rangaistuslistaksi.  Mikäli tämä tehdään voi siitä syntyä jopa haittaa eu-alueelle(kannattaa muistaa, että yhtiön omistaa Qatarin emiirikunta)

-Eu:n ja Qatarin välinen kauppa kärsii.  Qatar on varsin iso ostaja erinlaisissa kulutus hyödykkeissä(Ferrareita, Mersuja, emiirille "soutuveneitä" , lentokoneita jne

-Öljy

-1000 muuta asiaa.

Vaikka tieto näistä ongelmista on olemassa ja media kirjoittelee niistä aika usein niin siltikin sinne on lähtijöitä.  Monelle ei ole ongelma sitoutua muutamaksi vuodeksi elämään tiettyjen sääntöjen mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se niin on että minne tahansa kun muuhun maahan kun muuttaa niin noudatetaan sitten sen maan tapoja ja lakeja. Itsellä kolmas maa menossa ja tolla mentaliteetilla pärjää. Kannattaa toki tehdä senverran kotiläksyjä ettei työnää sellaiseen maahan jossa eläminen maan ehdoilla on vastoin omaa arvomaailmaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sain paikan Qatarin triplasta, mutta luojan kiitos tuli toinen vaihtoehto, jonne tietenkin menin. Olen lentänyt Afganistanissa, Bangkokissa ja Kazakstanissa ja nyt en menisi noihin enää mistään hinnasta. Toivottavasti nuo firmat kuolevat pois tekemästä pahojaan ammattilaisille. Onneksi alkaa olla niin kova pula kuskeista, että on muitakin vaihtoehtoja kuin Helsingistä itään.

Qatarista sai 2013 potkut 48 lentäjää mitä ihmeellisimmistä syistä ja 196 lähti itse ja samaan aikaan he ovat tilanneet 340 konetta. Etelä-Amerikkalaiset vanhat kolleegani mielellään hakeutuvat noihin Aasian firmoihin ja ymmärrän heitä, kun kertovat, että kotikaupungista ei saa wc-paperia kaupasta ja pelko siitä, että lapset kidnapataan, on jokapäivä suurempaa. Kiitos rikollisten ja kommunistien Etelä-Amerikassa, Aasian firmat saavat hyviä kavereita duuniin. Toivotaan nyt vain Qatariin ja Venäjään liittyen, että futiksen MM-kisat siirretään, jotta oikeus toteutuu!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sain paikan Qatarin triplasta, mutta luojan kiitos tuli toinen vaihtoehto, jonne tietenkin menin. Olen lentänyt Afganistanissa, Bangkokissa ja Kazakstanissa ja nyt en menisi noihin enää mistään hinnasta.

Etkös sanonut siinä Liikennelentäjälehden loistavassa "henkilökuvassa", että olisit suostunut takaisin Afganistaniin jos he maksavat miljoona euroa kuukaudessa? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Etkös sanonut siinä Liikennelentäjälehden loistavassa "henkilökuvassa", että olisit suostunut takaisin Afganistaniin jos he maksavat miljoona euroa kuukaudessa? :)

Juu, niin sanoin tai oikeastaan sanoin puhelimessa ensin 150000 kuussa ja kun kysyivät uudestaan, sanoin että anteeksi tarkoitin 1,5 miljoonaa kuussa, mutta oli se sellainen lottovoitto kävellä sieltä hengissä pois omin jaloin, että ehkä miljoona olisi hieman liian pieni summa kuitenkin! Muistan kirkkaasti sen hetken, kun istuin matkustajana firmamme bussin kyydissä lähtökiidossa Kabulin kentältä ja tiesin, etten koskaan enää palaa tänne. Siinä vaiheessa en edes vielä tiennyt, että sopimus päätettiin sen jälkeen, mutta tunne oli kuitenkin niin vahva, että aavistin sen. Valtava helpotuksen tunne sillä hetkellä vaikka kotona näinkin painajaisia jonkin aikaa jälkeen.

Olen monesti miettinyt jälkeenpäin, että mikä ihme minut sai lähtemään ajattelematta yhtään, mutta kesällä 2009 oli tilanne, jolloin olin juuri vajaa vuosi aikaisemmin ostanut talon ja olin tietenkin tiukan paikan edessä potkut saatuani edelliseltä firmalta. Lennonopettajan työtä tein lentämällä esim. kesä- ja heinäkuussa 88 lentoa Arrowilla ja olin todella väsynyt työstä, joten tartuin tilaisuuteen. Joskus näköjään pitää laittaa itsensä älyttömyyksiin asti tajutakseen, mikä lopulta on tärkeintä elämässä. Olin onnekas, että mitään ei sattunut, vaikka lähellä oli.

Edit: Lainaus kuntoon. Käyttäkää lainaustageja (quote), kun haluatte lainata jonkun kirjoitusta. / IP

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään