Markku Sipinen

Kuumailmapallolennon aikalennon SE-yritys

2 viestiä aiheessa

Tänään 6.4.2015 nousi Vesa Lensu ilmaan Ultramagic M-120 pallolla Jyväskylän Puuppolasta klo 05.44 (02:44 UTC) tarkoituksenaan parantaa aikalennon SE-lukemia. Kyydissä mukana on Vesa Viinikka.

Voimassa oleva ennätys on 13h 46 minuuttia.

Toiminta-ajan riittävyys ja tuuli lienevät määräviä tekijöitä.

Pallon ajautumissuunnaksi arvellaan itää ja jos tuuli pysyy tyynehkönä, niin itäraja ei tule valoisana aikana vastaan.

Onnea yritykselle!

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pallo laskeutui 12 tunnin lennon jälkeen Kalakukkomaan piälentoasemalle (EFKU, Kuopion lentoasema).

Polttoaineenkulutus oli ollut noissa oloissa niin suuri, että piti laskeutua.

Pilotti lupasi raportoida asiasta lisää.

 

Tässä hänen kertomuksensa jakamastaan sähköpostiviestistä lainattuna:

 

"12 tunnin pallopurjehdus Jyväskylästä Kuopion lentokentälle

 

Ennen pääsiäistä OH-FWP:n koriin ladattiin 17 kaasupulloa, joista 9 asennettiin roikkumaan korin ulkopuolelle. Yksi kaasupullo käytettiin täyttövaiheessa.

 

Klo 5.00 lentomiehistö Vesat Lensu ja Viinikka sekä maamiehistö Heikki Hämäläinen, Taisto Sihvonen ja Tero Haavistoinen kokoontui Viinikan Puutarhalle Jyväskylän Puuppolaan. Kori siirrettiin lähtöpaikalle ja kaadettiin pyöräkuormaajalla. Täyttövaiheessa lentoonlähtöä tuli seuraamaan myös ajallisen lennon keston Suomen ennätyksen haltija Markku Sipinen ja hän antoi projektioennusteen lennon suuntautumisesta.

 

OH-FWP nousi lentoon klo 5.44 ja lennon suunta oli kaakkoon Jyväskylää kohti. Raskas kuormaus lisäsi olennaisesti kaasun kulutusta ja alle kahden tunnin jälkeen pudotimme kyydistä neljä ensimmäistä 30 kg kaasupulloa Vaajakosken eteläpuolelle Päijänteen jäälle maamiehistön noudettavaksi.

 

Kevennyksen jälkeen pallon kulkusuunta muuttui radikaalisti koilliseen. Vaajakosken ylityksen jälkeen lento jatkui jään pinnasta noin 1-3 metrin korkeudella alle 10 km/h vauhdilla kolliseen Leppävettä, Kuusivettä, Kynsivettä ym seuraten Konneveden kirkonkylälle. Ohjailukeli oli erinomainen, hieman nousten saatiin siirryttyä idempään ja pinnassa järviä pitkin. Näin vähennettiin kaasun kulutusta. Loput ulkopuolella roikkuneet kannut tiputettiin sopiviin paikkoihin ennen Konnevettä, jonne saavuttiin 7,5 tunnin lennon jälkeen (klo 13.30) ja minun lentopäiväkirjan tuntilukemat siirtyivät 400 tunnin paremmalle puolelle.

 

Konneveden ohittamisen jälkeen oli lieviä termiikkiä ja vauhti kiihtyi noin 20 kilometriin tunnissa, mutta suunta oli vakaasti koilliseen kohti Savon sydäntä. Kaasujen keventämisen jälkeen tuli myös selväksi, että tavoitteena ollut 14 tunnin uusi Suomen ennätys jäisi saavuttamatta ja polttoaine tulisi riittämään noin 12 tunnin lentoon.

 

Karttulan kohdilla 10 tunnin jälkeen suoritimme Germanwings operaation perämiehen ottaessa ilma-aluksen kontrolliinsa. Onneksi pallossa ei ole turvaovea, joten perämies Wesku Viinikan mieleen ei edes juolahtanut kaapata lentolaitetta.

 

Operaation jälkeen ilmoittauduimme EFKU:n lennonjohtoon ja kerroimme tavoitteena olevan lennon Kuopioon.  Ilmoituksesta noin 30 min lennon jälkeen tulimme Kallavedelle Suovun kohdalla ja poistuimme Kehvossa, jolloin kysyimme lennonjohdolta lupaa laskeutua Kuopion lentokentälle. Hetken pohdinnan jälkeen lupa annettiin pallolentäjälle hieman oudolla kysymyksellä: mihin aikaan olette laskeutumassa? Vastaus noin 30 minuuttia riitti tässä vaiheessa.

 

EFKU:tä lähestyessä syy kysymykseen paljastui. Finnarin reittikone oli laskeutumassa lähes samaan aikaan. Lennonjohto kysyi Finnairin kipparilta laskeutumisaikaa, joka oli ”purkin mukaan 37”. Lennonjohtaja kertoi pallon lähestyvä myös kenttää ja kyseessä olevan 12 tunnin ”ennätyslento”. Ilmoitin lennonjohdolle, että voimme jarrutella lentoa ja antaa ammattimiesten laskeutua ensi.

 

Lähestyimme Kuopion kenttää 30-20 km/h vauhtia ja Finnairin laskeuduttua lennonjohto ilmoitti ”Kuopion kentän oleva 1 varattu OWP:lle”. Kaasuja oli jäljellä kahdessa viimeisessä puollossa alle 20 %, kun teimme vauhdikkaan laskun noin 15 solmun nopeudella aivan pohjoisimpaan kiitotien päähän. Vauhtia ja varallisia tilanteita riitti kun yritin laskussa varoa kiitotiellä ja sen ulkoaluilla olevia valoja, antenneja ym.

 

Lasku onnistui ilman vaurioita klo 17.44 aikaan ja virkailijoiden avustamana kotimatka 130 km lennon jälkeen Oiva Peltokankaan ja Mauri Ekosen kyydissä oli valmis alkamaan."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään