Mikko Lammi

A400M pudonnut Sevillassa

52 viestiä aiheessa

Twitterissä leviää tietoja ja kuvia, että Airbus A400M -sotilaskuljetuskone olisi pudonnut Sevillan lentokentän lähellä, ilmeisesti osuen kentän pohjoispuolella olevaan Coca-Colan tehtaaseen.

 

Koneessa sanotaan olleen seitsemän ihmistä.

 

Kuvia ja videoita suuresta savupatsaasta:

 

 

Päivitys:

El Pais -sanomalehden juttu onnettomuudesta. Kone on pudonnut ilmeisesti heti nousun jälkeen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auts. Koneen siivet ovat pääasiassa komposiittia ja palomiehet on palavan koneen vieressä ilman kummempia hengityssuojaimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FlightRadar24 facebookissa:

 

An Airbus A400M military aircraft with serial number 23 crashed shortly after take off, on its first test flight from the airport in Seville. The aircraft was intended for Turkish Air Force. According to media 7 persons were on board the flight and some have been found dead while others are still missing. R.I.P.

Playback: http://www.flightradar24.com/data/airplanes/casa423/#6362876

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi kuudesta miehistön jäsenestä selvisi elossa. Kone oli menossa Turkin ilmavoimille. ASNn sivulla olevan kuvan mukaan putosi pellolle.

 

asn

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen FDR ja CVR löytyivät 10.5 ja ne on viety tutkittavaksi. Tällä hetkellä selvitellään moottorien ja niiden polttoainejärjestelmien toimintaa. Miehistö ilmoitti ongelmistä heti nousun jälkeen, ja yhden lähteen mukaan useampi moottori olisi pettänyt. Paluuyritys kentälle epäonnistui ja kone törmäsi joko sähkölankoihin tai tai niitä kannattelevaan pylvääseen.

 

Aviation Week

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieleeni ei tule yhtään muuta tapausta, jossa asiakkaalle tarkoitettu iso sarjavalmisteinen matkustajalentokone tai kuljetuskone olisi tuhoutunut tehtaan tekemällä ensilennolla.

 

Tapauksia varmaan on. Miten se vaikuttanut lentokonekauppaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Airbus 320 vetänyt Ranskassa lepikkoon uutuutena ja kyseisiä koneita on ilmassa pilvinpimein ?

 

Katselin tuota tapausta televisiosta joltain kanavalta . Oli näytöslento. Piti tehdä ohilento matalalla. Ohjelmassa todistettiin lentäjän väite. Hän veti tikusta ja korkeusperäsin meni väärään suuntaan. Lisäksi ohjelmassa epäiltiin mustinen laatikoitten peukalointia. Erikoinen tapaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuota tapausta televisiosta joltain kanavalta . Oli näytöslento. Piti tehdä ohilento matalalla. Ohjelmassa todistettiin lentäjän väite. Hän veti tikusta ja korkeusperäsin meni väärään suuntaan. Lisäksi ohjelmassa epäiltiin mustinen laatikoitten peukalointia. Erikoinen tapaus.

 

Lentäjä veti tikusta mutta korkeusperäsin meni alas, koska sakkauksenestosuojaus kytkeytyi päälle. Jos korkeusperäsin olisi totellut lentäjän komentoa, olisi kone sakannut maan pintaan. Ja tuo mustien laatikoiden peukalointi oli pilotin väite oikeudessa.

 

Kannattaa katsoa puolueettoman lähteen tekemä tietopläjäys tuosta lennosta. Tuli paljon virheitä pilotilta, jotka johti sitten tähän onnettomuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bugi softassa vai väärin installoitu... ööö... Johtopäätös että softa ei sovellu näin installoituna käyttöön. Jännä jos on silti päässyt läpi simuloinnista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuota tapausta televisiosta joltain kanavalta . Oli näytöslento. Piti tehdä ohilento matalalla. Ohjelmassa todistettiin lentäjän väite. Hän veti tikusta ja korkeusperäsin meni väärään suuntaan. Lisäksi ohjelmassa epäiltiin mustinen laatikoitten peukalointia. Erikoinen tapaus.

 

Suurimpana tekijänä kai se, että ohilento lennettiin vain 30ft korkeudella suunnitellun 100ft sijaan. Kuten tuossa ylempänä jo mainittu, niin ilman tietokonetta kone olisi sakannut sauvasta vetämällä.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan vika kuitenkin  FMQGC (tai mikä lyhennehirviö onkaan käytössä polttoaineen siirtelystä vastaavasta aivosta) softassa ennemmin kuin itse moottoreiden aivoissa. Huhujen mukaanhan kolme moottoria ainakin sammui.  FMQGC  lyönyt hanat kiinni tai sammuttanut pumput. FADECit Sagemin tekemiä tuossa TP400 moottorissa, tuosta FMQGC tekijästä ei tietoa. (Syyllisen löytäminen on aina oleellista)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurimpana tekijänä kai se, että ohilento lennettiin vain 30ft korkeudella suunnitellun 100ft sijaan. Kuten tuossa ylempänä jo mainittu, niin ilman tietokonetta kone olisi sakannut sauvasta vetämällä.

 

-T

 

Mihin tämä tieto perustuu? Oliko nopeus sitten liian pieni tai koneen asu väärää? Ei kone sen takia sakkaa, että se vedetään ylös 30 jalasta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan flyby tehty sitten hitaalla nopeudella ja maksimi kohtauskulmalla? Siinä tapauksessa nimittäin kone sakkaa, jos tikku vedetään nivusiin: kohtauskulma kasvaa liian suureksi ja ilmavirta irtoaa siiven pinnasta --> noste häviää. Täydentäkää aeromystiikan tuntijat ja tapauksesta tietävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin tämä tieto perustuu? Oliko nopeus sitten liian pieni tai koneen asu väärää? Ei kone sen takia sakkaa, että se vedetään ylös 30 jalasta!

 

Perustuu tutkintaraporttiin, virallisempaa lähdettä en löydä tähän hätään.

 

Tarkoitus oli lentää miniminopeudella ja maksimikohtauskulmalla, tietokoneen suojauksia esitellen. Keula osoitti 15 astetta ylös ja nopeus oli hitaimmillaan 122kts. Lentokorkeus oli vain 30ft, mikä oli vähemmän kuin ympäröivien esteiden korkeus. TOGA-tehot laitettiin vasta 4s ennen puihin osumista ja moottorit imivät sisäänsä niin paljon puuta, että lopulta sammuivat.

 

Hieman koostetta kyseiseen tapahtumaan liittyen:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19880626-0

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluatte vielä kinata tosta AF296 lennosta, tässä olisi vanhaa pohjaa:   http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,18041.0.html

 

Mielestäni kuulostaa uskomattomalta että moottorisofta olisi ollut huono, se kuitenkin on varmaan ajettu testimoottorissakin läpi. Ainut tietysti jos ongelma liittyy moottori/lapa synkkaukseen. Ongelmaa ei yhdellä moottorilla, mutta neljän moottorin yhteislaulu ei suju. Toinen tietysti jos moottoriohjelma ei suostu täysin yhteiseloon koneen muiden järjestelmien kanssa. Luulisi näiden yhteensovitustenkin olevan simuloituja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään hajua millainen on A400:sen itsediagnostiikka (tai millä nimellä niitä testejä kutsutaan, kun koneen tietokoneet käynnistetään)?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukaan ei vastannut kysymykseeni, enkä vielä ole löytänyt vastausta. Onko asiakkaalle rakennettu iso lentokone tipahtanut joskus aikaisemmin tehtaan ensilennolla? Onko kauppa peruttu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään