Ilkka Mäkelä

IATA:n uusi suositus: pienemmät käsimatkatavaran maksimimitat

7 viestiä aiheessa

IATA:n kokouksessa Miamissa on päädytty suosittelemaan lentoyhtiöille uusien käsimatkatavaramittojen käyttöönottoa maailmanlaajuisesti ja päädytty suosittelemaan (turistiluokan) laukun maksimimitoiksi 55x34x19 cm. Koska IATA voi antaa vain suosituksia, näiden mittojen toteuttaminen tai muiden mittavaihtoehtojen valinta jää edelleenkin kaikkien yhtiöiden omaan harkintaan.

 

Nopeasti katsottuna uudet maksimimitat olisivat pienemmät kuin (mahdollisesti jopa) kaikki tähänastiset: USA:n isoilla yhtiöillä mitat ovat nyt 56x35,5x23, SAS:llä ja Norwegianilla 55x40x23, Ryanairilla 55x40x20 ja Finnairilla kaikkein anteliaimmat 56x45x25 cm. Kuitenkin useat yhtiöt ovat jo ilmoittaneet siirtyvänsä käyttämään uusia mittoja:

 

Nine major international airlines will soon introduce the guideline into their operations. Chris Goater, a spokesman for the transport association, said they are: Avianca, Azul, Caribbean Airlines, Cathay Pacific, China Eastern, China Southern, Emirates, Lufthansa and Qatar.

 

Jos nykyinen laukku on siinä rajoilla tai esim. reilusti paksumpi kuin 19 cm, saattaa tulla asiaa laukkukauppaan?

 

http://www.theguardian.com/business/2015/jun/10/plane-passengers-may-need-to-buy-new-suitcases-in-plan-to-shrink-carry-on-size

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin lukevinani jostain iltapäivälehdestä, että Finnair ei olisi tekemässä mitään nopean aikavälin muutoksia käytäntöön.

 

Sinänsä ymmärrän lentoyhtiöiden huolen. Kabiiniin raahataan kaikkea "except the kitchen sink". Jos putki on täysi, tulee yläkerran tilasta nykyisin puute.

 

Toinen asia on, että aika huonosti mielestäni gatella tutkitaan käsimatkatavaran kokoa. Jopa lukumäärää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä ymmärrän lentoyhtiöiden huolen. Kabiiniin raahataan kaikkea "except the kitchen sink". Jos putki on täysi, tulee yläkerran tilasta nykyisin puute.

 

Aika vaikea tosin ymmärtää, miten yläkerran tila riittää paremmin, jos laukku on pari senttiä litteämpi. Jos niitä laukkuja ladotaan hylly täyteen, lähinnä leveydellä on merkitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en myöskään ymmärrä, että miten nuo kaikkien laukut muka mahtuisivat tuolla kavennuksella koneeseen? IATA:n mukaan yli 120 paikkaisissa koneissa kaikki voisivat ottaa laukkunsa koneeseen, mutta ainakin erään firman lähes 200-paikkaiseen ei mene kuin 90 laukkua ja loput ruumaan.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutu-pohjalta sanoisin, ettei 200-paikkaiseen kabiiniin saa ylähyllyihin millään 200 laukkua, jollei kahta laukkua saa päällekkäin; mahtaako se taas onnistua missään koneessa edes tuolla 19 cm paksuisella laukulla ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IATA perui käsimatkatavarasuunnitelman

 

Matkustajat nostivat ehdotuksesta metakan etenkin Yhdysvalloissa, jossa valtaosa lentoyhtiöistä laskuttaa ruumaan laitettavasta matkatavarasta. Ehdotus tulkittiin aikeeksi pienentää käsimatkatavaran kokoa, jolloin aiempaa useamman pitäisi maksaa laukun laittamisesta ruumaan.

 

IATA aikoo nyt arvioida koko suunnitelman uudestaan.

 

Taloussanomat

 

IATA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään