Ilkka Mäkelä

Malaysia Airlines rajulle säästökuurille

11 viestiä aiheessa

Muunmuassa kahden yhtiölle viime vuonna tapahtuneen suuronnettomuuden aikaansaamien vaikeuksien takia ongelmissa oleva Malaysia Airlines leikkaa uuden toimitusjohtajan Christoph Müllerin suunnitelmien mukaan kuluja, reittejä ja henkilökuntaa rankalla kädellä. Mahdollisesti jopa 8000 yhteensä 20000 työntekijästä saa lähtöpassit. Malaysia Airlines aikoo myös karsia reittiverkostosta etenkin kaukoreittejä ja niinollen pyrkii myös pääsemään eroon tarpeettomiksi käyvistä laajarunkokoneistaan, mukaanlukien A380:t. Mahdollista on sekin, että yhtiön nimi vaihtuu uuteen. Müller aikoo saada "uudistuneen yhtiön" toimimaan syyskuun alusta lukien, muttei kuitenkaan odota yhtiön tuottavan voittoa ennenkuin usean vuoden kuluttua.

 

Mueller has indicated that up to 8,000 jobs could be cut from the staff list of 20,000, that routes will be rationalized to mainly regional schedules, and that the previously 98-strong fleet could be considerably downsized—especially its widebody aircraft. In addition, the carrier will likely fly under a new name.

 

“This is not a continuation of the old company in a new disguise; everything is new,” Mueller said, adding that he is committed to running the airline “entirely on commercial terms.”

 

Mueller confirmed the airline has been seeking buyers for some of its fleet, including its Airbus A380 aircraft. This is part of a new management strategy to reduce overall operating and financing costs, although Mueller suggested it could still take several years to return the airline to profitability.

 

http://atwonline.com/finance-data/mueller-completely-revamp-malaysian-airline-systems

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malaysia Airlinesin toimitusjohtajan Müllerin mukaan yhtiö on teknisesti konkurssissa, mitä tuskin tarvitsee enää enempää korostaa. Nyt puhutaan 6000 työntekijän vähentämistarpeesta. Lentoyhtiön todellinen omistaja on Malesian valtion investointirahasto Khazanah, joka on asettanut yhtiön selvitystilaan ja todelliset rankat päätökset tekee erikseen valittu selvitysmies. Khazanahin mukaan itse asiassa kaikki työntekijät, jotka tekivät töitä Malaysian Airline System Berhadille (yhtiön virallinen nimi) irtisanotaan ja suurin osa palkataan uuteen Malaysia Airlines Berhad-yhtiöön, ja lopuille tarjotaan yhtiön uudelleenkoulutuskeskusta. Uudelleenpalkattavien työntekijöiden palkoista ja muista eduista ei puhuta mitään. Kaiken lisäksi uusi yhtiöidentiteetti, maalauskaavio ja mahdollisesti jopa uusi nimikin on suunnitteilla. Millään pienillä viilauksilla yhtiötä ei siis olla pelastamassa, vaan leikkauksia hoidetaan rankalla kädellä, mihin konkurssitila antaa mahdollisuudet.

 

Mueller was making his first public appearance as CEO since being hired last month by the carrier's owner, Malaysian state fund Khazanah, to lead the restructuring. Khazanah, previously the majority owner, took the airline private last year as part of a 6 billion Malaysian ringgit ($1.63 billion) plan aimed at returning it to profit within three years.

 

The carrier on Monday said its new legal entity is Malaysia Airlines Bhd (MAB), replacing the previous Malaysian Airline System Bhd (MAS), with Mueller promising to unveil a full corporate rebranding in future. The carrier also confirmed previously disclosed plans to cut 6,000 jobs, shrinking its workforce to 14,000, are now being implemented.

 

http://finance.yahoo.com/news/malaysia-airlines-ceo-mueller-says-075704739.html

 

Malaysia's sovereign wealth fund, Khazanah, says Malaysian Airline System Berhad (MAS) was placed into receivership on May 25 with Dato’ Mohammad Faiz Azmi appointed the firm's Administrator.

 

The move is part of Khazanah's 12-point strategy to revitalize ailing Malaysia Airlines (MH, Kuala Lumpur Int'l) through its successor holding firm, Malaysia Airlines Berhad (MAB), which will henceforth take on select MAS assets and liabilities. As previously reported, only 70% of MAS' 20,000 existing employees will be rehired into MAB with the remainder to be given access to the company's Corporate Reskilling Centre.

 

"MAS continues to operate throughout the period up to and including August 31, 2015, after which MAB will operate the business of the airline from September 1, 2015 onwards," Khazanah said in a statement.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/37636-khazanah-places-malaysian-airline-system-into-receivership

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi tj Müller on jo ehtinyt todeta Malaysia Airlinesin työntekijöiden harrastaneen mm. ylityökorvausten vedättämistä ja nauttineen muitakin kyseenalaisia lisiä ja etuuksia, joita Müller nyt aikoo karsia yksinkertaistamalla palkkausjärjestelmät.

 

Mueller told the paper The Star that there had been a "bad practice" of "abuse of overtime" at the airline. He said that overtime became a "hidden currency for base pay substitution."

 

That caused many airplanes to be late leaving their hangars and getting into service, according to Mueller. He also said that other allowances, described as "frivolous", and additional perks contributed to the airline's current financial state.

 

Mueller said that as the airline reorganizes, "we have to replace this type of bad practice with more flat salaries." He said performance-based incentives will help employees increase their take-home pay. The new salaries, he said, would take into account the cost of living where MAS has the most employees, as well as seniority.

 

http://www.aero-news.net/subscribe.cfm?do=main.textpost&id=014758d4-f0c2-4664-9c74-9faaec484ea7

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malaysian voisi hoitaa jatkossa Euroopan yhteytensä jäljelle jäävillä A330-koneillaan reitillä Kuala Lumpur - Helsinki. Finnair hoitaisi jakelun pitkin Eurooppaa. Kone lähtisi aamulla Kuala Lumpurista ja saapuisi Helsinkiin noin klo 15 Finnairin Aasian aallon kanssa. Paluulähtö Helsingistä klo 17 jälkeen.

 

Miksi Malaysian eikä Finnair?

 

Lentomatka on niin pitkä, että reittiä ei voi lentää 24 tunnin kierrolla. Reitillä pitää siis käyttää vähintään kahta konetta. Malaysian pystyy järkevästi lentämään koneilla Aasian sisäistä liikennettä tai Australiaan ns. luppoaikana). Finnairilla ei taas ole järkevää käyttöä esim. aamu kuuden ja ilta 23:55 välillä. Enkä tiedä, saako Finnair tällä hetkellä uusia Venäjän ylilentolupia. Malaysianilla niitä täytyy olla, kun ovat lopettamassa Euroopan liikennettään. Finnairilla saattaisi kyllä olla koneita, jos kaikkia A340-koneita ei laitetakaan poistoon, kun A350-koneet tulevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malaysian voisi hoitaa jatkossa Euroopan yhteytensä jäljelle jäävillä A330-koneillaan reitillä Kuala Lumpur - Helsinki. Finnair hoitaisi jakelun pitkin Eurooppaa. Kone lähtisi aamulla Kuala Lumpurista ja saapuisi Helsinkiin noin klo 15 Finnairin Aasian aallon kanssa. Paluulähtö Helsingistä klo 17 jälkeen.

 

Miksi Malaysian eikä Finnair?

 

Lentomatka on niin pitkä, että reittiä ei voi lentää 24 tunnin kierrolla. Reitillä pitää siis käyttää vähintään kahta konetta. Malaysian pystyy järkevästi lentämään koneilla Aasian sisäistä liikennettä tai Australiaan ns. luppoaikana). Finnairilla ei taas ole järkevää käyttöä esim. aamu kuuden ja ilta 23:55 välillä. Enkä tiedä, saako Finnair tällä hetkellä uusia Venäjän ylilentolupia. Malaysianilla niitä täytyy olla, kun ovat lopettamassa Euroopan liikennettään. Finnairilla saattaisi kyllä olla koneita, jos kaikkia A340-koneita ei laitetakaan poistoon, kun A350-koneet tulevat.

 

Mitenkä Malesialaiset yhtäkkiä innostuisivat matkustamaan Euroopan kakkoskaupunkeihin, jotta toimita olisi mitenkään kannattavaa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malaysian voisi hoitaa jatkossa Euroopan yhteytensä jäljelle jäävillä A330-koneillaan reitillä Kuala Lumpur - Helsinki.

 

Eiköhän riittävä 'load' saada noille koneille vähintään kahdesti vuorokaudessa 'kotimarkkinoilta'  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malaysia Airlines Berhad uusii konelaivastoaan ja on sopinut leasingjärjestelyistä, joilla se saa käyttöönsä neljä Airbus A350-900:aa leasingyhtiö Air Lease Corporationilta v. 2017 lopulla. Yhtiön taloudellinen tilanne tuskin olisi mahdollistanutkaan koneiden ostoa. Myöhemmin MAB hankkii ALC:ltä vielä 2 A359:ää lisää ja lisäksi kaksi A330-900neo:ta.

 

Newly reconstituted Malaysian flag carrier Malaysia Airlines Berhad (MAB) will add four new Airbus A350-900 XWB aircraft to its fleet, to begin services from late 2017. The aircraft will be leased from US-based Air Lease Corp. (ALC), which currently has orders for 21 A350-900s and five A350-1000s on its books.

 

Describing the move as a “strategic transaction,” Malaysia Airlines CEO Christoph Mueller hinted at further leases in future, as well as confirming options on two more A350-900s and two new A330-900neos from ALC.

 

http://atwonline.com/airframes/newly-restructured-malaysia-airlines-lease-four-new-a350s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malaysia Airlines Berhad uusii konelaivastoaan ja on sopinut leasingjärjestelyistä, joilla se saa käyttöönsä neljä Airbus A350-900:aa leasingyhtiö Air Lease Corporationilta v. 2017 lopulla. Yhtiön taloudellinen tilanne tuskin olisi mahdollistanutkaan koneiden ostoa. Myöhemmin MAB hankkii ALC:ltä vielä 2 A359:ää lisää ja lisäksi kaksi A330-900neo:ta.

 

http://atwonline.com/airframes/newly-restructured-malaysia-airlines-lease-four-new-a350s

 

Malaysia Airlines suunnittelee nyt korvaavansa kannattamattomasti Lontoon reitillä lentävät A380:t näillä A350:illä v. 2017 lopulla. Mitä A380:ille sitten tapahtuu, sitä ei vielä tiedetä tai kerrota. Tällä hetkellä paikkoja ei kertakaikkiaan saada myytyä riittävän täyteen.

 

Malaysia Airlines Berhad (MAB) plans to deploy Airbus A350-900s on the twice-daily Kuala Lumpur-London route currently operated by Airbus A380s starting in the fourth quarter of 2017.

 

According to a senior MAB official, the airline has experienced extreme difficulty filling the A380s, even in economy class.

 

“Passenger load on the morning flight is not good while that on the night flight is better but still not good enough as the yield is low,” the official said.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2015-10-19/malaysia-airlines-replace-london-a380s-a350s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malaysia Airlines on päättänyt pitää kaikki kuusi A380-konettaan vuoteen 2018 asti yritettyään viimeisen vuoden aikana turhaan etsiä joillekin niistä ostajia. Tilanne todennäköisesti muuttuu senjälkeen, kun yhtiö alkaa saada käyttöönsä uusia tilaamiansa A350-yksilöitään. Boeing 777-200:t poistetaan käytöstä nopeutetulla aikataululla.

 

Malaysia Airlines has delayed plans to sell some of its Airbus A380s and will now keep all six of them at least until 2018 after retiring its fleet of Boeing 777s.

 

The Kuala Lumpur-based carrier has tried unsuccessfully to sell the planes for the last year to cut costs as part of a restructuring plan which also saw it withdraw from several long-haul European routes.

 

After accelerating the retirement of its much older Boeing 777-200 fleet, the airline has decided to keep the A380s in service until it gets the first of its new Airbus A350s, Christoph Mueller said ahead of the Singapore Airshow.

 

http://news.airwise.com/story/malaysia-airlines-to-delay-airbus-a380-sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malaysia Airlines miettii laajarunkokoneiden ostoa tai leasingvuokrausta. A330neot kiinnostavat, mutta hintaa pitäisi tinkiä. Vaihtoehtoina ovat 787:t, mutta sielläkin kiikastaa hinnasta. Käytettyjen A330:ien leasaus on sekin mahdollista.

Lainaa

Malaysia Airlines has held discussions with Airbus about the purchase of A330neo wide-body jets but has so far been unable to agree a price for the planes.

Lainaa

the 787 isn’t yet out of the running while pricing remains an issue...  Talks are continuing regarding the lease of up to a dozen current-generation A330s

http://gulfnews.com/business/aviation/malaysia-air-closer-to-a330neo-deal-but-price-a-sticking-point-1.2045478

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säästöohjelmasta huolimatta Malaysia Airlines tekee edelleen tappiota, ja yhtiön omistaja eli valtio harkitsee erilaisia tulevaisuusvaihtoehtoja, kuten yhtiön myyminen, lisärahoittaminen tai jopa toiminnan lopettaminen. Sijoittajia, jotka ovat kiinnostuneita yhtiön ostosta, on ilmestynyt sekä kotimaasta että Malesian ulkopuolelta. Valtion rahasto aikoo kuitenkin sijoittaa yhtiöön 1,5 mrd USD tämän vuoden aikana, joten toiminta näyttää jatkuvan toistaiseksi.

Lainaa

The Malaysian Government has been approached by investors interested in acquiring struggling flag carrier Malaysia Airlines (MH, Kuala Lumpur Int'l), Prime Minister Mahathir Mohamad has said.

"There are certain parties who are interested to buy, so we don't reject [the possibility of selling]. I love MAS. I want MAS to be a national airline, but it looks like we cannot afford it," Reuters quoted Mahathir as saying.

The PM said earlier in March that the government was evaluating options for the carrier, including selling it to an investor, refinancing it, or even shutting it down.

Malaysia Airlines has been fully owned by Malaysia's sovereign wealth fund Khazanah Nasional since 2014,

https://www.ch-aviation.com/portal/news/76501-investors-interested-in-malaysia-airlines-pm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään