Julianna Riutta-aho

BF-lento ja ATPL?

22 viestiä aiheessa

Onko kellään kokemuksia BF-lennon ATPL-koulutuksesta? Onko hyvä/luotettava koulu? Kannattaako sitä kautta mennä opiskelemaan ammattilentäjäksi? Kertokaahan kaikki  :) Hyvät ja huonot puolet myös. Erityisesti kiinnostaa tuo ATPL.

 

Julianna

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyttävät Puolalaista koulua PPL-vaiheen jälkeen. En ole varma onko se nyt Ventum Air (vältä! liikaa huonoa palautetta maailmalla. Pprunessa hyvä setti yhden oppilaan oikeusprosessista heitä vastaan) vai Bartolini (hyvämaineinen) jonne PPL-vaiheen jälkeen suunnataan.

Itse BF:stä minulla ei ole kuin hyvää sanottavaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BF:stä itsellä kokemuksena 5-10 kertaa C172:n vuokrauksia, homma toimii hyvin ja koneet ovat kohtalaisen hyvässä kunnossa. Ei valittamista siinä suhteessa.

 

Lennonopettajissa monta tuttua ja kaikki hyviä tyyppejä ja varmasti hyviä opettajiakin. Kuten Mikko tuossa jo mainitsi, niin vain PPL lennetään Suomessa ja Puolan koulusta ei ole tietoa.

 

Huomattavaa on, että ATPL-teoriat hoidetaan pääosin itseopiskeluna, joka ei omasta mielestä kuulosta kovin hyvältä. Tehtävissä varmasti, mutta ainakin itsellä olisi moni asia saattanut avautua hieman hitaammin kuin luokkaopetuksessa. Myös motivaation ylläpitäminen kuukausikaupalla lukemiseen on kohtuullisen vaativa tehtävä ja itselle luokkaopetus sopi paremmin.

 

Jos hintaa katsoo, niin se on tietysti houkutteleva, mutta samaan hintaan voi kuitenkin tehdä muuallakin. Ei tosin Suomessa, eikä kovin monen koulun kautta yhtenä pakettina. Esimerkiksi PPL Suomessa tai muualla Euroopassa, ATPL-teoriat Oxfordissa ja sen jälkeen ME/IR/CPL vaikka Ruotsissa Diamond-academyssa.

 

Tuosta reitistä on kokemusta ainakin foorumillekin joskus kirjoittavalla Jussi Seppäsellä ja hinta oli samaa luokkaa kuin BF-lennolla. Valmistumisen jälkeen töitä löytyi muutamassa kuukaudessa ja nykyään lentää liikennekonetta.

 

Tapoja on monia ja tuokin vaatii kärsivällisyyttä ja työntekoa. Ei ole se helpoin tie, mutta teorioiden osalta varmasti yksi parhaista. Samoin kielitaidon, joka tulee siinä sivussa isona plussana. Ala on kuitenkin kansainvälinen ja työt ovat pääasiassa Suomen ulkopuolella. Suomen työmarkkinat ovat aika olemattomat, joten niiden varaan ei kannata kauheasti laskea.

 

Onnea valitsemallesi tielle, oli se sitten mikä tahansa!

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuen toki tilanteesta ja aikatauluista yms. niin paloinakin hankittu koulutus voi toimia. BF:stä en itse papereitani hakenut (ei ollut pari vuotta sitten edes tarjolla), mutta sen sijaan yhdistelmällä PPL Malmin Ilmailukerhosta, jossa myös PIC-tiimat, ATPL DL Patrialta joka oli silloin ainut kotimainen tarjoaja, jolloin asumis-&matkakuluissa säästi. Sitten CPL/ME/IR Ruotsissa Diamond Flight Academy Scandinaviassa, jossa koko koulutus DA42-kalustolla. Sitä paikkaa voin kyllä suositella. Mukava ilmapiiri, majoitus saatavilla kentällä parin minuutin kävelyn päässä koneista ja simulaattorista, koulutuksessa keskityttiin paljon tosielämän lentämiseen ja matkalentoja eteläeurooppaan asti. Myöskään papereita ei hirveästi räplätä vaan ohjaamossa ja lennonvalmistelussa iPadit ovat vahvoilla. Koko roskalle tuli hintaa 55-60k noin erikseen ostettuna, mutta toisaalta esim PIC-lennot olivat lomamatkoja pitkin eurooppaa eikä varsinaisesti koululentoja.

 

Koulutuksen aikana olin yhteensä 1kk ajan palkattomalla vapaalla töistä, muutoin meni 2 vuoden vuosilomilla. Ruotsissa asuin 2kk ja tahti oli melkoisen rauhallinen.

 

Edit: Koulu päivitti koulurakennustaan tässä keväällä pysytellen edelleen kentällä - Rakennus vaan vaihtui vanhasta sotilasparaakista tyylikkäämpään https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11193244_986322791391956_5754743927159307686_n.jpg?oh=af47dc0cc609e2a9b2c480413f9267c7&oe=562EC6FF

 

--

Niko Ikonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BF:stä itsellä kokemuksena 5-10 kertaa C172:n vuokrauksia, homma toimii hyvin ja koneet ovat kohtalaisen hyvässä kunnossa. Ei valittamista siinä suhteessa.

 

Lennonopettajissa monta tuttua ja kaikki hyviä tyyppejä ja varmasti hyviä opettajiakin. Kuten Mikko tuossa jo mainitsi, niin vain PPL lennetään Suomessa ja Puolan koulusta ei ole tietoa.

 

Huomattavaa on, että ATPL-teoriat hoidetaan pääosin itseopiskeluna, joka ei omasta mielestä kuulosta kovin hyvältä. Tehtävissä varmasti, mutta ainakin itsellä olisi moni asia saattanut avautua hieman hitaammin kuin luokkaopetuksessa. Myös motivaation ylläpitäminen kuukausikaupalla lukemiseen on kohtuullisen vaativa tehtävä ja itselle luokkaopetus sopi paremmin.

 

Jos hintaa katsoo, niin se on tietysti houkutteleva, mutta samaan hintaan voi kuitenkin tehdä muuallakin. Ei tosin Suomessa, eikä kovin monen koulun kautta yhtenä pakettina. Esimerkiksi PPL Suomessa tai muualla Euroopassa, ATPL-teoriat Oxfordissa ja sen jälkeen ME/IR/CPL vaikka Ruotsissa Diamond-academyssa.

 

Tuosta reitistä on kokemusta ainakin foorumillekin joskus kirjoittavalla Jussi Seppäsellä ja hinta oli samaa luokkaa kuin BF-lennolla. Valmistumisen jälkeen töitä löytyi muutamassa kuukaudessa ja nykyään lentää liikennekonetta.

 

Tapoja on monia ja tuokin vaatii kärsivällisyyttä ja työntekoa. Ei ole se helpoin tie, mutta teorioiden osalta varmasti yksi parhaista. Samoin kielitaidon, joka tulee siinä sivussa isona plussana. Ala on kuitenkin kansainvälinen ja työt ovat pääasiassa Suomen ulkopuolella. Suomen työmarkkinat ovat aika olemattomat, joten niiden varaan ei kannata kauheasti laskea.

 

Onnea valitsemallesi tielle, oli se sitten mikä tahansa!

 

-T

Mitkä koulut (Patrian lisäksi?) tarjoavat luokkaopetusta? Paljonko teoriakoulutukselle on tullut hintaa eri kouluissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en tiedä Suomen kouluista juuri muuta kuin kerran sain tarjouksen CPL/ME/IR-koulutuksesta jonka hinta sai kahvit lentämään näytölle.

 

Tosiaan, itse kävin oman reittini ulkomailla. Oppilaitosten tutkimiseen ja oppilaiden/opettajien haastattelemiseen kannattaa käyttää aikaa, paljon. Itse käytin aina suhteellisen paljon aikaa varmistaakseni oikean valinnan ja vaikka loppujen lopuksi päädyinkin kiertelemään vähän siellä sun täällä niin mitään en vaihtaisi  :thmbup: Ulkomailla oleminen ja opiskelu, teki sen sitten miten tahansa, vaatii aina omanlaista määrätietoisuutta ja itsenäisyyttä mutta joka tapauksessa työllistyminen todennäköisesti tapahtuu ensiksi ulkomaille niin parempi siihen on totutella heti alussa. Etuna ehkä voisin mainita perspektiivin, jonka saat kun tapaat ihmisiä/lentäjiä ympäri maailmaa sekä lentelet eri paikoissa, parin vuoden aikana saa aika hyvä kuvan muodostettua koko alasta. Opiskeluun kannattaa varata rahaa se kurssien hinta + parin vuoden eläminen + mahdollinen tyyppikurssi.

 

Mitä tuohon ATPL-teoriaan tulee, niin itse suosittelisin luokkaopetuksella olevaa koulutusta. Samalla kun kokenut lentäjä/kouluttaja tukee opiskelua niin tulee siinä luokassa myös useimmiten hyvä ryhmähenki joka kannustaa opiskelemaan kovemmin, teoriat kun useimmiten on aika raastava vaihe koulutuksessa. Itse tein sen Englannissa Bournemouthissa, mukavaa aikaa ja oppi kieltäkin kätevästi  ;)

 

Sillä ei ole juurikaan väliä missä PPL:n tekee, kunhan se tukee oma kehitystä. Viime vuonna CPL/ME/IR-kurssilta valmistuneista meitä on nyt työllistynyt 7/8. Osa lentää yksityisjettiä, toiset matkustajia ja jotkut ambulanssilentoja.

 

Tuossa vielä linkki vanhemmasta kirjoituksesta jossa hieman seikkaperäisimmin kerrottu opiskelutarina: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,109882.msg1489869.html#msg1489869

 

Onnea opiskeluihin!  :thmbup: Ihan mukavaa hommaa tämä on.

 

- Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä koulut (Patrian lisäksi?) tarjoavat luokkaopetusta? Paljonko teoriakoulutukselle on tullut hintaa eri kouluissa?

 

Pitääkö sen olla Suomessa? Vaihtoehtoja on aika vähän ja Patriallakin taitaa halvin vaihtoehto olla nykyään etäopetusta.

 

Oxfordista luokkaopiskeluna 5500GBP, sisältäen viranomaismaksut.

 

http://www.caeoaa.com/oxford/atpl-theory-full-time/#.VYDICGCYRsM

 

Etäopiskeluna 1600GBP+350GBP/vko kertausta. Kertaus käsittääkseni pari viikkoa.

 

Bournemouthissa hinta sama 5500GBP luokkaopetuksena.

 

http://www.bcft.aero/courses-prices/groundschool/

 

Patrian teorioille en osaa sanoa hintaa, kun eivät sitä sivuillaan kerro.

 

Ja Jussi kävikin Bournemouthissa, ei Oxfordissa. Sama maa kuitenkin:)

 

Huhujen mukaan jotkut yhtiöt suosivat tunnetumpien lentokoulujen oppilaita, jolloin on helpompaa varmistua koulutuksen laadusta. Tästä syystä koulujen valintaan kannattaa käyttää aikaa, jos modulaarista reittiä suunnittelee. Se on huomattavasti edullisempaa kuin integroitu, mutta kallis sekin on jos ei saa töitä.

 

Työnhaku on oma hommansa, mutta käytännössä ne ensimmäiset työpaikat ovat tällä hetkellä ulkomailla ja sinne lähtöön täytyy olla valmis. Siitäkin syystä suosittelen teoriaopiskelua ulkomailla, vaikka itse sen teinkin Suomessa.

 

Ja PS. SIO-haku on taas auki, kannattaa laittaa sinnekin paperit vetämään.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, enpäs tiennytkään että lentäjäksi voikin valmistua useammasta eri koulusta. Elelin siinä harhakuvitelmassa, että kaikki suoritetaan yhtenä pläjäyksenä tietyssä koulussa.

 

Onko tosiaan niin, että useampaa koulua yhdistettäessä se tulisi maksamaan suunnilleen saman verran kuin esim tuo BF-lento (55-60k)? Kuulostaa jotenkin liian hyvältä ollakseen totta  ;D Olen kamalan skeptinen, onko tuossa jokin koira haudattuna?

 

Kiitän näistä näkökulmista!  :) Pitää tosiaan katsella tarkemmin noita. Ulkomaille lähtö ei tietenkään ole mikään ongelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko tosiaan niin, että useampaa koulua yhdistettäessä se tulisi maksamaan suunnilleen saman verran kuin esim tuo BF-lento (55-60k)? Kuulostaa jotenkin liian hyvältä ollakseen totta  ;D Olen kamalan skeptinen, onko tuossa jokin koira haudattuna?

 

No niin se menee BF-lennonkin tapauksessa, heillä vain on sopimus puolalaisen koulun kanssa jatkokoulutuksesta. Yleensä nuo yhden koulun putket ovat kalliimpia, ainakin integroituina. Kuten Jussi sanoi, niin kalleimmilla kouluilla on isoimmat mainokset, eikä se välttämättä korreloi suoraan koulutuksen tason kanssa.

 

Tuollaisella esimerkin mukaisella paketilla saa teoriat luokkaopetuksena itseopiskelun sijaan, samaan hintaan. Ja lisäksi opit kieltä, millä on tällä alalla enemmän kuin paljon merkitystä.

 

Niin ja sinne SIOllekin kannattaa nyt paperit laittaa, kun haku on taas auki. Kestää hieman pidempään, mutta hyvätasoinen ja oppilaalle erittäin edullisempi koulu.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona on se, että käyt ensiksi PPL:n tuolla BF-lennolla. Kesällä kun kelit ovat hyvät niin saat sen tehtyä Syksyyn mennessä jolloin SIO:n haku kätevästi aukeaa. Samalla saat ensikosketuksen hommaan sekä alaan ja siihen mitä kaikkea se vaatii. Oli tulokset SIO:n hausta mitkä tahansa sulla on sitten hyvä pohja lähteä opiskelemaan, mihin päin maailmaa tahansa  ;)

 

Sillä ei ole väliä missä päin teet tuntirakennuksen, itse tein sen Turun Lentokerhossa Englannista tultuani ja jatkoin sitten Ruotsiin. Mutta tuota PPL tekemistä ensiksi kannattaa harkita. Se on ensimmäinen askel kohti liikennelentäjän pätevyyttä mutta ei kuitenkaan liian kriittinen jolloin se jättää sinulle aika avoimet vaihtoehdot jatkaa eri suuntiin opiskelemaan. Koska tuo SIO:n haku on niin lähellä niin ehkä odottaisin siihen, kuulemma se valintaprosessi kestää vain monta kuukautta. Ehdit hyvin lennellä siinä ja rakentaa tunteja  :P

 

Niin ja tuosta hinnasta, ulkomailla opiskellessa saat kelasta ulkomaan opintotukea. Kannattaa laskea siihen kurssihinnan päälle sellainen 15-20k mitä siellä menee elämiseen parin vuoden aikana.

 

- Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zero to hero, eli 250hr fATPL halvimmillaan näin:

 

PPL n. 7000EUR esim Puolassa. Edullinen ja mielenkiintoinen tapa kerätä tunnit kasaan on vuokrata vaikka mopoCessna USAsta pariksi kuukaudeksi ja lentää se parisataa tuntia ympäri maata. 200 tuntia dry leasea on n. 40USD/tunti, päälle n. 25USD/tunti polttoainetta, eli all in n. 13000USD. Sivukulut ja muut mukaan laskien sanotaan 13000EUR, eli 20'000EUR. Samalla tulee nähtyä aika iso siivu Amerikkaa. Hour building ei tarvitse viisumia.

Perään Puolassa CPL ME/IR 15500EUR, ja ATPL DL teoriat 2500EUR. 38000EUR plus miinus jotain, pyöristetään ylös, 40 tonnia, ja vuosi aikaa.

 

Halvemmalla tuskin onnistuu mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset näistä vinkeistä :) Onpas kiva, kun onkin noin monipuolisesti valinnanvaraa. Tietääkö kukaan muuten että miksi Kelan myöntämää opintotukea voi saada vain ulkomailla opiskeltaessa, mutta esim BF-lennolla ei?

 

Noissa muissa kouluissa lienee sitten myös omat pääsyvaatimuksensa, vaikka olisikin "pelkkä" ATPL-teoria kyseessä? Vai koskeeko nuo pääsyvaatimukset koko pakettia, eikä pelkkää yhtä osaa? Bournemouthin sivuilla näyttäisi lukevan Pre-Course Requirements -kohdalla PPL ja 1-medikaali, Oxfordin sivuilla vaaditaan samat setit ja lisäksi matematiikka ja fysiikka.

 

No oli miten oli, kuulostaa kyllä todella hyvältä. Aion varmaan ensin tietenkin pistää paperit SIO:on, jos ei onnaa niin tämäkin tie on vaihtoehto.

 

Onko täällä ketään kuka olisi suorittanut ATPL-teoriat itsenäisesti? Oliko miten rankka paketti ja kauanko kesti? Suositteletteko? Uskon että pystyisin myös itsenäisesti sen hoitamaan mutta varmasti luokkaopetuksena se voisi olla mielekkäämpää. Toki kotona ollessa säästäisi asumiskuluissa.

 

Julianna

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkomaan opintotuki maksetaan ulkomailla täysipäiväisesti suoritettavia opintoja varten, BF-lento on Helsingissä. En tiedä miten pitkä ajanjakso siinä vietetään ulkomailla mutta en usko Kelan katsovan sitä hyvällä, että itse "pääkoulu" on Suomessa.

 

PPL sekä Medical-1 ovat yleensä normaalit perusvaatimukset ennen ATPL-teorioita, mitä ilman en itsekään suosittelisi niitä tekemään. Qatar Airwaysin kadetit kylläkin Kreikassa tekivät päinvastoin mutta tiedä sitten mitä siitä tuli.. Monella integroitua koulutusta tarjoavalla koululla CTC, Oxford, FTE Jerez (tuossa kolme isointa) on jonkinlaiset pre-requirements sekä testit. Muilla kouluilla yleensä ne vaatimukset ovat vain lakisääteisiä esim. et voi aloittaa CPL/ME/IR-koulutusta ilman riittäviä kelpuutuksia.

 

Niin ja aina ennen kouluun menoa kannattaa yrittää etsiä nykyisiä/vanhoja oppilaita joita voi haastatella. PPRuNe.org on ehkä isoin ilmailualan foorumi ja sieltä sain aina infoa kouluhiin liittyen 8)

 

-Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset näistä vinkeistä :) Onpas kiva, kun onkin noin monipuolisesti valinnanvaraa. Tietääkö kukaan muuten että miksi Kelan myöntämää opintotukea voi saada vain ulkomailla opiskeltaessa, mutta esim BF-lennolla ei?

 

Noissa muissa kouluissa lienee sitten myös omat pääsyvaatimuksensa, vaikka olisikin "pelkkä" ATPL-teoria kyseessä? Vai koskeeko nuo pääsyvaatimukset koko pakettia, eikä pelkkää yhtä osaa? Bournemouthin sivuilla näyttäisi lukevan Pre-Course Requirements -kohdalla PPL ja 1-medikaali, Oxfordin sivuilla vaaditaan samat setit ja lisäksi matematiikka ja fysiikka.

 

No oli miten oli, kuulostaa kyllä todella hyvältä. Aion varmaan ensin tietenkin pistää paperit SIO:on, jos ei onnaa niin tämäkin tie on vaihtoehto.

 

Onko täällä ketään kuka olisi suorittanut ATPL-teoriat itsenäisesti? Oliko miten rankka paketti ja kauanko kesti? Suositteletteko? Uskon että pystyisin myös itsenäisesti sen hoitamaan mutta varmasti luokkaopetuksena se voisi olla mielekkäämpää. Toki kotona ollessa säästäisi asumiskuluissa.

 

Julianna

 

Etäteorioista yleisesti: Sain juuri kahlattua ATPL-teoriat läpi, mutta tentit ovat vielä tekemättä. Mitään ylitsepääsemättömän vaikeaa tuossa ei ole. Luettavaa ja monin paikoin täysin erpärelevantin nippelitiedon ulkoaopettelua on paljon. Ehdottomasti haastavinta itselleni oli pänttäämisen ja päivätyön sovittaminen yhteen. Kaikki riippuu siis pitkälti omasta elämäntilanteesta ja ennen kaikkea motivaatiosta. Minulla aikaa meni koko paketin kahlaamiseen noin 1,5 vuotta, mutta jos on mahdollisuus panostaa kokopäiväisesti ja motivaatiota riittää, niin ei tuohon muutamaa kuukautta pidempään varmasti mene. Luokkaopetus sopii varmasti monelle paremmin, mutta en näe syytä miksei itsenäisen opiskelun kautta voisi päästä vähintään yhtä hyvään lopputulokseen. Oikoteitä onneen ei valitettavasti kummassakaan vaihtoehdossa ole. Edelleen, kaikki on kiinni siitä, miten paljon haluaa itse nähdä vaivaa asioiden omaksumiseen.

 

Puolasta saa tosiaan parilla tonnilla paketin, johon sisältyy Bristolin mielestäni varsin laadukas materiaali + kahden viikon lähijakso. Opetuksen tason suhteen ei minulla oikein ollut odotuksia, mikä oli hyvä juttu. Eipähän tarvinnut pettyä. Reissu oli muilta osin kiva kokemus ja pari viikkoa samassa jamassa olevien kanssa meni nopeasti. Olut on Puolassa edullista! Tentit voi sitten aikanaan tehdä joko Puolan viranomaiselle, 250e sisältäen kaikki 14 tenttiä, tai halutessaan vaikkapa Trafille. Tentit Trafilla maksaa hunajaa, mutta lennoissa ja hotelleissa säästää.

 

Voinko sitten suositella etäteorioita? Jos penniä pitää venyttää ja töissäkin on käytävä, niin ei tätä mielestäni paremminkaan voi tehdä. Jos taas raha ei olisi ongelma, niin totta kai valitsisin ennemmin kokopäiväisen luokkaopetuksen.

 

Tentit ajattelin itse tehdä loppuvuoden aikana ja kysyisinkin onko foorumilla hiljattain Trafille ATPL-tenttejä tehneitä? Ymmärtääkseni sielläkin pitäisi käytössä olla sama EASA:n kysymyspankki, jota muissakin EASA-maissa käytetään. Kuulisin kuitenkin hyvin mielelläni siitä, miten hyvin kysymykset täsmäävät harjoituspankkien kysymyksiin.

 

Niin ja BF-lennosta itsellänikin pelkästään positiivisia kokemuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päätöksiä päätöksiä! Oletko sinä Niko siis BF-lennon kautta kouluttautumassa nyt? Mitä se parin viikon lähijakso Puolassa pitää sisällään? Suositteletko itse Puolaan menoa lentäjäkoulutuksen suhteen?

 

Itsekin olen nyt kokopäivätöissä, joten mietin että kauankohan tuossa tulee menemään. Lähteäkö suosiolla lähiopetukseen. Toisaalta asuminen Englannissa ei ole varmaan mitään halpaa lystiä.

 

Hienoa kuulla useita tarinoita ja kokemuksia. Lisää vaan jos jollakulla on kerrottavaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkomaan opintotuki maksetaan ulkomailla täysipäiväisesti suoritettavia opintoja varten, BF-lento on Helsingissä. En tiedä miten pitkä ajanjakso siinä vietetään ulkomailla mutta en usko Kelan katsovan sitä hyvällä, että itse "pääkoulu" on Suomessa.

 

PPL sekä Medical-1 ovat yleensä normaalit perusvaatimukset ennen ATPL-teorioita, mitä ilman en itsekään suosittelisi niitä tekemään. Qatar Airwaysin kadetit kylläkin Kreikassa tekivät päinvastoin mutta tiedä sitten mitä siitä tuli.. Monella integroitua koulutusta tarjoavalla koululla CTC, Oxford, FTE Jerez (tuossa kolme isointa) on jonkinlaiset pre-requirements sekä testit. Muilla kouluilla yleensä ne vaatimukset ovat vain lakisääteisiä esim. et voi aloittaa CPL/ME/IR-koulutusta ilman riittäviä kelpuutuksia.

 

Niin ja aina ennen kouluun menoa kannattaa yrittää etsiä nykyisiä/vanhoja oppilaita joita voi haastatella. PPRuNe.org on ehkä isoin ilmailualan foorumi ja sieltä sain aina infoa kouluhiin liittyen 8)

 

-Jussi

 

Pprune on vihoviimeinen paikka, minne kannattaa aikaansa käyttää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pprune on vihoviimeinen paikka, minne kannattaa aikaansa käyttää.

 

 

Muotoilin hieman huonosti tuon. PPRuNe on tosiaan vihoviimeinen paikka mutta sieltä löytää ihmisiä jotka ovat olleet ko. kouluissa. Itse lähestyin porukkaa siellä yksityisviesteillä ja loppujen lopuksi päädyin keskustelemaan henkilöiden kanssa sähköpostin tai puhelimen välityksellä jotka olivat olleet siinä koulussa minne halusin itse mennä. Heiltä sai yleensä ensikäden tietoa koulun tilanteesta/tasosta. Itselle ei tullut missään koulussa yllätyksiä kun olin haastatellut jengiä.

 

Mutta kaikkea mitä siellä näkee niin kannattaa pitää aika vahva filtteri päällä kun lueskelee niitä juttuja. Tai jättää lukematta kokonaan.

 

- Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset näistä vinkeistä :) Onpas kiva, kun onkin noin monipuolisesti valinnanvaraa. Tietääkö kukaan muuten että miksi Kelan myöntämää opintotukea voi saada vain ulkomailla opiskeltaessa, mutta esim BF-lennolla ei?

 

SIO:lle saa toisen asteen opintotukea, mutta se katsotaan "täysipäiväiseksi" opiskeluksi. En tiedä että saisiko noihin muihin, mutta moni käy niiden ohessa myös töissä.

 

Pprune on vihoviimeinen paikka, minne kannattaa aikaansa käyttää.

 

En olisi ihan noin jyrkkä. Se on erittäin hyvä paikka ottaa yhteyttä ihmisiin, jotka ovat samassa tilanteessa tai ovat käyneet jonkin koulun tai rekrytointiprosessin läpi.

 

Jussin kanssa itseasiassa taidettiin jutella ensimmäisen kerran Pprunen kautta, vaikka yksi yhteinen kaverikin löytyi jo aiemmin. Jussi kyseli läpäisemääni rekryprosessiin liittyen, tuli vähän ajan päästä perässä ja nykyään ollaan kollegoita. Kyllä sieltä voi ihan hyödyllistäkin tietoa saada, kun tietää mitä hakee ja osaa suodattaa.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opintotukea voi saada tosiaan myös yksityisissä oppilaitoksissa opiskeluun, kuten eräs TTT -firma aikoinaan mainosti. Tämä tietysti herätti heti epäilykset, koska omaan oikeustajuuni ei mitenkään mahtunut, että juuri aloittaneella kouluttajalla voisi olla oikein perustein tehty rinnastamispäätös Kelalta. Kansaneläkelaitoksen kantakin oli hyvin pian varsin selvä:

 

TTT-Aviation Oy Ltd:n tällä hetkellä tarjoamaan koulutukseen ei voi saada opintotukea.

 

Olemme kehottaneet yritystä poistamaan Kelan logon ja maininnan rinnastamispäätöksestä/opintotuen saamisesta internet-sivuiltaan. Yritys ei näytä toimineen kehotuksemme mukaisesti, koska tiedot vielä ovat heidän internet -sivuillaan.

 

Yksityiset rehellisesti toimivat koulut, kuten BF-lento, voivat siis hakea rinnastamispäätöstä (yksityisen oppilaitoksen opintotukioikeutta) Kelalta ja silloin tuen saaminen oppilaalle tulee mahdolliseksi. Rinnastamispäätös kuitenkin edellyttää tiettyjen reunaehtojen täyttymistä, yksi niistä on, että kyseistä koulutusta on pitänyt järjestää vähintään vuoden ajan. http://www.kela.fi/yksityisten-oppilaitosten-rinnastaminen

 

SIO:ssa opiskeluun voi myös saada aikuiskoulutustukea (kun nykyinen Sipilän hallitus ei vielä ole ehtinyt poistaa sitä), jonka suuruus on ansiosidonnaisen päivärahan suuruinen. Aikuiskoulutustuen reunaehtoihin tuen saajan kannalta kuuluu se, että hakija on opintovapaalla vakituisesta työpaikasta (työsuhteen kesto vähintään vuosi ennen opintovapaata) ja että hakijalla on vähintään 8 vuoden työkokemus (pimeä työ ei kelpaa, määrä tarkistetaan eläketietojärjestelmästä) johon tosin intti lasketaan tarvittaessa mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuo Baltic Aviation Academy (http://www.balticaa.com/), onko kellään toetoa tästä opinahjosta? Aika edulinen CPL/ME/IR.

 

Itse valmistun tuossa syyskuun lopulla CPL modular kurssilta Baltic Aviation Academyssa ensimmäisenä suomalaisena(tällä hetkellä meitä on 2 suomalaista se toinen suorittaa ATPL integroitua kurssia). Hintaansa nähden ei paha paikka ollenkaan, opetukseen enimmäkseen teorioiden aikana käytetään ulkomaalaisia kouluttajia Ruotsista,Kreikasta,Espanjasta,Portugalista... joista en voi oikestaan sanoa mitään pahaa ja epävirallisesti on tullut jonkun aikaa vietettyä myös D luokan 737CL ja A320 simuissa kattomassa miten homma toimii käytänössä mikä oli plussaa. BAA kuuluu Avia Solution Groupiin(http://www.aviasg.com/). Henkilökunta on erittäin avullinen niin kauan kuin asuu hotelleissa mutta jos muuttaa omaan kämppään niin palvelun taso laskee huomattavasti. Koulu on iso ja kasvaa jatkuvasti välillä tuntuu että henkilökunta ei pysy kasvun tahdissa esim. juuri saatiin uudet tilat lentokentälle Kaunaksissa(aleksotas EYKS) josta lennot hoidetaan ja Vilnassa FTO missä teoriat hoidetaan muutti myös uuteen rakennukseen TRTO:n viereen. Hintataso Euroon siirtymisen jälkeen on noussut jonkun verran mutta opintotuilla ja asumistuella kelasta pärjää kohtalaisesti. Asuminen hotelleissa on hieman kalliimpaa mutta säästää vaivaa koska kesällä pitää asua Kaunaksissa ja Talvet Vilnassa jotkut vuokranantajat ei suostu vuokraamaan alle 12kk sopimuksilla. Lentokoneita meillä on 9kpl tecnam 2002JF joita epäilen että tulee lisää koska ne on jo nyt kokoajan taivaalla, yksi Cessna 172SP ja yksi MEP Tecnam 2006 g1000 ohjaamolla jotka ovat kaikki suhteellisen uusia ja pidetään oikesti kunnossa. Meillä on tällä hetkellä tarjous että koko IR aika lennetään MEP tunteina. Opistolta löytyy opiskelijoita Venäjältä,kazakhstanista, Tajikistanista, Ruotsista, Norjasta, Ukrainasta... yms. Täällä säännöt ovat oikesti olemassa ja niitä noudatetaan, sinnepäin toimintaa ei harjoteta. Jouduimme myös kirjottamaan käytännesäännöt sopimuksen jossa määrätään esim. miten Uniformua saa ja pitää käyttää, mitä vapaa ajalla ei saa tehdä yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään