Jani Hintikka

Uusi lentoyhtiö Go Aviation aloittaa tämän vuoden kuluessa

107 viestiä aiheessa

Go! Aviation käynnistää matkustajalentoliikenteen tämän vuoden aikana kahdella kahdeksanpaikkaisella Pilatus-potkuriturbiinikoneella. Euroopassa vastaavaa konetyyppiä ei ole ollut laajemmassa kaupallisessa matkustajakäytössä aikaisemmin. Yhtiön mukaan esimerkiksi USA:ssa, Kanadassa ja Australiassa konetyyppi on erittäin yleinen.

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015061119842403_uu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotipaikaksi Malmi  :thmbup: Go! Aviationin ensimmäiset lentoreitit tulevat olemaan Helsinki-Kuopio, Helsinki-Vaasa ja Helsinki-Tallinna. Kovat kasvutavoitteet:....

 

Malmilta säännöllistä reittiliikennettä, kohteina Kuopio ja Vaasa? Joko kohta saa sytyttää valot ja päästää kissan ulos?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilta säännöllistä reittiliikennettä, kohteina Kuopio ja Vaasa? Joko kohta saa sytyttää valot ja päästää kissan ulos?

 

Tuo Helsinki-Tallinna voi hyvinkin olla kannattava jos lippuhinnat pysyvät järkevinä. Just kuukaus-pari sitten yhdellä porukalla moista mietittiin, tosin vesitasoversio Karibian tyyliin oli enemmän mielessä mutta myös Malmi. Käyttäisin esim itse mielelläni ja veikkaan etten ole ainoa jota ei kiinnosta päivän työreissulla Helsinki-Vantaan byrokratia ja ATR tollaisella vartin matkalla tai laivalla kilometrikävelyt pulsujen seassa.

 

Kuopiosta ja Vaasasta tiedä sitten..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaiset valmiudet Malmilla on aloittaa reittiliikenne? Mm. turvatarkastukset ja rajavalvonta?

 

Mitkä rajavalvonnan vaatimukset Schengenin sisäisillä reiteillä edes ovat?

 

Mitä turvatarkastuksiin tulee niin kasipaikkaisen koneen matkustajien turvatarkastus ei kovin kummoista infraa vaatine. Tuo pikkukoneliikenne toimii kuitenkin hyvin ympäri maailmaa juuri tuon luokan koneilla ja Malmia paljon pienemmiltä ja yksinkertaisemmilta kentiltä, mikä ettei Malmiltakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä rajavalvonnan vaatimukset Schengenin sisäisillä reiteillä edes ovat?

 

Mitä turvatarkastuksiin tulee niin kasipaikkaisen koneen matkustajien turvatarkastus ei kovin kummoista infraa vaatine. Tuo pikkukoneliikenne toimii kuitenkin hyvin ympäri maailmaa juuri tuon luokan koneilla ja Malmia paljon pienemmiltä ja yksinkertaisemmilta kentiltä, mikä ettei Malmiltakin.

 

Schengenin alueelta tulevilta lennoiltakin tehdään pistotarkastuksia ja tarkkaillaan keitä sieltä tulee ja onko edellytykset alueella oloon kunnossa.

 

Ja turvatarkastukseen tarvitaan laitteet, henkilöstö ja tilat. Ne maksaa asiakkaat tietenkin ja itsestään ne ei tule Malmille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mikä on Malmin infran tilanne, mahdollistaako se lähestysmislaitteiden, IFR-rajoituksien jne. puolesta järkevän reittiliikenteen?

 

Ei sen puoleen, mielelläni minäkin lähtisin malmilta Tallinaan, ja toivon onnea ja menstystä uudelle yrittäjälle.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Schengenin alueelta tulevilta lennoiltakin tehdään pistotarkastuksia ja tarkkaillaan keitä sieltä tulee ja onko edellytykset alueella oloon kunnossa.

 

Niin tehdään. Koskee myös esimerkiksi allekirjoittaneen lentoja Malmille, jotka ovat alkaneet etelä- tai länsinaapurista. Hyvin on pärjätty.

 

Ja turvatarkastukseen tarvitaan laitteet, henkilöstö ja tilat. Ne maksaa asiakkaat tietenkin ja itsestään ne ei tule Malmille.

 

Ne maksaa Finavia Oyj, ja sen asiakkaat (=Lentoyhtiöt) maksavat Finavia Oyj:lle turvamaksua per matkustaja hinnaston mukaan. Toinen vaihtoehto on, että yritys itse huolehtii asian hoitamisesta, jolloin siitä ei tarvitse kenenkään muun kantaa sitten huolta. Toimii todistetusti myös Helsinki-Vantaalla, eikä edellytä laajaa laitearsenaalia tai erillisiä tiloja.

 

Ja mikä on Malmin infran tilanne, mahdollistaako se lähestysmislaitteiden, IFR-rajoituksien jne. puolesta järkevän reittiliikenteen?

 

Kesällä pääsääntöisesti voisi toimia, muina vuodenaikoina vähän huonommin. Lähestymismenetelmä (se ainoa) vaatii käytännössä yli 700 jalan pilvikorkeutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvatarkastukseen EI tarvita sen kummempia laitteita. Kaiken voi hoitaa ihan käsipelillä. Sitäpaitsi kippari voi tämän suorittaa kyseisessä tapauksessa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvatarkastukseen EI tarvita sen kummempia laitteita. Kaiken voi hoitaa ihan käsipelillä. Sitäpaitsi kippari voi tämän suorittaa kyseisessä tapauksessa

Turvatarkastuksista on aina vastuussa lentoaseman päällikkö, joten en usko että tarkastuksia tullaan delegoimaan lentoyhtiöiden omille työntekijöille.

Turvatarkastuksia ei myöskään saa tuosta noin vain suorittaa lennon kippari, ellei tällä ole tehtävään erillistä koulutusta. Matkustajat, ruuma-, käsimatkatavara, miehistö ja sekä lentorahti vaativat kaikki oman kategoriansa kelpuutukset joita täytyy myös käydä kertaamassa 6kk välein hyväksytyssä koulutuspaikassa. Sikäli olet kyllä oikeassa että turvatarkastaminen ei välttämättä vaadi mitään laitteita, lähes kaiken voi tarkastaa käsin. Jokusen vuoden Vantaalla turvatarkastusta tehneenä ja TraFin vaatimuksia & linjauksia läheltä seuranneena voin melko luottavaisena sanoa että ulkopuolinen turvatarkastusfirma ja läpivalaisulaitteet tulee väkisinkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Turvatarkastuksista on aina vastuussa lentoaseman päällikkö, joten en usko että tarkastuksia tullaan delegoimaan lentoyhtiöiden omille työntekijöille.

 

Kuten sanottu, tämä onnistuu Helsinki-Vantaalla, jokusen vuoden turvatarkastusten kohteena olleena voin tämän todeta. Kannattaa kenties laajentaa maailmankuvaa niiden parin terminaalin ja isoimpien tarkastuspisteiden ulkopuolelle?

 

Mihin muuten perustuu viittaus lentoaseman päällikön vastuusta (siitä, että ko. henkilö on aina vastuussa), en löydä turva-asetuksesta 300/2008 tai sen jälkeen annetusta asetuksesta 185/2010 tälläistä tietoa?

 

Vaatimus ulkopuolisesta tarkastusfirmasta kuulostaa laittomalta ehdolta monopoliasemassa toimivalta Finavialta, enkä oikein ymmärrä, mikä perustelu moisen takana voisi edes olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimintamatka yltäisi Kreeta - Tunisia - Barcelona - Reykjavik .... Malmilta.  Tuossa hyvä video PC-12:sta :      https://www.youtube.com/watch?v=BrXQreelzi0    Onnea ja menestystä! ( ja ylihyvää tuuriakin tarvitaan) .     

Suht.tuoreita laitteita tarjolla amerikoissa n.3-3,500,000$      http://www.controller.com/list/list.aspx?ETID=1&catid=8&Manu=PILATUS&MDLGrp=PC-12&setype=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsemppiä yritykselle ja toivotaan että hommalle on tilausta!

 

Itseäni Malmin käytössä ihmetyttää juuri tuo lähestymismenetelmien puute. Epävakaista keliä Malmilla on kuitenkin useamman kuukauden vuodessa ja säännölliselle liikenteelle se voi olla liikaa.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä noiden (nykyistä parempien) rnav/gps-pohjaisten menetelmien piirtäminen olisi mikään ongelma Malmille, tai minnekään muuallekaan. Jos vain palveluiden tuottaja saisi aikaiseksi.... (ehkä nyt saa kun on oikeasti lentofirma, joka niitä käyttäisi)

 

Foorumin lukijamatka keväällä Tallinnaan? 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on nimenomaan ongelma. Puistolassa kasvavat puut ylettyvät nykyään ns. estevarapinnan yläpuolelle ja etelässä Kivikossa yksi piippu samoin.

 

Kävin vuosi sitten asiasta intensiivistä keskustelua Finaviassa. Siellä oltiin myös turhautuneita aiheesta. SBAS- lähestymismenetelmä voitaisiin oitis piirtää 18:lle jollei niitä puita olisi.

 

Puut ovat kaupungin mailla. Hgin kaupungin rakennusvirasto kieltäytyi keskustelemasta aiheesta Malmin lentoaseman päällikön kanssa. Sanoi Finavia.

 

Malmille ei saa suorittaa IFR-lähestymistä alkuiltapäivästä yhden ja neljän välillä muutoin kuin hätätapauksissa.

 

Onko joukossamme metsureita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajemmassa määrin tarkastuksia on Malmilla tehty ymmärtääkseni viimeksi, kun tanskalainen Bel Air-kopterifirma kuljetti työntekijöitä Malmilta kaasuputkilaiva Solitairelle ja takaisin (2010 - 2012), jolloin särmien takana suoritettiin tarvittavat tarkastusmuodollisuudet. Tilanne esimerkiksi: Kaakkois-Aasiasta ensi alkuun Venäjän puolelle saapuneita työntekijöitä astui siellä laivaan joka kulki kansainvälisellä vesialueella länteenpäin poikkeamatta suomalaisessa satamassa. Ja oman urakan päätyttyä työntekijöitä kuljetettiin laivalta kopterilla Malmille, josta Vantaan kautta takaisin kotimaahan, jne. Kai siinä jotain tarkastuksia oli välissä  ;) ja ainakin Rajavartiolaitos mukana. Sekä suomalainen maahuolintayhtiö hoitamassa logistiikkaa. Ohessa videolta näpätty kuvakaappaus, jossa laivamiehistöä pukeutumassa pelastuspukuihin ja pari tarkastajan tapaista. Improvisoitua, ehkä, mutta homma toimi.

 

raja2.jpg.83c8b4773c4be9ac0b6cb097445c464b.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joutaiskohan Seinäjoelta nyt myydä ne turvan laitteet Malmille vai odotellaanko, josko nuo Pilatukset lentäisivät myös Etelä-Pohjanmaalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joutaiskohan Seinäjoelta nyt myydä ne turvan laitteet Malmille vai odotellaanko, josko nuo Pilatukset lentäisivät myös Etelä-Pohjanmaalle?

Hei Antti! Ja voisihan sieltä löytyä muutakin alan infraa! Ehkä kannatetaan kuitenkin tuota mallia"odotellaan",jos ei Pilatukset,niin joku muu laskeutuu vielä Seinäjoelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväinen uutinen Helsingin Uutisissa. Lainaus: "Go! Aviation aikoo aloittaa lennot Malmin lisäksi Kuopiosta ja Vaasasta maaliskuussa.

 

Lisäksi yhtiö tarjoaa amerikkalaisen Surf Air -yhtiön malliin kiinteää kuukausimaksua, jolla voi lentää niin paljon kuin haluaa. Yhtiön käyttämä kalusto on uutta.

 

Ensi alkuun yhtiöllä on käytössään kolme konetta, mutta konemäärän arvioidaan kaksinkertaistuvan vielä ensi vuoden aikana. Vuonna 2019 yhtiöllä saattaa olla jo kahdenkymmenen koneen laivasto."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä päivän pressitilaisuuden pohjalta myös Ylen uutinen:

 

http://yle.fi/uutiset/uusi_lentofirma_yrittaa_suomen_markkinoille_8-paikkaisilla_koneilla__esikuva_kovassa_kasvussa_usassa/8394296

 

Varkauteen rekisteröidyn Go! Aviationin ajatus on lennättää erityisesti liikematkustajia kohteisiin, joihin isompien koneiden ei kannata. Yhtiön hinnoittelumalli ja kalusto ovat Suomen lentomarkkinoilla uutta.

 

Suomen lentomarkkinoilla aloittaa ensi vuonna uusi yhtiö, Varkauteen rekisteröity Go! Aviation. Yhtiön perusajatuksena on lentää yksimoottorisilla, kahdeksanpaikkaisilla koneilla räätälöityjä reittejä, jotka täydentävät nykyisten lentoyhtiöiden reittejä.

 

Lisäksi yhtiö tarjoaa amerikkalaisen Surf Air -yhtiön malliin kiinteää kuukausimaksua, jolla voi lentää niin paljon kuin haluaa. Nopeasti kasvanutta kalifornialaista esikuvaa on kuvattu muun muassa "yksityislentojen Netflixiksi" ja se on saanut seuraajan myös Yhdysvaltain itärannikolta.

 

Suomessa ja Euroopassa toimintamalli on uusi, samoin yhtiön käyttämä kalusto, sanoo Go! Aviationin toimitusjohtaja Jorma Kario.

 

Yhtiö aikoo aloittaa lennot Kuopiosta, Vaasasta ja Helsingin Malmin kentältä maaliskuussa. Karion mielestä esimerkiksi Kuopiossa yhtiö voisi saada houkuteltua liikematkustajia, jotka haluavat lentää Ruotsiin tai Saksaan.

 

– Kuopio on vahva kaupunki, jossa on paljon vientiteollisuutta. Yhteydet Helsinkiin ovat hyvät, mutta poikittaisliikenne on paljon hankalampaa.

 

Alkuvaiheessa tarkoituksena on lentää Kuopiosta vähintään yksi edestakainen reitti päivittäin. Yhtiöllä oli suunnitelmia myös Varkauden suhteen, koska kaupungissa vientiteollisuutta on Kuopiotakin enemmän. Varkauden lentokenttä on kuitenkin horrostilassa, joten siellä uusia lentoreittejä ei ole vielä luvassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään