Ilkka Mäkelä

Beijing Capital Airlines aikoo avata Peking-Helsinki-reitin

42 viestiä aiheessa

CAPA:n uutinen kertoo, että Beijing Capital Airlines on hakenut Kiinan viranomaisen lupaa aloittaa kaukolennot, jolloin siitä tulee 7. kiinalainen kaukolentoja lentävä yhtiö ja ensimmäiset kohteet ovat näköjään Pohjoismaissa. Lupaa on aluksi haettu Pekingistä ja Hangzhousta Kööpenhaminaan siten, että kumpaankin kohteeseen lennettäisiin yksi viikottainen lento A330-kalustolla syyskuusta alkaen. Helsinki on yhtiön tähtäimessä siten, että lennot aloitettaisiin tämän vuoden loppuun mennessä. Vuorotiheydestä CAPA:n artikkelissa ei puhuta mitään, mutta koska yhtiö saa ensimmäiset kolme A330-konettaan vasta myöhemmin tänä vuonna, kovin tiiviiseen tahtiin lentoja ei varmaankaan ole suunniteltu aloitettavan. Tällä hetkellä yhtiöllä on vain kapearunkokalustoa (54 A320-sarjalaista).

 

Beijing Capital Airlines filed an application on 02-Jun-2015 with regulator CAAC to open one weekly Hangzhou-Copenhagen service on 03-Sep-2015 and one weekly Beijing-Copenhagen service on 06-Sep-2015. Both are planned to be served with an A330. After the application, WCARN reported Capital Airlines would also launch Beijing-Helsinki service by the end of the year and the airline would acquire three A330s (variant unspecified) by the end of 2015. These will be the first widebody aircraft for the airline.

 

http://centreforaviation.com/analysis/beijing-capital-airlines-to-be-chinas-seventh-airline-to-fly-long-haul-planning-european-routes-228607

 

Beijing Capital Airlines on Hainan Airlinesin tytäryhtiö: http://en.wikipedia.org/wiki/Beijing_Capital_Airlines

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beijing Capital Airlinesin Helsingin lentojen aloituksesta löytyy hieman uutta informaatiota. Lentojen aloitus tapahtuisi nykyisten tietojen mukaan toukokuussa 2017 ja vuorotiheys olisi 2 kertaa viikossa A330-kalustolla, edellyttäen, että yhtiö saa viranomaisilta luvan lentojen aloittamiseen.

 

Capital Airlines also plans to launch twice-weekly Beijing-Helsinki and Beijing-Zagreb services in May and June 2017, using A330 aircraft.

 

http://www.chinaaviationdaily.com/news/52/52089.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a, viimeisin tieto on että Beijing Capital alkaisi lentämään HeValle toukokuussa 2017, nyt ollaan helmikuun loppupuolella, eikä asiasta ole kuulunut vielä pihaustakaan. Taitaa jäädä tämäkin reitinavaus ainakin tässä vaiheessa vielä lehdistötiedotteen tasolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomat kirjoittaa, että Finavia maanittelee kiinalaisyhtiöitä Suomeen. Beijing Capital Airlinesin kelkka taisi kuitenkin mennä jo?

 

Lisää lentoja itään? Kiinalaisia lentoyhtiöitä maanitellaan Suomeen

 

Lentokenttiä operoiva Finavia näkisi mieluusti Air Chinan tai jonkin muun kiinalaisyhtiön myös asiakkaanaan. Se onkin enää ajan kysymys.

 

– Tavoitteemme on, että 1–3 vuoden sisällä lennot alkavat. Neuvotteluita ja keskusteluita on kiinalaisten lentoyhtiöiden kanssa ollut jo pitempään. Siellä on kiinnostus selvästi lisääntynyt Suomea kohtaan, ja yhteydenottoja tulee uusilta lentoyhtiöiltä, kertoo reittikehityksestä Finaviassa vastaava johtaja Petri Vuori.

 

– Konkretiaa ei vielä ole ensi vuodelle, mutta asia pyörii toivottavasti tällä hetkellä lentoyhtiöiden rattaissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee taas luokkaan "uskon kun näen". Toisaalta koska Lucky Air kuuluu samaan Hainan Groupiin kuin Beijing Capital Airlines, niin ehkä toteutuminen ei olekaan niin kaukaa haettua. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tämä sitten kuitenkin on toteutumassa, kolmisen vuotta alunperin suunniteltua myöhemmin? Lennot alkaisi tämän mukaan toukokuun lopulla, kolme kertaa viikossa lennettynä. Kyseinen lentoyhtiö palaa myös uudelleen Kööpenhaminaan parin vuoden tauon jälkeen.

Lainaa

Beijing Capital plans Copenhagen / Helsinki S18 launch

Beijing Capital Airlines in the week of 22OCT17’s OAG Schedules Analyser update filed planned new European service, including Copenhagen and Helsinki, 3 weekly each. At present, only full-fare C/Y-class inventory is available for reservation.

Beijing – Helsinki eff 30MAY18 3 weekly
JD407 PEK0230 – 0710HEL 330 357
JD408 HEL1110 – 0105+1PEK 330 357

Routesonline.com 22.10.2017

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh...eli tässä on nyt parin viikon sisällä Lucky Air, Tibet Airlines ja Beijing Capital Airlines ilmaiseet jonkinlaisen halunsa alkaa lentää Helsinkiin..?! Saapa nähdä mikä/mitkä näistä materialisoituu, ehkä toi Beijing Capital saattaa olla vahvin ehdokas jos kerran aikataulutkin on jo julkaistu. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi keväällä solmittu lentoliikennesopimus, mikä poisti lentoyhtiöiden määrää koskevat rajoitteet, avata patoportit.

Siihen sitten yhdistäen Finavian kiinalaisten maanittelu ja Kiinan paikallishallintojen pönkitysprojektit ja insentiivit niin nähdään näitä vähän omituisempia reittejä ja hakemuksia. Ymmärtäisi paremmin, jos olisi jotain yhteistyötä Finnairin kanssa. 

Itse olen edelleen skeptinen Lucky Airin suhteen. Beijing Capital Airlines taas olisi ihan mieluinenkin näky HeValla. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Beijing Capital Airlinesin nettisivuille on lisätty pitkään listaan Helsinki (heerxinjiwantajichang), mikä ei vielä muutama viikko sitten siellä ollut.

Onpahan muutoinkin kovin kummallinen listaus, sillä lentoyhtiö ei kyllä tietoni mukaan lennä kuin aniharvaan listalla olevista kohteista. Liekö kyseessä kiinalainen tapa saada lentoyhtiö vaikuttamaan isommalta ja jokseenkin merkityksellisemmältä?

fgnJ62B.png

Yhtiön vajavaiset englanninkieliset verkkosivut:

https://intl.jdair.net/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

Vähän näyttäisi siltä että on vain räiskitty jotain kaupunkeja listalle :D

Kirjoitustyylejäkin näyttää olevan laidasta laitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kyllä uskoisin siihen, että Kiinasta alkaisi tosiaan reittejä Helsinki-Vantaalle.

Perustelen omaa näkemystäni sillä, että kiinalaisten matkailu kasvaa sellaisella volyymillä, että aivan kaikki eivät välttämättä huomaa sitä, mitä prosenttiluvut siellä merkitsevät matkustajien lukumäärissä.

Toisekseen olen havainnut Moskovassa kiinalaisia turisteja viime vuosina todella paljon. Pietarin rautatieasemallakin heitä on yöjunien lähtiessä kohti Pietaria niin paljon, ettei sitä helposti usko. Turistiryhmä toisensa perään kulkee matkanjohtajansa perässä kohti Pietariin lähtevää yöjunaa. Kyllähän kiinalaisillakin on halu laajentaa kokemuksiaan, kuten meillä härmäläisilläkin on ollut aikoinaan.

Kolmantena tekijänä voisin nähdä senkin, että esimerkiksi Ryanair palaa Lappeenrantaan. Se päivä Suomessa voi aivan hyvin olla aamulla lennon jälkeen junamatka Lappeenrantaan ja sitten Ryanairilla Italiaan.

Last but not least. Kun kaivelee noita kiinalaisten lentoyhtiöitten sivuja, niin onhan selkeästi viitteitä siitä, että kiinalaiset haluavat hieman halvemmalla tuotettuja lentoja. Jokainen eäästetty sata Juania tuo vähän uutta potentiaalia. Euroopan vilkkaimmille ja kalleimmille kentille ei taasen taida saada aivan niin helposti slotteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
57 minuuttia sitten, Risto Hyvärinen kirjoitti:

Toisekseen olen havainnut Moskovassa kiinalaisia turisteja viime vuosina todella paljon. Pietarin rautatieasemallakin heitä on yöjunien lähtiessä kohti Pietaria niin paljon, ettei sitä helposti usko. Turistiryhmä toisensa perään kulkee matkanjohtajansa perässä kohti Pietariin lähtevää yöjunaa. Kyllähän kiinalaisillakin on halu laajentaa kokemuksiaan, kuten meillä härmäläisilläkin on ollut aikoinaan.

Kiinalaisia kulkee myös yllättävän paljon tuota Helsinki-Pietari väliä laivalla, tosin St.Peter Linellä ei taida olla pelkkää Helsinki-Pietari väliä enää, vaan laiva käy Tallinnassakin?

 

1 tunti sitten, Risto Hyvärinen kirjoitti:

Kolmantena tekijänä voisin nähdä senkin, että esimerkiksi Ryanair palaa Lappeenrantaan. Se päivä Suomessa voi aivan hyvin olla aamulla lennon jälkeen junamatka Lappeenrantaan ja sitten Ryanairilla Italiaan.

 Huono puoli tuossa on se, ettei nuo Venäjälle menevät Tolstoi ja Allegro junat pysähdy Lappeenrannassa, sillä Karjalan radalta liittyminen tuonne Vainikkalaan on ennen Lappeenrannan asemaa.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Tuomas Pousi kirjoitti:

Huono puoli tuossa on se, ettei nuo Venäjälle menevät Tolstoi ja Allegro junat pysähdy Lappeenrannassa, sillä Karjalan radalta liittyminen tuonne Vainikkalaan on ennen Lappeenrannan asemaa.  

Eikös tässä ollut kyse kiinalaisten tekemästä junamatkasta Helsinki-Vantaalta Lappeenrantaan, eikä suinkaan Venäjälle? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Tuomas Pousi kirjoitti:

Huono puoli tuossa on se, ettei nuo Venäjälle menevät Tolstoi ja Allegro junat pysähdy Lappeenrannassa, sillä Karjalan radalta liittyminen tuonne Vainikkalaan on ennen Lappeenrannan asemaa.  

Noh, Vainikkalakin on Lappeenrantaa ja matkaa lentoasemalle 28 km. Ainakaan ajallisesti siis tuskin on ratkaiseva este.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomas tarkoitti varmaankin sitä, että tällä hetkellä kiinalaiset ovat aika merkittävä ryhmä hänen mainitsemissaan junissa. Tosin itse en ole Lev Tolstoissa (Moskova-Helsinki) nähnyt mitään suurta kiinalaisbuumia, sillä Pietarin ja Moskovan väli taittuu maan sisäisellä, halvemmalla yöjunalla, tai sitten suurnopeusjunalla.

Pietari on kuitenkin yksi merkittävä vierailukohde kiinalaisille.

Jotkut matkatoimistot käyttävät kiinalaisia turisteja Moskovan jäålkeen Baltiassa, sitten Helsinkiin ja täältä Pietarin Pulkovon kautta kotia. Myös vastakkainen suunta käytössä.

Tuossa Tatun mainitsema 28 kilometriä on sikäli hankala, että ryhmämatkan järjestäjälle tulee bussista suhteellisen suuri kulu 28 kilometrille Vainikkalasta Lappenrantaan. Sama pätee tietenkin myös yksittäisen matkaajan  joustavaan matkantekoon, jos hän tulee esimerkiksi Pietarista, tai Moskovasta.

Itse olen törmännyt Moskovasta Helsingin kautta Espanjaan lentäviin ihmisiin. Syykin tähän kuvioon paljastui junamatkalla, mutta enpä viitsi kertoa. Jos Enkäpä 5-6 kilometriä pitkä ratainvestointi olisi Vainikkalan radalta Karjalan radalle, niin Lappeenrantaan kulkisi todennäköisesti raakapuujunien lisäksi matkustajajunia Venäjältä. Tämä olisi Lappeenrannan lentoasemalle melkoinen lottopotti.

Kaiken kaikkiaan aasialaisista turisteista riittäisi Suomelle otettavaa kapeana siivuna tuloja aivan varmasti, vaikka tänne lentäisi  koneita vielä ilmoitettujen kohteiden lisäksi muualtakin. Se saattaisi tuoda Suomeen riittävää volyymiä myös halpalentoyhtiöille. Meillä on itsellämme tarjota sitä, mistä jotkut kiinalaiset, joiden kanssa esim. Shanghaissa juttelin, ovat kiinnostuneita. Se asia on luonto.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne lainkaan paikallisia kauppatapoja leasingin suhteen, mutta uutiseksi asti on päässyt tieto, että vaikka Hainan Airlines itse on maksanut maksunsa, niin useat yhtiöryhmän lentoyhtiöt, mm. Capital Airlines ja Lucky Air ovat maksuissaan huomattavasti myöhässä.

Lainaa

Some of the HNA Group owned carriers in mainland China are late with their lease payments, Airfinance Journal revealed. According to its report, while the Hainan based group is not short on cash, it is using it to cover other needs of Hainan Airlines (HU, Haikou) and delaying payments to the smaller lessors.

“It’s technically in default and significantly past the due date,” one of the Airfinance Journal's sources said about a HNA-owned airline's delayed payments on a narrowbody lease.

While the article did not name any affected lessors or airlines which are late on lease payments, mainland China subsidiaries of HNA Group include Air Changan, Capital Airlines (China), Fuzhou Airlines, Lucky Air (China), Tianjin Airlines, Air Guilin, West Air (China) and Urumqi Air. Hainan Airlines itself, the largest carrier in the group, is on time with all the lease payments, Airfinance Journal reported. The problems also do not affect Hong Kong-based subsidiaries - Hong Kong Airlines and Hong Kong Express, nor foreign carriers in which HNA Group holds a stake.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/62014-hna-group-airlines-late-with-lease-payments

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs nämä Capitalin lennot meinaa seikkailla 1h20min kauemmin kun Finnairin lennot. Ovat ladanneet 8h 55min lentoajat aikatauluihin Vantaan ja Pekingin välille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloitus siirtyy kolmella viikolla eteenpäin, uusi aloituspäivä pitäisi olla nyt 22. kesäkuuta

Lainaa

Beijing Capital Airlines in last week’s schedule update adjusted planned summer 2018 operation to Nordic countries. Planned changes as of 22DEC17 as follow.
 
Beijing – Helsinki Planned 3 weekly service on board Airbus A330-200, is now scheduled from 22JUN18, instead of 30MAY18. Reservation remains unavailable
JD407 PEK0230 – 0710HEL 330 357
JD408 HEL1110 – 0105+1PEK 330 357

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa nähdä alkavatko, jos eivät edes Köpiksen lennot toteudukaan. Toivottavasti ei ainakaan tuona kyseisenä päivänä, vastassa kun olisi vain puolityhjä kaupunki, jossa vähän joka ravintolan, liikkeen ja museon ovet kiinni. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Antti Salste kirjoitti:

Saa nähdä alkavatko, jos eivät edes Köpiksen lennot toteudukaan. Toivottavasti ei ainakaan tuona kyseisenä päivänä, vastassa kun olisi vain puolityhjä kaupunki, jossa vähän joka ravintolan, liikkeen ja museon ovet kiinni. 

Tulkitsenko nyt oikein, että Beijing Capital Airlinesin Kööpenhaminan lennot on poistettu järjestelmästä/siirretty jonnekin tulevaisuuteen:

Lainaa

Beijing Capital Airlines in last week’s schedule update adjusted planned summer 2018 operation to Nordic countries. Planned changes as of 22DEC17 as follow.

Beijing – Copenhagen Operational schedule for 3 weekly A330-200 flights, previously scheduled from 27MAR18, removed from the system


Beijing – Helsinki Planned 3 weekly service on board Airbus A330-200, is now scheduled from 22JUN18, instead of 30MAY18. Reservation remains unavailable
JD407 PEK0230 – 0710HEL 330 357
JD408 HEL1110 – 0105+1PEK 330 357

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/276377/beijing-capital-revises-s18-copenhagen-helsinki-service-launch/

Helsinki tuolta löytyy, mutta varauksia ei voi tehdä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään