Matti Averio

Pienkone teki pakkolaskun pellolle Sipoossa

19 viestiä aiheessa

Tilannehuone tietää seuraavaa:

Sipoo 06.05.2015 20:34:52 ilmaliikenneonnettomuus, pieni

 

Kyseisen ajankohdan sää Malmilla:

EFHF 061720Z 17004KT 3000 -RA BR BKN003 10/09 Q1010

EFHF 061750Z 20004KT 150V250 4000 BR BKN006 10/10 Q1010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienkone pörräsi tuohon aikaan matalalla Porvoossa motarin päältä pariin otteeseen edestakaisin. Onkohan joku joutunut huonossa säässä taas vetämään motarille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisimmät käytettävissä olleet Helsinki-Vantaan METARit ja TAFfit ennen lennolle lähtöä:

 

EFHK 061320Z 13013KT 9999 BKN019 12/09 Q1008 BECMG BKN010

EFHK 061350Z 15017KT 9999 BKN017 13/10 Q1008 BECMG BKN010

EFHK 061450Z 16015KT 6000 -RA BKN011 12/10 Q1008 BECMG 4000 BKN007

EFHK 061550Z 17012KT 4000 -RA BR FEW003 BKN005 11/10 Q1009 BECMG BKN003

EFHK 061620Z 18010KT 4000 -RA BR BKN003 BKN005 11/10 Q1009 NOSIG

EFHK 061650Z 16009KT 3000 -DZ BR BKN002 11/10 Q1009 BECMG 2500

EFHK 061720Z 18010KT 5000 BKN003 11/10 Q1010 BECMG 3000

 

TAF EFHK 061138Z 0612/0712 13014G24KT 9999 -RA FEW020 BKN035 BECMG 0613/0615 19009KT 7000 BKN006 TEMPO 0615/0618 4000 -DZ BKN004 PROB30 0618/0621 3000 BR FEW004 TEMPO 0621/0705 2000 BR BKN001 TEMPO 0706/0712 8000 RA BKN004

 

TAF EFHK 061438Z 0615/0715 18009KT 9999 BKN010 BECMG 0615/0616 7000 BKN006 TEMPO 0616/0621 2500 -DZ BKN004 TEMPO 0621/0705 1200 BR BKN001 TEMPO 0706/0713 8000 RA BKN004 BECMG 0713/0715 9999

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostan hattua pilotille. Hienoa nähdä, että löytyy päätöksentekokykyä sen jälkeen kun harkinta ja johtopäätökset on tehty.

 

Seppo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppu hyvin, kaikki hyvin, rohkea ja oikea päätös. Mutta miten ihmeessä voi sää yllättää, jos noita aiemmin tässä säikeessä linkattuja TAFfeja ja METAReita on yhtään katsottu? Suurelle yleisöllekin kaikissa medioissa puhuttu jostain ennätyssademäärästä parin päivän sisään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostan hattua pilotille. Hienoa nähdä, että löytyy päätöksentekokykyä sen jälkeen kun harkinta ja johtopäätökset on tehty.

 

Seppo

Myös HS:n artikkelissa pilotti saa täydet pisteet. No,varmaan hänellä oli painavat syyt lähteä lennolle ???. HS:n jutussa kuitenkin vähemmän virheitä kuin tuossa Iltalehdessä!  http://www.hs.fi/kaupunki/a1305953199790

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HK ja HF säät vaihtelevat paljon. Kyllä HF oli jo kahdeksan jälkeen sumussa, mutta kuudelta vielä joku sanoi kuppilan pöydässä pilvikorkeudeksi 1500ft.

 

HF sää on tosi oikullinen kevät/syysaikaan, olen nähnyt kun lähtökiidon CAVOKissa aloittanut kone surahtaa pilveen nousussa siinä 36 pään kohdalla (höyrytuhnuun onneksi) ja kääntyy takaisin. Kastepistettä ja lämpötilaa on syytä tarkkailla erityisesti ja jos eroa on alle 2 astetta, on merisumu syytä arvioida muiden olosuhteiden mukaan rauhassa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyhän se paikka kartalta.Ei hirveen pitkä eikä leveä pellonsiivu.

Sanan Sipoonjoki kohdalla tien ja joen välissä.

 

 

T.TV

 

Edit: Linkki kuntoon / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyhän se paikka kartalta.Ei hirveen pitkä eikä leveä pellonsiivu.

Sanan Sipoonjoki kohdalla tien ja joen välissä.

 

 

T.TV

Pellonpala näköjään 400+ metriä (RV-foorumit suosittelevat turvalliseen operointiin min. 1000 jalan strippiä) ja vieressä kilsan asfalttisuora, jos lentämällä hakee...

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienosti tehty lasku varmasti, pisteet siitä.

 

Mutta olenko ainoa jonka mielestä lennonvalmistelu on mennyt pieleen, jos ennusteet ovat olleet tuollaiset kuin ylempänä Tuomas laittoi? Ei tuonne kenenkään normaalilla itsesuojeluvaistolla varustetun pitäisi lähteä VFR:ää lentämään. Pelkän ATIS:n perusteella lentämään lähtöä ei mielestäni voi vielä kutsua lennonvalmisteluksi.

 

Itsekin olen joutunut "sään yllättämäksi" aikoinaan, silloin TAF näytti hyvältä, mutta GAFORista olisi voinut nähdä, että mahdollisuus matalaan pilveen on olemassa. Siitä selvittiin ja päästiin laskuun, tosin GEN M1-4:n täytin.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienosti tehty lasku varmasti, pisteet siitä.

 

Mutta olenko ainoa jonka mielestä lennonvalmistelu on mennyt pieleen....

 

-T

 

Et ole.

Taneli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään