Jaakko Rissanen

Matkustusluokka & palvelut operoivan lentoyhtiön vaihtuessa

6 viestiä aiheessa

Sain tänään sähköpostitse ilmoituksen, että Omni Air operoikin aikanaan varaamani Condorin lennon (tietenkin myöhäisemmällä lähtöajalla..). Omnin sivuilta kerrotaan koneiden tavallisesta konfiguraatiosta, all economy. Business-luokan liput varanneena tämä nostatti pienen kysymymerkin ja soitin saman tien Condorille. Minulle kerrottiin koneessa olevan myös business-luokan. Aloin käydä erinäisiä nettifoorumeja läpi löytääkseni Condor->Omni -kuviosta tarkempia tietoja ja kokemukset tuntuivat olevan hyvin vaihtelevia aina mahdolliseen downgradeen saakka olemattoman business-luokan takia.

 

Odottelen Condorilta vastausta lähettämääni kysymyksiä täynnä olevaan sähköpostiin, mutta haluaisin myös pariin juttuun neuvoja foorumin asiantuntijoilta...

 

a) Mikäli edessä on downgrade, ymmärtääkseni voin hakea 75% korvauksia lipun hinnasta

b) Mikäli koneessa on business class, mutta ei esim. Condorin mainostamia full flat-penkkejä, voinko saada tästä mahdollisesti korvauksia, vai onko minun vain tyytyminen 'huonompaan' istuimeen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu kaiketi mitä lentoyhtiö tässä tapauksessa haluaa asiakkailleen tarjota.

Joskus muistan nähneeni jonkin tapauksen, kun Norwegianin Dreamliner olikin joku muu kone, mutta ei nyt löytynyt juuri, että saiko siitä jonkinasteista korvausta vai ei.

 

Finnair tarjoaa uudelleen reititystä ja matkan siirtoa, kun LOT operoi Finnairin lentoja JFK.lle.

Johtuen operoivan lentoyhtiön muuttumisesta, Finnair tarjoaa asiakkailleen seuraavat vaihtoehdot:

 

    -Voit siirtää matkaasi samalle reitille yhden kerran ilman kuluja 30.4.2015 saakka paikkatilanteen salliessa

    -Tarjoamme uudelleenreititystä muiden oneworld-yhtiöiden lennoilla

    -Voit  perua varauksesi ja saada lipusta takaisinmaksun

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair tarjoaa uudelleen reititystä ja matkan siirtoa, kun LOT operoi Finnairin lentoja JFK.lle.

 

Finnairin tapauksessa halukkuutta antaa muutosvaihtoehto saattaa lisätä se että 297 paikkaisen koneen tilalle tulee 252 -paikkainen ja "ylivuotoa" pitää saada ohjattua luonnollisesti muualle kuin että jätetään lennolta ja maksetaan korvaukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

a) Mikäli edessä on downgrade, ymmärtääkseni voin hakea 75% korvauksia lipun hinnasta

b) Mikäli koneessa on business class, mutta ei esim. Condorin mainostamia full flat-penkkejä, voinko saada tästä mahdollisesti korvauksia, vai onko minun vain tyytyminen 'huonompaan' istuimeen

 

 

a) Kyllä, säännös puhuu lipun hinnasta (sisältäen verot ja maksut)

b) Business luokkaa ei ole määritelty missään joten business on business ja Mooses... Toki voit kuluttajasuojan alla hakea korvausta, et ole saanut mainostettua/luvattua palvelua.

 

c) Operaattorin muuttuessa, sinulla on täysi peruutusoikeus 100% hyvityksellä. Tämä on tehty estämään premium-yhtiön asiakkaiden dumppaaminen halppikselle ilman korvauksia.

d) Myös aikataulun merkittävä muuttuminen antaa peruutusoikeuden.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu kaiketi mitä lentoyhtiö tässä tapauksessa haluaa asiakkailleen tarjota.

Joskus muistan nähneeni jonkin tapauksen, kun Norwegianin Dreamliner olikin joku muu kone, mutta ei nyt löytynyt juuri, että saiko siitä jonkinasteista korvausta vai ei.

 

Finnair tarjoaa uudelleen reititystä ja matkan siirtoa, kun LOT operoi Finnairin lentoja JFK.lle.

 

Todellakin riippuu paljon lentoyhtiöstä. Minulla vaihtui ARN-BKK lennolla Dreamlinerin economy, vanhaan Emiratesin A340:en ja Norwegian tarjosi tässä HiFlyn bussissa Firstin jakkaran etummaisesta rivistä sekä ilmaiset Premium ateriat ja alkomahoolit :)

 

Kuva First Class: http://www.hifly.aero/en/a340/cs-tqy

 

Kun paluulento Thaimaasta myöhästyi vielä yli vuorokaudella (kone vaihtui taas) ja päädyin pitkin hampain ja vastentahtoisesti (CheckMyTripin antaman informaation perusteella) jäämään hotellini uima-altaalle nauttimaan huurteisia "virvokkeita" vielä yhdeksi vuorokaudeksi, niin Norwegian halusi palauttaa parin kuukauden päästä ison osan lentolipun ostohinnasta.

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kuvio on jo selviämään päin. Downgrade premium economyyn menomatkalla ja upgrade businekseen paluumatkalla. Aluksi yrittivät kiskoa paluun busineksen upgradesta yli 800 e/lippu, mutta sopu syntyi vaihdosta päikseen. Tuli lentoyhtiölle hieman halvemmaksi näin, kuin suoraan maksaminen downgradesta ja mulle halvemmaksi, kuin paluumatkan erikseen upgradeaaminen..

 

Pari puhelinsoittoa ja lukuisia sähköposteja tämä vaati, mutta ilmeisesti kumpikin osapuoli on lopputulokseen ihan tyytyväinen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään