Ville Sulkakoski

EFKA: ajankohtaista

26 viestiä aiheessa

Tervehdys!

 

Kauhavalla Lentosotakoulun järjestelmien ja rakenteiden purkutyöt jatkuvat. Nyt ollaan siirrytty toimenpiteisiin, jotka vaikuttavat jonkin verran rajoittavasti kiitotiealueen käyttöön:

 

 

KIITOTIELLÄ TAPAHTUVIEN PURKUTÖIDEN VAIKUTUS LENTOTOIMINTAAN

 

Kauhavan lentopaikalla suoritetaan 15.4.2015 lähtien jarruverkko- sekä jarruvaijerijärjestelmien purkutyöt. Toimenpiteet aiheuttavat rajoituksia lentotoimintaan. Rajoitukset koskevat kiitotien käyttöä, joka suljetaan osittain purkutöiden ajaksi. Purkutyöt on urakoitsijan osalta luvattu saattaa päätökseen viimeistään kesäkuun 2015 ensimmäisen viikon aikana. Purkutöiden valmistumisesta sekä rajoitusten poistumisesta tiedotetaan erikseen.

 

 

KIITOTIEN KÄYTTÖRAJOITUKSET JA TOIMINTAOHJEET PURKUTÖIDEN AIKANA

 

Kiitotie on suljettu 1100 metrin matkalta, alkaen kiitotien 35 kynnykseltä ja päättyen 100 metriä jarruvaijerin pohjoispuolelle. Sulkeminen on osoitettu määräysten mukaisilla merkinnöillä kiitotiellä sekä merkinantopaikalla.

 

Kiitotien 35 kynnys on siirretty 1200 metriä edemmäksi, odotuspaikan D tasalle. Jäljelle jäävä kiitoalue on 1500 metriä.

 

Kiitotien 17 kynnys on siirretty 200 metriä edemmäksi. Jäljelle jäävä kiitoalue on 1400 metriä.

 

Siirretyt kynnykset on merkitty.

 

Lentoonlähtö kiitotieltä 35 suoritetaan kynnyksen tasalta.

 

Lentoonlähtö kiitotieltä 17 voidaan suorittaa kiitotien alkupäästä, kun huomioidaan mahdollinen purkuhenkilöstö ja –kalusto jarruverkkotyömaalla.

 

Kiitotien suljettu osa sekä siirretyt kynnykset on merkitty tilapäisinä merkintöinä LDG-karttaan.

 

 

MUUTA HUOMIOITAVAA

 

Purkutöiden aikana alueella liikkuu radiottomia ajoneuvoja ja henkilöstöä rullaustiellä, kentän reuna-alueilla sekä kiitotien suljetulla osalla. Tämä saattaa aiheuttaa tilapäisiä kohtaamisia etenkin rullaustiellä ja kiitotietä ylitettäessä odotuspaikkojen H ja F välillä. Ilma-alusten päälliköiden tulee noudattaa varovaisuutta ja joustavaa toimintaa purkutöiden ja rajoitusten ajan. Purkuhenkilöstö on tietoinen kentällä tapahtuvasta lentotoiminnasta.

 

Kysymykset ja kommentit pyydetään osoittamaan allekirjoittaneelle.

 

 

Ville Sulkakoski

Lentopaikan päällikkö

Puh. 0400 604 219

Email: efka.chief@gmail.com

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KAUHAVAN KENTTÄ TAAS NORMAALISTI KÄYTÖSSÄ KESKIVIIKOSTA 27.5. ALKAEN

 

Tänään on pidetty Kauhavan kentän pysäytysverkko- ja jarruvaijerijärjestelmien purkutöiden päätöskokous, jonka seurauksena kiitotien käyttöä ja muuta liikennealuetta koskevat rajoitukset voidaan poistaa. Rajoituksia koskevat merkinnät puretaan tämän illan aikana, jonka jälkeen kenttä on normaalisti käytössä voimassa olevan LDG-kartan ja toimintakäsikirjan mukaisesti, viimeistään 27.5. alkaen. Päivitetyt tiedot löytyvät lentopaikat.fi-palvelusta todennäköisesti jo huomenna.

 

Tervetuloa käymään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään on pidetty Kauhavan kentän pysäytysverkko- ja jarruvaijerijärjestelmien purkutöiden

 

 

työt käynnissä reilu viikko sitten:

 

vaij.jpg.6f9e340d326958bdc1aa707ec596f1e3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Aarnon kuvasta näkyy, aivan pienistä työmaista ei ollut kysymys. Skaalasta saa käsityksen, kun vertaa kuvassa näkyviä kaivinkoneita muuhun maisemaan. Vaijerin ja verkkojen lisäksi siis purettiin rakenteiden sivuilla olleet, kohtuullisen massiiviset betonibunkkerit, joissa järjestelmien jarrusysteemit ja muu tekniikka olivat sijoitettuina. Myös vaijerikaukalo, sen alla ja ympärillä olleet rakenteet ja sähkö saivat mennä. Pisteenä iin päälle tuli vielä uudelleenmaisemointi ja asfaltointi puretuilta osin. Heinäkuussa näillä näkymin tehdään vielä pienet maalaustyöt kiitotien reunamerkintöjen osalta vaijerin kohdalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tulee tyhmä kysymys. Miksi ne purettiin?  Olivatko ne jotenkin haitaksi?

 

Tyhä vastakysymys: Miksi Ilmavoimat jättäisi ne sinne, kun ei enää kenttää käytä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhä vastakysymys: Miksi Ilmavoimat jättäisi ne sinne, kun ei enää kenttää käytä?

 

No vaikka varalle, jos tulee huonompia aikoja.

 

Voi olla että tuollaisten systeemien huolto on kallista, vaikka niitä ei käytetä lainkaan. Eli pidetään toimintakunnossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voi olla että tuollaisten systeemien huolto on kallista, vaikka niitä ei käytetä lainkaan. Eli pidetään toimintakunnossa.

 

 

On takuulla kallista. Jopa järjetöntä. Nyt ne voi mennä hyötykäyttöön vaikka varaosina, voisi kuvitella... Eikä tartte kenenkään ottaa vastuuta, jos joku rikkoo vaikka koneensa niihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tätä on rehellisyyden nimissä vähän ihmetelty, että miksi ne bunkkeritkin piti piikata hajalle ja kauhoa pois. Kalliin näköistä hommaa. Siellähän ne olisivat säilyneet maailman tappiin asti. Jos nyt joku olisi kerran vuoteen käynyt katsomassa, ettei aivan vettä lainehdi pohjalla. Mutta oletan, että perusteellisesti laaditun suunnitelman mukaisesti on edetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tätä on rehellisyyden nimissä vähän ihmetelty, että miksi ne bunkkeritkin piti piikata hajalle ja kauhoa pois. Kalliin näköistä hommaa. Siellähän ne olisivat säilyneet maailman tappiin asti. Jos nyt joku olisi kerran vuoteen käynyt katsomassa, ettei aivan vettä lainehdi pohjalla. Mutta oletan, että perusteellisesti laaditun suunnitelman mukaisesti on edetty.

 

Jaa niin ne purki kaikkine läskeineen. Minä ajattelin, että koneistot vaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juupati juu.. Pitäisköhän käydä optikolla  ::) Katsoin tuota kuvaa ja näin pari punapukuista työmiestä kontillaan kaivamassa/tonkimassa jotain. Vasta muita kommentteja lukiessani huomasin jonkun puhuvan kaivurista ja vasta sitten mittakaava valkeni vähän paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarruvaijerin asennus oli aikoinaan melkoinen urakka. Se jouduttiin ankkuroimaan 40m syvälle vaijereilla, koska vasta sieltä löytyi vähän kiinteänpää pohjaa.

Homma kesti useita viikkoja ja hintalappu oli melkoinen. Näköjään tuo purkaminen sujuu näppärämmin.

 

Sama juttu pysäytysverkkojen kanssa. Ei voi käsittää miksi maanalaiset rakenteet täytyi purkaa. Routimisen kanssa ei ollut ongelmia.

 

Jotenkin olin aina siinä uskossa että ilmavoimien iskukyky perustuu myöskin riittävän laajaan ja toimivaan tukikohtajärjestelmään.Asiat muuttuu?

Kauhava oli myös ainut kenttä missä voitiin sujuvasti harjoitella maantiepätkältä.

 

No uusi on aina uusi. Tuleehan se halvemmaksi purkaa vanha ja rakentaa uudet systeemit eri paikkaan.

Täytyy miettiä kannattaako vanhaa taloa rempata vai kannataisko tehdä kertalaakista uus.

Ja jos finanssipuoli menee uusiksi niin voihan sitä aina perustella onnistuneella uudistuksella ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on, kuten Harri edellä kertoi. Säästämisen sijaan nyt puhutaan rakenteellisista uudistuksista. Ne vaijerit vissiin muuten jätettiin suosiolla sinne saveen...

 

Mutta ajankohtaisiin asioihin vähäsen. 16.4. päivätyn AIP Supplementin mukaisesti Kauhavan lentopaikka otetaan käyttöön 28.5.2015. Tiedot löytyvät nyt päivitettyinä siis myös Finavian julkaisuista, ja Kauhavalle voi nyt esimerkiksi tehdä lentosuunnitelman. Samoin kentän käyttämiseen vaikuttavat tiedotteet tulevat löytymään bulletinpalvelusta. Tosin minulle on vielä epäselvää, millä tasolla siellä tiedotteita julkaistaan. Tämä selviää kyllä ja joka tapauksessa lentopaikat.fi-sivulta löytyy kaikki tarpeellinen ja ajankohtainen tieto sitä tarvitsevalle.

 

Akuutein tuleva tapahtuma on lauantaina alkavat purjelennon SM-kilpailut. Tapahtuma tuo kentälle vähintään 33 kilpailijaa / konekuntaa mittelöimään paremmuudesta kerho- ja avoimessa luokassa. Kauhava on harvoin päässyt kansallisen, saati kansainvälisen tason näyttämöksi, joten tämä tuntuu paikallisestikin erittäin mukavalta. Vuonna 1965 kentällä järjestettiin vapaastilentävien lennokkien MM-kilpailut, ja heti perään vuonna 1990 tarkkuuslennon SM-kilpailut. Neljännesvuosisadan intervalleilla on siis menty tähän asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP SUPPLEMENT 36/2015 julkaistu koskien Lentäjien Juhannus -tapahtumaa:

 

FINLAND FIR, TILAPÄINEN RAJOITUSALUE EFR226 KAUHAVA

https://ais.fi/ais/aipsup/AipSup.htm

 

Tapahtuman järjestäjä toivottaa kaikki omilla koneillaan tai kimppakoneilla saapuvat tervetulleiksi Kauhavalle. Saapuvan koneen lentäjä pääsee tapahtumaan veloituksetta. Lisätietoa tapahtumasta, lentonäytöksestä, muusta ohjelmasta ja mm. koneiden paikoituksesta:

http://www.lentajienjuhannus.com/

http://www.lentajienjuhannus.com/info/pienkoneilla-saapuville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Juhannuksesta on selvitty hienosti. Tapahtuma onnistui mainiosti, yleisöä riitti kahdelle päivälle oikein hyvin. Ilmailupuoli hoidettiin sujuvasti alan ammattilaisten osaavissa käsissä. Ensi vuonna uudestaan.

 

Sitten ajankohtaista:

Viikonloppuna järjestetään kentällä Kauhava Speed Weekend, joka sulkee kentän lentoliikenteeltä ko. ajaksi. Kenttä suljetaan tänään klo 21:00 ja avataan jälleen sunnuntaina 12.7. klo 23:59. Kellonajat Suomen aikaa.

 

Lisätietoa tapahtumasta järjestäjän sivuilta: http://www.sunrisecruisers.com/wp/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys! Kauhavalla tapahtuu jälleen:

 

24.-26.7.2015 MOVA SM

Moottoroidun varjoliidon SM-kilpailut. Erittäin vilkasta moottoroidun varjoliidon lentotoimintaa kenttäalueella sekä suunnistustehtävien osalta lähialueella. Varsinainen kilpailuaika (PE-LA) 24.-25.7., varapäivä (SU) 26.7.2015.

 

Lisätietoa, ohjeistusta: http://lentopaikat.fi/kauhava-efka/

Kilpailusta ja tapahtumasta: https://sites.google.com/site/movasm2015/

 

Toivotaan, että kelit suosivat kisailijoita!

 

Päivitys: Kelit eivät suosineet. Juuri saamani tiedon mukaan kisat on siirretty syyskuun ensimmäiselle viikonlopulle. Harmillinen juttu järjestäjien kannalta, mutta näille asioille ei tietenkään voida mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään 1.8.2015 järjestetään kentällä juoksutapahtuma, joka sulkee rullaustien koko matkalta. Kiitotie ja asemataso ovat normaalisti käytössä. Kellonajat 15-24 paikallista aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4.-6.9.2015 MOVA SM

Moottoroidun varjoliidon SM-kilpailut. Erittäin vilkasta moottoroidun varjoliidon lentotoimintaa kenttäalueella sekä suunnistustehtävien osalta lähialueella. Varsinainen kilpailuaika (PE-LA) 4.-5.9., varapäivä (SU) 6.9.2015.

 

Lisätietoa, ohjeistusta: http://lentopaikat.fi/kauhava-efka/

Kilpailusta ja tapahtumasta: https://sites.google.com/site/movasm2015/

 

Toivotaan, että kelit suosivat kisailijoita tällä kertaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos suksilla saa operoida, niin kannattaisi muuttaa notamia hieman vähemmän rajoittavaan muotoon, esim. ei talvikunnossapitoa / no winter maintenance.

Nyt:

EFKA  AD CLSD

 

FROM: 16JAN16 1040 TO: 31MAR16 2359 EST (D0012/16)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos suksilla saa operoida, niin kannattaisi muuttaa notamia hieman vähemmän rajoittavaan muotoon, esim. ei talvikunnossapitoa / no winter maintenance.

Nyt:

EFKA  AD CLSD

 

FROM: 16JAN16 1040 TO: 31MAR16 2359 EST (D0012/16)

 

Tarkennetaan nyt, että kenttä on yksiselitteisesti kiinni kuten NOTAM kertoo.

 

Jos joku haluaa tulla Kauhavalle suksilla, niin voi sen tehdä maanomistajan luvalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään