Guest mcola727

Spearair tietoa kenelläkään?

293 viestiä aiheessa

Legendaarisen Kalevi Keihäsen Lentoyhtiö.

Operoi kahdella DC-8 koneella.Tuttava lensi aikoinaan etelään.

Mistä löytyisi kuvia koneista?

Tämä on kuitenkin kappale suomalaista sisua vastaan Finnair.Siis katoavaa kansanperinnettä.

Nyt kyllä tullut muitakin kilpailijoita.

 

 

Otsikoita ei kokonaan isoin kirjaimin, edit - SP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vähän lisätietoa...

 

Tjoo, no eipä tuota muuta oikein "lisätiedoksi" voi sanoa. Ainakaan totuuspohjaiseksi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä kai. Kyseessähän on Spearair VA-sivut.

 

Koska koko Keihäsmatkat-konserni meni konkurssiin jo niinkin varhain, ei sitä paljoa netissä mainita, juuri muualla kuin Kyösti Karhilan haastattelussa 2 virtualpilots.fi-sivuilla, Finnairin ex-markkinointijohtajan Leif Lundströmin haastattelussa ja eri ilmailupalstojen kuppilatiimapohjaisissa jutuissa. Koska konkurssi oli niin nolo juttu, useimmat asianosaiset kuittaavat sen parilla lauseella.

 

Kuvia varmasti löytyy 70-luvun alun lentomatkustajien valokuvakansioista, mutta niiden löytäminen näkyviin on sitten ihan toinen juttu.

Itse muistelen tapahtuneen niin, että kun Spearairin polttoaineluotto loppui, henkilökunta raahasi kassissa käteistä Espanjaan jotta kone saatiin tankattua paluumatkaa varten. Onkohan tämäkin legendaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni tänä vuonna oli Ilmailumuseoyhdistyksen "Feeniks"-lehdessä juttu Spearairista kuvineen. Koitan etsiä kyseisen lehden ja ilmoittelen numeron. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spearair tietoa tai kuvia koneista on aika vaikea löytää muualta kuin 1970-luvun keihäsmtakaajien valokuva-albumeista....

 

Muistelisin joskus näkemässäni Kalevi Keihäsestä kertoneessa dokumentissa kerrotun polttoainamaksuista suurin piirtein näin:

Pankki myönsi vekselin jolla maksettiin polttoaineet. Matkustajilta perittiin kentällä ennen lennon lähtöä polttoainelisämaksu. Näillä rahoilla vekseli sitten maksettiin pois. Ja sitten eräänä päivänä vekseliä ei enää myönnetty.....

 

Kyllähän yksi syy Spearairin kaatumiseen Keihäsen firmojen holtittoman rahankäytön lisäksi oli vanhat DC-8-30 lentokoneet. Nuo härvelit kuluttivat kirassia siihen malliin, että 1970-luvun öljynhinnoilla tuli suru puseroon. Kun Keihäselle ehdotettiin toisesta koneesta luopumista oli vastaus: "ei!"

 

Juha.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni tänä vuonna oli Ilmailumuseoyhdistyksen "Feeniks"-lehdessä juttu Spearairista kuvineen. Koitan etsiä kyseisen lehden ja ilmoittelen numeron. :)

 

Älä turhaan etsi. Oman käsitykseni mukaan meillä ei ole ollut (ainakaan) tänä vuonna juttua Spearairista.

Feeniks on kyllä muuten hyvä lehti, suosittelen lämpimästi ;D

 

Juha

(joka kiistää mainostamisen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koska koko Keihäsmatkat-konserni meni konkurssiin jo niinkin varhain, ei sitä paljoa netissä mainita, juuri muualla kuin Kyösti Karhilan haastattelussa 2 virtualpilots.fi-sivuilla, Finnairin ex-markkinointijohtajan Leif Lundströmin haastattelussa ja eri ilmailupalstojen kuppilatiimapohjaisissa jutuissa. Koska konkurssi oli niin nolo juttu, useimmat asianosaiset kuittaavat sen parilla lauseella.

 

Legendaa kyseisestä yhtiöstä löytyy täältäkin

http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=ilmailu&t=418&p=11

 

Ja nuo Ilkan mainitsemat linkit

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-KyostiKarhilaHaastattelu2.html

ja

http://www.matkaviikko.net/021198/teema.htm

 

Ja tässä vielä jotain aiheeseen liittyvää:

http://www.tamperelainen.fi/archive/tarvajarvi_niilo.shtml

http://www.satakunnankansa.fi/teema/viikonvaihde/1390914.shtml

http://www.sci.fi/~fta/finace10f.htm

http://www.mediapalvelut.fi/press/ilmailu-2004-04-kyosti_karhila.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keihäsen kanifarmi, lentoyhtiö, matkatoimisto, hotellit ja pontikanmyynti taisivat kaatua v. 1973 öljykriisiin, jossa OPEC-maat yhtäkkiä nostivat öljybarrelin hinnan 4-kertaiseksi. Tarkempi taloudenhoito olisi varmaan auttanut.

 

Asiaa penkoessani törmäsin Finlantic-yhtiön nimeen, josta täytyy häpeäkseni tunnustaa, etten ole edes nimeä ennen kuullut. Netistä löytyy vain 2 DC-6-konetta, OH-DCA ja OH-DCB, ja perustajatahot Apu-lehti ja Seitsenmainos.

Jaksaisiko joku kertoa, mitä tämä yhtiö aikoinaan teki ja kuinka kävi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaksaisiko joku kertoa, mitä tämä yhtiö aikoinaan teki ja kuinka kävi?

 

Eiköhän tässä jaksa, yritän tehdä tämän lyhyesti, mutta epäilen onnistuuko se....

 

Finlantic perustettiin 1960-luvun alusssa charteryhtiöksi. Ensimmäinen kone tuli Hawaiian Airlinesilta. Tämä OH-DCA oli ensimmäinen suomeen rekisteröity DC-6 kone. Se oli DC-6A/B tyyppiä. Eli rahtikone (DC-6A) joka oli muutettu matkustaja/kombikoneeksi, se oli entinen Slick Airwaysin rahtari.

Koska koneessa oli rahtiovi lennettiin sillä sekä rahtia, että matkustajia. Rahtina lensi mm. hevosia Japaniin :o

 

Toinen kone ostettiin Swissairilta, ja se oli puhdas matkustajakone, eli DC-6B.

Kovin pitkäikäinen yhtiö ei ollut. Toiminta ei ollut kovin kannattavaa. Lopullinen isku oli kahden moottorin hajoaminen koneen ollessa kummallakin kertaa toisella puolella maapalloa. Matkustajien kotiin lennättäminen toisien yhtiöiden koneilla ja varamoottoreiden kuljetukset söivät yhtiön käteisvarat, ja tuloksena lapun laittaminen luukulle. Muistaakseni lopettamisvuosi oli n.1963-64. Nämä kaksi moottoria oli hankittu Hawaiian Airlinesilta OH-DCA:n mukana, ja rikkoontumiset johtuivat myyjän väärin tekemistä huolloista. Finlanticin takana olleet tahot kävivät myöhemmin oikeutta USA:ssa moottoreista, häviten jutun.

 

Yhtiön koneet lensivät ympäri maapalloa ja olisiko ollut niin, että Etelänapamanner ja Australia ovat ainoat mantereet joilla koneet eivät käyneet.

Finlantic oli tietyiltä toiminnoiltaan jo aika moderni. Mm. yhtiö ei myynyt rahtikapasiteettia itse ollenkaan, vaan myynti hoidettiin ympäri maailmaa olleiden agenttien välityksellä.

 

Koneista:

OH-DCA maalattiin ostomisen jälkeen Kaliforniassa tehdyssä huollossa Finlanticin väreihin. Koneen pyrstön ja runkoraidan värinä oli hyvin tumman siniharmaa (ei musta, kuten joskus on väitetty). Koneen kyljessä luki DC-6C. Pyrstössä tyylitelty F-kirjain.

OH-DCA päätyi aikanaan Olympicille, ja sieltä Equdoriin (noinko se kirjoitetaan). Se romutettiin 1970-80-lukujen vaihteessa.

OH-DCB oli aluksi muutetussa Swissairin maalauksessa. Runkoraita pysyi muuttumattomana, Finlantic-teksti oli musta ja maalattua Swissair-kirjasintyylillä, pyrstön Sveitsin lippu oli maalattu siniseksi ja vaakapalkkia oli jatkettu. Myöhemmin kone maalattiin samanlaiseen kaavioon kuin OH-DCA, mutta punaisella.

Kone palautui Swissairille. Se ei ollut liisattu kuten joskus on väitetty. Kone ostettiin, mutta Finlanticin mennessä nurin kauppahinta oli (osittain) maksamatta, ja kone palautui takaisin myyjälle.

OH-DCB lopetti uransa palopomiittajana USA:ssa. Sen nokka on näyteillä jossain USA:n ilmailumuseoista (nimeä en muista tähän hätään).

 

Tämän verran muistan ilman lähteiden selailua. Finlanticista on ollut juttua ainakin Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessä, 1960-luvun Ilmailuissa. Ja mielenkiintoista tarinaa löytyy myös yhden firman johtajan Aapo Tulkin muistelmista "puolihullun päiväkirja" tms.

 

Lyhyesti virisi kaunis.... ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finlanticista on ollut juttua ainakin Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessä, 1960-luvun Ilmailuissa.

 

Myöskin Mobilisti-lehdessä on ollut juttua, numeroa en nyt muista, mutta olisiko ollut pari vuotta sitten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keihäsen kanifarmi, lentoyhtiö, matkatoimisto, hotellit ja pontikanmyynti taisivat kaatua v. 1973 öljykriisiin, jossa OPEC-maat yhtäkkiä nostivat öljybarrelin hinnan 4-kertaiseksi. Tarkempi taloudenhoito olisi varmaan auttanut.

 

Asiaa penkoessani törmäsin Finlantic-yhtiön nimeen, josta täytyy häpeäkseni tunnustaa, etten ole edes nimeä ennen kuullut. Netistä löytyy vain 2 DC-6-konetta, OH-DCA ja OH-DCB, ja perustajatahot Apu-lehti ja Seitsenmainos.

Jaksaisiko joku kertoa, mitä tämä yhtiö aikoinaan teki ja kuinka kävi?

 

Vuoden parin sisään tuosta on ollut Apu-lehdessä

(joku juhlanumero) juttua sivun parin verran.

Jutussa oli useita kertomuksia miten Apu-lehden

lukijoita kuljetettiin ympäri maapalloa ja kone oli

aina hajalla. Moottorit kai paukahtivat useammankin

kerran.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä turhaan etsi. Oman käsitykseni mukaan meillä ei ole ollut (ainakaan) tänä vuonna juttua Spearairista.

Feeniks on kyllä muuten hyvä lehti, suosittelen lämpimästi ;D

 

Juha

(joka kiistää mainostamisen)

 

Kiitos oikaisemisesta, en löytänyt minäkään. Se juttu on ollut Mobilisti-lehdessä varmaankin, joten muistin väärin. Mutta Feeniks-lehdessä on värillinen kansikuva numerossa 1/2000 kahdesta Spearairin DC-8.sta. Kuvateksti kertoo näin: "Spearairin molemmat DC-8-32 koneet yhtäaikaa Helsinki-Vantaalla. OH-SOA "Härmän Jätkä" ja OH-SOB "Härmän Mimmi". Kuva Börje Hielm 8.7.1973. Siinä samassa on maininta , että Ilmailumuseolla on Charter-matkailun erikoisnäyttely "Markalla Mallorcalle, kahdella Kanarialle, avataan 1.4.2000". Eli semmoista viisi vuotta sitten, kuviahan voisi kysellä museolta... ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys Spearairin logosta.Onko tietoa kuka suunnitellut ?

Ei muuten mitenkään selkeän näköinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys Spearairin logosta.Onko tietoa kuka suunnitellut ?

Ei muuten mitenkään selkeän näköinen.

 

Saamani tiedon mukaan yhtiön alkulähteiltä, logon suunnitteli Henrik Niinivuo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten aika karmea logo!Kiitoksia tiedoista kaikille vastanneille.

Kysyisin vielä,että kuka hoiti Spearairin huollot.Ei kai nyt finski ainakaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin, kiitoksia Ilkalle tämän threadin informoinnista ;)

 

Harrille: Spearairilla oli oma huolto, ja sitä varten oma hangaari He-Valla. Päämekaanikkona toimi Eikka Kymäläinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä tähän threadiin vähän informaatiopläjäystä. Jutuille on julkaisulupa Tekniikan Maailmasta, koska näitä lehtiä ei löydy enää välttämättä kuin suurimmista kirjastoista. Kiitän tästä kovasti TM:ää.

 

TM 18/1972:

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

 

OH-HIF, vuokrakone TM 6/1974:

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

 

Lisäksi alla olevasta linkistä löytyy kaitafilmistä konvertoitu pätkä Spearairin DC-8:sta:

http://www.kaitafilmi.fi/super.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään