Pauli Hankonen

Suoraan Mallorcalle ja takaisin Frankin kautta Condorin 757-300:lla

9 viestiä aiheessa

Boeing 757-300.

 

Maailman pisin kapearunkoinen kone oli matkustamatta ja se tietenkin oli kaivellut mieltä jo jonkin aikaa. Koneita on valmistettu vain 55 kappaletta (joista kaikki ovat edelleen käytössä) ja siksi myös operaattorilista on varsin vähäinen. Äkkiä laskettuna konetyyppiä käyttää kuusi yhtiöä jotka ovat Arkia, Condor, Delta, Icelandair, Thomas Cook sekä United.

 

Eräs ystäväni matkusti hiljattain Condorin pitkällä viisseiskalla Mallorcalle ja siitä innostuneena aloin tutkailla josko Condor möisi minulle jonkun mukavan lipun koneeseen. Condor lentää koneella Mallorcalle ainakin Dusseldorfista, Frankfurtista, Hampurista, Kölnistä ja Munichista joten valinnanvaraa tuntui olevan. Kaikki lennot vain tuntuivat lähtevän tarpeettoman aikaisin aamulla saksasta (noin 5.30 - 6.30), joten päädyin ostamaan lipun paluusuuntaan jolloin lähtöaika Mallorcalta oli miellyttävästi aamupäivällä iltapäivän jatkoyhteyksiä kotiinpäin ajatellen.

 

Menomatka Mallorcalle Norjalaisin siivin.

img_3131_800.jpg.de3a389cb28dc8baf487d4614f7587cf.jpg

 

Liian pihi mies matkalla etelään.

p> 

Palma de Mallorca Airport (IATA: PMI, ICAO: LEPA)

img_3135_800.jpg.bd568ebf098f5e3a184d34c11add2e24.jpg

 

Charter- ja halpalentoyhtiöpainotteiselta näyttää.

p> 

Kone oli ajoissa ja olin ulkona terminaalista jo hyvissä ajoin ennen puoltapäivää enkä jaksanut kiirehtiä hotellille, vaan jäin kuvaamaan kentälle vähäksi aikaa. Parhaille paikoille pääsyä varten on erittäin suositeltavaa vuokrata auto, mutta en viitsinyt tällä kertaa tehdä niin vaan etsin Air Europan halleille johtavan tien varrelta pienen paikan josta sai jotenkuten 24R:n nousevia kuvattua. 200mm lasi croppirungossa tosin ei tuossa paikassa oikein riitä ja kaikki seuraavat kuvat on cropattuja.

 

Norwegian Air Shuttle Boeing 737-8JP(WL) LN-DYS tässä tekee jo lähtöä takaisin Helsinkiin.

img_7463_800.jpg.ff3ad84f2954f17b552970d24ef15f65.jpg

 

Thomson Airways Boeing 757-28A(WL) G-OOBA.

p> 

Europe Airpost Boeing 737-73S(WL) F-GZTG.

img_7472_800.jpg.86e5f1ab429e8834364eb13da4bc76f8.jpg

 

Thomas Cook Airlines Boeing 757-236 G-TCBB. Jokunen viisseiska lentää vielä ilman winglettejä.

p> 

Cessna 560XL Citation XLS G-CXLS. Tämän voi kuka tahansa chartata itselleen jos tuntee tarvitsevansa omaa rauhaa ja aikataulun. http://www.aviationbeauport.com/

img_7481_800.jpg.fe991e2b57377285725f83a7b9b6ea67.jpg

 

Thomson Airways Boeing 737-8K5(WL) G-TAWA. Tähänkin verrattain uuteen koneeseen on näköjään ehditty vaihtaa uudentyypiset Split Scimitar Wingletit (onko noille olemassa mitään järkevämpää yhden sanan nimeä?).

p> 

Jet2 Boeing 737-33A G-CELE. Vielä näitä classic sarjalaisiakin näkee, mutta vähiin alkaa 300/400/500 sarjan koneet käydä nekin.

img_7487_800.jpg.c3d5ef76211bc35d1a72d217c4a01861.jpg

 

Aer Lingus Airbus A320-214 EI-DEK.

p> 

Ryanair Boeing 737-8AS(WL) EI-DSL kantaa Dreamliner erikoismaalausta.

img_7496_800.jpg.0a589429cf4d2a9c20cf5e546703d2d6.jpg

 

Air Europa ATR 72-500 EC-MAF.

p> 

Thomas Cook Airlines Scandinavia Airbus A330-343 OY-VKG oli päivän suurin kone.

img_7502_800.jpg.ef6b0240190722098c88ab17f5167723.jpg

 

Monarch Airlines Airbus A321-231 G-OZBZ.

p> 

"Fly Me To The Moon".

img_7512_800.jpg.e1e15914025f41ca11e3517e9785f8dd.jpg

 

Thomas Cook Airlines Scandinavia Airbus A321-211 OY-VKD.

p> 

easyJet Airbus A320-214(WL) G-EZWS.

img_7516_800.jpg.8595ca26dffa6cacb4b1f6aba9885979.jpg

 

Thomas Cook Airlines Airbus A321-211 G-TCDZ.

p> 

Thomson Airways Boeing 737-8K5(WL) G-TAWR on myös saanut ihan hiljattain jälkiasennetut uudet wingletit.

img_7527_800.jpg.36af10db680701d59d9c9018a96feaf6.jpg

 

Monarch Airlines Airbus A320-214 G-ZBAH.

p> 

Thomson Airways Boeing 737-8K5(WL) G-FDZX. Taitaa olla kaikki Thomson UK:n 738 koneet käyneet siivenkärkipajalla tänä keväänä.

img_7535_800.jpg.0648ca8105d7d7c09017a424ce3cca67.jpg

 

Jet2 Boeing 737-36N(WL) G-GDFK.

p> 

Ryanair Boeing 737-8AS(WL) Ryanair Boeing 737-8AS(WL)  EI-DYW.

img_7544_800.jpg.2f8aaac418e80bd4ef370ae74e479601.jpg

 

Germanwings Airbus A319-112 D-AKNG.

p> 

Päivän nopein oli Espanjan ilmavoimien Hornet.

img_7553_800.jpg.decf0475e9cedd1dab2c93f71e4e38aa.jpg

 

BA CityFlyer Embraer ERJ-190SR G-LCYR.

p> 

Air Berlin Boeing 737-86J(WL) D-ABAF. Aika rajusti lämpöväreilyn pilaama kuva, mutta kun tuo on erikoinen väritys. Voisikohan valkoiseksi maalattu kone tarkoittaa, että tämä vuodesta 2001 yhtiötä palvellut kone olisi myynnissä?

img_7561_800.jpg.3848f301fd3368a5a62b43bdf421635a.jpg

 

Tässä kohtaa päätin lähteä könyämään kohti hotellia. Vielä pari kuvaa paikasta jossa kuvasin.

p> img_3143_800.jpg.39e3d96f885ee4046921b6c11010043c.jpg

 

Eurocontrol hoitaa hotellin hissejä. Kiva  :D

p> 

Hotelli sijaitsi Cala Majorissa ja tässä näkymää parvekkeelta kentän suuntaan.

img_3153_800.jpg.d845ebc5c5c811232be5744f6d674578.jpg

 

Parin päivän jälkeen kohti kenttää ja Condorin 757-300 lentoa.

 

Vueling Airbus A320-214 EC-LZZ terminaalin lasin läpi.

p> 

Air Europa Embraer ERJ-195LR EC-LKM niin ikään terminaalista.

img_3157_800.jpg.a8f6a5f0893c8f2562ef8212998301a6.jpg

 

Kenttäbussissa matkalla koneelle. Kone lähti lopulta yli tunnin myöhässä Mallorcan kentän henkilökunnan virheiden vuoksi. Tai ainakin kippari kuulutti, että he olivat olleet jo pitkään valmiina ja kyselleet matkustajia mutta kukaan kentällä ei ollut tehnyt asian eteen mitään. Platalla oli kaksi Condorin pitkulaista joista bussi ajoi oikean puoleisen luokse.

p> 

Vuonna 1999 toimitettu Condor Boeing 757-330(WL) D-ABOC sai kunnian toimia kyytipelinä Frankkiiin.

img_3164_800.jpg.6a43b4075c4beddc9845fdcc9548f50d.jpg

7f.j

img_3168_800.jpg.603600b73dc0e2e6a5f0693bae676688.jpg

Vieressä sisarkone Condor Boeing 757-330(WL) D-ABOB vielä vanhoissa väreissä.

img_3166_800.jpg.5438d04df06bf3de2aec08c50db7b326.jpg

 

Jet2 Boeing 757-21B G-LSAG. Tämä 27 vuotias kone jaksaa vielä. Alunperin kone toimitettiin CAAC:lle Kiinaan 1987 josta se aikanaan siirtyi ensin China Southernille ja sieltä 2006 Jet2:lle.

p> 

Sain paikan oven edestä riviltä 12 eikä jalkatilasta voinut valittaa. Condorin tarjoilu koostui joko salami- tai juustoleivästä sekä vesi/mehu/kahvi juomista. Tässä juustoleipä.

img_3170_800.jpg.a6fcae280210732a0b8d06fb3e9acab3.jpg

 

On se pitkä! Koneessa on 50 riviä.

p> 

Vielä siiven takana olevien vessojenkin jälkeen putkea riittää eteenpäin.

img_3173_800.jpg.01971a143432d479d81f8168f297e5a9.jpg

 

Frankissa bussipaikalle, kuinkas muutenkaan.

p> 

Vaihtoaikaaa oli verrattaen runsaasti illan Finnairiin ja niinpä lähdin tarkastamaan Frankfurtin remontissa olleen uudelleen avatun terassin. Paikka ei ole enää niin hyvä kuin se oli ennenmuinoin. Isosta terassista on nipistetty suuri osa pois ja kuvauspaikat ovat kehnohkoja. 25C laskuja voi kuvata, mutta taaskaan ei 200mm croppirungossa riitä. Platalla rullaavien edessä taas tahtoo olla niin paljon terminaalirakennuksen ulokkeita ettei niistä oikein hyvä kuvia saa kuin parista kohdasta. Kaiken kaikkiiaan Frankin terassi on suuresti huonontunut, vaikka lentoaseman nettisivu muuta väittää.. No näillä mennään mitkä on jaettu.

 

TUIfly Boeing 737-8K5(WL) D-ATUO on vasta  muutaman kuukauden ikäinen, toimitettu Helmikuussa 2015.

img_7578_800.jpg.44c7c8e6a6303c7c798b7035109a546a.jpg

 

Lufthansa Airbus A320-214(WL) D-AIUM. Lisää uusia koneita, tämä on vain vajaan kolmen viikon ikäinen.

p> 

Etihad Airways Airbus A340-541 A6-EHC. Aina mukava nähdä harvinaisempi -500 sarjalainen.

img_7585_800.jpg.4f8e4f75cb1742b63662363d9552d7c4.jpg

 

Lufthansa CityLine Embraer ERJ-190LR D-AECA.

p> 

Lufthansa Airbus A321-231 D-AISW kaipaisi kovasti pesua.

img_7589_800.jpg.65737dd79e3a954a873312973661027c.jpg

 

Lufthansa Boeing 737-530 D-ABIP. Ikiliikkuja joka ei suostu poistumaan hansan riveistä millään. Tätä on tullut penkitettyä ja lastattua yhdeksänkymmentäluvulla, iloinen jälleennäkeminen siis.

p> 

Lufthansa CityLine Embraer ERJ-190LR D-AESE.

img_7596_800.jpg.df0d4a0d6c5d72f5b3d062601a49faa5.jpg

 

Lufthansa Airbus A321-231 D-AISI.

p> 

Condor Boeing 767-31B(ER)(WL) D-ABUL. Näitä kiitotieltä 25C lähteviä pystyy kuvaamaan takavinkkelistä, joskin lämpöväreily alkaa jo haitata aika paljon.

img_7602_800.jpg.536c488f04f5fa558ca0d37bd47e55c0.jpg

 

TAM Linhas Aéreas Boeing 777-32W(ER) PT-MUI.

p> 

Lufthansa Airbus A319-112 D-AIBG.

img_7606_800.jpg.dad11f6456dc1ee0b55d77f52ebc503c.jpg

 

Japan Airlines Boeing 777-346(ER) JA736J.

p> 

Austrian Airlines Airbus A320-214 OE-LBL.

img_7617_800.jpg.5901730a95dcc07c3530de5cb1651f8a.jpg

 

Mikäs se sieltä tulee?

p> 

SunExpress Germany Boeing 737-8AS(WL) D-ASXD.

img_7630_800.jpg.2d7a414a05bc4659407a636cb0d8d0f5.jpg

 

Lufthansa Cargo McDonnell Douglas MD-11F D-ALCD. Harmittavasti lämpöväreily pilasi kaikki kuvat tästä..

p> 

Lufthansa Airbus A321-131 D-AIRH. Aika vanha bussi kuvassa. Kone on yhdeksäs A321 joka tehtaalta on luovutettu. Lufthansa sai koneen käyttöönsä uutena Heinäkuussa 1994.

img_7639_800.jpg.f758eb9fb6be527d4eac22e5d3a05607.jpg

 

HOP! Embraer ERJ-190STD F-HBLJ.

p> 

KLM Cityhopper Embraer ERJ-190STD PH-EZK Skyteam erikoisvärityksessä.

img_7647_800.jpg.f27b33eca804460328d29f7460a28e9e.jpg

 

Eurowings Canadair CRJ-900LR D-ACNF.

p> 

Lufthansa Airbus A320-211 D-AIPM. Tämäkin on jo yli 25 vuotias kone. Kone luovutettiin Lufthansalle Helmikuussa 1990 ja oli kaiken kaikkiaan 38:s luovutettu A320 kone.

img_7661_800.jpg.92d28641a5b1f3e274da8adbc15e8ce7.jpg

 

Lufthansa Airbus A319-114 D-AILH.

p> 

Kotiin kuljetti aikanaan OH-LVG. Vielä pari kuvaa nousun aikana rahtipäästä.

img_3178_800.jpg.3a910363c177b3316d1796cd234972b7.jpg

[attachment]402608_img_3179_800.jpg[/attachment]

 

Finnairin tarjoilua. Pääsin nyt maistelemaan ensimmäisen kerran tuota parjattua mustikkamehua. Hyväähän se on!

img_3180_800.jpg.32a207a983d54f107abd6d4d29e41545.jpg

 

Illaksi kotiin.

 

Sellaista tällä kertaa.

p>img_3132_800.jpg.88156c99888f35aa3e994957e3a61e0a.jpg>img_3140_800.jpg.de1039024d3a7a3ecef5667e94ed3ebf.jpg>img_7466_800.jpg.64fdbaf3221e207678f5af9557532c15.jpg>img_7477_800.jpg.831baa589a5ee2346d9bccac2681bbb0.jpg>img_7484_800.jpg.eb373a74fc3b0987899f8522ccf4cbde.jpg>img_7489_800.jpg.92d4d89645f3dcd10d78edab476d62c7.jpg>img_7499_800.jpg.c918d34ab0b98cb761ae59c5e72df447.jpg>img_7506_800.jpg.c5701a38642675a8911ee88a5152a459.jpg>img_7513_800.jpg.efe00eebd145fb2bab2e19648c0c770e.jpg>img_7520_800.jpg.7c98b4c65e5cb19fa6fbffaad74e1dc3.jpg>img_7532_800.jpg.ac93fd5e0a1248913bfaaec332677751.jpg>img_7540_800.jpg.c81cb867752f223451045f261af33a0c.jpg>img_7546_800.jpg.b2cbef55bde29fd1f01475fa60ff7a89.jpg>img_7557_800.jpg.dd4f4a7acea1c4a5a43221f95ea457d9.jpg>img_3142_800.jpg.2c8174b450daddf6913c38d879327993.jpg>img_3149_800.jpg.34ff3d7a0afedc20581ca0a23ece5f79.jpg>img_3156_800.jpg.3d7e28d6328d4fe5448cb1694d9c97d1.jpg>img_3159_800.jpg.8fe97e5b9cd6e1161584d5050a8d29>img_3165_800.jpg.4882da508f477e0c2486430fcda12c0c.jpg>img_3169_800.jpg.f39d97435c370acd2c0698e58ea88893.jpg>img_3167_800.jpg.d867cc3d76e9ef5e7900de56255093da.jpg>img_3171_800.jpg.41895ec0e007938e72bfc86ca93a6026.jpg>img_3175_800.jpg.ed702bffc132951610a1baf001cb0346.jpg>img_7581_800.jpg.4c6173545485f12dd279cc2cb3f90572.jpg>img_7586_800.jpg.faa773e895fd953dd867b0be17fe656b.jpg>img_7593_800.jpg.e45d7644d182b5160ae5a12ad7b775cb.jpg>img_7599_800.jpg.5d7e0ecb1ec66fab624820472832a99d.jpg>img_7605_800.jpg.d2d36e103d951fc18138f731261fe2dc.jpg>img_7610_800.jpg.6dee8aed1155e3d95ccdc9cf3d0b6c7b.jpg>img_7622_800.jpg.38b9593a677d8ae93ad237c7deff5348.jpg>img_7635_800.jpg.8dfbf8d4ae6cfa99d3e2773da1e57f5d.jpg>img_7644_800.jpg.db417b05d019f1f6ca4a9d15c76e4024.jpg>img_7650_800.jpg.017bda711067369c685e0cbbaa2843f9.jpg>img_7662_800.jpg.f19b17b8e4d945134c3510964eb5b3c5.jpg>img_3179_800.jpg.dea79aa7ee0bfcad01b471179781a1e2.jpg>

Lufthansa Boeing 737-530 D-ABIP. Ikiliikkuja joka ei suostu poistumaan hansan riveistä millään. Tätä on tullut penkitettyä ja lastattua yhdeksänkymmentäluvulla, iloinen jälleennäkeminen siis.

 

Mahtaisiko olla kuvia tuolta "ensinäkemiseltä"? :) Erinomaista settiä! Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viihtyisää kuvaa ja kerrontaa, jokunen tovi kului näitä vahdatessa. Tuota Lufthansan graafista ilmettä jaksan arvostaa ammattimielessä. Kun kerran osuu kohdilleen, ei tarvitse jatkuvaa säätöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B757-300 on kieltämättä aikamoinen pötkö. Itse lensin semmoisella muutama vuosi sitten sattumalta Israelissa sisäisellä lennolla palatessani Eilatista takaisin Tel Aviviin odottamaan paluulentoa Air Balticilla. Aika jytky kone tuolle reitille mutta oli melkein täynnä ja Arkia siis kyseessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Condorin 757-300 oli tulossa aikanaan Finnairille vuokralle. Yksilö oli sovittu ja paperityöt suunnilleen tehty. Sitten sattui jotakin, ja tarve loppui siihen. Olikohan se kerrassaan 9/11. Jotenkin sen kertaisen laman syy on painunut vienoon unholaan, mutta minulla oli vielä ainakin viime vuonna tallella koneeseen suunniteltu virallisten dokumenttien kansio ja MEL:n saatelehti, jolla se olisi hyväksytty laivastoon. Saattoi mennä poistoon, mutta saattoi olla menemättännii. Täytyy katsoa arkistoa joskus sillä silmällä.

 

Kiva kuvakattaus joka tapauksessa! Kiitos siitä!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia. Itse en ole kauheasti seurannut sen Finnairin mustikkamehun arvostelua, joten en edes tiennyt sen olevan parjattu. Minustakin se on hyvää. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla