Lauri Kangas

Purjekone tippunut Kebnekaisella

10 viestiä aiheessa

http://nsd.se/nyheter/ kertoo etusivulla kadonneen löytyneen, mutta tekstissä ei vielä kerrota kuntoa.

 

Edit:

Det havererade flygplanet är lokaliserat till en plats i Paltatjåkkaområdet, söder om Pirttivuopio flygplats. Den saknade personen har påträffats. Räddningstjänst, polis och ambulans finns på plats. Flygräddningsuppdraget avslutas därmed och ärendet överlämnas till polisen.

 

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjo--och-flygraddning/JRCC-Online/En-saknad-efter-segelflygsolycka-i-fjallen/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin television päivittyneen uutisen mukaan koneessa ollut toinen henkilö on ikävä kyllä löytynyt menehtyneenä läheltä koneen putoamispaikkaa.

 

Ett segelflygplan med två personer ombord störtade i Kirunafjällen. Den ena räddade sig med fallskärm. Den andre personen saknades till en början men vid 20.45 på måndagskvällen påträffades han död i närheten av flygvraket.

 

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/segelflyg-har-kraschat-i-fjallen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin television päivittyneen uutisen mukaan koneessa ollut toinen henkilö on ikävä kyllä löytynyt menehtyneenä läheltä koneen putoamispaikkaa.

 

Kebnen leirille osallistuu joka vuosi useita suomalaisiakin, joten monelle oleellinen tieto on myös se että menehtynyt oli 18-vuotias Kiirunalainen. Erittäin ikävä tapahtuma, en muista onko tuolla aikaisemmin kuollut ketään vaikka olosuhteet melkolailla haastavat? Ja se että purjelentokone hajoaa ilmassa "itsestään" on myös aika erikoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se että purjelentokone hajoaa ilmassa "itsestään" on myös aika erikoista.

Kyllä se voi hajota, jos joutuu pilveen ilman mittarilentovarustusta ja menettää siellä kontrollin.

 

 

Edit:

 

Koneissa pakollinen varustus on: radio taajudella 123,50 Mhz ja AIP-GEN 1.5.5 sääntöjen mukainen hätäpakkaus sekä kontrastiväritys.

http://www.sfk-kiruna.se/

 

Mittarivarustuksesta ei puhuta mitään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se voi hajota, jos joutuu pilveen ilman mittarilentovarustusta ja menettää siellä kontrollin.

 

Toki minkä tahansa asian saa varmasti rikki.

Totesin vain että erikoista, siis suhteellisen harvinaista purjekoneiden kohdalla. Ainut kerta jolloin olen itse saanut purjenkoneeseen vaurioita oli maakäsittelyssä... Noita Kebnen olosuhteita kun miettii niin lienee todennäköisempää että on ns. punaisen viivan tuntumassa ajettu suoraan roottoriin tms.. Vaikka ei siihenkään pitäisi hajota. Nyt vain odotetaan tietoa että mikä kone oli kyseessä, siis maadoitetaanko jotain vai tuleeko rajoituksia tms... Toivoa sopii että selviää nopeasti, ja mieluummin joku "inhimillinen" syy, siis suoritusarvojen ylittäminen tms... Varmaan muutamakin kerho odottelee veitsi kurkulla tietoa ensi kesän koulutusta silmälläpitäen. Ei ole kiva jos kerhon ainut koulukone maadoitetaan rakenteellisten epäilysten vuoksi sopivasti kauden alkaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone SFK Kirunan Twin III SL. Kyseessä oli lennätys. Matkustajana nuori mies joka alkujaan oli tuomassa kaveriaan lennätykselle. Hänelle tarjottiin myös tutustumislentoa, johon suostui. normaalit Kebne briifit annettu. Lentäjänä alkujaan Kirunalainen, nyt asuu muualla. Ollut leireillä mukana jo pikkupojasta. Purjelentolupakirjan lisäksi myös PPL ja hinauskelpuutus. Ilmailualan ammattilainen. Keli oli kovatuulinen ja ilmamassa kostea, joten pilviä oli runsaasti ja tilanne muuttui koko ajan. Myös roottoreita oli runsaasti. Lento sujui normaalisti aaltolentona. Vielä epäselvien syiden johdosta kone ajautui hyvin yllättäen roottoripilveen. Seurasi ilmeisesti melko välitön koneen hallinnan menetys. Kone meni rikki jo ilmassa. Ohjaaja ehti viime tingassa hyppäämään. Matkustaja ei ollut niin onnekas. Kone tullut lähes pystyasennossa maahan. Ohjaaja ei ehtinyt tehdä hätäilmoitusta radiolla. Moni kokenut Kebnen kävijä tunnistaa luoteistuulen kelit lämpimässä massassa ja voi kuvitella olosuhteet. Ohjaaja kokenut Kebne lentäjä ja oli siis lentänyt samana päivänä jo useamman lennon. Luonnollisesti on ottanut tapahtumat erittäin raskaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään